دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

تلفن همراه, یک همسفر خوب برای مسافران


تلفن همراه, یک همسفر خوب برای مسافران

هراس از سفر و نبود امکانی برای رساندن پیام مسافران به خانواده هایشان یکی از عللی بود که در سده های گذشته, مردم را از سفر باز می داشت گرچه تا گذشته های دور نامه نگاری و پس از آن فناوری هایی نظیر تلگراف و تلفن به یاری مسافران شتافتند اما امروز همه بر این باورند که نسل جدید سیستم های مخابراتی یعنی «تلفن همراه» توانسته است کمبودها و نارسایی های سیستم های قبلی را بپوشاند

صنعت گردشگری گرچه به خودی خود نمی تواند یک صنعت محسوب شود و به طور مستقل از صنایع دیگر، به سودآوری و توسعه دست یابد اما به همان نسبت به رشد و توسعه سایر صنایع مرتبط با خود نیز کمک می کند.

به همین خاطر در بسیاری از کشورهای جهان گردشگری را به عنوان یک صنعت فرابخشی مورد شناسایی قرار داده اند و برای کسب سهم بیشتر از بازار

پر رونق آن در صدد رشد سایر بخش های مرتبط برآمده اند.

حمل و نقل، مخابرات و ارتباطات، تبلیغات و رسانه های ارتباط جمعی، بهداشت، تغذیه و تکنولوژی بسته بندی مواد غذایی، صنایع نساجی و بخش های خدماتی نظیر دفاتر خدمات گردشگری و اماکن اقامتی و رستوران داری از جمله صنایع وابسته به بخش گردشگری به شمار می روند که در صورت رونق این صنعت، خود نیز به رشد و شکوفایی می رسند.

در این میان صنعت مخابرات و ارتباطات ماهواره ای از جمله بخش هایی است که از اواخر قرن بیستم مورد توجه قرار گرفت و به سرعت راه پیشرفت را طی کرد.

گسترش ماهواره ها و قمرهای مصنوعی که در نهایت به ایجاد ارتباطات آسان و مستمر در اقصی نقاط جهان منجر شد، این امکان را برای ساکنان زمین فراهم کرد که بتوانند در نقاط مختلف جهان با دسترسی به فناوری های نوین اطلا عات مورد نیاز را تهیه و با دوستان و آشنایان خود ارتباط برقرار کنند.

تلفن همراه از جمله این فناوری هاست که در دهه های اخیر مورد استفاده بسیاری از مردم جهان قرار گرفته به گونه ای که در برخی کشورها ضریب نفوذ آن در میان مردم حتی از تلفن های ثابت نیز فراتر رفته است.

● تلفن همراه، همراه در سفر

هراس از سفر و نبود امکانی برای رساندن پیام مسافران به خانواده هایشان یکی از عللی بود که در سده های گذشته، مردم را از سفر باز می داشت.

گرچه تا گذشته های دور نامه نگاری و پس از آن فناوری هایی نظیر تلگراف و تلفن به یاری مسافران شتافتند اما امروز همه بر این باورند که نسل جدید سیستم های مخابراتی یعنی «تلفن همراه» توانسته است کمبودها و نارسایی های سیستم های قبلی را بپوشاند. در این میان تلفن های همراه ماهواره ای افزایش این ارتباطات را در اقصی نقاط جهان موجب شده اند.

در این میان کشورهای مختلف نیز با توجه به میزان تردد شهروندان خود با کشورهای مقصد، با ایجاد سرویس رومینگ بین المللی، تلا ش دارند که امکان استفاده از تلفن های همراه مسافران را در مقاصد گردشگری افزایش دهند. دلیل این امر گرچه می تواند توسعه تسهیلا ت به مشترکین تلفن همراه باشد اما سود سرشاری که از این ارتباط بین المللی در اختیار اپراتورها قرار می گیرد نیز قابل توجه است.

گرچه راه اندازی سیستم های تلفن همراه در بسیاری از کشورهای جهان در اختیار بخش خصوصی است که با توسعه ارتباطات بین المللی قصد سودآوری بیشتر را در سر می پرورانند، اما شرکت ارتباطات سیار ایران نیز به عنوان متولی این بخش برای توسعه سرویس رومینگ، تاکنون با ۹۱ اپراتور از ۵۳ کشور جهان قرار داد همکاری امضا کرده است.

سوئد، عراق، هلند، فنلا ند، برزیل، یونان، آلمان، اوکراین، اسپانیا، هند، سودان، سوریه، عربستان و سنگال از جمله کشورهایی هستند که سرویس رومینگ ایران با آنها برقرار شده است.

گرچه هزینه مکالمات بین المللی بیشتر از کاربرهای داخلی آن است اما در دسترس بودن مسافر در زمان سفر چیزی است که گردشگران را به استفاده از تلفن همراه در سفر ترغیب می کند.

با افزایش میزان استفاده گردشگران داخلی و خارجی از تلفن همراه بی شک هزینه مکالمات نیز افزایش می یابد و شرکت ارتباطات سیار می تواند از سود حاصله برای سرمایه گذاری در زمینه توسعه شبکه، افزایش سرویس های بین المللی و نیز زیر پوشش قرار دادن اقصی نقاط کشور استفاده نماید.

برای نمونه علا وه بر یکصد هزار زایر ایرانی که در موسم حج برای برپایی مناسک ابراهیمی به عربستان سفر می کنند، ۵۰۰ هزار نفر نیز برای انجام عمره مفرده همه ساله به این دیار می روند.

اگر به این ارقام تعداد زائرانی که به قصد زیارت عتبات عالیات شیعیان در عراق و سوریه را اضافه کنیم، مشخص می شود که در صورت تبلیغ مناسب درخصوص استفاده از تلفن همراه در سفر، سود شرکت های ایرانی نیز در این حوزه افزایش خواهد یافت.

در این میان بسیاری از ایرانیان نیز با سفر به مقاصد گردشگری نظیر ترکیه، امارات و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، مالزی و دیگر کشورهای جنوب شرقی سفر می کنند که هرچه مقصد دورتر باشد، هزینه مکالمات نیز افزایش می یابد.

● سیستم پیام کوتاه راه دیگر برای درآمدزایی

نوروز امسال، ایرانیان ۳۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار پیام کوتاه برای یکدیگر ارسال کردند که بیش از ۷۵ درصد آن با موفقیت به دست مخاطبان رسید.

پارسال هم با وجود آنکه تنها تعداد کمی از مشترکان مجهز به سرویس پیام کوتاه بودند، ۵۹ میلیون و ۷۰۰ هزار پیام کوتاه ارسال شد.

با توجه به اینکه امسال ۳۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در تعطیلا ت نوروزی به سفر رفتند و هزینه جابجایی نیز در نرخ مکالمات و سرویس پیام کوتاه اعمال می شود، مخابرات از محل SMSها و مکالمات تلفنی مسافران نوروزی به سود سرشاری دست یافت. یعنی تنها از محل پیام کوتاه پنج میلیارد و ۱۰ میلیون تومان کسب کرد.

● مناطق گردشگری و آنتن دهی ضعیف

گرچه آنتن دهی تلفن های همراه در نوروز به پایین ترین میزان خود در طول سال می رسد، اما مناطق گردشگری که از نقاط پرتردد گردشگران در ایامی چون نوروز هستند، بیش از سایر نقاط گردشگران را از نحوه سرویس دهی شرکت مخابرات در نوروز ناراضی می کند.

مناطق گردشگری ایران به دلیل واقع شدن در خارج از شهرها و نیز قرار گرفتن برخی از آنان در نقاط مرتفع، در بسیاری از موارد تحت پوشش مخابراتی قرار نمی گیرد که موجب نارضایتی گردشگران را فراهم می کند.

بر این اساس ضروری است که شرکت مخابرات ایران به عنوان متولی بخش ارتباطات در کشور، نسبت به تقویت پوشش تلفن همراه در محورهای گردشگری استان های مختلف اقدام کند که این امر می تواند رضایتمندی مشترکان را به دنبال داشته و در نهایت به رونق آن از محل گردشگری نیز بینجامد.

در این میان کارشناسان بر این باورند که با توجه به آنکه صنعت ارتباطات در کشور از جمله صنایع زودبازده به شمار می رود، توسعه آن نیز می تواند به صورت غیرمستقیم، گردشگری را نیز منتفع کند.