چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
چرا انسانها رنج میبرند؟
در این زمینه، سه پرسش اساسی وجود دارد؛ نخست این که چرا انسانها رنج میبرند و چرا بدون رنج، نمیتوان زندگی کرد؟ دوم این که چرا همه انسانها به طور یکسان رنج نمیبرند؟ سوم این که چرا رنجها بیپاداش میمانند؟ ادیان با این که منکر رنج زندگی نیستند، ولی با پاسخ دادن به پرسشهای سهگانه، روان آدمی را برای تحمل رنجها آماده تر میسازند. انبیا نسبت به پرسش نخست که چرا آدمیان رنج میبرند، این گونه پاسخ میدهند:
۱. بسیاری از رنجها، زاییده دست بشر است؛ یعنی رنج هایی وجود دارد که قابل رفع هستند ولی انسان با اختیار خود، مقدمات آنها را فراهم میآورد. ۲. پارهای از رنجها و شرور، اقتضای ذاتی، تکوینی و طبیعی این جهانند و عمومیت دارند مانند پیری که ریشه کَن شدنی نیست؛ اما با دستورالعملهای ادیان، کاهش پذیر و قابل تحمل تر است. ۳. رنجها و مشکلات، برای آزمایش انسانها و برای تکامل و تقویت آنها ظاهر میشوند. پاسخ ادیان نسبت به پرسش دوم، یعنی عدم تساوی رنج، این است که رنجهای اختیاری از آن کسانی است که مقدمات آنها را فراهم آوردهاند و بدین جهت، تعمیم پذیر نیستند و رنجهای طبیعی و تکوینی نیز برای همه انسانها به صورت مساوی وجود دارند و اقتضای زندگی این جهان هستند. رنجهای آزمایشی نیز گرچه به طور یکسان نصیب آدمیان نمیشوند، ولی اعتقاد به آنها در کاهش رنج مؤثر است. آموزههای دینی، پرسش سوم، - یعنی بیپاداش بودن رنجها - را با پذیرش پاداشهای دنیوی و اخروی رنجها، پاسخ میدهند.
نکته قابل توجه دیگر، این است که رنج، زمانی پدید میآید که انسان به دنبال به دست آوردن تمام امور لذت بخش باشد و با این غایت طلبی، دچار سرگشتگی شده، همیشه ناراضی میشود؛ اما اگر آدمی تلاش کند تا اصول و قواعد اخلاقی بر زندگی شخصی او حاکم شود یا به معشوق الهی سر سپرَد و عشق برای او فراهم شود، رنج، زدوده میشود و عشق، زندگی او را فرا میگیرد. در قرآن آمده است: «وَ عَسی أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ۴؛ چهبسا چیزی را خوش نداشته باشید؛ حال آن که خیر شما در آن است». «وَ لَنَبْلُوَنکُمْ بِشَیْء مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْص مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثمَراتِ وَ بَشرِ الصابِرِینَ۵؛ هر آیینه شما را با اندکی از ترس، گرسنگی و آفت در مالها و جانها و میوهها میآزماییم و مردان صبور و بااستقامت را مژده بده». «وَ ما ظَلَمْناهُمْ وَ لکِنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ۶؛ ما به ایشان ستم روا نداشتیم؛ اما خودشان به خودشان ستم نمودند». قرآن کریم بین سختیها و آسایشها تلازم قائل است و میفرماید: «فَإِن مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً إِن مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً۷؛ پس حتماً با سختی، آسانی است. حتماً با سختی، آسانی است». خداوند سبحان به جهت لطف خاصی که به بندگان سالک و اولیا دارد، آنها را گرفتار بلا میکند. امام صادق علیهالسلام میفرماید: «اِن اللهَ اِذا اَحَب عَبْداً غَتهُ بِالْبَلاءِ غَتاً؛۸ خدا زمانی که بندهای را دوست بدارد، او را در دریای شداید غوطه ور میسازد».
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست