دوشنبه, ۷ خرداد, ۱۴۰۳ / 27 May, 2024
مجله ویستا

چه دستانی پشت پرده تعیین قیمت جواهرات است


چه دستانی پشت پرده تعیین قیمت جواهرات است

هیچ فکر کرده اید که چرا هزینه یک تخته فرش دستباف چرا باید به اندازه یک قطعه جواهر ریز چند میلیون تومانی باشد

هیچ فکر کرده اید که چرا هزینه یک تخته فرش دستباف چرا باید به اندازه یک قطعه جواهر ریز چند میلیون تومانی باشد؟!

شفاف تر اگر بگوییم، اکثر خریداران طلا و جواهر بعد از انتخاب کالای مورد نظر خود و در هنگام خرید آن بر این باور هستند که کالای مورد نظر را گران تر از قیمت واقعی اش می خرند؛ این در حالی است که همین افراد هنگام خرید فرش دستباف و ساعت و ... چنین اعتقادی ندارد. این دسته البته به خوبی هم می دانند که هر کالای ارزشمندی دلیلی برای قیمتش دارد و می دانند که تاجر فرش از فروش پنج میلیونی یک تخته قالی، پنج میلیون سود نمی برد و چنین بهایی را بابت تلاش یک گروه زحمتکش برای طراحی و بافت و فروش فرش می پردازند.

دلیل تفاوت نظر خریداران نسبت به قیمت طلا و جواهر و دیگر کالاهای لوکس در این است که مصنوعات طلاو جواهر عمومیت بیشتری دارد یا به عبارت دیگر هرکسی طلا و جواهر می خرد اما فرش دستباف نمی خرد.

پس با دانستن این نکته که خرید طلا وجواهر تقریبا برای هر شخصی چه پیر و چه جوان الزامی و ضروری است باید اشاره کرد که ساخت یک قطعه طلا یا جواهر بیش از ۳۰ مرحله را طی می کند و ۳۰ گروه شغلی فعالیت می کنند و بر اساس این زحمات و فعالیت ها و از همه مهمتر مواد مصرف شده، قیمت گذاری می شود.

یک دستبند یا گوشواره را یک نفر به تنهایی نمی سازد؛ گروه های بسیاری در پروسه طراحی، ساخت و فروش آن فعالیت می کنند اما کمتر کسی به این مسائل توجه می کند و بیشتر ظاهر را می بینند و از باطن امر بی اطلاع.

اما نکته دقیقا همینجاست که یک قطعه جواهر از لحظه اول تا مرحله ساخت و فروش هزینه های تفکیک شده ای را به خود اختصاص می دهد که این هزینه ها به قیمت مواد اولیه اضافه شده و قیمت نهایی به دست می آید.

به زعم کارشناسان و دست اندر کاران تهیه و تولید طلا و جواهر، ۳۸ مرحله برای تهیه یک قطعه جواهر انجام می شود تا یک قطعه جواهر زیبا و پر زرق و برق در ویترین گالری های فروش، نظر یک علاقه مند را نسبت به خود جلب کند. مراحل ساخت مصنوعات جواهرات به شرح ذیل می باشد:

۱) تهیه شمش با نوسانات بازار و تهیه کردن واحد ۹۹۹ ( شمش ۹۹۹ نه شمش تیزابی )

۲) تهیه بار لازمه جهت تعین عیار و رنگ دلخواه قطعه جواهر .

۳) بررسی طرح ( بازاریابی – سفارش ) البته اکثرا" براساس بازاریابی طرحها در کارخانها تولید میشوند .

۴) کشیدن طرح توسط طراحان حرفه ای یا تهیه ژورنال های روز دنیا برای کپی از طرحهای کشیده شده .

۵) ساخت نمونه نقره جهت قالب اولیه توسط استادکار قالب ساز جواهر .

۶) قالب گیری قطه با گچ بوسیله دستگاه سانتریفوژ و صنایع جانبی انها .

۷) تهیه قالب لاستیکی و پخت قالب در سماورهای مخصوص .

۸) تهیه قالب مومی جهت شاخه کردن برای ریختگری با دستگاه سانتریفوژ .

۹) مرحله ریختگری شاخه بوسیله سانتریفوژ یا دستگا ه ذوب لیزری در درجه حرارت کنترل شده با صنایع جانبی .

۱۰) مرحله شستشوی شاخه طلا با دستگاه فشار هوا در محفظه مخصوص .

۱۱) مرحله جداکردن نمونه ها از شاخه های ایجاد شده با طلای عیار شده .

۱۲) چند مرحله صاب و پولیش اولیه نمونه های قالب با دست یا دستگاه پولیش ساجمه جهت صیقل دادن تمامی زوایای قطعه .

۱۳) آبکاری ضعیف قطعه جهت براق شدن زیر چنگهای سنگ در تمامی زوایای قطعه .

۱۴) تهیه سنگ های جواهر بر اساس سایز های ایجادشده و کیفیت مجموع قطعه که زمان و بودجه کلانی نیاز دارد

۱۵) در صورت درخواست سنگ های رنگی و به علت محدودیت سایز باید سنگهای رنگی نیمه قیمتی تراش داده شود واگر قیمتی باشد باید جستجو کرد تا سایز و کیفیت دلخواه را پیدا کنیم

۱۶) مرحله جدا کردن سنگها براساس سایز وکیفیت

۱۷) مرحله وزن کشی براساس واحد قیراط

۱۸- ثبت قطعه در فرم مخصوص شناسنامه جواهر با کشیدن دستی یا عکس برداری طرح در فرم .

۱۹) تحویل قطعه با سنگهای مربوطه به استاد مرصع کار .

۲۰) تفکیک قطعه ها براساس تخصص مرصع کاران کارگاه توسط سرگروه .

۲۱) نصب بر روی دستگاه و ابزارهای مخصوص جهت ثابت ماندن قطعه به هنگام نصب سنگها .

۲۲) تراش حفره ها و بدنه چنگها بر اساس سایز سنگها وقرار دادن آنان مابین چنگهای ایجاد شده .

۲۳) پالیش تراشها و چنگهای ایجادشده به هنگام نصب سنگها روی قطعه .

۲۴) پیاده کردن قطعه از وسیله مربوطه و شستشوی اولیه با مواد مخصوص .

۲۵) اتصال قطعات بعد ازمرصع کاری با جوشهای لیزر در اغلب کارهای هنری جدید .

۲۶) پولیش چند مرحله ای اتصال جوش های لیزر و خش گیری و براقکاری نهائی با مواد مخصوص .

۲۷) شستشو با اتصال جریان الکتریسیته معکوس و با محلول مخصوص .

۲۸) شستشوی چند مرحله ای دیگر با آب شور و آب مقطر .

۲۹) تعیین عیار محلول آبکاری جهت ایجاد روکش طلا ی براق به رنگهای دلخواه روی قطعه جواهر .

۳۰) اتصال الکتریسیته به محلول با مدت زمان مشخص در دستگهاهای مخصوص آبکاری جواهرات .

۳۱) شستشوی نهائی با محلول خاص و قراردادن روی هیترهای مخصوص جهت خشک شدن قطعه جواهر .

۳۲) بازدید نهائی سنگها و لک گیری قطعه .

۳۳) کسری طلای قطعه در تمامی مرحل اجرائی کسر میشود .

۳۴) ثبت نهائی در شناسنامه جواهر .

۳۵) ارائه قطعه ساخته شده به فرد همکار رابط فروشگاه و کارخانه .

۳۶) تحویل قطعه به فروشگاه در صورتیکه قطعه شفارشی ساخته شده باشد .

۳۷) قطعه ساخته شده اگر سفارشی نباشد باید توسط ویزیتورهای حرفه ای بازاریابی شود .

۳۸) قطعه جواهر پس از بررسی مدیر فروشگاه خریداری میشود و پس از ثبت حسابرسی در ویترینهای آن فروشگاه قرار میگیرد

با این اوصاف کلاه خود را قاضی کنید و منصفانه بگویید آیا این همه فراز و نشیب، وقتی که ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا شما جواهری زیبا برای خانم والده تهیه کنید، ارزش قیمت های نجومی را ندارد؟ دارد برادر من!

از بخش آگهی های بازرگانی هم می پرسند که پس تکلیف گالری فروش چیست؟ ما چه گناهی داریم که باید جنس فروخته شده را پس بگیریم؟ شود آن روز که ما جواهر دست دوم را هم جای قناری به ملت بفروشیم؟! چه شود اگر بشود ...