جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
کلید اصلاح تمامی امور
گاه در میان راههایی که به یک هدف مشخص منتهی میشود یک راه میانبر وجود دارد که فرد را به مقصد، نزدیکتر میسازد و گاه راهی وجود دارد که تمامی راهها بدان ختم میگردد. نماز نیز حکم همان راه را دارد که برای رسیدن به مطلوب خویش ناگزیر باید از آن گذر کنی، از این روست که میگویند اصلاح تمامی امورتان به نماز بستگی دارد. در وهله اول آنچه به نظر میرسد این است که مراد از اصلاح امور، امور اخروی انسان است و کارهای دنیوی او از این مقوله خارج است، اما باید توجه داشت این تصور اشتباه است مقصود از اصلاح، دنیا و آخرت انسان است.
● ثمرات نماز
ضمرة بن حبیب میگوید: از پیامبر خدا (صلی الله علیه) راجع به نماز پرسیده شد، فرمود: نماز از شرایع دین است و خشنودی خداوند در آن است و آن شیوه پیامبران است، و برای نمازگزار است: محبّت فرشتگان و هدایت و ایمان و نور معرفت و برکت در روزی و راحتی در بدن و دوری شیطان و اسلحه بر کافران و اجابت دعا و قبولی اعمال، و آن توشه او از دنیا به آخرت است و میان او و فرشته مرگ شفیع میشود و باعث انس در قبر است و بستری در کنار اوست و پاسخی بر نکیر و منکر است، و نماز بنده در محشر تاجی بر سر او و نوری بر صورت او و لباسی بر بدن او، و پوششی میان او و آتش و حجّتی میان او و پروردگار، و نجات بدن او از آتش و عبور از صراط و کلیدی برای بهشت و مهریهای برای حوریان و قیمتی برای بهشت است، و بنده به وسیله نماز به بالاترین درجه میرسد، چون نماز هم تسبیح و هم تهلیل (گفتن لااله الّا اللَّه) و هم تحمید (گفتن الحمد للَّه) و هم تکبیر (گفتن اللَّه اکبر) و هم تمجید و تقدیس (خدا) و هم سخن و دعوت است. (الخصال / ترجمه جعفری/ج۲/ ۲۹۳ ) همانا نماز، گناهان را چونان برگهای پاییزی فرو میریزد، و غل و زنجیر گناهان را از گردنها میگشاید (نهجالبلاغه/ دشتی) و از حضرت صادق (علیه السلام) روایت هست که فرمودند: هر که دو رکعت نماز گزارد و در نماز حضور قلب داشته باشد و متوجه باشد که چه میگوید، از نماز که فارغ شود برای او گناهی نیامرزیده نماند. (مکارم الأخلاق / ترجمه میرباقری / ج۲/ ۷۳). تمامی موارد یاد شده از ثمرات دنیوی و اخروی نماز است البته نمازی که بتوان به معنای واقعی آن را نماز خواند. این نماز است که هم دنیا و هم آخرت آدمی را دگرگون ساخته و موجبات سعادت انسان را فراهم میسازد.
نماز بهترین جلوه و ظهور بندگی انسان است و در روایات متعدد بدان تأکید شده است، امام صادق علیهالسّلام فرمود: نخستین چیزی که در روز قیامت بنده برای آن مورد حسابکشی قرار میگیرد و به آن رسیدگی میکنند نماز است، اگر نماز پذیرفته شد سایر اعمالش نیز بتفضّل [از او] پذیرفته میشود، و هر گاه نماز مقبول نیفتاد و به بنده باز گردانده شد باقی اعمالش نیز مردود و باز گردانده خواهد شد (من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفاری، علی اکبر ومحمد جواد و بلاغی، صدر / ج۱ / ۳۱۰). از این رو نماز است که میزان قبولی سایر اعمال عبادی قرار میگیرد. اما نماز چه ویژگی داشته که از چنین جایگاهی در میان سایر اعمال برخوردار است. نماز نوعی تمرین بندگی است اگر این تمرینات به طور دائم و مرتب دنبال شده و درست و دقیق انجام گردد مطمئنا ثمرات قابل توجهی با خود به همراه خواهد داشت. نماز آتشی که بر خرمن دل و جان آدمی افتاده را خاموش ساخته و چون آبی پاک کننده زشتی ها و ناپاکی ها را از او دور میسازد. از امام صادق علیهالسّلام نقل شده که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: وقت هیچ نمازی فرا نمیرسد، مگر اینکه منادی [یا فرشتهای] در پیشگاه خدا ندا میکند: ای مردم، بپاخیزید به سوی خاموش کردن آتشهایی که بر پشت خویش شعلهور ساختهاید، و آنها را با نمازتان فرو نشانید (ادب حضور (ترجمه فلاح السائل ص۲۷۷).
● معانی باطنیه که روح نماز است
انسان در نماز از دنیای مادی خویش فارغ شده و رو به سوی عبودیت میگذارد و در این بین تمام رسوم عبودیت را مورد تمرین و ممارست قرار میدهد چراکه در نماز مواردی باید مورد دقت و توجه قرار گیرد. از این موارد با عنوان معانی باطنیه نماز یاد میشود. معانی باطنیه نماز را میتوان هفت مورد نام برد: اخلاص و نیت قربت و خلو از ریا، خشوع ظواهر و جوارح، فهم معانی که بیان میشود، حضور قلب، تعظیم، خوف و اضطراب از عظمت خداوند، امید به رحمت خداوندی، حیایی که از تصور گناهان و قصور و بی قدری خود حاصل شده است.
● اصلاح نماز یعنی اِعمال معانی باطنیه
نماز یکی از اعمال عبادی است که انجام آن بر انسان واجب گردیده و فرد ناگزیر در هر شرایطی باید کمر همت به انجام آن بندد و چه نیکوست آن را با آداب و شرایط حقیقی خود به نحود احسن به انجام رساند بنابراین با رفع نقص ها و کاستیهای نماز که همان عدم توجه به معانی باطنیه آن است میتوان گفت اصول و پایه بسیاری از اعمال انسان نیز اصلاح میشود. چراکه بنده روزانه پنج مرتبه به درگاه حق روی میکند و همین نشان از تمرین و ممارست در بندگی دارد و اگر در این تمرین قواعد و قوانین به درستی رعایت شود لاجرم سایر اعمال نیر مطلوب واقع شده و بنده را به سرمنزل حقیقیاش یعنی وصال به حضرت حق رهنمون میسازد. از همین روست که در روایت داریم: معاویه بن وهب از امام صادق علیه السّلام پرسید: بالاترین و برترین چیزی که بندگان بدان وسیله به پروردگارشان تقرّب میجویند و نیز دوست داشتنیترین و خوشایندترین آنها نزد خداوند عزّ و جلّ چیست؟ آن حضرت فرمود: من چیزی را بعد از معرفت به خدا نمیشناسم که بهتر از این نماز باشد، مگر نمیبینی بنده صالح خدا عیسی بن مریم علیه السّلام گفته: پروردگارم مرا (تا زندهام) به نماز سفارش و امر فرموده است». (من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفاری، علی اکبر ومحمد جواد و بلاغی، صدر / ج۱).
مریم پناهنده
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس شورای اسلامی جنگ حسن روحانی حماس نیکا شاکرمی دولت سیزدهم دولت رهبر انقلاب معلمان مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
ایران هواشناسی بارش باران هلال احمر یسنا قوه قضاییه روز معلم تهران سیل معلم پلیس شهرداری تهران
سهام عدالت قیمت خودرو قیمت طلا بازار خودرو قیمت دلار حقوق بازنشستگان خودرو ایران خودرو سایپا بانک مرکزی کارگران تورم
سریال تلویزیون مهران مدیری صداوسیما عفاف و حجاب تئاتر مسعود اسکویی سینمای ایران سینما
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه اوکراین چین نوار غزه انگلیس
فوتبال استقلال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ
هوش مصنوعی کولر گوگل اینترنت اپل تلفن همراه تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب دیابت چاقی