چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

سلامت خودرو و روشنایی داخلی


سلامت خودرو و روشنایی داخلی

به موقعیت رانندگی در شب دقت كنید محیط بیرون به شدت تاریك است اگر یك چراغ كوچك هم داخل ماشین روشن شود, چشم ما آن را به صورت یك چراغ كوچك با تاریكی بیرون مقایسه نمی كند

خیلی سریع می‌روم سر اصل مطلب. چشمان شما واقعاً جادو می‌كنند! ساز و كار دیدن، یكی از عجایب هزارگانه طبیعت است و من هر از گاه درباره آن چند كلمه‌ای می‌نویسم. این هفته می‌خواهم به ویژگی لگاریتمی (نمایی) بینایی اشاره كنم. ببینید، در محیط اطراف ما منابع نورانی متعددی وجود دارد، خورشید، چراغ‌ها و بازتاب این نورها روی محیط اطرافمان.

اگر این همه نور از اجسام مختلف به ما نمی‌رسید، هیچ چیزی هم دیده نمی‌شد، چرا كه دیدن، یعنی رسیدن نور یك جسم به چشم، تحریك الكتریكی سلول بینایی و ارسال یك پیام به مغز و تحلیل این پیام در مغز.

نظریه‌های غالب علمی، این روزها، دیدن را چنین توصیف كرده‌اند؛ اما یك مشكلی وجود دارد؛ نور خورشید را با نور شمع مقایسه كنید. شدت نور خورشید به حدی است كه اصلاً نمی‌توانید یك ثانیه به طور مستقیم به آن نگاه كنید (هرگز هم امتحان نكنید)، اما نور شمع شدت بسیار بسیار كمتری دارد.

چشم شما باید مرتب در محیط‌های مختلف، ‌با منابع نورانی كه شدت‌های مختلفی دارند، طرف شود. تفاوتی چند هزار برابر! اینجاست كه ساز و كار نهایی چشم به كار می‌افتد و به جای اینكه یك منبع نور با شدت نسبی ۱۰۰ را، ۱۰۰ برابر یك منبع نوری با شدت نسبی ۱ حساب كند، تنها به اندازه` حدود دو برابر آن حس می‌كند. به زبان ساده اختلاف ۱۰، ۱۰۰ و ۱۰۰۰ در چشم ما معادل ۱، ۲ و ۳ است.

به موقعیت رانندگی در شب دقت كنید. محیط بیرون به شدت تاریك است. اگر یك چراغ كوچك هم داخل ماشین روشن شود، چشم ما آن را به صورت یك چراغ كوچك با تاریكی بیرون مقایسه نمی‌كند. به عبارت دیگر همان‌طور كه نور خیلی شدید برای چشم به طور نسبی با شدت كمتری احساس می‌شود، به همین معنا، نور با شدت خیلی كم، با شدت نسبی بیشتری احساس خواهد شد. به همین دلیل با روشن كردن یك چراغ كوچك هنگام شب در ماشین، ممكن است كاملاً دید شما نسبت به محیط تاریك بیرون از ماشین، مختل شود. در ادامه به چند نكته جالب توجه كنید.

● روشنایی داخلی وسایط نقلیه

وقتی وسیله نقلیه در شب به كار گرفته می‌شود، انعكاس نورهای داخلی روی شیشه جلو مشكلات خاصی به همراه خواهد داشت. با اینكه هر وسیله` نقلیه پیكربندی خاص خود را دارد، اما برای جلوگیری از چنین مشكلاتی، دستورالعمل‌های زیر موثر خواهد بود:

▪ قرار دادن كنترلگرها و صفحه‌های نمایشگر كه نور مصنوعی برای آنها تعبیه شده، در ارتفاعی كه بالاتر از سطح دید راننده نباشد. به طور كلی سطوح نورانی داخل اتومبیل روی پانل اصلی را باید پایین‌تر از منطقه دید راننده قرار داد.

▪ مكان عناصری كه دارای نور هستند، باید به گونه‌ای باشد كه انعكاس نور آنها در شیشه جلو دیده نشود.

▪ استفاده از حفاظ برای نورهای شدید و خیره‌كننده روی پانل اصلی اتومبیل .

▪ استفاده از چراغ‌های توكار در صورت امكان برای روشنایی داخل اتومبیل.

▪ كنترل شیب شیشه جلو به‌طوری كه انعكاسات (اگر نمی‌توان از آنها جلوگیری كرد) به قسمت‌های دیگر آن مخصوصاً قسمتی كه برای دید راننده ضروری است، راه پیدا نكند.

▪ استفاده از پرده برای جداسازی نور قسمت مسافران از جایگاه راننده كه البته بیشتر در اتوبوس‌های مسافربری كاربرد دارد.