جمعه, ۲۹ تیر, ۱۴۰۳ / 19 July, 2024
نقاشی به منزله ی یک مدیوم و کُنش
![نقاشی به منزله ی یک مدیوم و کُنش](/web/imgs/16/145/tvw741.jpeg)
● نگاهی به نقاشیهای «رابرت رایمن»
پژوهشِ برابر با یک عمرِ رابرت رایمن در باب «نقاشی به منزلهی یک مدیوم و کُنش» که از حامی اصلی خود جدا گشته، از اواسط دههی ۱۹۵۰ آغاز شده بود. علاقه و دلبستگی رایمن به معرفی نقاشیهایی در این سطح در ده سال اخیر به طرزی اساسی چشمگیر و سؤالبرانگیز بوده است. پیشرفت پژوهش رایمن در باب این نوع از نقاشی موجب خلق هنرِ پیوستهی جدید و بصری گشته است. نقاشی در آثار رایمن جستجویی در سطح است که به هنگام اجرا کردن آن بر روی یک پارچهی کتانی یا موّاد دیگر حاصل میشود. رایمن در مصاحبهای بر اهمیت «دیدن» از اهمیت «بودن» در بیان بصری خود اشاره میکند و میپرسد: «نقاشی چیست؟ آیا نقاشی واقعاً چیزیست که مردم میبینند؟»
![نقاشی به منزله ی یک مدیوم و کُنش](/web/imgs/16/145/tvw742.jpeg)
در وهلهی اول به نظر میرسد نقاشیهای رایمن چیزی به جز صفحاتی سفید نیستند. خلأی گمراهکننده و سکوتی سفید که در تمام نقاشیهای وی تکثیر میشود. رایمن از هیچچیز نقاشی نمیکند. نه فیگوری، نه منظرهای، نه طرحی برای نشان دادن. رایمن از خودِ ماهیت نقاشی، نقاشی میکند. نقاشیهای سفید، تهی و ساکنِ رایمن استعارهای از هیچ نبودن، هیچ نگفتن و یافتن ضرورتی برای بیان کردن است. با دیدن هیچی و سفیدی دهشتآور نقاشیهای رایمن دچار این هراس میشویم که شاید مفاهیم بسیاری در پشت این سفیدی ساکن نهفته است و اغلب این سؤال اساسی را پیش میکشد که هنر نقاشی در عصر ما پیش به سمت چه چیزی میرود؟ این نقاشیها ما را به یاد این عبارت ساموئل بکت میاندازد که «دیگر هیچچیز برای بیان کردن وجود ندارد. هیچ چیزی که با آن بتوان بیان کرد، هیچ قدرتی برای بیان کردن، هیچ میلی به بیان کردن. همراه با اجبار به بیان کردن.»
![نقاشی به منزله ی یک مدیوم و کُنش](/web/imgs/16/145/tvw743.jpeg)
علیرغم سفیدیهای انسجامیافته و ساکن نقاشیهای رایمن، علیرغم هیچچیز وجود نداشتن، هیچ نگفتن و هیچ نبودن باز هم شاهد نوعی زیباییشناسی در آثار وی هستیم. زیباییشناسی در رنگ، تاشهای قلممو، ترکیببندی و انسجام دادن نقاشیها با فضای نمایشگاه. این تمرین زیباییشناسی به شفافتر کردن دیدِ بصری رایمن در دههی ۱۹۶۰ میانجامد. دههای که در آن سؤالاتی از قبیل این که «از چه چیز باید نقاشی کرد» بحث عمده نبود؛ بلکه مباحث عمدهی این دهه بر پایهی «چگونه نقاشی کردن بود». رایمن تلاش کرده تقاشیای خلق کند که جوهرهی واقعی نقاشی را به منزلهی یک فکر و عقیده در بر بگیرد.
نقاشیهای رایمن به گونهای رمزی از رنگ سفید بهره میبرند و فامهای کمرنگی از رنگهای درهم آمیخته شده، گلولههای باقیمانده و تاشهای قلممو که یکدیگر را در قسمتهایی پوشاندهاند که در واقع حکایت از نوع تکنیک و اجرای نقاشیها دارد.
![نقاشی به منزله ی یک مدیوم و کُنش](/web/imgs/16/145/tvw744.jpeg)
نورا موسوینیا
Robert Ryman, Anne Rorimer, New York: Dia Art Foundation, ۱۹۹۵
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان دولت چهاردهم ایران محمدجواد ظریف پزشکیان دولت دولت سیزدهم ظریف انتخابات علی باقری رهبر انقلاب رئیس جمهور
آتش سوزی سازمان هواشناسی هواشناسی پلیس اربعین تهران شهرداری تهران پشه آئدس آلودگی هوا قتل گرما عزاداری محرم
واردات خودرو خودرو قیمت خودرو حقوق بازنشستگان بازنشستگان قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو سازمان تامین اجتماعی دلار مالیات قیمت سکه
تلویزیون فضای مجازی سریال سینما امام حسین سینمای ایران دفاع مقدس فیلم صداوسیما
فناوری ناسا دانشگاه تهران آزمون سراسری
رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ اسرائیل جو بایدن ترامپ فلسطین غزه روسیه چین جنگ غزه انتخابات آمریکا طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال علی علیپور لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران سپاهان تراکتور علیرضا بیرانوند رئال مادرید مهدی طارمی
هوش مصنوعی اینترنت عیسی زارع پور گوشی اپل وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
گرمازدگی رژیم غذایی کاهش وزن ویتامین سرطان چاقی بارداری