چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

آخرین صبا


آخرین صبا

تو می آیی و تا آخرین روز حیات می مانی

آنگاه که از سر انگشتان ظلم، خون آخرین عاشقانت می چکد... تو می آیی و تا آخرین اهریمن پیش هیبتت به زانو می افتند.

تو می آیی و تا آخرین روز حیات می مانی... .

● آخرین صبا:

۱) آخرین نشانه های ظهور

۲) آخـــــریــــــــن امـــــیـــد

۳) آخریــن پادشـــــاه جهان.

▪ آخرین نشانه های ظهور:

امام صادق (ع) فرمود:

خمسُ قَبلَ قیامِ مِنَ العلاماتِ: الصَّیحَِهٔ ُ و السُفیانی، و الخَسفُ بالبَیداءَ و خُروجُ الیمانی ُ و قَتلُ نفس ِ الزَّکیَّهِٔ.

پنج نشانه پیش از قیام قائم (ع) خواهد بود: صیحه و سفیانی و فرورفتن در بیابان و قیام یمانی و شهادت نفس زکیه.

۱) شورش سفیانی :

▪مدت حکومت

امام صادق (ع) فرمودند:

اَلسّفیانیُهِ من المَحتوم ِ و خُروجُهِ فی رجَبٍ، فاذا مَلَکَ الکَورَ الخَمسَ مَلَکَ تِسعَهٔ َ اَشهُرٍ و لم یزیدَ عَلَیها یَوماً.

سفیانی از نشانه های حتمی است و در ماه رجب شورش میکند. وقتی بر مناطق پنج گانه سیطره یافت دقیقاً نه ماه که حتی یک روز هم بیشتر نمی شود، حکومت خواهد کرد.

همزمانی شورش سفیانی با قیام حضرت مهدی (ع)

امام باقر(ع) فرمودند:

السفیانیُ و القائمُ فی سنهٍٔ واحدهٍٔ.

(شورش) سفیانی و (قیام) قائم در یک سال اتفاق می افتد.

ویژگیهای سفیانی

حضرت علی (ع) فرمودند:

یَخرُجُ اِبنُ آکِلَهِٔ الاکباد ِ من الوادیَ الیابِس، و هو رجُلٌ َربعَهٔ ٌ، وحشَ اوجهُ ضخم الهامَّهِٔ...

فرزند هند جگر خوار از دره ی خشک و بی آب و علف شورش می کند. او مردی است با قامت متوسط، چهره ی زشت و کریه منظر، چهارشانه و درشت هیکل که در چهره اش آثار آبله دیده می شود و ظاهرش یک چشم به نظر می رسد. نامش عثمان و نام پدرش عنبسه و از فرزندان ابوسفیان است که شورش او تا جایی ادامه پیدا می کند که وارد حجاز شود.

▪ سفیانی کافیست

امام باقر (ع) فرمودند:

الَستُم تَرَونَ اعدائکم یِقتَلونَ فی معاصی الله ِ و یَقتُلُ بعضُهُم بعضاً علی الدنیا دونَکُم و انتم فی بیوتِکم آمِنونَ فی عُزلَهٍٔ عنهم و کفی بالسفیانی نَقمَهٍٔ لکم...

آیا نمی بینید دشمنان شما در معاصی خداوند کشته می شوند بدون آنکه شما حضور داشته باشید. در حالیکه شما با آرامش و امنیت در گوشه ی خا نه هایتان تشسته باشید. برخی از آنها برخی دیگر را بر روی زمین می کشند؟ سفیانی عذاب مناسبی برای دشمنان شما و نشانه ای برای خودتان است. آن فاسق وقتی [در رجب] سر به شورش برداشت شما اگر یک یا دو ماه (ماه رمضان) پس از هر شورش او از خود حرکتی نشان ندهید به مشکلی بر نخواهید خورد تا اینکه بسیاری از خلق منهای شما (شیعیان) کشته شوند.

▪ کشتار دسته جمعی عالمان دینی

امیر المومنان علی (ع) می فرمایند:

و یکونَ قَتلُ سبعین من الصالحینَ (علماء الدین) و علی راسِهِم رَجُلٌ عظیمَ القَدر ِ یُحرقُهُ...

هفتاد نفر از صالحان (عالمان دینی) کشته می شوند که سر دسته ی آنان مرد با منزلتی است که سفیانی او را می سوزاند و خاکسترش را میان جلولاء و خانقین بر باد می دهد و این پس از آن است که در کوفه چهار هزار نفر کشته شده اند.

▪ شیعه کشی فاجعه آمیز در عراق

امام صادق (ع) می فرمایند:

کانّی بِالسُّفیانی اَو بِصاحِب السفیانی ِّ قد طرح رَحلَهُ فی رُحبَتِکم بالکوفهِٔ فنادی منادیهِ: مَن جاءَ بِراس ِ شیعَهِٔ علیٍّ فَلَه الفُ دِرهَم ٍ فیثبُّ الجارُ...

گویا با سفیانی یا رفیق او هست که در ک.چه هایتان در کوفه رحل اقانت افکنده و منادیش بانگ می زند: که هر کس سر شیعه ی علی را بیاورد هزار درهم می گیرد. همسایه به همسایه اش هجوم می برد و می گوید این هم از آنهاست و گردنش را می زند و هزار درهم می گیرد. فرمانروایی بر شما در آن زمان تنها از آن زنا زادگان است. گویا که به صاحب روبند می نگرم که به سوی شما می آیدو شما را می شناسد و شما او را نمی شناسید یک به یک مردان شما را دچار می کند چرا که او زنا زاده ای بیش نیست.

▪ هتک حرمت ها در مدینه

امام صادق فرمودند:

یَبعَثُ السفیانی عسگراً الی مدینهِٔ فَیخرِبونَها و یَهدَمونَ القَبرَ الشریفَ و تروثُ بِغالِهم فی مسجد رسولُ الله ِ (ص).

سفیانی سپاهی به مدینه می فرستد که آن را ویران می کنند و قبر شریف پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را منهدم کرده و حیواناتشان در مسجد النبی (ص) سرگین می اندازند!

لازم به ذکر است سفیانی پس از فرو رفتن سپاهش در بیابان از شام به کوفه ی می گریزد و وقتی حضرت به کوفه می رسند آن ملعون به شام برمی گردد و امام (ع) لشگری به دنبال وی می فرستند و او را در صخره ی بیت المقدس به قتل می رسانند و سر نحس او را بریده و روح پلید او را وارد جهمنم می گردانند.

● آخرین نشانه های ظهور:

امام صادق (ع) فرمود:

خمسُ قَبلَ قیامِ مِنَ العلاماتِ: الصَّیحَِهٔ ُ و السُفیانی، و الخَسفُ بالبَیداءَ و خُروجُ الیمانی ُ و قَتلُ نفس ِ الزَّکیَّهِٔ.

پنج نشانه پیش از قیام قائم (ع) خواهد بود: صیحه و سفیانی و فرورفتن در بیابان و قیام یمانی و شهادت نفس زکیه.

۲) قیام یمانی

امام صادق (ع) فرمودند:

خروجُ الثلاثهٔ ِ : السفیانیّ و الخراسانیُّ و الیمانیُّ فی سنهٍٔ واحدهٍٔ فی شهرٍ واحدٍ، فی یومٍ واحدٍ...

قیام سه نفر: سفیانی و سید خراسانی و یمانی در یک سال و یک ماه و یک روز است، و هیچ کدام به مانند پرچم یمانی بر حق نیست ، چرا که به حقیقت دعوت می کند.

۳) صیحه ی آسمانی در بیست و سوم ماه رمضان

امام باقر (ع) فرمودند:

یُنادی مُنادٍ مِنَ السَّماء اَوَّلَ النَّهار ِ اَلا اِنَّ الحَقَّ مَََعَ آلِ علیٍّ و شیعتهِ...

یک منادی از آسمان در ابتدای روز ندا در می دهد که حق با آل علی و شیعیانش است وسپس شیطان در انتهای روز بانگ می زند که حق با عثمان و پیروانش است و اهل باطل در آن زمان دچار تردید می شوند.

چه کسانی ندای واقعی را اجابت می کنند؟

امام ششم (ع) فرمودند:

یُنادی و مُنادٍ مِن السَّماء: اِنَّ فُلاناً هو اَمیرُ و یُنادی مُنادٍ: اِنَّ علیّاً وشیعَتَهُ هم الفائزونَ. قُلتُ: فَمن یُقاتِلُ المَهدیَ بعدَ هذا؟ فقال رَجُلٌ من ...

یک منادی از آسمان ندا می دهد که فلانی امیر است و یک منادی ندا می دهد که علی و شیعیانش رستگارند. راوی می گوید پرسیدم: پس از آن چه کسی با حضرت مهدی می جنگد؟ فرمودند: مردی از بنی امیه (سفیانی)؛ و شیطانهم ندا می دهد که فلانی و شیعیانش رستگارانند. راوی می پرسد: چه کسانی راستگویان و دروغگویان را از هم تمیز می دهد؟ فرمودند: کسانی که احادیث ما را روایت می کنند از هم تمیز می دهند آن هم پیش از آنکه اتفاقی بیفتد و می دانند که ایشان بر حق و راستگویند.

۴) شهادت نفس زکیه

امام صادق (ع) می فرمایند:

یُقتَلُ المَظلومُ بیثربٍ و یُقـتَلُ اِبنُ غَمِّه فی حَرَمٍ.

مظلوم در یثرب و پسر عمویش در حرم (مکه) به شهادت می رسد.

▪ فاصله میان شهادت نفس زکیه و ظهور

امام پنجم (ع) می فرمایند:

لَیسَ بَینَ القیامِ قائم ِ و قَتلِ نفس...

میان قیام قائم و شهادت نفس زکیه بیش از ۱۵ شب فاصله نخواهد افتاد.

▪ پایان حکومت دیگران

حضرت علی (ع) فرمودند:

اَلا اخبِرُکُم بآخر ِ مُلکِ بَنی فلان ٍ؟...

آیا شما را به نهایت حکومت بنی فلان خبر بدهم؟ کشتن نفس حرام در روز حرام و در دیار حرام. قسم به آنکه دانه را شکافت و انسان را آفرید بیش از پانزده شب حکومت نخواهند کرد.

۵) فرو رفتن سپاه در بیابان

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

یُبعَثُ الی مَکَّهَٔ جَیشٌ من الشام ِ...

سپاهی از شامیان به سوی مکه گسیل داشته می شود وقتی به بیداء (بیابانی میان مکه و مدینه) می رسند توسط زمین بلعیده می شوند.

دو باقیمانده از سپاه شوم سفیانی

امام باقر (ع) فرمودند:

یُخسَفُ بِهِم فلا یَنجو منهم الّا رجلان ِ...

همگی به جز دو نفر که از قبیله ی بنی کلب هستند به زمین فرو می روند نام آن دو وبر و وبیر است و چهره هایشان به پشت برگردانیده می شود.

● دیگر نشانه های حتمی۱

▪ خروج دجال

شخصی است که پبش از ظهور حضرت مهدی (عج) یا در اوایل عهد او ظاهر می شود و در دوره ی چهل روزه یا چهل ساله دنیا را پر از ظلم و جور کرده و حضرت او را از میان می برد و دنیا پر از عدل و داد می شود.

گویند: مردی است یک چشم، که مادر او یک زن یهودی است.

هنگام خروجش قحطی شدیدی اتفاق می افتد و از خراسان یا کو فه یا محله ی یهودیه ی اصفهان ظهور کند و ادعای خدایی می کند و بر اثر نیاز شدید مردم و بذل و بخششی که او می کند جمعه به وی می پیوندند . سرانجام در حکومت حضرت مهدی (عج) به دست خود حضرت یا حضرت عیسی (ع) کشته می شود.

حضرت رسول (ص) می فرمایند:

« چهار فتنه به امت من روی خواهد آورد: در اولین آن خونریزی مباح می شود و در دومین جان و مال مردم حلال می شود؛ در سومین جان و مال و نامس مسلمانان دستخوش هرج و مرج می شود و چهارمین آن دجال خواهد بود.

در حدیث دیگری پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمایند:

پیش از قیامت ۷۲ دجال بیایند که برخی از آنها جز یک نفر پیرو ندارند.

در حدیث دیگری نیز می فرمایند:

هنگامی که دجال بیاید به هر سرزمینی پا نهد جز مکه و مدینه

توجه: در انجیل دجال ضد مسیح Anti Christتلقی می شود.

نظر مفسران شیعه در مورد دجال:

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می گوید:

« یهودیان نزد رسول خدا (ص) آمده و عرضه داشتند: دجال که در آخر الزمان ظهور می کند از ماست و از خصایصش چنین و چنان است و خیلی در مورد او غلو کردند و امر او را بزرگ جلوه دادند و گفتند چنین و چنان است. خدای تعالی در پاسخ آنان این آیه را فرستاد :

اِنّ الذین یجادلون فی آیاتِ الله بغیرِ سلطان آتیهم ان فی صدورهم الاکبر ما هم ببالیغه ( آنان که در آیات خدا بی هیچ حجت و برهان راه انکار و جدال پیمودند جز تکبر و نخوت چیزی در دل ندارند که به آرزو ی دل هم در آخر نخواهند رسید...)

باز در همان کتاب است که ابن منذر از ابن جریح نقل کرده که در تفسیر آیه ی لخلق السموات و الارض اکبر من خلق الناس ( همانا آفرینش زمین و آسمانها بزرگتر از آفرینش مردم است) می گوید:

گفته اند یهودیان معتقد بودند در آخر الزمان پادشاهی خواهند داشت که دریا تا زانویش و ابرها تا فرق سرش می رسد، آن قدر بلند و بالاست که مرغان را از بین آسمان و زمین با دست می گیرد و با او کوهی از نان و نهری از آب است. در پاسخ ایشان این آیه نازل شد.

پی نوشت:

۱- کنز العمال/ ۳۱۰۴۹

۲- کنز العمال/ ۳۱۰۵۰

۳- کنز العمال/ ۳۴۸۵۶

۴- جلد ۱۷/ آیات ۵۶ و ۵۷ سوره ی غافر

۵- نقل شده از در الدر المنثور که: عبد ابن حمید ابن ابی حاتم به سند صحیح از ابی العالیه روایت کرده است.

۶- غافر / ۵۶

* منتهی الامال/ حاج شیخ عباس قمی

* نشانه های پایان/ علی فاطمیان

مطالب مرتبط با این مقاله:

ْآخرین نشانه های ظهور ۱

آخرین نشانه های ظهور ۲

آخرین نشانه های ظهور. واحد پژوهش و تحقیق موسسه ی فرهنگی موعود