چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
مجله ویستا

این برچسب ها همه جا می چسبند


این برچسب ها همه جا می چسبند

هزینه گران پاکسازی برچسب های تبلیغاتی

این روزها تبلیغات بهترین روش برای معرفی کالا و خدمات شرکت‌های تولیدی و خدماتی است و شاید به همین دلیل است که بیلبوردهای شهری این روزها در انحصار کامل تبلیغات قرار دارند.

اما در این میان گروهی هم هستند که ترجیح می‌دهند به‌جای صرف هزینه‌های میلیونی برای تبلیغات روی بیلبوردهای شهری از روش آسان‌تر، کم‌هزینه‌تر و مقرون به صرفه‌تری برای معرفی کالا و خدمات خود بهره ببرند؛ همان‌هایی که در منازل و مجتمع‌های مسکونی و دیوار خانه‌ها از تیررس تبلیغاتشان در امان نیستند، همان‌هایی که به‌واسطه نوع تبلیغاتشان در آلودگی بصری شهر سهمی دارند.

تخلیه چاه، لوله بازکنی فقط در این محل، تاکسی سرویس شبانه‌روزی، قالیشویی، سبزی خردکنی، کلاس‌های تدریس خصوصی و... بیشترین برچسب‌های تبلیغاتی چسبانده شده روی در منازل را به خود اختصاص داده‌اند. این برچسب‌ها اغلب پنهانی و دور از چشمان صاحبخانه روی در خانه‌ها نصب می‌شود و در روشنایی روز، آه از نهاد آنها بلند می‌کند. استفاده‌کنندگان از این روش باصرف هزینه‌ای اندک و به کارگیری چند نفر آگهی پخش کن، محدوده‌ای نسبتا وسیع را از تبلیغات خود مطلع می‌کنند.

● زحمت مضاعف شهروندان

حالا دیگر مدت‌هاست در منازل شهروندان از تیررس تبلیغات محیطی در امان نیست.

شرکت‌های خدماتی که این روش تبلیغاتی را برای معرفی کالا و خدمات خود برگزیده‌اند نه به در‌های تازه رنگ شده منازل رحم می‌کنند و نه به زحمات صاحبخانه که روزها با کاردک، سطلی آب و انواع پاک‌کننده‌های شیمیایی به جان در خانه می‌افتد تا شاید بتواند به هزار زحمت از شر این برچسب‌های بظاهر کوچک اما دردسرساز خلاص شود.

شهروندی که از نصب برچسب‌های تبلیغاتی روی در خانه‌اش دل پری دارد، می‌گوید: طی ۱۵ سالی که در این منزل سکونت داریم چندین بار با هزینه‌های فراوان در خانه را نقاشی کردیم، اما چندی نگذشته که مجدد این برچسب‌های رنگارنگ دوباره روی در خانه چسبانده شده‌اند و تمام زحماتمان به هدر رفته است.

شهروند دیگری هم معتقد است: تعداد این برچسب‌ها آنقدر زیاد است که فرصت شکایت از متخلفان باقی نمی‌گذارد و در این صورت باید تمام کار و زندگی مان را رها کنیم و دنبال شکایت از آنها باشیم، اما در این میان برخی شهروندان هم هستند که حاضر نمی‌شوند به این راحتی‌ها از کنار چنین مشکلی بگذرند.

آنها با دیدن برچسب نصب شده به در و دیوار منزل‌شان بلافاصله با شماره درج شده روی برچسب‌ها تماس می‌گیرند تا به طریق دیگری مشکل را حل کنند.

یکی از این شهروندان در این باره می‌گوید: تاکنون بارها پیش آمده که با دیدن برچسب‌های چسبانده شده روی در منزل یا برگه‌های تبلیغاتی ریخته شده مقابل در خانه یا راه پله‌های آپارتمان با شماره مورد نظر تماس گرفته‌ام و ضمن تذکر به شرکت مذکور تاکید کرده‌ام که اگر یک‌بار دیگر این وضعیت تکرار شود از شرکت شکایت خواهیم کرد که البته در بیشتر موارد مشکل با تذکر حل شده و به دلیل عدم تکرار نیازی هم به شکایت نبوده است. این شهروندان در ادامه به این نکته هم اشاره می‌کنند که نمی‌توان همه تقصیرها را به گردن صاحبان شرکت‌های خدماتی انداخت، چراکه در این چرخه آگهی پخش‌کن‌ها هم چندان بی تقصیر نیستند؛ موضوعی که صاحبان شرکت‌های خدماتی هم به آن اذعان دارند. آنها می‌گویند چون این برچسب‌ها یا برگه‌های تبلیغاتی را به آگهی پخش‌کن‌ها می‌دهند این افراد هم برای از سر باز کردن هرجایی که به دستشان برسد این برچسب‌ها را می‌چسبانند یا آگهی‌های تبلیغاتی را چند تا چند تا مقابل خانه‌ها می‌ریزند.

● یک میلیارد تومان هزینه پاکسازی

فقط در منزل شهروندان نیست که دائم در تیررس نصب برچسب‌های تبلیغاتی قرار دارد، چراکه سازمان زیباسازی شهرداری تهران به‌عنوان متولی زیبایی نماها و مناظر شهری از نصب برچسب‌ها و آگهی‌های کوچک و بزرگ تبلیغاتی روی فضاهای عمومی شهری مانند چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، باجه‌های تلفن، در و دیوار شهر و... نیز به ستوه آمده است. این در حالی است که به گفته مسوولان سازمان زیباسازی تنها برای یک دوره پاکسازی ۱۲۳ ناحیه شهرتهران از برچسب‌های تبلیغاتی بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه شده است. اما بدتر این‌که پاکسازی این برچسب‌های بظاهر کوچک به این راحتی‌ها ممکن نیست و همین موضوع باعث شده چنین رقم میلیاردی روی دست شهرداری بماند.

نکته: به گفته مسوولان سازمان زیباسازی تنها برای یک دوره پاکسازی ۱۲۳ ناحیه شهرتهران از برچسب‌های تبلیغاتی بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه شده است

این موضوع مسوولان سازمان زیباسازی را بر آن داشته تا با صدور فراخوانی دست به دامان شهروندان تهرانی شوند و از شرکت‌های تولیدی یا شهروندان خلاقی که اگر فرمول ماده شیمیایی خاصی برای پاکسازی برچسب‌ها سراغ دارند که ضمن داشتن خاصیت پاک‌کنندگی سریع و آسان، کمترین آسیب را به دیوارهای شهر و در منازل بزند، ارائه دهند.

● قوانین بدون ضمانت اجرایی

بر اساس ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها تبلیغات روی معابر شهر بجز در اماکنی که شهرداری آنها را مجاز شناخته ممنوع است و متخلفان تعدی‌کننده به حقوق عمومی و قانون محسوب می‌شوند، اما سودجویی برخی افراد، ضعف آگاهی‌های شهروندی و از همه مهم‌تر عدم بازدارندگی این قانون سبب شده تا تخلفات نصب تبلیغات بر پیکره شهر ادامه داشته باشد.

از سوی دیگر، عدم ضمانت اجرایی چنین قانونی از یک‌سو و نداشتن متولی مشخص برای رسیدگی به چنین تخلفاتی موجب شده شهروندان به دلیل مشغله‌های زندگی، کمتر فرصتی برای طرح شکایت پیدا کنند و شرکت‌های خدماتی نیز با اطلاع از چنین روندی با خیالی آسوده از در و دیوارهای منازل مسکونی شهروندان به عنوان محل مناسبی برای تبلیغات خود استفاده کنند. تبلیغاتی که برای آن تنها هزینه ناقابل چاپ چند صد برچسب را می‌دهند و در مقابل علاوه بر آلودگی و آشفتگی بصری، چهره منازل شهروندان به عنوان بخشی از نمای شهری، هزینه هنگفتی را به شهرداری برای پاک کردن این برچسب‌ها از چهره شهر تحمیل می‌کنند.

رئیس شورای شهر تهران، اقدامات حقوقی را ازجمله راهکارهای مناسب برای جلوگیری از نصب تراکت‌ها و برچسب‌های تبلیغاتی روی در و دیوار شهر دانسته و تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد دیگر زمان آن فرارسیده که راهکارهای حقوقی و قانونی برای برخورد با این معضل جدی‌تر گرفته شود.

مهدی چمران تعیین مجازات لازم و برخوردهای قانونی با افراد متخلف را از دیگر راهکارهای لازم برای حل این معضل می‌داند.

● لایحه تشدید مجازات روی میز شورا

عدم کارایی مجازات‌های فعلی برای برخورد با شرکت‌های خدماتی متخلف، همان نکته‌ای است که مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز به آن اذعان دارد.

به گفته محمد جواد شوشتری، با وجود تمام اقدامات شهرداری تهران، ضعف قانونی موجود در بحث برخورد با متخلفان در نصب برچسب‌های تبلیغاتی موجب شده تا همچنان برچسب‌های تبلیغاتی روی در منازل و دیوارهای شهر نصب شود. وی معتقد است: هم اکنون بر اساس قانون، جریمه ناچیز پولی و در نهایت قطع ارتباط تلفنی برای جریمه متخلفان پیش‌بینی شده، اما متاسفانه این قانون هم کارساز نبوده و به‌نظر می‌رسد زمان بازنگری جدی‌تر در زمینه قوانین مرتبط با آن فرا رسیده است. مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از ارسال لایحه تشدید مجازات نصب برچسب‌های تبلیغاتی بر در و دیوار شهر به شورای اسلامی شهر تهران خبر داد. بر اساس این لایحه قرار است هم جریمه نقدی شرکت‌های خدماتی متخلف افزایش یابد و هم علاوه بر جریمه نقدی مجازات‌های حقوقی مانند قطع انشعاب آب، برق، گاز و... نیز برای متخلفان در نظر گرفته شود.

به گفته شوشتری سال گذشته با بیش از ۵۰۰ شرکت متخلف در نصب برچسب‌های تبلیغاتی برخورد قضایی شده است و در برخی مناطق شهر، شرکت‌های خصوصی اقدام به نصب برچسب روی لوله‌های گاز، پلاک منازل، تاسیسات شهری و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی کرده‌اند که شهرداری بشدت با آنها از طریق مراجع قضایی برخورد کرده است.

به گفته وی، از آنجا که اغلب متخلفان، شرکت‌های تخلیه چاه و کلاس‌های کنکور هستند، شهرداری اسامی آنها را به مراجع قضایی اعلام کرده است که در مرحله اول خطوط تلفن آنها مسدود و در صورت تکرار تخلف، شرکت مورد نظر پلمب می‌شود.

پوران محمدی