جمعه, ۱۵ تیر, ۱۴۰۳ / 5 July, 2024
مجله ویستا

یکه تازی ستاره خاکستری جاده


یکه تازی ستاره خاکستری جاده

محصولی تازه از لامبورگینی

در دنیای خودروسازی تلفیق هنر، صنعت و فناوری‌های مدرن می‌تواند به عنوان برگ برنده هر برند خودروسازی در نظر گرفته شود.

لامبورگینی که سابقه طولانی در طراحی و ساخت خودروهای اسپرت و سرعتی دارد هر از چند گاهی محصولی تازه و خبرساز طراحی و روانه بازار می‌کند تا در کورس خودروسازان از سایر رقبا عقب نیفتد. رونتون رُداستر (Reventon Roadster) از جمله این محصولات است که به نظر می‌رسد حداقل برای چند سال به عنوان یکی از شاخص‌های یکه‌تازی لامبورگینی در نظر گرفته شود.

● سرعت، حرف اول و آخر

مهندسان لامبورگینی برای طراحی این محصول جدید مدلسازی‌های بیشماری انجام داده‌اند تا در نهایت به موتوری دست پیدا کنند که با حجم ۵‌/‌۶ لیتر رکورد قابل قبولی در شتاب اولیه داشته باشد. لامبورگینی رونتون صفر تا ۱۰۰ کیلومتر را تنها در ۴‌/‌۳ ثانیه طی می‌کند. این یک رکورد نه تنها قابل قبول بلکه استثنایی در دنیای خودروسازی مدرن است، جایی که سایر رقبای سرسخت تقریبا در همین حدود یکه تازی می‌کنند. لامبورگینی رونتون از حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت برخوردار است. این عدد به معنای آن است که کمتر خودرویی می‌تواند به گرد آن برسد. البته با توجه به وضعیت فوق آیرودینامیکی و همچنین خلاقیتی که در طراحی موتور آن به کار گرفته شده است، انتظار دیگری نیز از رونتون نمی‌رود.

● شاید منحصر به‌ فرد!

لامبورگینی رونتون نه تنها یکی از سرعتی‌ترین خودروهای جهان است بلکه یکی از خاص‌ترین محصولات خودرویی جهان نیز به شمار می‌آید به طوری‌که لامبورگینی مدعی شده که شمار محدودی از آن را تولید می‌کند. در نتیجه می‌توان از هم‌اکنون انتظار داشت که علاقه‌مندان به خودرو باید برای سوار شدن به این محصول جدید رقابت جالب توجهی با یکدیگر آغاز کنند. براساس اطلاعات اولیه‌ای که درخصوص این خودرو منتشر شده قرار است تنها ۲۰ دستگاه از لامبورگینی رونتون تولید شود. نگاهی به این حجم تولید و مقایسه آن با سایر محصولات مشابه نشان‌دهنده این نکته است که رونتون برای همیشه در تاریخ خودروسازی جهان جاودانه خواهد ماند. هر یک از این خودروها با قیمت اولیه‌ای درحدود ۱‌/‌۱ میلیون یورو به فروش می‌رسد و گفته می‌شود از هم‌اکنون سفارشات زیادی روانه لامبورگینی شده است. از این رو هنوز معلوم نیست که تصمیم‌گیری برای انتخاب مشتریان محدود این محصول جدید چگونه صورت خواهد گرفت. استفان وینکلمن، مرد شماره یک لامبورگینی می‌گوید: لامبورگینی رونتون پیچیده‌ترین خودرویی است که در تاریخ لامبورگینی ارائه شده است. ما در گذشته تجربیات زیادی درخصوص طراحی خودروهای لوکس سرعتی به دست آورده‌ایم و اکنون می‌توانیم مدعی شویم که تلفیق آنها را در ساخت رونتون به کار گرفته‌ایم.

● تاریخ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد

تمایل مدیران ارشد لامبورگینی به طراحی و ساخت خودروهای اسپرت سرعتی صرفا به دوران فعلی محدود نمی‌شود. این نگرش سابقه بیش از ۴۰ سال دارد و در حقیقت می‌توان گفت طراحی و ساخت خودروهای اسپرت سرعتی و بخصوص روباز به یک سنت دیرینه تبدیل شده است. طی این مدت ابتکار عمل‌های زیادی در طراحی این دسته از خودروهای لامبورگینی صورت گرفته است. با این حال برخی فاکتورها و نگرش‌ها همواره شیب ثابت و رو به بالایی داشته است که ساختار فوق آیرودینامیک با ارتفاع کم همواره یکی از مهم‌ترین آنها بوده است.

● استفاده از فناوری‌های نوین

محصول جدید لامبورگینی را می‌توان به‌عنوان مجموعه‌ای از فناوری‌های نوین در نظر گرفت. استفاده از چراغ‌های زنون و تلفیق آنها با چراغ‌های LED تنها گوشه از این مجموعه است. چراغ‌های زنون که در قسمت جلوی خودرو به کار گرفته شده‌اند موجب می‌شوند تا خودرو از فاصله ده‌ها کیلومتری نیز قابل تشخیص باشد. البته در قسمت عقب از چراغ‌های LED استفاده شده است تا ترکیب هنرمندانه آنها نشان‌دهنده این نکته باشد که در لامبورگینی رونتون به تلفیق برنامه‌ریزی‌شده فناوری‌های مختلف توجه شده است. راننده و سرنشین کناری تنها سرنشینان این خودرو هستند که زمانی که در آن قرار می‌گیرند به‌واسطه طراحی خاص صندلی‌ها گویی در خودرو فرو می‌روند. ساختاری که بیشتر شبیه یک تونل مرکزی هست این دو صندلی را از یکدیگر جدا می‌کند. این خودرو ۱۶۹۰ کیلوگرم وزن دارد که در مقایسه با کوپه لامبورگینی رونتون ـ که پیش از این معرفی شده بود ـ تنها ۲۵ کیلوگرم سنگین‌تر است. برای افزایش استحکام و مقاومت خودرو بخصوص در شرایطی که تصادفات سخت احتمالی روی دهد از پروفیل‌های فولادی مخصوص در بدنه رونتون استفاده شده که البته ترکیب آن با ساختارهای کربنی به شکل‌گیری چارچوب مطمئنی منجر شده است.

● خاکستری رونتونی!

مهندسان لامبورگینی برای این‌که این محصول از هر نظر خاص و متمایز باشد دست به هر کاری زده‌اند که از آن جمله می‌توان به ساخت رنگ بدنه خارجی خودرو اشاره کرد. ساخت این رنگ محصول ماه‌ها تلاش و تلفیق چند هزار باره رنگ‌های گوناگون برای به دست آوردن نوعی خاکستری ویژه است که فرمول ساخت آن بیشتر به یک راز بزرگ شباهت دارد. مهندسان لامبورگینی عنوان خاکستری رونتونی را بر روی این رنگ گذاشته‌اند که تقریبا سایه‌ای متفاوت از خاکستری شناخته‌شده است. این رنگ در زیر تابش نور خورشید جلای خاصی دارد به طوری که بیننده با دقت در آن در عمق بدنه فرو می‌رود!

● اینجا داخل رونتون است یا کابین خلبان؟!

داخل لامبورگینی رونتون همان‌طور خاص و فوق مدرن است که بدنه آن. زمانی که سوار بر آن می‌شوید احساس می‌کنید همه چیز متفاوت است. دیگر خبری از سیستم‌های آنالوگ کلاسیک نیست و به جای آنها نمایشگرهای LED هستند که راننده و سرنشین را در هدایت و کنترل خودرو راحت کرده‌اند! از این حیث می‌توان فضای داخلی این خودرو را با فضای داخل کابین هواپیما مقایسه کرد. در بخشی از صفحه نمایشگر این خودرو نشانگر ویژه نیروی G دیده می‌شود. این نشانگر شدت نیرویی را که در هر لحظه به بدنه لامبورگینی رونتون وارد می‌شود نمایش می‌دهد. این دقیقا همان ابتکار عملی است که در فناوری خودروهای سرعتی فرمول یک دیده می‌شود.

کارشناسان امور خودرو معتقدند ساخت لامبورگینی رونتون موفقیتی بزرگ برای این برند بوده است. شاید اگر بتوان مدعی شد که برندی همچون فورد با سری خودروهای ماستنگ شناخته می‌شوند، برای لامبورگینی نیز رونتون یک مشخصه بارز محسوب می‌شود. رونتون خودرویی متفاوت محسوب می‌شود و بر همین اساس مدیران ارشد لامبورگینی اعلام کرده‌اند که تک‌تک خودروهای محدودی که در این سری ساخته می‌شود را همواره مد نظر قرار دارند تا خریداران آنها هیچ‌گاه نگرانی در هیچ نقطه‌ای از جهان نداشته باشند.

مهدی پیرگزی