چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
نگاهی به فیلم "جی.ادگار"
فیلم جی.ادگار بیش از آن که بررسی و تصویر زندگی جی. ادگار هوور، رئیس و بنیانگذار اف بی آی باشد دربرگیرنده نگاه کلینت ایستوود به عنوان کارگردان، به زندگی این شخصیت مهم تاریخ معاصر آمریکاست. ایستوود که با فیلم میستی را برایم بنواز در سال ۱۹۷۱ کارنامه پر افتخار بازیگری اش را کنار گذاشت و به جرگه کارگردانان پیوست با فیلم عاشقانه پلهای مدیسن کانتی دورهی اوج خود را در مقام کارگردان آغاز کرد و با فیلم روانکاوانهی رودخانهی مرموز و درام تکاندهندهی محبوب میلیون دلاری کارش را ادامه داد و با دو فیلم پرچم های پدران ما و نامه هایی از ایووجیما نشان داد نه تنها کارگردان خلاقی است بلکه به همه قواعد درام تسلط دارد. او در فیلم آخرش آخرت، نگاه خاصی به فلسفه مرگ و تقابلی که با زندگی دارد انداخت.
وی حالا با ساخت فیلمی با رویکرد به زندگی یکی از مهره های مهم آمریکا نشان داده است که توجه خاصی به تاریخ معاصر کشورش دارد. بی شک شخصی مانند جی.ادگار به عنوان بنیانگذار اف بی ای در دوره ۴۸ ساله حضور خود در سمت رئیس این سازمان زندگی پر فراز و نشیبی را گذرانده است و فیلم جی.ادگار خلاصه ای است از گذر زمان بر روند زندگی این شخصیت از نگاه کلینت ایستوود. فیلم روایتی تصویری از زمانِ کارکردن ادگار در مزرعه، دوران ایجاد تشکیلات هوور تا زمان درگیری او با نیکسون و روابط مشکوک او با دوست نزدیک و معاون اولش است.
کاملا مشهود است که ایستوود برای تصویرسازی زندگی شخصیتی چون جی.ادگار تلاش کرده که یک داستان عادی و معمولی را تصویر کند و سعی در انعکاس جزئیات مهمی که برای بسیاری از مردم آمریکا موضوعی پشت پرده به حساب می آید، نداشته است.به طوری که می توان حس کرد ایستوود در بسیاری از لحظات دست به عصا راه رفته و از پرداختن به جزئیات سر باز زده است. و همین امر سبب شده در بسیاری از سکانس ها بیننده با تصاویری از واقعیات تا شایعات پیرامون زندگی ادگار مواجه شود. این امر در کنار پرداخت طولانی ایستوود از مقطعی از زندگی ادگار که به سخنرانی های او خلاصه شده است تحرک را از فیلم گرفته و بیننده، دچار یکنواختی خسته کننده ای می شود. شاید همین امر سبب شده است که ایستوود تلاشی برای نشان دادن لایه های زیرین شخصیت ادگار نشان ندهد و به همین دلیل شخصیت ادگار ارتباط چندانی با بیننده برقرار نمی کند.
با همه این ها، فیلم نقاط قوت ویژه ای در بازیگری، گریم و طراحی صحنه دارد. طراحی صحنه داستان در فواصل زمانی دهه بیست تاسی و سالهای ۶۲ تا ۷۲ بسیار موفق است و در بیشتر سکانس ها به خوبی زمینه ارتباط مخاطب آمریکایی با دوره بعد از جنگ جهانی را ایجاد کرده است.
لئوناردو دی کاپریو با بازی در نقش جی.ادگار ثابت کرد به قابلیت بالایی در بازیگری رسیده است و ورای چهره اش می تواند اثر خاصی در فیلم به جا بگذارد. به ویژه که گریم خوب او در این فیلم هرچه باور پذیر شدنش در قالب جی.ادگار را سبب شده است در مجموع آخرین ساخته ایستوود بیشتر مناسب افرادی است که علاقه وافری به تاریخ معاصر آمریکا و زندگی موسس اف بی آی و دوران او دارند.
جی.ادگار - J. Edgar
کارگردان: کلینت ایستوود / فیلمنامه: جاستین لنس بلک / بازیگران: لئوناردو دی کاپریو، نائومی واتس / بودجه تولید: ۳۵میلیون دلار / تاریخ اکران در ایالات متحده: ۱۱نوامبر ۲۰۱۱ / محصول: آمریکا / زمان: ۱۳۷ دقیقه
سیده مریم مطلب پور
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست