دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

وفای به عهد گناهان را می آمرزد


وفای به عهد گناهان را می آمرزد

تفاوتی ندارد از چه صنفی باشی یا از چه آیینی پیروی کنی, هرکه باشی و به هر چه معتقد باشی این اصل را قبول خواهی داشت که یا وعده ای نمی دهی یا اگر قول و وعده بدهی باید خود را ملزم به انجام آن نمایی

تفاوتی ندارد از چه صنفی باشی یا از چه آیینی پیروی کنی، هرکه باشی و به هر چه معتقد باشی این اصل را قبول خواهی داشت که یا وعده‌ای نمی‌دهی یا اگر قول و وعده بدهی باید خود را ملزم به انجام آن نمایی. همان‌طور که حضرت علی(علیه‌السلام) فرموده است: هیچ‌یک از واجبات الهی همانند وفای به عهد نیست که همه مردم جهان با تمام اختلافاتی که در افکار و تمایلات دارند، در آن اتّفاق نظر داشته باشند. [۱] اگر مروری کوتاه و اجمالی بر تاریخ صدر اسلام داشته باشیم، در بررسی عوامل انحراف مسلمین بعد از وفات نبی مکرم اسلام (صلی الله و علیه وآله) به نتایج جالب توجهی خواهیم رسید.بخشی از این عوامل در کلمات نورانی

اهل بیت‌(علیه‌السلام) نیز صریحاً یا کنایتاً وارد شده است. یکی از منابعی که می‌تواند برای استخراج نکات ناب از تاریخ و عبرت گرفتن از آن مناسب باشد، خطبه مبارک و شریف حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است که آن را بعد از غصب فدک ایراد فرمود.«خطبه‌ فدکیه» سرشار از مضامین عالی و معارف ناب اسلامی است. به همین جهت در اینجا به شرح و بررسی یکی از فرازهای آن با استناد به آیات شریفه قرآن کریم خواهیم پرداخت تا بدین واسطه گامی در جهت کسب معرفت اولیاء الله برداشته باشیم. یکی از موضوعاتی که در این خطبه به آن اشاره شده است بحث مهم و اساسی «وفای به عهد» است. حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) در این فراز فرموده است:فَجَعَلَ اللهُ‌. .. الْوَفَاءَ بِالنَّذْرِ تَعْرِیضاً لِلْمَغْفِرَةِ؛خداوند متعال وفای به عهد را موجب مغفرت و آمرزش بندگان قرار داد. [۲]در این فراز منظور از کلمه نذر، مطلق عهد است.با مراجعه به آیات شریفه قرآن کریم و روایات گهربار معصومین (علیه‌السلام) و بررسی آن‌ها پیرامون موضوع «وفای به عهد» به نکات ارزشمندی دست خواهیم یافت که در ادامه به قسمتی از آن اشاره می‌گردد:

نشانه مومن و منافق

پروردگار عظیم در قرآن کریم امانت داری و التزام به تعهد را یکی از ویژگی‌های مومنین معرفی نموده و می‌فرماید:وَ الَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ رَاعُونَ؛ و (مومنین کسانی هستند که) در امانات و تعهدشان اهل مراعاتند.[۳]پیامبر رحمت (صلی الله و علیه وآله) نیز در حدیثی فرموده است: سه خصلت است که در هرکسی باشد منافق است، اگرچه روزه بگیرد و نماز بخواند و حج و عمره کند و گمان کند که مسلمان است:اول دروغگویی (اِذا حَدَّثَ کَذِبَ)، دوم خلف وعده (وَ اِذا وَعَدَ اَخلَفَ) و در آخر، خیانت در امانت (وَ اِذَا ائتُمِنَ خانَ) [۴]اهمیت این امر تا حدی است که ائمه معصومین (علیه‌السلام) از خلف وعده حتی در مورد عهدی که با دشمن بسته شده نیز نهی فرموده‌اند. امام المومنین(علیه‌السلام) در این خصوص فرموده است:ای مالک، اگر پیمانی بین تو و دشمن منعقد گردید، یا در پناه خود او را امان دادی، به عهد خویش وفا دار باش، و بر آنچه بر عهده گرفتی امانت دار باش، و جان خود را سپر پیمان خود گردان [۵]

راهی برای نفوذ شیطان

خداوند حکیم، در قرآن کریم گروهی را معرفی فرموده است که راهی برای نفوذ شیطان به درون جان خویش باز کرده‌اند و در نتیجه تسلط شیطان بر این افراد راحت‌تر و بیشتر می‌گردد؛ هَلْ أُنَبِّئُکُمْ عَلیَ مَن تَنزَّلُ الشَّیَاطِینُ. تَنزَّلُ عَلیَ کلُ‌ِّ أَفَّاکٍ أَثِیمٍ‌. .. وَ أَنَّهُمْ یَقُولُونَ مَا لَا یَفْعَلُونَ [۶] آیا می‌خواهید به شما خبر دهم که شیطانها بر چه کسانی نازل می‌شوند؟ بر انسان دروغگوی بدکار، نازل می‌گردند‌. .. و [آنان کسانی هستند که] چیزی را می‌گویند که به آن عمل نمی‌کنند. در آیات دیگر، نتیجه این عمل، گرفتاری به خشم و غضب خداوند معرفی شده است:کَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُونَ؛ این کار، سخت خدا را به غضب می‌آورد که سخنی بگویید و عمل نکنید. [۷]

معیار انتخاب رفیق

به جرأت می‌توان ادّعا کرد که امروزه بازگشت بسیاری از معضلات اجتماعی به مسأله «عدم التزام به تعهدات» یا همان «خلف وعده» است.یکی از شایع‌ترین معضلاتی که متأسفانه بسیاری از افراد را درگیر خود نموده، مبغوض‌ترین حلال الهی؛ «طلاق» است. طلاق تخلفی است که زوجین یا یکی از آن دو به عهد و پیمان زناشویی خویش نموده اند.جوانان عزیز می‌توانند از همین مسأله استفاده نموده و آن را چراغی برای حرکت در مسیر زندگی خویش قرار دهند.امام علی (علیه‌السلام) در این خصوص فرموده است: لا تَعتَمِد عَلی مَوَدَّةِ مَن لا یوفِی بِعَهدِهِ؛ به دوستی که به عهد خود وفا نمی‌کند اعتماد نکن. [۸] استاد شهید مطهری (ره) نیز در کتاب خود می‌نویسد: فردی که هیچ گاه پایبند به وفای به عهد و پیمان خود نیست و هر وقت که پیمانی می‌بندد دسیسه و دغل بازی است و تصمیمش این است که آن را نقض کند، از انسانیت و آن چیز که آن را اشرف انسانیّت می‌نامند، سقوط کرده و دیگر انسان نیست. [۹]

عوامل پیمان شکنی

با مطالعه و تأمل در مسأله عوامل پیمان شکنی، به نتایج قابل تأملی خواهیم رسید، که ذکر همهء آنها در این مجال نمی‌گنجد، و در اینجا به ذکر سه مورد بسنده می‌کنیم: عامل اول: دروغگویی است. کسی که باکی از دروغ گفتن ندارد، نمی‌تواند شخص خوش قولی باشد. همان‌طور که امیر مومنان (علیه‌السلام) فرموده است: أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ الْوَفَاءَ تَوْأَمُ الصِّدْقِ وَ لَا أَعْلَمُ جُنَّةً أَوْقَی مِنْه؛‌ای مردم! وفا همراه راستی است و من سپری محکم‌تر و نگهدارنده‌تر از آن سراغ ندارم. [۱۰] عامل دوم: ضعف ایمان است. کسی که مومن است قطعاً به عهد و پیمان خود ملتزم است. به عبارت دیگر یکی از لوازم ایمان وفای به عهد است. همان‌طور که نبی مکرم اسلام (صلی الله و علیه وآله) می‌فرماید: مَن کانَ یُومِنُ بِاللّه وَالیَومِ الآخِر فَلیَفِ اِذا وَعَدَ؛ هرکس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، هرگاه وعده می‌دهد باید وفا کند. [۱۱] عامل سوم: اعتماد به نفس کاذب است. چه بسا انسان بدون اینکه از خصوصیات و چگونگی انجام امری اطلاع داشته باشد وعده‌ای می‌دهد و بعد معلوم می‌شود که قدرت انجام آن را ندارد.

راه حل قرآنی

خداوند منان در قرآن کریم برای اینکه انسان دچار خلف وعده نگردد، دستوری ذکر می‌فرماید که: وَ لَا تَقُولَنَّ لِشَاْیْ‌ءٍ إِنیّ‌ِ فَاعِلٌ ذَالِکَ غَدًا إِلَّا أَن یَشَاءَ الله؛ و هرگز درباره چیزی مگو که: من فردا آن را انجام می‌دهم، مگر اینکه [بگویی: اگر] خدا بخواهد. این آیه شریفه در مرحله اول دو پیام دارد:اولا انسان باید اعتقاد داشته باشد که همه امور به دست خداوند است و تا مشیّت الهی به امری تعلق نگیرد، به انجام رسیدن آن امر محال است. ثانیا پس از اینکه اعتقاد انسان راسخ شد، هرگاه خواست وعده‌ای بدهد حتما از خداوند کمک بگیرد و بگوید:

«إن شاء الله».بنابراین اگر اعتقاد به مشیت الهی داشته باشد، هرگز وعده‌ای نمی‌دهد که تصمیم یا توانایی انجامش را ندارد و اگر در ظاهر توانایی دارد، با جملهء إن شاء الله کار را در بسیاری از جهات بیمه می‌کند.

سخن آخر

سزاوار است شیعیان از گرفتار شدن به صفات رذیله به خداوند عالمیان پناه برده و به سنت پیامبر رحمت و اهل بیت او (علیه‌السلام) متمسک شوند که حضرت علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة و الثناء) فرمود:إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ نَرَی وَعْدَنَا عَلَیْنَا دَیْناً کَمَا صَنَعَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله و علیه وآله)؛ ما خاندانی هستیم که وعده‌های خود را قرضی بر گردن خود می‌بینیم، چنانکه رسول خدا صلی الله علیه و آله چنین بود. [۱۲]

علی سیف

* منابع در دفتر روزنامه موجود است