سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
آموزش خلبانی
روشنائی فرودگاه
بالارفتن تجربه پروازی به زودی شما را از پرواز در روز به سوی پرواز در شب سوق میدهد به این ترتیب مشاهده خواهید کرد که روشنائی فرودگاهها به هم شبیه هستند. فرودگاههائی که به سیستم روشنائی برای عملیات شبانه مجهز شدهاند از رنگهای مصوبه اف ای ای استفاده میکنند. این امر در کلیه فرودگاهها اجرا میشود.
چراغ چشمکزن فرودگاه
در شب چراغ چشمکزن فرودگاه برای هدایت خلبانان به سوی فرودگاههای مجهز به سیستم روشنائی بهکار میرود. این چراغها ممکن است از نوع قدیمی (گردان) و یا نوع جدید (چشمکزن) باشد، ولی در هر صورت کاربرد هر دو یکی است. اگر ارتفاع شما به اندازه کافی بالا و دید هم خوب باشد، چراغ چشمکزن فرودگاه از مسافتهائی طولانی قابل رؤیت خواهد بود از نحوه ترکیب رنگ روشنائی چراغ چشمکزن فرودگاه، میةوان فرودگاه (نظامی و غیر نظامی) را نیز تشخیص داد. در شرایط عادی اجرء عملیات پروازی در فرودگاههای نظامی برای شما مجاز نمیباشد. چراغ چشمکزن فرودگاههای غیرنظامی واقع در خشکی بهطور یک در میان چشمکهای سفید و سبز است. در فرودگاههای نظامی دو چشمک سفید پشت سر هم و یک چشمک سبز وجود دارد.
فرودگاههای آبی بهوسیله چراغ چشمکزن با چشمکهای زرد و سفید مشخص میشوند. چراغ چشمکزن با چشمکهای زرد و سفید مشخص میشوند. چراغ چشمکزن فرودگاههای مخصوص هلیکوپتر با رنگهای متوالی سبز و زرد و سفید چشمک میزند.
چراغ چشمکزن فرودگاهها معمولاً از غروب تا طلوع آفتاب روشن است و معمولاً در روز چراغ چشمکزن فرودگاه خاموش است مگر آنکه ارتفاع سقف ابر پائینتر از ۱۰۰۰ فوت و دید زیر یک مایل زمین باشد (حداکثر شرایط برای پروازهای (VFR ضمناً باید به خاطر بسپارید به خاطر اینکه وضعیت جوی همیشه زیر شرایط VFR است، امکان دارد چراغ چشمکزن فرودگاه را روشن نکنند.
سیستمهای روشنائی تقریب
برای کمک به خلبانان، درانتقال از حالت پرواز با دستگاه به حالت پرواز را دید، فرودگاهها به سیستمهای پیچیده روشنائی تقریب مجهز شدهاند. این سیستمهای روشنائی تقریب که گاهی از ۳۰۰۰ فوت مانده به ابتدای باند ادامه مییابند، به خلبانانی که مشغول انجام عملیات با دید VFR در شب هستند، کمک میکنند تا خود را در موقعیت مناسبی برای تقریب به باند قرار دهند. باندهای ویژه تقرب دقیق مجهز به پیچیدهترین سیستمهای روشنائی تقرب هستند. سیستمها دارای چراغهای چشمکزنی هستند که توالی چشمکزدن آنها مانند توپی نورانی است که به سرعت به طرف باند در حرکت است و در نزدیکی باند چراغهای بیشتری شما را به طرف منطقه نشستن هدایت میکند. البته برای باندهای ویژه تقرب غیر دقیق چراغهای تقرب سادهتری در نظر گرفته میشود. و تنها سیستم روشنائی در باندهای ویژه پرواز با دید VFR ممکن است چراغهای شیبنمای بصری باشند.
شیبنمای بصری
شبنماهای بصری، سیستمهای روشنائی ویژهای هستند که هنگام تقرب، موقعیت شما را نسبت به شیب فرود مطلوب نشان میدهند. چراغهای نشاندهنده این سیستم در طرفین باندهای ساده و یا باندهای ویژه تقرب با دستگاه قرار دارند و میتوان از آنها برای تقرب ذر شب و یا روز استافده کرد. یکی از متداولترین انواع آنکه در فرودگاهها نصب میشود VASI و بهعبارت دقیقتر Visual Apporach Slope Indicator میباشد.
نحوه آرایش چراغهای VASI متفاوت است و ممکن است دو یا سه ردیفه باشد. سیستم دو ردیفه که در اصطلاح به ردیف دوم، ردیف دور میگویند، معمولاً شامل ۲ یا ۴ و یا ۱۱ لامپ میباشد. مسیر فرود VASI به گونهای طراحی میشود که فاصله مطمئن از موانع را تا فاصله ۴ مایلی از ابتدای باند و در محدوده ۱۰ درجه از طرفین امتداد محور میانی باند، تأمین کند. وقتی که برای تقرب به باند از سیستم VASI استفاده میکنید، تا زمانی که هواپیمای شما در امتداد باند قرار نگرفته است نباید ارتفاع کم کنید. وقتی میخواهید در یک فرودگاه که دارای سیستم VASI است فرود بیایید برابر مقررات تا زمانی که به ارتفاع مناسب برای یک نشستن بیخطر نرسیدهاید، باید در ارتفاعی بالاتر از مسیر فرود تقرب کنید .سیستم VASI دو ردیفه شما را به منطقه نشستن باند هدایت میکند و هواپیما روی یک مسیر بیخطر را نشان میدهد. . چراغهای هر ردیف این سیستم نسبت به زاویه فرود شما ممکن است سفید و یا قرمز باشند و در شب از فاصله ۲۰ مایلی قابل دیدن هستند. اگر هر دو ردیف چراغها سفید باشند، ارتفاع شما خیلی زیاد است و اگر هر دو قرمز باشند، خیلی پائینتر از مسیر فرود قرار دارید. برای اینکه چگونگی کار این سیستم در خاطرتان باقی بماند این جمله انگلیسی را به خاطر بسپارید (Red over white your are all right).
در فرودگاههای بزرگ ممکن است سیستم VASI سه ردیفه که نشاندهنده دو نوع مسیر فرود است، نصب شده باشد. نعنولاً نشاندهنده مسیر فرود پائینتر آن روی زاویه ۳ درجه و مسیر بالاتر یکچهارم درجه بالاتر (۳/۲۵ درجه) تنظیم شده است. نشاندهنده مسیر فرود بالاتر، برای هواپیمای بزرگی که در ارتفاع کابین خلبان آنها از سطح زمین زیاد است در نظر گرفته شده تا موقع نشستن عبور بیخطری این هواپیماها از روی آستانه باند تضمین گردد. اگر در فرودگاهی با سیستم VASI سه ردیفه مواجه شدید از دو ردیف پائین آن مانند سیستم VASI دو ردیفه استفاده کنید. در سیستم سه رنگه از یک چراغ که از ان سه مسیر رنگی پخش میشود، استفاده میگردد. این سیستم شباهتهائی به VASI دو ردیفه دارد. زیرا وقتی شما زیر ارتفاع مسیر فرودی پرواز کنید رنگ قرنز را میبینید. سیستم سه رنگه زیر به شما نشان میدهد که چه موقع روی مسیر فرود مطلوب قرار گرفتهاید. نور زرد نشانگر این است که خیلی بالاتر از مسیر فرود قرار دارید و نور قرمز به معنای این است که خیلی پائینتر از مسیر فرود هستید. اگر نور چراغ سبز باشد درست در مسیر فرود قرار گرفتهاید. وقتی که ارتفاع شما قدری پائینتر از مسیر فرود باشد نور زرد تیرهای را مشاهده خواهید کرد و اگر پائینتر بروید نور چراغ قرمز ظاهر میشود. بنابراین بای هوشیار باشید و نور زرد تیره بین سبز و قرمز را با نور زردی که نشاندهنده ارتفاع بیش از حد میباشد اشتباه نکنید. بعضی از فرودگاهها ممکن است به سیستم چشمکزن که دو مسیر تقرب بصری را در امتداد ضلع اخر پخش میکند مجهز باشند. وقتی چراغ چشمکزن قرمز دیده میشود معنی آن این است که پائینتر از مسیر فرودی مطلوب هستید و اگر بالای مسیر فرودی نرمال قرار بگیرید چراغ چشمکزن سفید را خواهید دید و موقعی که درست روی مسیر فرودی مطلوب قرار بگیرید نور سفید رنگ ثابتی را مشاهده خواهید کرد. برد مفید این سیستم در روز ۴ و در شب ۱۰ مایل میباشد. سیستم شبنمای دیگری که میشود از آن نام برد سیستم PAPL و یا به عبارت دیگر Precision Approach Path Indicatio است. این سیستم دارای ۲ تا ۴ چراغ است که به حای قرار گرفتن در دو ردیف، در یک ردیف قرار دارند و بهطور معمول در سمت چپ باند دصب میگردد. این چراغها در روز از فاصله ۵ مایلی و در شب از فاصله ۲۰ مایلی قابل مشاهده هستند. اگر تمام چراغهای سیستم PAPI سفید باشند شما خیلی بالاتر از مسیر فرود قرار دارید. اگر فقط آخرین چراغ سمت راست قرمز و سه چراغ دیگر سفید باشند ارتفاع شما مقدار بسایر کمی بالاتر از مسیر فرود میباشد. وقتی که درست روی مسیر فرود باشید دو چراغ سمت چپ سفید و دو چراغ سمت راست قرمز خواهند بود. اگر مقدار بسیار کمی زیر مسیر فرود قرار بگیرند، آخرین چراغ سمت چپ سفید و سه چراغ دیگر قرمز خواهند بود و اگر تمام چراغها قرمز باشند ارتفاع شما خیلی پائینتر از مسیر فرود است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهادت حسین امیرعبداللهیان سقوط بالگرد بالگرد تبریز دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
کنکور امتحانات هواشناسی تهران پلیس امتحانات نهایی هلال احمر سیل قوه قضاییه سیل مشهد بارش باران آموزش و پرورش
شهادت رئیس جمهور قیمت طلا بورس یارانه قیمت خودرو قیمت دلار خودرو دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازنشستگان
لیلا حاتمی تلویزیون سینما شهید رئیسی سینمای ایران هنرمندان شعر زری خوشکام نمایشگاه کتاب رسانه ملی
قرآن تجهیزات پزشکی
رژیم صهیونیستی ترکیه آمریکا روسیه اسرائیل چین غزه فلسطین جنگ غزه حماس اوکراین ولادیمیر پوتین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال منچسترسیتی بازی تراکتور بارسلونا
هوش مصنوعی سامسونگ تبلیغات اپل موبایل نمایشگاه ایران هلث اینترنت هواپیما
سلامت رژیم غذایی مردان خواب آلزایمر زیبایی استرس کاهش وزن افسردگی