سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

معیارها و شاخص های ارزیابی بازیکنان


معیارها و شاخص های ارزیابی بازیکنان

اغلب مربیان تحصیل کرده می دانند که مهارتهای ذهنی در بازیکنهای نوجوان چه اهمیتی دارد , بخصوص هنگام مواجهه با تقاضای روانشناسانه ی هنگام مسابقه تنیس

اغلب مربیان تحصیل کرده می دانند که مهارتهای ذهنی در بازیکنهای نوجوان چه اهمیتی دارد ، بخصوص هنگام مواجهه با تقاضای روانشناسانه ی هنگام مسابقه تنیس .

سه مهارت اصلی عبارتند از :

۱- برخورد مثبت با برد ، باخت و یادگیری.

۲- قابلیت فکر کردن فقط به چیزهای مثبت که به عملکردشان کمک می کند.

۳- قابلیت احساس ، عمل و واکنش نشان دادن همراه با بر خورد عاطفی مثبت.

مهارت اول از همه دراز مدت تر و وابسته به شخصیت افراد است. مربیان و همچنین پدر و مادرها نقش کلیدی در کیفیت توسعه ی کلی شخصیت فرزندان دارند. در مهارتهای بعدی کیفیت رفتاری در زمین بخصوص در لحظات خالی بازی و مسابقه است .تجربه نشان میدهد که مربیان بنحو پیگیرانه ای فرصت های طلائی ایجاد چنین مهارتهائی را از دست میدهند. بیشتر مربیان تاکید اصلی اشان مهارتهای تکنیکی است در حالیکه هر چهار مهارت (تکنیکی ، فیزیکی،تاکتیکی و روانی ) همدیگر راتکمیل می کنند.

راهکار های معمول عبارتند از :

۱- هر وقت می توانید به الگو های آنها اشاره کنید ، مرتب به آنها یاد آوری کنید بازی تنیس یعنی داشتن برخی مهارتهای تکنیکی ، فیزیکی و تاکتیکی ( آیا می توانید به مهارتهای روانی اشاره نکنید ؟) هرچه به مهارتها آگاه باشید ، آنها بیشتر برای کسب کردنشان تمرکز خواهند کرد .اگر بتوانید از آنها در حال بازی فیلمبرداری کرده و آن را با فیلم بازیکن مورد علاقه آنها مقایسه کنید ، راه موثری است که بازیکن جوان متوجه تقاضا ی بازی تنیس شود.

۲- از بازیکنها بخواهید در برخی تمرینات به خودشان نمره داده وارزیابی کنند .از بازیکنها بخواهید همدیگر رانیز ارزیابی کنند .برای بازی یا تمرینات بعدی یک سطح بالاتری را برای هر یک انتخاب کنید که هدف بازیکنها شود. البته این هدف در مورد هر بازیکن وسطح او فرق خواهد داشت .این کار نه تنها نوجوان را با امر هدف گذاری آشنا خواهد کرد ،بلکه آنها متوجه پیشرفت خود خواهند شد وهمچنین درمی یابند که بازیکن های دیگر در سطوحی بالاتر یا پائین تر از وی هم اهداف خود را دارند که به آن برسند.یک روحیه مخالف میان برخی از نوجوان کمال گرایی افراطی یا عدم تحمل باخت یا هر دو می باشد.

۳- آنها را تشویق به استفاده از هر توپ وبه هدر ندادن هیچ توپی کنید .چنانچه باز هم افت کردند ، ازبازی پر کردن باک بنزین یعنی استراحت چند دقیقه ای استفاده کنید تا آنهاباز احساس کنند بطور صد در صد می توانند به تلاش ادامه دهند .اینکه آنها بپذیرند که در حد صد درصد کار نمی کنند واینکه به آنها حق انتخاب استراحت دهید ، می تواند یک راهکار کنترل کیفیت باشد.

۴- توجه داشته باشید که حدود سن ۹ سال تمرکز مشکل است . شما باید با دانستن چنین محدودیتی برنامه ریزی کنید. از سوی دیگر در این سن مهارتهای ذهنی و تکنیکی را بسرعت یاد می گیرند .به خاطر داشته باشید که نوجوانان بسرعت هم می توانند عادتهای خوب وهم عادتهای بد را پیدا کنند.

تاکید کنید که به توپ نگاه کنند وبازیهائی طراحی کنید که به توپ توجه کنند . چشمها در سطوح مختلف نا خود آگاه کارهای زیادی انجام می دهند.بدون اینکه شما ویاآنها متوجه شوید. علائم رفتاری بدن یا نحوه یرفتار را در کلاس تعین کنید .مثلا راست قامت راه بروند ، شانه ها رو عقب باشد ، سر راکت بالا باشد ( بخصوص بین دو پوئن بازی وبعد از اشتباهات ).این رفتار ها مهم است که عادت نوجوان بشوند .علائم رفتاری سخن مثبت زا تعین کنید . به آنها بیاموزید که بگویند ، من آماده برای پوئن بعدی هستم . این جمله ساده قبل از پوئن بعدی یا این که شما توپ بطرفشان بیاندازید ، به آنها می آموزد که لحظات بین رد وبدل شدن توپ جملات مثبت به زبان بیاورند . به آنها کمک کنید که به یک رفتار معین در لحظات خالی بازی دست یابند.مثلا می توانید به آنها بگوئید ۲۰ ثانیه وقت دارند تا برای پوئن بعدی حاضر شوند وشما می خواهید ببینید آنها برای آماده شدن چه می کنند . بعد از معین شدن یک رفتار خاص ، بگذارید آن مرتب تکرار شود. مثلا ما بین توپها یی که بطرف او می اندازید یا وسط یک تمرین دیگر ناگهان بلند داد بزنید،، آماده ،،و از آنها بخواهید که رفتار خاص آمادگی خود را انجام دهند.

۵- با اولیا بچه ها صحبت کنید که بیاموزند چون منبع با ارزشی در تمرینات روانی بچه ها هستند. به اولیا واکنش در مقابل باخت ،برد را بیاموزید که آموزشهای شما تنها مختص زمین تمرین نباشد و در خانه هم تکرار شود .بچه ها در این سن به سرعت می آموزند اما مهارتهای منفی را نیز بسرعت می آموزند. بعنوان مربی شما باید آن رفتاری را که انتظار دارید در مسابقات داشته باشند ، تصور کنید.سپس باید توجه کنید که در رفتار مربی گری تان تفکر مثبت ، بر خورد و اداره اشتباهات علائم رفتاری بدن مثبت و سطوح کیفی تمرینات لحاظ شده باشد.اینکه فقط چیزی را به بچه ها بگوئیم کافی نیست زیرا آنها بسرعت فراموش می کنند. باید این مهارت ها رادر عمل وبه طرز فیزیکی تمرین کنند.چون تنها در صورتیکه در کلاس فرصت های عادت شده وجود داشته باشد که منحنی مهارت های آنها بطرز مثبت رشد خواهد داشت.



همچنین مشاهده کنید