پنجشنبه, ۲۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 13 February, 2025
مجله ویستا

آخرین وضعیت ارتباطات زیرساخت کشور


آخرین وضعیت ارتباطات زیرساخت کشور

شركت ارتباطات زیرساخت درآغازسال جاری توسعه ظرفیت های شبكه بین شهری وبین الملل رادررأس برنامه های خود قرارداد

شركت ارتباطات زیرساخت درآغازسال جاری توسعه ظرفیت های شبكه بین شهری وبین الملل رادررأس برنامه های خود قرارداد. برهمین اساس طی سال ۸۵ ظرفیت سوئیچ های بین شهری ازیك میلیون و۴۰۰ هزارپورت به ۲ میلیون و۴۰۰هزارپورت وشماركانال های بین شهری ازیك میلیون و۱۰۰ هزاركانال به ۳ میلیون و۳۰۰ هزاركانال افزایش یافت و ظرفیت سوئیچ های بین الملل نیزبه ۲۵ هزارپورت رسید.

علاوه براین شركت ارتباطات زیرساخت با ظرفیت سازی لازم امكان صدورخدمات فنی سالانه تا ۳ میلیون پورت، ظرفیت سوئیچ وانتقال رافراهم كرده است. گفتنی است این شركت طی سال جاری اجرای عملیات نصب وراه اندازی تجهیزات انتقال در۲۴۰ ایستگاه مایكروویوكشور، نصب وراه اندازی تجهیزات مدیریت یكپارچه شبكه سوئیچ وانتقال كشور ، شبكه هوشمندسراسری ، ویدئوكنفرانس تدوین SLA و طرح های دیگری رانیزبرای ارتقای ظرفیت وكیفیت شبكه زیرساخت در دست اجراداشت كه دراین گزارش بدان اشاره می شود.

● آخرین وضعیت شبكه ملی فیبر نوری كشور

شركت ارتباطات زیرساخت هم اكنون با ۳۵ هزاركیلومترشبكه فیبرنوری وبااستفاده از تجهیزات SDH و DWDM امكان برقراری ارتباطات بین شهری وبین الملل هموطنان شامل صوت ، تصویرواینترنت را فراهم می كنداین شبكه هم اكنون با ظرفیت ۱۰۰ هزارE۱ ارتباطات هموطنان را در۳۰ استان و۱۰۱۶ شهرتامین می كند و طول مسیر آن نیز تاانتهای برنامه چهارم توسعه ۱۵۰۰۰ كیلومتر توسعه وظرفیت آن نیزتا ۲۵۰ درصد افزایش می یابد.

علاوه براین شبكه یادشده هم اكنون باظرفیت ۴STM۱ ۲بین الملل ارتباط اینترنت هموطنان راازدومسیرجنوب وشمال غرب تأمین می كند وبه زودی بانصب تجهیزات ازدومسیركویت وآذربایجان STM۱۱۶ به این ظرفیت افزوده خواهدشد

درخصوص وضعیت اتصال شبكه ملی فیبرنوری به كشورهای همسایه باید گفت: هم اكنون ایران باكشورهای همسایه شامل افغانستان ، تركمنستان،آذربایجان ، تركیه، كویت، امارات وارمنستان دارای ارتباط مستقیم فیبرنوری است واتصال با عراق نیزدرحال اقدام است.

علاوه براین شركت ارتباطات زیرساخت برای اتصال شبكه فیبرنوری یاكشورهای پاكستان وعمان درحال مذاكره است واقدام برای برقراری مسیردوم فیبرنوری ایران باامارات نیزدردست بررسی است.

لازم به ذكراست با اجرای پروژه فالكون ایران باحلقه ای ازمسیرفیبرنوری كه به دورخلیج فارس اجرامی شود به كشورهای قطر، عمان ،امارات ، عربستان وكویت مرتبط وازاین طریق به شبكه جهانی نیزمتصل می شود.

گفتنی است ازطریق مسیرهای فیبرنوری تمامی نقاط مرزی به شبكه زیرساخت متصل هستندودرطول برنامه چهارم توسعه شمارمسیرها وظرفیت شبكه برای بهبود كیفی وكمی ارتباطات افزایش خواهدیافت.

● برنامه های جامع زیرساخت برای تبدیل ایران به هاب منطقه

ایران درمركز منطقه ای همجواربا ۱۵ كشوربابیش از ۳۵۰ میلیون نفرجمعیت قراردادوبه همین دلیل ازنظرجغرافیایی موقعیت مناسبی برای تبدیل به مركز ارتباطی منطقه راداراست.

بدین ترتیب كشورهای آسیایی میانه می توانند ازطریق اتصال فیبرنوری بانزدیك ترین نقطه مرزی ایران به كشورها وشبكه های جهانی اطراف كشورمان متصل شوند.

دراینجا بایدگفت علاوه بر۳۵ هزاركیلومترفیبرنوری زیرساخت كه استان ها ومراكز مخابراتی بین شهری ناحیه ای ومنطقه ای رابه یكدیگرمتصل می كند،.حدود ۴۰ هزاركیلومترمسیرفرعی فیبرنوری نیزدرنواحی شهری وروستایی اجراشده است كه تمامی مراكز مخابراتی را درشهرها وروستاهابه یكدیگرمتصل می كندودرمجموع ۷۵ هزاركیلومترشبكه فیبرنوری دركشورمان امكان ارتباطات شهری، بین شهری وبین الملل رابرای هموطنان در انتقال صوت، تصویرودیتا فراهم می كند.

● ویژگی ها وامكانات شبكه هوشمند سراسر زیر ساخت

با راه اندازی خدمات هشت گانه شبكه سراسری هوشمند شامل نظرسنجی، مکالمات انبوه، شبکه خصوصی مجازی، مشاوره تلفنی،شماره اختصاصی شماره فراگیر، کارت اعتباری و مکالمه رایگان امکان بهره‌مندی تمامی هموطنان در۳۰ استان کشور از مزایای این شبکه فراهم می شود.

راه‌اندازی این شبکه با خدمات ارزش افزوده‌ای که دراختیارمشترکان قرارمی‌دهد از ابعاد مختلف می‌تواند برای مخابرات، مردم و همچنین سازمان‌ها ونهادهای فعال درعرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تحولی چشمگیر و اساسی محسوب شود.

چرا که کاربرد هریک از این خدمات برای سه گروه یاد شده می‌تواند مزایای خاص خود را داشته باشد. خدمات ارزش افزوده شامل: مکالمات انبوه، شماره اختصاصی و شماره فراگیر به گونه‌ای طراحی شده‌اندکه کاربران را ازشماره‌گیری مجدد برای تماس با مخاطب مورد نظر بی نیاز می‌کند به گونه‌ای که با همان یک بار شماره‌گیری امکان تماس را با مخاطب فراهم می‌کند.که این موضوع علاوه بر افزایش ضریب موفقیت مکالمات تلفن(ASR) که یکی ازشاخص‌های پیشرفت و کارایی درمخابرات محسوب می‌شود، نیاز به سرمایه‌گذاری مضاعف، برای توسعه ظرفیت ارتباطات ر انیز کاهش می‌دهد.

ضمن این که با برقراری تماس با همان یکبارشماره‌گیری میزان رضایتمندی مشترکان از شبکه مخابرات کشور افزایش خواهد یافت ازسوی دیگر خدماتی ازقبیل مکالمه رایگان، نظرسنجی، شبکه خصوصی مجازی و مشاوره تلفنی به فعالان عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور این فر صت را خواهد داد تا ضمن شناسایی و جذب مشتریان مورد نظر امکان معرفی و ارائه خدمات و محصولات خود را در سراسر کشور به دست آورند. خدمات هشتگانه شبکه هوشمند، ازسوی شرکت ارتباطات زیرساخت در ۳۰ استان و ۱۰۱۶ شهرکشور ارائه خواهد شد و صورتحساب‌گیری این خدمات به صورت متمرکز درشبکه زیرساخت محاسبه می شود ، تنها واگذاری و ارائه کارت های اعتباری در اختیار استان ها قرار خواهد گرفت.

به منظور ایجاد یك شبكه واحد و جلوگیری از پیچیدگی ساختار شبكه و با توجه به سازگاری بیشتر آن با شبكه‌های نسل آینده و ماهیت سراسری برخی از سرویس‌های هوشمنداز جمله سرویس كارت اعتباری این طرح در شركت ارتباطات زیر ساخت اجرا شده است از مزایای دیگر این طرح می‌توان به عدم نیاز به تعامل بین شبكه‌های هوشمند متعدد به دلیل پیچیدگی ، جلوگیری از سرمایه گذاری‌های موازی و ارائه خدمات در سرتاسر كشور به ویژه در استان‌های محروم اشاره كرد.

● سرویس‌های هوشمند

در این شبكه ۸ سرویس اصلی شامل كارت اعتباری به میزان ۳ میلیون ، مكالمه رایگان به میزان ۲۰۰۰، نظرسنجی به میزان ۳۰۰، مكالمه انبوه به میزان ۳۰۰، شبكه خصوصی مجازی برابر با ۵۰۰۰۰كاربر، مشاوره تلفنی به میزان ۱۰۰۰۰، شماره اختصاصی به میزان ۱۰۰۰۰ و شماره فراگیر به میزان ۵۰۰۰ به مشتركین ارائه خواهد شد.

● نحوه ارائه سرویس شبكه هوشمند سراسری

این شبكه در سراسر كشور و از طریق شبكه بین شهری كشور (مراكز منطقه‌ای و ناحیه‌ای) به مشتركین خدمات ارائه می‌شودبه دلیل امنیت و استفاده از منابع شبكه و جلوگیری از تقلب، مدیریت و كنترل خدمات در این شبكه به صورت متمركز و از طریق مركز مدیریت خدمات در شركت ارتباطات زیر ساخت انجام می‌شود.

● زمان ارائه سرویس در شبكه هوشمند سراسری

درشبكه هوشمند سراسری در حال حاضر نصب و راه‌اندازی شده و در مرحله آزمایش و تحویل است.واگذاری خدمات از سال ۸۶ خواهد بود.

● معرفی خدمات در شبكه هوشمند سراسری

▪ كارت اعتباری (PCC)prepaid calling card :

از طریق این سرویس یك كارت رمزدار و یا یك شماره رمز به مشترك اختصاص داده می‌شود. با این شماره رمز، مشترك می‌تواند از هر دستگاه تلفن كه در دسترس او است مكالمه خود را به مقاصد شهری، بین شهری و بین الملل و تلفن همراه برقرار كند و هزینه مكالمه از اعتبار او كسر شود. استفاده كنندگان این نوع خدمت اغلب دانشجو، سربازان و گردشگران هستند. از مزایای این خدمت می‌توان به مواردی از جمله برقراری ارتباط از طریق هر خط در دسترس و آگاهی از میزان اعتبار و هزینه اشاره كرد.

▪ نظر سنجی VOTTele voting

این خدمت برای نظر سنجی در ارتباط با یك موضوع خاص كاربرد دارد. دارندگان سرویس می‌توانند با ارائه یك یا چند شماره و با استفاده از پیام‌های مناسب نظرات و آراء مخاطبان خود را از طریق شبكه هوشمند جمع‌آوری كند. متقاضیان این خدمت موسسات نظرسنجی، شركت‌ها و سازمان‌های تجاری و صنعتی و صدا سیما هستند. از قابلیت‌های این سرویس می‌توان به تعیین مدت زمان اعتبار نظرسنجی، محدود كردن ناحیه نظر سنجی و كنترل تعداد آراء و نظرات اشاره كرد.

▪ مكالمات انبوه(MAS) Mass Calling :

با استفاده از این سرویس شبكه هوشمند ترافیك زیاد به مقصد یك شماره خاص كنترل می شود بدین صورت كه این شبكه در صورت آزاد بودن شماره مورد نظر مكالمه را به مقصد برقرار می‌كند در غیر این صورت مكالمه را به یك پیغام متصل و از شماره‌گیری مجدد جلوگیری می‌كند. متقاضیان این خدمات بهره‌برداران مخابراتی هستند. كه می‌توانند با اختصاص این خدمت به مشتركین پر كار خود از ترافیك كاذب ایجاد شده ناشی از مكالمات انبوه به سمت یك شماره خاص جلوگیری كنند و درصد موفقیت مكالمات خود افزایش دهند.

▪ شبكه خصوصی مجازی (VPN) Virtual private:

با استفاده از این سرویس شركت‌ها، سازمان‌ها و موسسات می‌توانند شماره‌ تلفن‌های شعبه‌های وابسته خود را در سطح یك شهر و یا كشور به یك شبكه خصوصی مجازی تبدیل كند. مشتركین این خدمات كه تشكیل یك شبكه خصوصی مجازی را می‌دهند دارای شماره داخلی مختص خود هستند. از قابلیت‌های این سرویس امكان برقراری مكالمه بین‌ مشتركان یك شبكه خصوصی مجازی و نیز مشتركین خارج از شبكه و همچنین مدیریت بر میزان مكالمات ورودی و خروجی است. در این سرویس می‌توان هزینه مكالمه را از مشترك و یا حساب خاصی كسر كرد.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.