پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

نیروی هند به رالف شوماخر چشم دارد


نیروی هند به رالف شوماخر چشم دارد

مشکلات یک تیم جدید در «فرمول یک»

یکی از نکات جالب در فصل جدید مسابقات اتومبیلرانی «فرمول یک» که از اواخر اسفندماه به راه می افتد، حضور تیمی جدید به نام «نیروی هند» (Force India) در این پیکارها است.

به همین منظور در تمرینات جدید برای این رقابتها که اخیراً در منطقه «خره س» اسپانیا برگزار شده و پس از تعطیلات کریسمس و ژانویه به چند نقطه دیگر در اروپا و آمریکا بسط خواهد یافت، نفرات این تیم نیز پای در میدان نهاده اند و آنها نامدارانی مثل رالف شوماخر آلمانی و تونیو لیوتزی ایتالیایی بوده اند. شوماخر که برادر افسانه ای او میشاییل شوماخر پس از ۷ دوره کسب عنوان قهرمانی این پیکارها از یک سال و اندی پیش بازنشسته شد، در تمرینات اولیه خود مشکلاتی را در تیم «نیروی هند» تجربه کرده است. او در یکی از روزها دچار معضلاتی در سیستم هیدرولیک ماشینش شد و نتوانست به همان تعداد که می خواست اتومبیلش را در پیست بگرداند، لیوتزی هم که به اندازه رالف شوماخر در این تیم یک تازه وارد و به تبع آن ناآشنا با شرایط موجود است در تشخیص قدرت و میزان واکنش اتومبیل های تحت کنترل خویش مشکل داشته و حتی نتوانسته است در هماهنگ کردن خود با فرامین راهنمایان مستقر در پیست «خره س» موفق عمل کند. در نتیجه در یکی از روزهای تمرینی لیوتزی و شوماخر فقط صاحب نوزدهمین و بیستمین زمان های برتر شدند که پائین ترین رتبه های حاصله نیز در جمع شرکت کنندگان در مسابقات تمرینی خره س بود.

● زحمات و مشکلات

اینک نیز که بیش از ۲۰ روز از شروع تمرینات جدی شوماخر و لیوتزی با وسایل و ماشین ها و امکانات تیم «نیروی هند» می گذرد، آنها منکر وجود زحمات و مشکلاتی در کار خویش نیستند و معترف اند که هنوز چم و خم کار را به دست نیاورده اند. شوماخر که پیشتر عضو تیم هایی مثل ویلیامز و تویوتا بوده است می گوید: «روزهای اخیر برای من سختی هایی داشته است ، زیرا باید یاد می گرفتم که با امکانات فنی تیم جدید خود کنار بیایم و روال کار به دستم می آمد. ما در تمرینات اخیر عدم هماهنگی خودمان با روش های جاری در تیم نیروی هند و دشواری اجرای سیستم های تیم را به وضوح حس کرده و حتی نتوانسته ایم با قواعدکلی جلسات تمرینی در پیست خره س نیز همسو شویم. بنابراین هنوز نتوانسته ایم در این تیم چیزی باشیم که در توان مان هست و از تمام توانایی های خود استفاده کنیم، اما هر روز پیشرفتی را نسبت به روز قبلی درخصوص همین مسائل داشته ایم.

● دشوار و طولانی

«جیمز کی» مدیرفنی تیم نیروی هند نیز معترف است که هفته های اخیر زمان تست هایی دشوار و طولانی در این تیم بوده است و همه از این بابت خسته شده اند. بارها تمرینات مان به خاطر همین مسائل و کاستی ها قطع شده و نیمه کاره مانده است. با این حال من نیز با شوماخر هم عقیده ام که به تدریج در حال غالب شدن بر مشکلاتیم و شاید از فوریه (بهمن ) به بعد مشکل حادی نداشته باشیم. لیوتزی در اکثر جلسات تمرینی اخیر ما تسلط لازم را بر ماشین خود و شرایط پیست و مسابقات امتحانی داشته و هر دور کوتاهی که در پیست طی کرده، همین خصلت را نشان داده است. مشکلات شوماخر قدری بیشتر بوده و او کمتر از لیوتزی در ماشین های جدید ما جا افتاده است و چون نه او و نه لیوتزی هنوز مسابقه ای رسمی را با این ماشین ها تجربه نکرده اند، خود دچار ابهام ها و سؤال هایی هستند و تا زمانی که در مسابقه ای قابل ذکر با این ماشین ها شرکت نجویند، این وضعیت برقرار خواهد ماند و دو راننده ما مجبور بوده اند سیستم های مختلف رانندگی با ماشین های ما و همچنین روش استفاده از سیستم های مختلف تیم را در هفته های اخیر چک و بررسی کنند و نتایجی که از کارشان گرفته ایم، درمجموع بد نبوده است.

● رقابت با بزرگان

با این حال اگر (Force India) می خواهد در فصل ۲۰۰۸ مسابقات گراندپری اتومبیلرانی که از اواخر اسفند ۸۶ تا اواخر مهرماه ۱۳۸۷ به طول می انجامد، در قسمت تیمی خوب عمل کند، باید با بزرگانی مثل فراری، مک لارن و رنو بجنگد که تیم های حاکم بر این رقابت ها طی ۱۰ سال اخیر بوده اند و تمام ساز و کارهای لازم را هم برای تکرار فتوحات قبلی خود به خدمت گرفته اند و بنابراین کار تیم هندی اصلاً آسان نخواهد بود و حتی اگر مشکل فنی و معضل جاافتادن در شرایط موجود را نمی داشت رقابت با تیم های معروف فوق به اندازه کافی برایش دشوار می بود.

منبع: Formula One