پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
مجله ویستا

Mercedes-Benz Audi RS BMW M۳


انتخاب یکی از این سه خودرو کار دشواری است چرا که هر کدام از آن ها به خودی خود از قابلیت های بالایی برخوردارند . ب ام و M۳ یکی از جدیدترین خودروهای گروه است . این خودرو که به عنوان مدل …

انتخاب یکی از این سه خودرو کار دشواری است چرا که هر کدام از آن ها به خودی خود از قابلیت های بالایی برخوردارند . ب ام و M۳ یکی از جدیدترین خودروهای گروه است . این خودرو که به عنوان مدل ۲۰۰۸ به فروش می رسد از یک موتور ۴ لیتری به قدرت ۴۱۴ اسب بخار استفاده می کند . این موتور ۸ سیلندر جدید نسبت به نسل قبل ۹۴ اسب بخار قویتر شده است تا بتواند با بقیه خودروها رقابتی تنگاتنگ داشته باشد .مرسدس نیز پس از معرفی نسل جدید سی کلاس با همکاری تیونر رسمی خود یعنی شرکت آ ام گ نسبت به معرفی مدل C۶۳ اقدام کرده است . این خودروی جدید از یک موتور ۲/۶ لیتری استفاده می کند که ۴۵۱ اسب بخار نیرو تولید می کند . جالب است بدانید که شرکت مرسدس در این مدل در سال ۱۹۹۸ از یک موتور ۸ سیلندر ۳/۴ لیتری استفاده کرده بود !

( C۴۳ AMG ) ولی شرکت ب ام و هنوز از موتوری به حجم ۴ لیتر استفاده می کند . سومین خودروی این گروه آئودی RS۴ می باشد که بالاترین مدل سری A۴ محسوب می شود . موتور ۸ سیلندر این خودرو همان موتوری است که در مدل R۸ با قیمت ۱۱۴۱۱۸ دلار به چشم می خورد در حالی که قیمت این مدل حدود ۷۰ هزار دلار می باشد . در ادامه به بررسی نتیجه این آزمایش می پردازیم :

خودروی اول :

آئودی RS۴

آئودی با عرضه این مدل یک خودروی اسپرت و البته خانوادگی را روانه بازار کرده است . طراحی کابین و جنس موادی که در آن به کار رفته است بسیار مناسب بوده و جز بهترین ها است . طراحی ظاهری این خودرو نیز در حد مناسبی قرار دارد و می توان آن را زیبا دانست .موتور ۲/۴ لیتری ۴۲۰ اسب بخاری و ۴۱۷ پوند فوتی این خودرو را به دومین اتومبیل قوی گروه تبدیل کرده است . ولی شتاب ۰ تا ۹۶ کیلومتر در این خودرو با ۵/۴ ثانیه کندترین رکورد گروه بود . شتاب میانی ۴۸ - ۱۱۲ کیلومتر نیز با ۳/۷ ثانیه این خودرو به کندترین اتومبیل گروه تبدیل کرده است . شاید یکی از دلایل شتاب ضعیف این خودرو وزن بالای آن باشد چرا که باعث شده نسبت نیرو به وزن در این خودرو به بدترین شکل برسد . البته در بخش حداکثر سرعت این خودرو با ۲۶۲ کیلومتر بر ساعت سرعت بهترین رکورد را داراست . با توجه به این که این خودرو به سیستم چهارچرخ متحرک ( کواترو ) مجهز است از هندلینگ و لذت رانندگی بالایی برخوردار است . البته تقسیم وزن نامطلوب ۵/۵۹ % در جلو و ۵/۴۰ % در عقب باعث شده تا بخشی از قابلیت های دینامیکی این خودرو از دست برود تا در تست شتاب جانبی ( g ) با بدست آوردن عدد ۸۷/۰ در رده ی آخر گروه جای بگیرد .

قیمت ۶۹۷۸۵ دلاری این خودرو باعث شده تا آئودی به گران ترین اتومبیل گروه تبدیل شده است . در کل باید به این خودرو مقام سوم را اعطاء نمود .

خودروی دوم :

مرسدس AMG C۶۳

باید اذعان کرد که سی کلاس های قبلی اصلا تند و چابک نبودند و از فرمان سنگینی استفاده می کردند ولی با روشن کردن این مدل جدید به تفاوت های آن با مدل های قبلی پی می برید . غرش موتور ۲/۶ لیتری ۸ سیلندر این خودرو ۴۵۱ که اسب بخار نیرو و ۴۴۳ پوندفوت گشتاور تولید می کند بسیار زیبا و دلنواز است . گیربکس ۶ سرعته ی این خودرو از نوع اتوماتیک می باشد . صندلی های این خودرو از راحتی بسیار مناسبی برخوردارند . در کل سی کلاس جدید با داشتن کابین و صندوقی عقبی جادار ( جادار ترین در گروه ) می تواند به عنوان اتومبیل خانواده نیز مورد استفاده قرار گیرد . شتاب ۰ تا ۹۶ کیلومتر این خودرو برابر ۹/۳ ثانیه می باشد که بهترین رکورد گروه است . این خودرو در همه تست های شتاب بهترین نتیجه را بدست آورده و خودروی بسیار سریعی است . سی کلاس مسافت ۴۰۰ متر را فقط تا ۳/۱۲ ثانیه و با سرعت ۱۸۶ کیلومتر طی می کند . یکی دیگر از ویژگی های جالب توجه این خودرو توان ترمزگیری بالای آن است . با توجه به این که این خودرو سنگین ترین عضو گروه بود بدست آوردن بهترین نتیجه در تست ترمز را باید مرهون قابلیت بالای دیسک های ترمز ۲/۱۴ اینچی آن دانست . یکی از اشکالات این خودرو فنربندی بسیار خشک آن است که رانندگی با آن را کمی دشوار می کند . البته این خشکی فنربندی ها نتوانسته در تست شتاب جانبی عددی بهتر از ۸۸/۰ جی را نصیب این خودرو کند که اگر چه از آئودی بهتر است ولی به پای ب ام و نمی رسد .

در کل سی ۶۳ آ ام گ یک خودروی قوی و با راحتی مناسب است ولی وزن بالا و چند اشکال دیگر آن را در رتبه دوم قرار می دهد .

خودروی سوم :

ب ام و M۳

بخش power -M شرکت ب ام و بیش از ۲۰ سال است که به کار تقویت مدل های سری ۳ می پردازد . ولی M۳ جدید را باید بهترین آن ها دانست . البته این مدل دیگر فقط یک خودرو برای رانندگی تنها نیست و از امکانات و تکنولوژی های روز نظیر فرمان قابل تنظیم - سیستم آی درایو و... استفاده می کند . با ۱۶۲۰ کیلوگرم وزن ام۳ سبکترین عضو گروه است و همین سبکی باعث شده تا این خودرو چابک ترین عضو گروه در مانورها نیز باشد . البته این سبک بودن به سادگی به دست نیامده و به قیمت استفاده از فیبرکربن در سقف - آلومینیوم در موتور و سایر قسمت های بدنه به دست آمده است . موتور ۸ سیلندر ۴ لیتری این خودرو که ۴۱۴ اسب بخار نیرو و ۲۹۵ پوندفوت گشتاور تولید می کند از موتور قبلی که ۲/۳ لیتر حجم داشت سبک تر است . تقسم وزن مناسب ۹/۵۱ % ( جلو ) و ۱/۴۹ % ( عقب ) باعث شده تا دینامیک این خودرو بهترین باشد به طوریکه در تست شتاب جانبی بتواند رقم قابل توجه ۹۱/۰ جی را بدست آورد . شتاب ۰ تا ۹۶ کیلومتر ۳/۴ ثانیه ای در این خودرو اگر چه بهترین در گروه نیست ( رتبه دوم ) ولی میتواند در دورهای بالا شتاب مناسبی را برای خودرو به ارمغان بیاورد ( با توجه به این که قدرت موتور در دور موتور بالای ۸۳۰۰ بدست می آید ) . توان ترمزگیری این خودرو نیز با داشتن دیسک های ۲/۱۴ اینچی در جلو و ۸/۱۳ اینچی در عقب بسیار مناسب است . این خودرو در تست توقف فقط ۳۰ سانتیمتر نسبت به سی کلاس ضعیفتر عمل کرد . در کل باید رانندگی با این خودرو را بسیار جذاب دانست . دینامیک این خودرو نیز بهترین در گروه است و همه این عوامل به همراه قیمت ۶۲۰۰۰ هزار د لاری ( که ارزان ترین در گروه بود ) باعث شدند تا این خودرو به مقام اول این آزمایش برسد .