شنبه, ۱۶ تیر, ۱۴۰۳ / 6 July, 2024
شیرجه به اقیانوسی به نام اینترنت
![شیرجه به اقیانوسی به نام اینترنت](/web/imgs/16/162/g6w2q1.jpeg)
انسان یک موجود اجتماعی است. به عبارت دیگر ما برای زندگی بهتر به دیگران، اطلاعات و تجربه آنها نیازمندیم. در گذشته محدودیتهای زمانی و مکانی امکان استفاده از تجربه و اطلاعات دیگران را برای همه امکان پذیر نمی ساخت اما پدید اینترنت این محدودیتها را برداشته است. اگر در گذشته از نبود اطلاعات رنج می بردیم امروزه با کثرت اطلاعات مواجه هستیم. اینترنت این امکان را به ما داده است که در هر مکان و هر زمانی به اقیانوسی از اطلاعات دسترسی داشته باشیم.اینترنت این خاصیت را دارد که همه کس با هر سواد و تجربه ای می توانند در آن اطلاعات منتشر کنند. همچنین میلیونها سایت و منبع اطلاعاتی وجود دارد که اطلاعات بسیاری با موضوعات مختلف را منتشر می کنند. اما سوال همواره مطرح این است که در میان این اقیلانوس پهناور، اطلاعات مورد نیاز ما کجاست؟ راه دسترسی به اطلاعات مورد نیاز چیست؟ از میان حجم عظیم اطلاعات، کدامها موثق و قابل استناد هستند؟ آیا می توان به هر اطلاعاتی استناد کرد؟ جستجو زمانی معنا می یابد که به دنبال اطلاعات باشیم. جستجوی کفش ورزشی مورد علاقه، مقاله مورد نیاز، تلفن یک اداره دولتی و ... در تمام این موارد اطلاعات، گمشده اصلی ماست موتور جستجوگر نیز ابزاری است که به ما کمک می کند، جستجو کنیم. ابزاری است که ما را از به خاطر سپردن آدرس سایتهای بسیار بی نیاز می کند. راههای بسیاری برای جستجوی اطلاعات وجود دارد اما موتور جستجوگر همواره یک گزینه مطمئن دنیای امروز بوده است.می توان گفت که موتور جستجوگر یک سایت است که به سوالات ما پاسخ می دهد. با مراجعه به یکی از آنها ابتدا می گوییم که چه می خواهیم بعد از آن است که موتور جستجوگر صدها، هزاران و شاید میلیونها پاسخ برای آن به ما ارایه می دهد.عده ای اینگونه تصور می کنند که موتور جستجوگر برای پاسخ دادن به سوالات ما در همان لحظه تمام اینترنت را می گردد. این تصور درست نیست بلکه موتور جستجوگر برای سرعت دادن به فرایند پاسخ دهی به سوالات کاربران، ابتدا پایگاه داده ای از تمام سایتهای که می شناسد، تشکیل می دهد. سپس برای پاسخ دادن به سوالات از همین پایگاه داده کمک می گیرد.هر چه این پایگاه داده بزرگتر باشد و اطلاعات آن به روزتر باشد، موتور جستجوگر شانس کسب موفقیت بیشتری دارد زیرا کاربران همواره اطلاعات جدید می خواهند. ارایه اطلاعات سوخته و قدیمی وقت و هزینه کاربر را تلف می کند. بنابراین موتور جستجوگر به طور مداوم اطلاعات پایگاه داده خود را به روز رسانی می نماید، سایتهای مرده را حذف و سایتهای جدید را به آن اضافه می کند.دقت اطلاعاتی که ارایه می شود و یا پاسخهایی که داده می شود بسیار مهم است. در حقیقت بهتر آن است که بگوییم کاربران اطلاعات تازه و دقیق می خواهند. دقت پاسخهای داده شده مهمترین تفاوت بین موتورهای جستجوگر است چیزی که گوگل با تمرکز بر آن توانسته است از رقبای خود پیشی بگیرد.موتور جستجوگر نرم افزاری دارد که لحظه به لحظه اطلاعات پایگاه داده اش را افزایش داده، به روز رسانی می کند. به هنگام پاسخ دادن به سوالات نیز موتور جستجوگر با مراجعه به این پایگاه داده پاسخها را می یابد و بهترین پاسخها را در ابتدای نتایج جستجوی خود قرار می دهدهر موتور جستجوگر برای تشخیص بهترین پاسخها از الگوریتمی مختص به خود کمک می گیرد. هر چه این الگوریتم بهتر عمل کند، پاسخهای داده شده بهتر خواهند بود و موتور جستجوگر محبوب تر می شود. محبوبیت گوگل نیز ناشی از در اختیار داشتن بهترین الگوریتم در ارایه نتایج جستجو است.دقت پاسخها، تعداد پاسخها و جدیدتر بودن این پاسخها سه حوزه ای هستند که موتورهای جستجوگر در آن به جنگ یکدیگر می پردازند زیرا می دانند که کاربران دقیقا این سه مورد را می خواهند. این سه مورد پاسخ این سوال هستند که چرا همه موتورهای جستجوگر مانند گوگل و یاهو معروف نمی شوند؟بیایید اینگونه فرض کنیم که موتور جستجوگر طراحی شده است که دقیقا به سوال کاربر پاسخ می گوید و دقیق ترین و جدیدترین پاسخ را به وی ارایه می دهد. آیا در این صورت همه می توانند به آنچه که می خواهند دست یابند؟
متاسفانه پاسخ منفی است. زیرا رفتار کاربران نیز مهم است. ما اگر نتوانیم به موتور جستجوگر بگوییم که چه می خواهیم، آن نیز نمی تواند پاسخی درست به ما بدهد. "۳۱ روز بعد از اول اسفند" برای گوگل همان "۳۱ روز بعد از اول اسفند" است در حالیکه مقصود من "اول بهار" یا "اول فروردین ماه" بوده است! آیا با این نوع سوال پرسیدن می توانم به خواسته خود برسم؟ این احتمال وجود دارد که با این روش به اطلاعاتی که می خواهم دست یابم اما مطمئنا به سختی و خیلی دیر به آنها دست خواهم یافت: "آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا ..."آشنایی کاربران با تکنیکهای جستجو به آنها کمک میکند، بهتر و سریعتر به آنچه که می خواهند دست یابند. مقوله دیگری که در جستجوی اطلاعات باید مد نظر قرار داده شود، ارزیابی اطلاعات است. به عبارت دیگر آیا هر چه که در اینترنت وجود دارد، اطلاعات موثق و معتبری می باشد؟ پاسخ منفی است.توجه به این موضوع بسیار مهم است. ما همواره به دنبال اطلاعاتی هستیم که نیاز ما را برآورده کند. شاید پاسخهای داده شده در یک جستجو، بسیار دقیق و معتبر باشند اما ممکن است فراتر از نیاز کاربر باشد. آیا مقاله ای که برای دانشجویان سال آخر مهندسی برق تنظیم شده است برای یک دانش آموز دوره راهنمایی که به دنبال اطلاعاتی درباره نیروگاه برق می گردد، مفید خواهد بود؟ خیر.لذا کاربران باید هم با مقوله جستجو در اینترنت و کار با موتورهای جستجوگر آشنا باشند و هم با مقوله ارزیابی اطلاعات.
اطلاعات موجود در اینترنت را می توان از دیدگاه تجاری به سه دسته تقسیم بندی کرد:
الف اطلاعات رایگان و پیدا
ب اطلاعات رایگان و ناپیدا
ج اطلاعات تجاری
موتور جستجوگر هر چقدر هم از پایگاه داده بزرگی برخوردار باشد نمی تواند تمام اطلاعات وب را در خود داشته باشد. ماهیت تجاری بودن بسیاری از سایتها و همینطور محدودیتهای تکنولوژیکی موتور جستجوگر را از دسترسی به تمام اطلاعات وب دور می کند. گفته می شود اگر اطلاعات تمام موتورهای جستجوگر بر روی هم ریخته شود حداکثر ۵۰ درصد وب را شامل می شود.در حقیقت بخش اعظم وب از دسترسی موتورهای جستجوگر دور است که به آن وب پنهان گفته می شود. بنابراین برای یک جستجوی کامل نیاز به مراجعه به سایر ابزار جستجو نیز داریم. ابزاری نظیر کتابخانه های مجازی و وبهای پنهان.
مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 پزشکیان سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ایران انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ انتخابات 1403 ستاد انتخابات کشور دولت چهاردهم
تهران هواشناسی شهرداری تهران قتل پلیس راهور سرقت پلیس قوه قضاییه سلامت اربعین سازمان هواشناسی محیط زیست
قیمت دلار خودرو قیمت طلا بورس واردات خودرو بانک مرکزی قیمت خودرو حقوق بازنشستگان دلار دولت سیزدهم قیمت سکه بازار خودرو
ماه محرم سینمای ایران تئاتر الناز شاکردوست سریال بازیگر رامبد جوان هنرمندان بهاره رهنما تلویزیون سینما کتاب
کنکور ۱۴۰۳
رژیم صهیونیستی جنگ غزه روسیه غزه انگلیس آمریکا فلسطین جو بایدن چین دونالد ترامپ ولادیمیر پوتین حماس
فوتبال استقلال پرسپولیس یورو 2024 تیم ملی آلمان تیم ملی اسپانیا علیرضا بیرانوند باشگاه پرسپولیس کریستیانو رونالدو لیگ برتر ترکیه نقل و انتقالات
هوش مصنوعی سرطان بهمن موتور فناوری سامسونگ هواپیما ناسا اپل نخبگان ربات
رژیم غذایی ورزش کاهش وزن کمردرد فشار خون