دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
اندیشه های تصویری(1): کتاب
طرح: ایرج اسماعیل پور قوچانی
کتاب ها موجودات عجیبی هستند: در یک سوی طیف، کتابهای نگون بختی را می بینیم که خزیده در گوشه ای سر درون خود فرو برده اند، از یاد ها رفته اند و برگ های وجودشان چنان با نفس هوای تازه و روشنایی بیگانه اند که خاموشی و مرگ و آرام خفتن در کنجی از کتابخانه را سرنوشت ازلی و ابدی خود می پندارند و در سوی دیگر طیف، کتاب هایی خوشبخت را که چنان با حرص و ولع، چنان با بازیگوشی و سرمستی از دستی به دستی و از معشوقی به معشوقی دیگر گذر می کنند، چنان با لذت خوانده می شوند ( خورده می شوند) که نسبت به خود توهم یافته و این توهم را به خالقان خود، نویسندگانشان، نیز منتقل می کنند. و در میان این دو نیز همچون همه جا میانه حال ها، ازمتوسط بودگی ، کتاب هایی که رایج و متقارن و درست همانگونه اند که باید باشند : محکومان و نفرین شدگان ابدی اندیشمندان. و ناگهان، کتاب هایی تازه از راه رسیده و تازه نفس، برون جسته از رایانه ها و نظام های الکترونیک صفر و یک های ابدی« تصاویر بازسازی شده بر صفحه نورانی، سیمای اندیشمندی که در دست می گیریم و نمی دانیم چگونه خاطرات خود را از بوی حزن انگیزکاغذ های از دست رفته را ا زیاد ببریم تا با سردی و سفیدی بی رحم منطق دوتایی جایگزینش کنیم. کتابخانه ها خالی می شوند و درون رایانه ها فرو می روند: رویایی طلایی برای آنها که در جستجوی فضاهایی بیشتر برای زندگی خود و درختان هستند؛ و کابوسی برای آنها که هرگز لذت بی پایان تورق، بوی کهنه کتاب و صدای تقلید ناپذیر برگ هایی که بر هم می خوابند و کلماتی که درون چشم ها می ریزند را از یاد نمی برند.
ستون مشترک انسان شناسی و فرهنگ و روزنامه تعتماد (شنبه ها صفحه آخر)
توضیح: ستونی که از امروز با عنوان «اندیشه های تصویری» منتشر می شود، بر اساس فکری شکل گرفته که تلاش دارد برساخته های ذهنی را در قالب اشکالی فوری و با انگیزه ایجاد اندیشه، به متن تبدیل کند. اشکالی فوری، نه در معنای خالی بودن متون از عمق معنایی اندیشیدن، بلکه تا حدی در معنایی سوررئالیستی و روانکاوانه به گونه ای که در مفهوم «نوشتارهای خودکار» می یابیم: آنجا که اندیشه خود را از بندهای کنترل اجتماعی، تا حدی ممکن می رهاند، تا در میان بازنمودهای ذهنی رها کند و به آنها امکان دهد ترکیب هایی گاه حتی غریب، میان یکدیگر به وجود بیاورند؛ آنجا که مرزهای تحلیل اجتماعی، فرهنگی، روانکاوانه و فناورانه و زیستی در هم می شکنند و در تحلیلی تصویری و یا بهتر بگوئیم حسی بروز می یابند. این اندیشه تصویرها ، هر بار به یکی از واژگان و مفاهیم می پردازند، اما نه برای آنکه آن را تعریف کرده یا توضیح دهند، بلکه برای آنکه با حرکت از آن به اندیشه هایی برون آمده از یک تجربه زیستی و طبعا، هم بیولوژیک و هم ایدئولوژیک برسند که هم چون همه انسان ها در هر فردی می تواند متفاوت باشد، اما نشستن به مطالعه آنها می تواند انگیزه و فکری شاید تا اندازه ای مشترک ایجاد کند. این اندیشه های تصویری، نه در پی اثبات چیزی هستند، نه در پی نفی چیزی، بلکه تنها و تنها نوعی تجربه نوشتاری-فکری اند برای به مشارکت گذاشتن فکر و طبعا برانگیختن اندیشه هایی جدید، که همواره به یاری زبان و شناخت انسانی حد و مرزی نمی شناسند: خلاقیتی بی پایان که نه تنها در نوشتن بلکه در خواندن و بازخواندن متن، زیستن درون متن و با متن پدید می آید.
طرح های این مجموعه به وسیله همکار انسان شناسی و فرهنگ، ایرج اسماعیل پورقوچانی، دکترای انسان شاسی در آلمان به صورت اختصاصی برای این ستون ارائه می شوند.
پرونده ی «ناصر فکوهی» در انسان شناسی و فرهنگ
http://anthropology.ir/node/9132
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا غزه شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی انتخابات حسین امیرعبداللهیان حجاب رسانه جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی
هواشناسی شهرداری تهران سلامت تهران قتل فضای مجازی سیلاب آموزش و پرورش شهرداری سازمان هواشناسی باران سامانه بارشی
قیمت دلار خودرو قیمت طلا بازار خودرو بانک مرکزی قیمت خودرو دلار ایران خودرو حقوق بازنشستگان مسکن تورم یارانه
محمدعلی علومی تتلو نمایشگاه کتاب تلویزیون سینمای ایران دفاع مقدس مسعود اسکویی صدا و سیما موسیقی سریال مهران غفوریان
دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین حماس جنگ غزه روسیه طوفان الاقصی اوکراین نتانیاهو نوار غزه ایالات متحده آمریکا جنگ اوکراین
فوتبال استقلال نساجی لیگ برتر جواد نکونام عبدالله ویسی سپاهان رئال مادرید بازی پرسپولیس بارسلونا لیگ برتر انگلیس
اپل اینستاگرام آیفون گوگل باتری مایکروسافت ناسا
بیمه کاهش وزن سیگار توت فرنگی فشار خون اعتماد به نفس کبد چرب