دوشنبه, ۱ مرداد, ۱۴۰۳ / 22 July, 2024
۳۰ آبان ـ ۲۱ نوامبر ـ مبارز راه « درست نگاری در رسانه ها »
دكتر « رید ارواین » موسس انجمن نظارت بر «درست نگاری در رسانه ها» سه روز پیش پس از ۳۳ سال مبارزه در این راه در ۸۲ سالگی بر اثر سكته مغزی درگذشت، و انجمن نظارت بر درست نگاری ( AIM ) اعلام كرده است كه راه او را به عنوان یك « واچ داگ » ادامه خواهد داد.
دكتر ارواین یك اقتصاددان آمریكایی و كارشناس پول بود كه به مقاله نویسی برای جراید روی آورد و ضمن رفت و آمد به روزنامه ها متوجه بی دقتی در تنظیم برخی خبرها شد كه نتیجه اعمال نفوذ مقامات و منابع ذینفع و یا اشتباه و تنبلی خبرنگار و دبیر میز مربوط بود. وی این بی دقتی تعمدی و یا سهوی را در شبكه های تلویزیونی بیش از رسانه های چاپی مشاهده كرد و متوجه شد كه هیچ سازمانی وجود ندارد كه از حقوق مخاطبان ( خوانندگان و بینندگان اخبار ) حمایت كند، لذا در سال ۱۹۶۹ به فكر تاسیس گروه نظارت بر « درست نگاری در رسانه ها » افتاد و تصمیم خود را اعلام داشت و هواداران فراوان به دست آورد. در اعلامیه او چنین آمده بود: خبر با مقاله تفاوت دارد. مقاله نظر نگارنده آن است كه نامش در بالا و یا ذیل آن درج می شود و هرچه را كه بخواهد می تواند بنویسد؛ درست و یا نادرست ؛ قضاوتش با مخاطب است. ولی مخاطب نمی تواند دست بكار شود و هر روز درباره دهها خبر كه به او داده می شود بررسی شخصی كند كه آیا درست و یا نادرست بوده و میزان تحریف و كم و زیاد كردنشان تا چه حد است و ... و در این وضعیت؛ مخاطبان نیاز به یك سازمان غیر دولتی مركب از داوطلبان دلسوز دارند كه از حق آنان به دانستن « فقط حقایق، نه كم و نه زیاد » حمایت كند و رسانه ها را در این زمینه افشاء و با تحریف خبر و گزینشی كار كردن رسانه ها و انتشار اخبار ناقص مبارزه كند.
گروهی را كه دكتر ارواین پیشنهاد تاسیس آن را داده بود تاسیس شد و در اندك زمان چهل هزار عضو داوطلب پیدا كرد و بنای مبارزه با تحریف اخبار و قالب كردن نظر به نام خبر و ... را گذارد و تا حدی زیاد موفق شد. به گونه ای كه ترس رسانه ها از این گروه بیش از اعتراض اتحادیه های مربوط و رسیدگی قضات دادگاه و مراجع دیگر است. دكتر ارواین در جریان مبارزه خود بیش از سایر خبرها، روی اخبار اقتصادی انگشت می گذاشت و اصطلاح خبر « انداختنی » را اختراع كرد و گفت كه صاحبان منافع اقتصادی می كوشند كه نظر و برنامه خود را به صورت خبر به خبرنگاران اقتصادی مخصوصا مبتدی ها « بیاندازند » و یا از طریق دادن رشوه و انجام مساعدت، این خبرها را به رسانه ها قالب كنند.
دكتر ارواین كتابهای متعدد در این زمینه نوشته كه معروفترینشان « گمراه كاری رسانه ها و كنترل و مالكیت رسانه ها توسط اشخاص غیر حرفه ای » است. وی تملك یك رسانه توسط یك شخص حقیقی و یا حقوقی خارج از این حرفه را ، عملی به سود جامعه ندانسته و استدلال كرده است كه چنین ناشری به رسالت رسانه و جایگاه واقعی آن توجه ندارد و تنها علاقه اش تنها به تامین منافع خود و رسیدن به هدف غیر حرفه ای اش ( اقتصادی و یا سیاسی ) است و برایش تحریف خبر ، خبر انداختنی خبر یكسویه با خبر دقیق و جامع فرق نمی كند.
در اعلامیه درگذشت دكتر ارواین نوشته اند كه وی موفق شد در طول مبارزه خود، دست كم بر دقت رسانه های « جهان انگلیسی زبان » در كار خبر بیافزاید.
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
مسعود پزشکیان ایران دولت چهاردهم دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی دولت پزشکیان رهبر انقلاب مجلس محمدجواد ظریف رئیس جمهور انتخابات
قتل تهران قوه قضاییه شهرداری تهران هواشناسی پلیس تب دنگی اربعین سازمان هواشناسی پشه آئدس وزارت بهداشت گرمای هوا
قیمت دلار قیمت خودرو خودرو واردات خودرو بازار خودرو ایران خودرو مالیات حقوق بازنشستگان قیمت طلا برق سایپا بانک مرکزی
سعید راد سینمای ایران دفاع مقدس فضای مجازی سینما بازیگر تلویزیون کربلا عاشورا محرم تئاتر موسیقی
دانشگاه دانش بنیان فناوری شرکت دانش بنیان حوزه علمیه دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی اختلال جهانی
جو بایدن رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ یمن آمریکا روسیه فلسطین غزه ترامپ جنگ غزه چین ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس فوتبال استقلال نقل و انتقالات لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران المپیک 2024 پاریس نقل و انتقالات لیگ برتر باشگاه استقلال المپیک سپاهان
تلفن همراه گوگل سامسونگ فیلترینگ مایکروسافت ایلان ماسک ویندوز سرعت اینترنت تلگرام
سازمان غذا و دارو گرمازدگی تغذیه خواب رژیم غذایی فشار خون دیابت ویتامین افسردگی استرس چای بارداری