پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
منطق پژوهش تطبیقی و مسایل روش شناختی آن
اساساً علم و شناخت از طریق مقایسه حاصل میشود اما موضوعی که وجود دارد، اختلاف بر سر سطح این مقایسهها است.
تخصصی روششناسی و روشهای تحقیق در علوم اجتماعی انجمن جامعهشناسی ایران، در نشستی با حضور دکتر غلامرضا غفاری، عضو هیأت علمی گروه برنامهریزی و رفاه اجتماعی دانشگاه تهران، به بحث در مورد پژوهش تطبیقی و مسائل روششناسی تطبیقی پرداخت.
دکتر غفاری سخنان خود را در این جلسه، اینگونه آغاز کرد: بسیاری از روشهایی که در علوم اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرند، تطبیقی و به نوعی روش مقایسهای و تطبیقی هستند. در واقع میتوان گفت که اساساً علم و شناخت از طریق مقایسه حاصل میشود اما موضوعی که وجود دارد، اختلاف بر سر سطح این مقایسهها است.
وی سپس ادامه داد: اسپنسر معتقد است حتی هنگامی که آدمی توصیف میکند، به نوعی از مقایسه بهره میگیرد؛ چون در این حالت نیز ویژگی یا صفتی، به شخص، مورد یا موقعیتی نسبت داده میشود که قطعاً در مورد آن ویژگی اطلاعات قبلی وجود دارد تا بتوان توصیفی قابل درک و توجه ارائه داد.
غفاری گفت: روش مقایسهای در رشتههای مختلف، در سطح خرد و کلان وجود دارد. برای مثال در رشتهای در سطح خرد مانند روانشناسی، با روانشناسی تطبیقی مواجه هستیم و در رشتههایی که در سطح کلان کار میکنند نیز از قبیل جامعهشناسی کلان و مردمشناسی و فرهنگ، به نوعی با مقایسه سر و کار داریم.
وی با بیان این تعریف کلی که در تحلیل تطبیقی، دو جامعه با یکدیگر مقایسه میشوند، ادامه داد: چارلز راگین معتقد است که به لحاظ عملی، این تعریف که روش تطبیقی روش مقایسه بین دو جامعه است، تعریف رسانا و کارگشایی است ولی از طرف دیگر، کارهای تطبیقی ـ تاریخی بسیاری را میتوان دید که مربوط به دو جامعه نیستند؛ بنابراین نمیتوان روش تحلیل و تطبیقی را تنها به روش تحلیل بین دو جامعه و یا بیشتر فرو کاست. از سوی دیگر، رویکرد دیگری که راگین مطرح میکند این است که تحلیل تطبیقی، در واقع تحلیلی چند سطحی است و این چند سطحی بودن گاهی مطالعه در سطح کلان و گاهی درون سیستمها را در بر میگیرد.
دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در ادامه، با بیان اینکه بحثهای راگین در کارهای اسپنسر نیز مشاهده میشود، گفت: تأکید اسپنسر بیشتر بر روی نگاه موردمحور است و به همین دلیل مفهومی را که مطرح میکند، نوعی مطالعه تطبیقی نظاممند تشریحی است. در واقع، او معتقد است که با نگاه تشریحی و توصیفی، میتوان عمق لازم را به تحقیقات داد.
غفاری در عین حال خاطرنشان کرد: منطق روششناسی تحلیلی را میتوان به نوعی از طریق مقایسه بین آنچه که به صورت مرسوم در روششناسی علوم اجتماعی از آن استفاده میکنیم و آنچه که در حوزه روششناسی تطبیقی دنبال میشود، روشن کرد. به همین دلیل میتوان روی آیتمهایی که در این دو حوزه مطرح هستند، متمرکز شد تا برداشت و پنداشتی را نسبت به منطق این روش پیدا کرد. در واقع، آنچه که در روششناسی مرسوم مطرح است یا آنچه که در علوم اجتماعی آورده شده، دسترسی به یک سری الگوهای عام از یک جمعیت وسیع، از طریق مشاهدات پژوهشگر است. این در حالی است که موردهایی که در پژوهشهای تطبیقی انتخاب میشوند از سه ویژگی برخوردارند. اول آنکه معمولاً پهن دامنه هستند و این امر معمولاً به دلیل پرسشهای بزرگ به کار برده شده در آنها است. دوم اینکه این موارد به لحاظ تاریخی محدودند و معمولاً در میان آنها، موردهای زیادی مورد برای مطالعه وجود ندارد و در آخر اینکه در موردهایی که در پژوهشهای تطبیقی انتخاب میشوند، غالباً ویژگیهای فرهنگی اهمیت زیادی دارند.
دکتر غفاری همچنین یادآور شد: فردی که با روش تطبیقی کار میکند، برای ورود به عمق، نیاز به برخورداری از دانش قابل اعتنایی نسبت به موردی که مطالعه میکند، دارد و این امر خود نیازمند تلاش و کوشش بسیاری است. به تعبیر دیگر، پژوهشگر روش تطبیقی باید در زمینه فعالیت خود، به یک تئوری اولیه رسیده باشد.
دکتر غفاری در بخش دیگری از سخنان خود، به مقایسه بین روش تطبیقی با روشهای مرسوم پرداخت. او در این باره گفت: در روشهای مرسوم، نظریهها از قبل مشخص هستند البته یکی از تکنیکهایی که در روش تطبیقی استفاده میشود، این خصلت را دارد امّا در مورد همه روشها چنین نیست. در واقع، به تعبیری میتوان گفت که در روش تطبیقی، حتی نظریههای موجود نیز در آغاز صراحت لازم را نداشته و به صورت نظاممند نیستند؛ بلکه در طول کار، به بسط نظریه و توسعه آن از طریق این روش کمک میشود و بدین ترتیب، نظریه صورت دقیق و مناسبتری پیدا میکند. از سوی دیگر، پژوهشهای مرسوم دیگر، همواره به دنبال متغیرهای مستقل بوده و به تغییرات متغیر وابسته معطوفاند؛ درحالی که در مطالعات تطبیقی، چنین حالتی معمولاً وجود ندارد.
وی افزود: یکی دیگر از تفاوتهای روش تطبیقی با دیگر روشها در این است که در روششناسیهای مرسوم، پژوهشگر در پی آن است که الگوهای ارتباطی میان متغیرها را شناسایی کند. این در حالی است که در حوزه روششناسی تطبیقی، بیشتر بر روی معناسازی موردها تمرکز میشود و به همین دلیل، در این روش، مفهوم تفسیر و تعبیر، در صورتهای مختلف، بسیار مطرح است. علاوه بر آنچه گفته شد، باید در نظر داشت که منطق روششناسی تطبیقی نه خصلت منطق کمی را دارا است و نه خصلت منطق کیفی؛ بلکه ترکیبی از منطقی کیفی وکمی را در بر میگیرد و میتوان ترکیبی از آنچه که در منطق اثباتی و منطق غیراثباتی مطرح میشود را در منطق تعبیری و تفسیری این روش ملاحظه کرد.
سخنران این نشست گروه روششناسی همچنین گفت: در واقع بحث روششناسی تطبیقی در میان دو طیف نسبیگرایی رادیکال و اثباتگرایی رادیکال قرار دارد و با توجه به ماهیت روششناسی تطبیقی و موارد مورد پژوهش در آن، نمیتوان این بحث را با نسبیگرایی رادیکال و اثباتگرایی رادیکال دنبال کرد.
وی در ادامه، به بیان سه ویژگی همیشگی پژوهشهای تطبیقی معطوف به پرسشهای کلان و بزرگ پرداخت و در این باره گفت: اولین ویژگی در این زمینه، بحث تحلیل است. دیگری بحث کشف زمانبندی فرآیندها است و در آخر، بهکارگیری مقایسه نظاممندی که اساساً خصلت متنگرایانه پیدا میکند، اهمیت زیادی مییابد.
غفاری همچنین خاطرنشان کرد: بحثی که در خصوص انواع پژوهشهای تاریخی ـ تطبیقی مطرح میشود، همان بحثی است که درباره انواع پژوهشهای تاریخی ـ تطبیقی مطرح است. در واقع، در یک بحث بنیادی که همیشه وجود داشته، تمام افرادی که در حوزه روششناسی تطبیقی کار کردهاند، راجع به اینکه مطالعات مورد محور یا متغیر محور هستند، اتفاقنظر دارند.
وی افزود: زمانی که مطالعه بزرگ میشود، بر اثر گسترهای که پیدا میکند، دامنه آن وسیع میشود و میتوان متغیرهای بیشتری را تحت پوشش قرار داد؛ به عبارت دیگر، میتوان شئون مختلف را در ارتباط با حوزه دید و یا میتوان در رابطه با موردی که کلان است، خرده سیستمهای مختلفی را تعریف کرد و از این طریق، متغیرهای دیگری را تحت پوشش قرار داد؛ اما در حالت عکس آن، اگر موردهای مورد مطالعه کوچک شوند، صرفاً برحجم موردها افزوده میشود و به میزان این افزایش، به نوعی تعداد متغیرها کمتر میشوند. از سوی دیگر، هر چه مورد مطالعه خصلت واحد و یگانهای داشته باشد، مورد کوچکتر و در نتیجه متغیرهای کمتری را تحت تأثیر قرار میدهد.
دکتر غفاری در ادامه سخنان خود، به بحث معادلسازی پرداخت و گفت: در معادلسازی متنی، این پرسش مطرح است که آیا در متنها، موقعیتها قابل مقایسه هستند و تا چه میزان پژوهشگر اجازه این مقایسه را دارد. همچنین در معادلسازی مفهومی و در نهایت در معادلسازی سنجش، شاخصهای کمی که استفاده میشوند، مواردی اساسی هستند که پژوهشگر باید به آنها توجه کند.
وی در عین حال تأکید کرد: در روشهای معمول،محقق به نوعی تئوری مورد نظر خود را مورد پالایش قرار داده و نظریه را بسط میدهد؛ امّا در بسیاری موارد، به نوعی شاهد تحقیقهای تطبیقی ـ تاریخی هستیم که از قبل چارچوب محکمی دارند و در واقع محقق بر اساس تئوریهایی که چارچوب کار او را تشکیل میدهند، به سراغ جوامع مختلف رفته و تحقیق کرده است که آیا چارچوبی که برای نظریه خود در نظر گرفته، در جامعه مورد مطالعهاش حضور پیدا میکنند یا خیر.
غفاری افزود: شیوه جدیدی که مورد توجه بسیاری از محققین قرار گرفته و از آن گاهی به عنوان رویکرد و گاهی به عنوان تکنیک یاد میشود، شیوه "مسیر وابسته" است. در این رویکرد، این نکته مطرح میشود که پژوهشگر با توجه به عنصر فرآیندی و زمانبندی که در کار روششناسی و تحلیل تطبیقی مطرح است، به نوعی باید سیر تحولاتی مورد مطالعه را به صورت زنجیرهای مورد توجه قرار دهد. در قالب این زنجیره و در قالب این پیوست است که باید موردها را دنبال کرد که به این پیوست، ساختار تحلیل تبیین مسیر وابسته گفته میشود. این امر نیازمند پنج شرط است. نخست، شرایطی که خود متن دارد و جایی که پژوهشگر تحلیل خود را از آنجا شروع میکند. دوم، یافتن لحظه بحرانی، نقطههای بزنگاه، نقطهای استراتژیک و بحرانی که پیدا کردن این نقاط کار سختی است. سوم، فشار ساختاری که در نمونه مورد مطالعه تجربه میشود. چهارم، زنجیرهی واکنش و در نهایت نتیجهای که حاصل میشود.
دکتر غفاری در خاتمه سخنانش تأکید کرد که اساساً در تحلیل روشهای تطبیقی، باید تلاش شود که روشها و تکنیکهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند. در عین حال، نباید فراموش کرد که موردی را که مطالعه میکنیم و مشاهده اولیهای که با آن مواجه میشویم و آنچه که در ادامه پیوستگی دارد، در نوع روشهایی که معمولاً مورد استفاده قرار میگیرند، بسیار تعیینکنندهاند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست