پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
ساخت شناورهای كوچك عرصة حضور شركتهای خصوصی
از سوی دیگر نیازهای متعددی برای ساخت شناورهای كوچك به چشم میخورد و امید آن میروند كه با ارجاع ساخت این شناورها به سازندگان شركتهای خصوصی، صنایع كوچك را نیز در این پیشرفت همه جانبة صنایع دریایی سهیم كرد. گروه مطالعات صنایع دریایی برای بررسی مشكلات و موانع پیشرفت این شركتها، با مهندس فناستیان، مدیر عامل شركت صنایع دریایی بحرآمن گفتگویی انجام داده كه اهم نظرات ایشان بدین ترتیب است:
اهمیت مقولة فرهگ دریایی
متأسفانه كشور ما با داشتن ۲۹۰۰ كیلومتر مرز آبی تاكنون نتوانسته از این منبع سرشار استفادة شایسته ببرد. درگذشته، نگاه به دریا نگاه به یك افق دست نیافتی بود و به علت این دیدگاه، صنایع دریایی ما نسبت به سایر كشورها بسیار عقب مانده است. در عین حال با تلاش فعالان عرصة دریا، فعالیتهای خوبی در چند سال اخیر صورت گرفته كه نتایج آن را میتوان در گسترش فعالیتهای ساخت و تعمیر شناور به وضوح ملاحظه كرد. در صورتی كه به دریا به عنوان یك عامل بسیار توانمند توجه شود، برخی از بحرانهای كنونی اجتماعی كه مهمترین آن بحث اشتغالزایی است، را میتوان با سرمایهگذاری مناسب حل كرد. پیامد پیشرفت ساخت شناور در كشور، گسترش زنجیرة تأمین تجهیزات صنایع دریا خواهد بود كه به معنای ایجاد اشتغال برای هزاران نفر محسوب خواهد شد.
نقش بخش خصوصی همچنان كمرنگ است
سیاست رسمی دولت كه از مجاری رسمی اعلام میشود، بر اساس واگذاری تولید به بخش خصوصی است و نقش خود را «نظارت و ساماندهی روند تولید» تعریف میكند. با این وجود باز هم شاهد آن هستیم كه در صنعت كشتیسازی، نقش اصلی در دست شركتهای دولتی باقی مانده و شركتهای خصوصی نقشی بسیار كمرنگ دارند. به هر حال این نكته باید مورد توجه قرار گیرد كه در صورت حمایت از بخش خصوصی و ایجاد اعتماد به توانمندیهای این بخش، رشد صنایع دریایی روند مطلوبتری به خود میگیرد.
تجارب شركت مهندسی دریایی بحرآمن
این شركت در سال ۱۳۷۸ تأسیس شد و در سال ۱۳۷۹ به منظور انجام اولین پروژه و بدست آوردن دانش فنی و تجربه ، ساخت یك یدككش ۹۰۰ اسب بخار یدککش ۱۵.۷۵ متری ملیکا- با استفاده از منابع خود شركت آغاز شد. این شناور تحت كلاس GL در حال ساخت است كه حدود ۸۵ درصد از مراحل ساخت آن تمام شده و هم اینك یك شركت خصوصی مالكیت آن را در اختیار گرفته است. در كنار این پروژه در سال ۱۳۷۹ تعمیرو بازسازی بارج لولهگذار ابوذر ۱۲۰۰ و عملیات اجرایی آن در بندر امام تحت کلاس مؤسسة DNV طی ۲ ماه به انجام رسید. به موازات این پروژهها، پروژة تعمیر و بازسازی یدککش مهشید کارون و طراحی برای تغییر کاربردی شناور هامور ۲ نیز به اتمام رسیده است. پس از آن در سال ۱۳۸۲ و با هدف توسعة كارخانه، كارخانهای در منطقه دلوار شهر بوشهر احداث شد كه هم اكنون تجهیز كارخانه در حال انجام است. همچنین از سال قبل برای اولین بار در ایران یك فروند شناور تفریحی نیمه مغروق- دلفین- كه به منظور استفاده توریستی جهت دیدن مناظر زیبای كف دریا طراحی شده و ساخت آن تحت كلاس مؤسسة IGS آغاز شده است. طول این شناور ۱۸.۵ متر با گنجایش ۳۰ نفر است که تا ۲ متر در آب فرو میرود. در كنار این پروژهها قرار داد ساخت ۳ فروند لندینگ كرافت با استفاده از بودجة اداره شدة سازمان بنادر نیز تنظیم شده بود كه متأسفانه بهدلیل عدم پرداخت به موقع اعتبارات توسط بانک عامل، شرکت مجبور به فسخ قرارداد شد. در حال حاضر پروژة دیگر در دست اجرا، ساخت یك فروند لندینگ كرافت ۱۴۰۰ تنی برای بخش خصوصی است كه مراحل طراحی آن انجام شده است و امیدواریم که نحوة اعطای تسهیلات بانکی همانند موارد قبل با مشکل مواجه نشود.
پتانسیلهای شركت مهندسی دریایی بحرآمن
یارد بوشهر با وسعتی در حدود ۲۰۰۰۰ متر مربع با امكانات ریلی مناسب برای به آب اندازی شناور و سولهای به مساحت ۱۴۶۰ متر مربع، توان ساخت شناورهایی به وزن ۵۰۰۰ تن را دارد. همچنین مساحتی در حدود ۱۰۰۰ متر مربع برای کارگاههای جانبی در نظر گرفته شده است.
از لحاظ نیروی انسانی هم اكنون ۱۰ نفر در دفتر تهران و ۱۵ نفر نیز در كارخانه بوشهر مشغول به كار هستند، که علاوه بر آن از شرکتهای پیمانکاری بومی نیز در انجام پروژهها استفاده شده است.
مشكلات فراوان در پیشروی شركتهای خصوصی
یكی از عمده موانع در راه پیشرفت شركتهای خصوصی عدم اعتماد بانكها و كندی پرداخت اعتبار به این صنعت است كه عمدة این مشكلات بهدلیل عدم شناخت صحیح و کامل از صنایع دریایی و اقتصاد دریا است که باعث شده تا بانکهای ایرانی ریسك پذیری در این پروژهها را تقبل نکنند. حال آنكه شركتهای خصوصی با توجه به هزینه بالای سرمایهگذاری برای ساخت شناور، به ناچار باید از سوی دولت حمایت شوند تا بتوانند گامهای بعدی پیشرفت خود را بردارند. مصداق این مطلب را در مورد ساخت سه فروند لندینگ كرافت شاهد بودیم. در حالی كه ما اولین شركت خصوصی دریافت كنندة استاندارد لازم ساخت در طرح جایگزینی بودیم، با توجه به نبود منابع مالی کافی و عدم حمایت دولت نتوانستیم در موعد مقرر كارخانة خود را تجهیز كنیم و به ناچار از انجام قرار داد انصراف دادیم. شركتهای فعال در این زمینه، برای تأمین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز ساخت، با توجه به عدم وجود زنجیرة تأمین تجهیزات با مشكلات فراوانی روبرو هستند و علاوه بر صرف هزینة فراوان، در پیشبینی زمان قرارداد هم نمیتوانند به صورت مناسب تخمینی داشته باشند.
گشایش LC و ترخیص تجهیزات مورد نیاز نیز مشكلی بر مشكلات شركتهای خصوصی افزوده است.
از طرفی بدلیل استفاده نكردن شركتهای خصوصی از سوبسیدهای دولتی و با توجه به نوسان زیاد مواد اولیه (از جمله ورق فولاد دریایی) مشكلات زیادی در انجام قراردادها ایجاد میشود كه گاهی باعث میشود که یك شركت خصوصی ضررهای زیادی را متحمل شود.
راهكارهای پیشنهادی در جهت مرتفع كردن مشكلات
اولین موردی كه باید به آن توجه جدی شود، بحث اعتماد بخشهای مختلف به سازندگان خصوصی است. این بخشها هم نهادهای تصمیمگیری اعم از وزارت صنایع و معادن، سازمان مدیریت و برنامهریزی و سازمان بنادر وكشتیرانی را شامل میشود و هم بخشهای خدماتی مانند بانكها و بیمهها. در صورتی كه این مشكل مرتفع شود، بخش خصوصی قدرت رقابت و نشان دادن توانمندیهای خود را پیدا میكند. در صورتی كه با تثبیت تعرفهها، ریسك تأمین مواد اولیه و تجهیزات كاهش یابد، میتوان امید داشت كه سرمایهگذاری در صنایع دریایی یك سرمایهگذاری موجه خواهد بود. از طرفی استفاده از تسهیلات مناسب مناطق آزاد تجاری و تعدیل قوانین گمركی گام دیگری در جهت پیشرفت به حساب میآید. ساخت شهركهایی دریایی در مناطق ویژة اقتصادی و ایجاد زنجیرة تأمین تجهیزات در رسیدن به این هدف بسیار مؤثر است. در نهایت پرداخت تسهیلات دولتی با اقساط طویل المدت و كارمزد پایین، باعث رشد و شكوفایی صنایع كوچك در عرصة گستردة صنایع دریایی خواهد بود.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا اسرائیل روز معلم رهبر انقلاب دولت معلمان مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی خلیج فارس مجلس دولت سیزدهم
تهران زلزله آتش سوزی معلم پلیس شهرداری تهران سیل قوه قضاییه فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
قیمت خودرو قیمت طلا بازار خودرو خودرو قیمت دلار دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا کارگران روز کارگر قیمت
فیلم سینمایی تلویزیون سریال سینما مسعود اسکویی سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی تئاتر فیلم
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین غزه جنگ غزه حماس روسیه چین نوار غزه ترکیه عربستان یمن اوکراین
فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان تراکتور باشگاه استقلال لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر لیگ برتر فوتبال ایران
هوش مصنوعی همراه اول اپل تلفن همراه اینستاگرام گوگل پهپاد تبلیغات وزیر ارتباطات ناسا
فشار خون کاهش وزن دیابت بیماری قلبی کبد چرب ویتامین قهوه