چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

عوامل مهم در ایجاد گروه های کار برجسته


عوامل مهم در ایجاد گروه های کار برجسته

ترویج کار گروهی در نزد بسیاری از مدیران از اولویت بالایی برخوردار است . مزایای این امر عبارتند از: افزایش بهره وری ، بهبود خدمات به مشتریان ، سیستمهای انعطاف پذیر و اختیار دهی …

ترویج کار گروهی در نزد بسیاری از مدیران از اولویت بالایی برخوردار است . مزایای این امر عبارتند از: افزایش بهره وری ، بهبود خدمات به مشتریان ، سیستمهای انعطاف پذیر و اختیار دهی به کارکنان ، برای کارآمد بودن گروهها بطور موثر ، مدیران نیازمند تصویر شفافی از هفت ویژگی هستند که هر گروهی باید بطور مشترک و به شرح زیر از آن برخوردار باشد .

۱- پایبندی به اهداف و ارزشهای یک سازمان . در گروههای کارآمد ، افراد ، اهداف را دست یافتنی و همگام با رسالت و ارزشهای مشترک سازمان می دانند .

۲- مشارکت . ویژگی دیگر ، مشارکت افراد در فرآیندها ، همچنین ابتکارات آنهاست . کارکنان در این گروهها ، در تصمیم گیریها شریک هستند . از آموزش مناسب بهره مندند و نیروی بیشتری را صرف گروه خود می کنند .

۳- ارتباط . در هر گروه موفق اعضاء ، افکار خود را بیان می کنند ، در صورت نیاز از دیگران یاری می خواهند ، به یکدیگر اعتماد می کنند و بر راه حلها می اندیشند .

۴- همکاری . در سازمانهای پیچیده امروزی ، موفقیت بستگی به میزان همکاری اعضای گروه دارد . برای چنین کاری ، گروهها از الگوی رفارهای موثر شامل : پیگیری ، دقت ، وقت شناسی ، خلاقیت و وفاداری بهره می گیرند .

۵- مدیریت اختلاف . در هر گروهی با افراد گوناگون ، اختلاف دوری ناپذیر است ، ولی آنچه اهمیت دارد کنترل این اختلافهاست . گروههای موفق برای غلبه بر این مشکل از سه روش : تغییر دید ، تغییر موضوع و تاییدات سود می جویند .

۶- مدیریت تغییر . امروزه گروههای موفق عملکردی موثر در محیطی پر جنب و جوش دارند و نه تنها خود را با تغییرات هماهنگ می سازند . بلکه خود آغازگر تغییر نیز هستند . برای این منظور مدیران با ارایه بینش و اطلاعات لازم و نشان دادن الگوی «دیدگاه مثبت» مقاومت در برابر تغییر را کاهش می دهند .

۷- ارتباطات . یک گروه کاری یکپارچه و کارآمد سه ارتباط مهم را مورد توجه قرار می دهد : ارتباط با یک سازمان کاری بزرگتر اعضای گروه و گروههای کاری دیگر . چنین ارتباطی نتایجی همانند زیر در بردارند : آگاهی اعضای گروه از اولویتهای مشترک ، نظر واکنشی مشتریان ، مقایسهای کیفیت و جلب حمایت از سوی افراد هم تراز.