جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

مهندسی صدای تجهیزات گیتار الکتریک AMP ها و افکت ها


مهندسی صدای تجهیزات گیتار الکتریک AMP ها و افکت ها

گیتار برقی و یا در اصطلاح بیس تنها زمانی بهترین صدا را داراست که درمیان ای ام پی درست قرار گیرد و برای بسیاری از نوازندگان افکتها هم نقشی اساسی دارند این بخش آنچه را که شما باید برای دست یافتن به صدای دلخواه خود بدانید به شما ارائه می کند

● ای . ام . پی ها و افکت ها

گیتار برقی و یا در اصطلاح بیس تنها زمانی بهترین صدا را داراست که درمیان ای ام پی درست قرار گیرد و برای بسیاری از نوازندگان افکتها هم نقشی اساسی دارند این بخش آنچه را که شما باید برای دست یافتن به صدای دلخواه خود بدانید به شما ارائه می کند.

نکته مهم درهنگام ای ام پی درجه قدرت آن است ای ام پی های تمرینی که برای نواختن درمنزل مناسبند قدرتی کمتراز ۱۰-۲۰ وات دارند اما شما می توانید ای ام پی هایی با قدرتی معادل صدها وات داشته باشید .

● آر ام اس RMS

برای اندازه گیری قدرت الکتریکی (واتاژ) راههای مختلفی موجود است . برای گیتار های ای ام پی معمولا سیستم ار ام اس مورد استفاده قرار می گیرد به طوریکه یک گیتار ای ام پی ۵۰ واتی قدرتی معادل ۵۰ وات ار ام اس دارد. اگر چه ممکن است صدایی بلندتر از یک بلند گویhi-fi ۵۰ واتی داشته باشد چرا که قدرت hi-fi اغلب با سیستم دیگر مانند سیستم پی ام پی او اندازه گیری می شود قدرت بازده را با قدرتی که ای ام پی مصرف می کند اشتباه نگیرید. گیتار ار ام اس ۱۰۰ واتی به طور مثال ممکن است ۳۵۰ وات انرژی مصرف کند پس قدرت مصرفی به شما می گوید که دستگاه چه مقدار انرژی مصرف می کند و نه اینکه چه مقدار انرژی تولید می کند .

چه مقدار انرژی ؟ ای ام پی های تمرینی کوچک با قیمتی حدود ۷۵ پوند یا ۱۰۰ دلار موجود است که اغلب جای فیش کوچکی برای بلندگوی دستی دارند اگر شما نوازنده گروه هستید نیاز به قدرت بیشتر ی دارید و این به معنای پرداخت پول بیشتری است برای یک ای ام پی ۵۰ واتی صدای مناسب در اکثر موارد مبلغی در حدود ۲۵۰ پوند یا ۳۵۰ دلار را می طلبد. این نوازندگان قدرت بیشتری را در مقایسه با گیتاریستها نیاز دارند چرا که تولید صدای بم انرژی بیشتری نیاز دارد نیرویی معادل ۱۰۰ وات برای شما در اتاق تمرین کافی است .

● سیستم پی ای PA

وقتی شما اجرای بزرگ گروهی را می بینید معمولاً در مقابل گیتارها و ای ام پی ها میکروفون نصب شده است این به این خاطراست که بلندگوی آنها تقویت شده است و در مقابل کل سیستمی که خواننده از آن استفاده می کند قرار می گیرد سیستم PA هر دوی این موارد به تقویت صدا کمک می کند و صدا را به تعادل می رساند بنابراین شما لزوماً به ای ام پی بزرگی برای بلندتر نواختن محتاج نیستید.

● Conleos.heads and coles

برای تقویت یک گیتار یا بیشتر شما به دو وسیله نیازمندید:

یک تقویت کننده الکتریکی و یک یا تعداد بیشتری بلندگو تمام ای ام پی هایی که این دو جز رادر یک مجموعه دارا هستند مانند بیشتر ای ام پی های کم قدرت و برخی از پرقدرت ها به نام کمبو ( Combo) معروف اند اما برخی از ای ام پی های قوی تقویت کننده جداگانه ای دارند که هد head نامیده می شود و جعبه ای که این بلندگو ها را در خود جای می دهد cabinet برخی از نوازندگان از دو یا تعداد بیشتری کابینت و هد استفاده می کنند .

● کیفیت

درجه قدرت یکی از موادی است که تاثیر مستقیمی بر قیمت ای ام پی دارد اما کیفیت صدا هم فاکتور مهمی به حساب می آید یک امپلی فایر ۵۰ واتی با کیفیت بالا می تواند به سادگی ۵ برابر قیمت یک مدل معمولی با همین قدرت را دارا باشد به ازای این مبلغ اضافه شما بلندگوهای الکترونیکی با کیفیت بهتر و در نتیجه صدای بهتری را دریافت می کنید .

● ترانزیستورها و تیوبها

بیشتر گیتارهای ای ام پی یکی از دو روش تقویت صدا را به کار می گیرند: ترانزیستور ها ( انتقال دهنده ها ) که در ای ام پی hi-fi هم مورد استفاده قرار می گیرند و یا تیوبها که با نام والو هم شناخته شده اند ای ام پی های تیوپی (لوله ای) معمولاً نوارهای گرمتر وزنده تر تولید می کنند اما در مقایسه با ای ام پی های ترانزیستوری گرانترند همچنین تقویت کننده های دیجیتالی در بازارها رشد خوبی داشته اند چرا که به خوبی با صدای ترانزیستورها و ای ام پی ها تیوبی رقابت می کنند.

● کاراکتر

یک گیتار ای ام پی کاری بیشتر از تقویت صدای دستگاه ها انجام می دهد و آن شخصیت دادن به صدای شما است اگر قطعه ای را با یک گیتار که دارای دو ای ام پی متفاوت است بنوازید دو صدای متفاوت خواهید داشت البته ای ام پی های بیس به صداها رنگ هم می فزایند اما بیس نوازان در مقایسه با گیتار نوازان اغلب به دنبال نوع ساده تقویت کننده ها هستند .

● بلندگوها

بلند گوها دراندازه ها و کیفیت های مختلفی موجودند بسیاری از کمبوها cambo از بلندگوهای ۱۲ اینچی استفاده می کنند اما برخی انواع کوچکتر بلندگوهای ۱۰ اینچی یا حتی ۸ اینجی دارند بعضی از کمبو ها استریو هستند یعنی دارای دو بلندگو برا ی افزایش وسعت و فضای صدا می باشند این موضوع زمانی قابل تشخیص است که از افکت های استریو مانند همسرایان استفاده می شود .

● کمبو های بیس

در بسیاری از کمبوهای بیس بلندگوهای ۱۲ اینچی یافت می شوند اما مدل های بزرگتر اغلب بلندگوی ۱۵ اینچی دارند برخی بلندگوهای کوچکتر ی دارند اما بیشتر آنها ۴ بلندگوی ۱۰ اینچی هوای بیشتری را نسبت به ۲ بلندگوی ۱۲ اینچی جابجا می کنند بسیاری از کمبوهای بیس برای تولید فرکانس بالاتر یک بلندگوی کوچک به نام توئیتر tweeter دارند .

● کابینتها

کابینتها یا جعبه های نگهدارنده بلندگوها دارای تنوعی همسان با تنوع بلندگوها هستند نوع معمولی که گیتار سیستمها استفاده می کنند جعبه ای با ۴ مخروط ۱۲ اینچی است که بلندگوهایی به بزرگی ۱۸ اینچ را در بر می گیرد .

● کانال ها

بسیاری از نوازندگان گیتار دست به نوعی تحریف می زنند تا به صدا ها حجم بیشتری بدهند بیشتر گیتارها ی ای ام پی دارای دو یا تعداد بیشتری کانال هستند یکی برای صدای صاف و دیگری برای صداهای خارج از قاعد و تحریف شده کانال صداهای صاف معمولاً ریتم نامیده می شود چراکه اغلب بیشترین استفاده را در نواختن با تار دارند حال آنکه کانال صداهای خارج از قاعده با نام هایی مانند کرانچ ، لید و درایو معمولا برای تکنولوژی مورد استفاده قرار می گیرند همه ای ام پی ها اغلب پدالهایی دارند که به شما اجازه می دهند تا در هنگام نواختن ساز از کانالی به کانال دیگر حرکت کنید.

برابر کننده ها EQ اکثریت ای ام پی های بیس افکتهای سرخود ندارند چرا که بیس نوازان به دنبال صداهای تمیز و صاف هستند با این حال از دستگاهی برای برابر کردن تونها استفاده می کنند که EQ نامیده می شود که تنظیم دقیق فرکانسهای مختلف را ممکن می سازد بعضی انواع دیگر دارای محدود کننده یاکمپرسور هستند که به محدود کردن حجمهای مختلف بین صدای ضربه ای و کوبه ای و نتهای عادی کمک می کند.

● افکت ها

نوع آوری و ابداع یکی از اصلی ترین مواردی است که به وسیله نوازندگان به عنوان افکت مورد استفاده قرار می گیرد مورد دوم ریورب reverb یا طنین صداست و اکثرا گیتارهیا ای ام پی این سیستم را دارا هستند این افکت ها به همراه بقیه در پروسسور یا عمل کننده های چندافکتی و دستگاه های راک در قالب یک پدال قابل دسترسی هستند.

● پدالها

پدال افکت شامل یک جعبه کوچک با یک پدال و یک جفت کنترل کننده است که به یک باتری یا آداپتور متصل می باشند و قیمت آن ها بین ۳۵ تا ۱۷۵ پوند یا ۵۰ تا ۲۵۰ دلار است که این تفاوت بستگی به افکت و جنس و ویژگی های دستگاه دارد برخی از نمونه های معمول را در زیر توضیح داده شده اند :

نوع آوری و تحریف Distorrtion پدال های بسیار زیادی در این زمینه موجود است که درجات و انواع مختلفی از افکتها را عرضه می کنند و اغلب دارای اسامی مثل متال ، اسمکین و گرانج و یا راک هستند فیوز باکس ها و کرانچرها و بوستر ها و اور درایوها هم این نوع افکت ها را تولید می کنند و بیشتر آن ها می توانند نت ها را تا آنجا که بخواهید کش دهند همچنین نوع خاصی از این نوع پدال برای ایجاد فیدبک و کنترل آن به کار می رود.

پدال ها ی هم نوا و طنین دار و فاصله انداز chorus/reverb and delay پدال همنوا صدای کاملی را به شما می دهد و همانطور که هر نت به طور همزمان با یک دستگاه نواخته می شود این افکت هم به وسیله گیتار سیستمها و هم بیس نوازان مورد استفاده قرار می گیرد پدال طنین دار نوع دیگری از افکت های معمول است که صدا را طوری تنظیم می کند که گویی شما در حال نواختن دریک سالن یایک کلیسا هستید پدال فاصله انداز delay نوعی اکو تولید می کند اما نه درکاربرد طبیعی آن شما می توانید زمان فاصله ها (یاطول اکوها) راتنظیم کنید و این پدال تا زمانی که شما بخواهید نواختن را ادامه بدهید این اکوها را تکرار می کند با دامنه زمانی کوتاهتر صداها نازکتر می شوند و با دامنه طولانی تر شما می توانید از نقطه او ج صدایی که خود می نوازید فراتر روید .

● کنترل ها

همه پدال ها علاوه بر تعدادی کنترل کننده دارای کلیدی برای روشن و خاموش کردن هستند که با پا کنترل می شد برای مثال اگر شما یک پدال فاصله انداز دارید می توانید برای تنظیم درجه اکو ها از کنترل کننده استفاده کنید چه زمان اکو را بشنوید و چه مقدار بشنوید همچنین تنظیم دامنه زمانی فاصله ها از هزارم ثانیه تایک ثانیه و بیشتر .

● واه پدال wah-wah

دستگاههایی وجود دارندکه برای ایجاد افکت در آن ها تنها از پدال استفاده نمی شود اما می توان این افکت ها را کنترل کرد مثال ملموس آن پدال وا- وا است که با فشار دادن این پدال صدای وا تولید می کند و هرچه بیشتر فشار دهید افکت آن شدیدتر می شود پدال های حجم دهنده صدا نسبتا به هم شبیه اند و به شما این اجازه را می دهند که بتوانید درجه صدای کل را کم و زیاد کنید .

● پدال های اتصال دهنده

شما می توانید به سری کامل پدال های افکت ها یکی پس از دیگری متصل شوید و برای این کار اتصال دهنده های کوچکی قابل دستیابی است این سری از اتصال دهنده ها به صورت مجزا نسبتا سنگین هستند بنابراین بعضی از نوازنده ها آن ها را روی یک صفحه نصب می کنند صفحه های پدال آماده معمولا بسیار ظریف ترند و اغلب دارای سیستم برقی مجزا هستند تا شما بتوانید به هر کدام از پدال ها باتری یا آداپتور جداگانه متصل کنید.

● افکت های چند تایی multi-effects

پروسسور جند افکتی واحدی است با تعدادی افکت که می توانند با هم و مجزا از هم مورد استفاده قرار بگیرند اکثرا شامل تعدادی پدال و سیستم برنامه ریزی است بنابراین شما می توانید در منزل طرح کامل را تنظیم کرده و سپس با فشار یک دکمه آن را دوباره بنوازید پروسسورهای چند افکتی اغلب دارای یک پیچ تنظیم کننده یک مترو نوم ( دستگاهی که برای تعیین زمان دقیق در موسیقی به کار می رود.) و یک جای فیش گوشی هستند به این ترتیب شما می توانید افکت ها را به طور خصوصی تنظیم و تمرین کنید قیمت مولتی افکت ها از ۱۰۰ پوند یا ۱۵۰ دلار شروع شده و هرچه افکت های بهتر و بیشتر خش خش کمتر و قدرت برنامه ریزی بیشتری داشته باشند قیمت بالای دارند حتی برخی از آن ها پدال بزرگی برای وا- وا و کنترل درجه صدا دارند .

● واحدهای راک

افکت ها ومولتی افکت ها همراه دستگاه های راک هم فروخته می شوند که معمولا نسبتا گران هستند اکثرا ۱۹ اینچ پهنا دارند وبرای نصب در استودیو استاندارد راک ودرازای آن ها بسته به دستگاه راک متفاوت است .

● بازگشت زمان

گیتار بدنه دار و گیتار بیس از سال ۱۹۵۰ به وجود آمدند اما درهمین نیم قرن اخیر به یکی از مهمترین ابزارهای موسیقی قرن تبدیل شدند این بخش به بررسی تاریخ آن ها می پردازد. سازهای زهی سابقه ی هزار ساله دارند واجداد گیتار را می توان درچنگ یونان باستان که در افسانه اورفیوس نواخته می شود جستجو کرد گیتار الکتریک نسبت نزدیکی با گیتار آکوستیک دارد که خود از بسیاری از ابزارهای دیگر گرفته شده است مانند عود قرون وسطا و گیتار مسلمانان و عود عربی.

● عود

عود معمول ترین و رایج ترین ساز زهی اروپا در دوران رنسانس بود وسازندگان گیتار آکوستیک همچنان سازنده عود نامیده می شوند اما اولین ابزار شبیه به گیتار امروزی در قرن ۱۶ بیرون آمدکه معمولا ۵ سیم کلی ویا دو تایی داشت .

● گیتار کلاسیک

زمانی بین سال های ۱۸۵۰ و ۱۸۶۰ آنتونیو دو تورس جو آرد وی اسپانیولی دستگاهی ساخت که از نظر شکل و صداو ساختار شبیه به گیتار کلاسیک امروزی بود تا سال ۱۹۵۰ از روده به عنوان زه برای گیتار کلاسیک استفاده می شود تا اینکه نایلون جای آن را گرفت .

● گیتار سیم فلزی

در همین زمان که تورس مشغول کار روی آلات موسیقی خود در اروپا بود گیتار ساز آمریکایی جرج فردریچ مارتین درحال ساختن پدر گیتار آکوستیک سیمی مدرن بوداو جعبه صدای بزرگتر و x - برسینگ ( روشی در ساختار سرگیتار) را طراحی کرد .

● بلوز و جز

موسیقی بلوز دراواخر قرن ۱۹ درآمریکا رواج یافت و اولین خوانندگان این روش توسط گیتار همراهی می شوند بلوز یکی از اجداد جاز است و بیشتر گروههای مجاز شامل اولین گروهها به درام و ترومپت و ساکسی فون علاوه بر گیتار وابسته بودند و از آنجاییکه این وسایل تا اندازه ای پر صدا و بلند آوا بودند گیتار هم باید پر صداتر می شود .

● گیتار های سرخمیده archtops

اولین گیتار نوازان جاز به گیتار سرخم امریکایی با بدنه تو خالی و سرخمیده به شکل f و زه فلزی که باعث تولید صدای بلندتر می شد روی آوردند و همین نوع گیتار بود که برای اولین بار حدود سال های دهه ۱۹۳۰ به پیکاپ ( دستگاه برقی ناقل صدای گرامافون ) متصل شد امروزه بسیاری از گیتار نوازان جاز همچنان از مدل هیا مشابه آن دوران استفاده می کنند .

● گیتار های بدنه دار solid- body

حدود بیست سال بعد لئوفاندر اولین گیتار الکتریک بدنه دار را طراحی کرد که در خط تولید قرار گرفت و در ابتدا فاندر براد کنستر نامیده شد اما خیلی زود به تله کستر تغییر نام داد این مدل هنوز هم تولید می شود و بسیاری از گروهها آلات موسیقی خود را بر اساس این طرح ساخته اند .

● استریت و لس پل

پیشرفت بزرگ بعدی فاندر استریتو کستر بود که به اختصار استریت نامیده می شود و در سال ۱۹۵۴ ظهور کرد و گیتار بدنه دار گیبسون لس پل که توسط نوازنده گیتار جاز (لس پل) ساخته و طراحی شد این دو مدل نه تنها هنوز تولید می شوند بلکه دو تا از رایج ترین مدل های روز دنیا هستند و الهام بخش بی پایان دیگر آلات موسیقی بودند.

● گیتارهای بیس

پس از اینکه لئوفاندر اولین گیتار بدنه دار خود را ساخت متوجه شد که می تواند گیتار بیس را به همین روش بسازد و درست مانند اولین گیتارهایش طرح اصلی بیس او – فاندر پریسشن fender precision یکی از رایج ترین مدلهای قابل دسترس امروز است .

● فواید

گیتار بیس الکتریک فاندر فواید بیشماری دارد حمل و نقل آن آسان است و به نوازنده امکان می دهد که صدای بیشتری تولید کند و به دلیل اینکه بسیار متنوع است یادگیری آن در نواهای مختلف آسانتر است همچنین به دلیل مشابهت زیاد به گیتار نواختن آن مانند بیس نوازان برای نوازندگان گیتار آسان است از آن پس بسیاری از گیتارها و بیس هایی که امروزه مورد استفاده هستند بر اساس آلات موسیقی کلاسیک دهه ۱۹۵۰ ساخته شده اند اما تعداد زیادی از اختراعات جدید و هزاران مدل تازه از آن زمان به بعد طراحی شده اند برای مثال الکترونیکهای فعال تر و پیکاب هایی با وز وز کمتر و مواد جدید برای گردنها وبدنه ها مانند پلاستیک و گرانیت انواع بهتری هم رواج یافته اند که زه هایی دارندکه صدایی تمیز تر و کشیده تر تولید می کنند و البته تعداد بیشماری بدنه های جدید طراحی شده اند گرچه گیتارهایی با بدنه خاص مانند گیبسون اکسپلرر و گیسبون فلاینیگ v از سال ۱۹۵۰همچنان قابل دسترسی هستند بسیاری از انواع استاندارد آلات موسیقی هم به بازار آمده اند مانند آنهایی که دارای دسته اضافه بدون سرو یا تعداد سیم بیشتر هستند .