پنجشنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 27 February, 2025
دوری و پرهیز از گناه

● مسأله دوری از گناه
در سومین فراز از دعای امام عصر(عج) سخن از دوری از گناه و ترك آن آمده آنجا كه میخوانیم: «توفیق الطّاعهٔ و بعد المعصیهٔ؛ خدایا توفیق اطاعت و دوری از گناه را به من عنایت فرما.»
واژه دوری از گناه همان تقوا و پرهیزكاری و مراقبت در ترك هرگونه گناه و نافرمانی خدا است. مسأله دوری از گناه از عوامل مهم ریشهای و كلیدی برای هدایت و رهروی در راه كمالات است، چرا كه گناه یك آسیب و آفت خطرناك و سرنوشت برانداز برای هلاكت و گمراهی و سقوط در درّه هولناك عذاب الهی است. برای روشن شدن این مطلب، نظر شما را به چند مثال جلب میكنم:
۱) انسانی كه از نظر جسمی بیمار میشود، نزد طبیب برای معالجه میرود، طبیب به طور كلی در بازگرداندن سلامتی به بیمار، دو برنامه دارد:
الف) برنامه بهداشت و پیشگیری
ب) برنامه درمان و به عبارت دیگر پزشك در علاج خود دارای دو دستور منفی و مثبت است، در مورد برنامه منفی میگوید: باید از این چند موضوع پرهیز كنی، و اگر قبلاً نیز پرهیز میكردی گرفتار بیماری نمیشدی، و در برنامه مثبت میگوید: از این چند مورد دارو (از قرص، و شربت و آمپول و...) باید استفاده كنی، و طبق دستور تنظیم شده رفتار نمایی، تا درمانیابی. در این برنامه، قطعاً مسأله پیشگیری و پرهیز مهمتر و آسانتر و كم هزینهتر از برنامه مثبت و درمان (داروها) است، حتی ممكن است بیمار بر اثر ادامه پرهیز بی آنكه دارو مصرف كند، سلامتی خود را بازیابد.
۲) درختی را در نظر بگیرید،برای رشد و به ثمر رسیدن آن نیاز به فراهم شدن عوامل كمال مانند: نور، حرارت، غذا(كود)، آب و هوای آزاد است، با ایجاد این عوامل به طور طبیعی و سریع رشد نموده و به رشد و كمال خود ادامه میدهد. ولی آیا همین آمادگی كافی است، قطعاً نه، بلكه باید از عوامل ضد تكامل مانند آفتهای مختلف گیاهی نیز جلوگیری و پیشگیری شود، و گرنه آن آفتها تار و پود گیاه را میخورند، و آن را درهم میشكنند و از درون متلاشی میسازند. در انسان نیز در رابطه با كمالات و رشد معنوی نیاز به فراهم شدن عوامل تكامل مانند: علم،ایمان،عمل صالح و رابطه عرفانی و تنگاتنگ با خدا است. ولی همین آمادگی كافی نیست، بلكه باید از هرگونه عوامل ضد تكامل، یعنی آفتهای گناه دوری كرد، و با سپر تقوا و دژ نیروی ملكوتی ضدگناه، از نفوذ هرگونه گناه به طور قاطع جلوگیری نمود. وگرنه همان گناه همانند آفتهای گیاه در این مثال، تار و پود معنویت انسان را میخورد، و انسان را بیمحتوا و بی هویت نموده و در پرتگاه هلاكت و سقوط قرار میدهد.
بر همین اساس میبینیم در دعای فوق، امام عصر(عج) به ما آموخته كه از گناه فاصله بگیریم و دوری كنیم، و این تعبیر از تعبیر ترك گناه، رساتر و پرمعنیتر است، چرا كه مسأله دوری از گناه دامنه وسیعتر و عمیقتر دارد، و پیام آور آن است كه گناهان، و اقسام آنها و زمینهها و عوامل و آثار شوم آنها را بشناسیم، خود را در مبارزه و ستیز با گناه به گونهای بسازیم كه از آن متنفّر شده و فرار كنیم و فاصله قاطع بگیریم، چنان كه خداوند در قرآن میفرماید: «ففرّوا الی اللّه انّی لكم منه نذیرٌ مبینٌ؛(۱) پس (از هرگونه گناه و انحراف) به سوی خدا فرار كنید، كه من از سوی او برای شما هشدار دهنده هستم.» در قرآن در مورد بعضی از گناهان تعبیراتی مانند: اجتناب از گناه، نزدیك نشدن به گناه شده كه بیانگر شدت مراقبت برای حفظ خود از گناه است، مثلاً میفرماید: «واجتنبوا الطّاغوت؛(۲) از طاغوت دوری كنید.» و یا میفرماید: «ولاتقربوا الفواحش ماظهر منها و ما بطن؛(۳) به كارهای زشت خواه آشكار و خواه پنهان نزدیك نشوید.» و یا میفرماید: «ولاتقربوا مال الیتیم؛به مال یتیم (برای حیف و میل آن) نزدیك نشوید.» و یا میفرماید: «ففروا الی اللّه؛(۴) از گناهان به سوی خدا فرار كنید.» تعبیر به فرار بیانگر آن است كه لحظهای غفلت نكنید، بلكه بی درنگ و سریع از گناه فاصله بگیرید.
این تعبیرات یك نوع آژیر خطر است، چرا كه انجام ندادن و نزدیك نشدن، نشانگر دو نوع خطر است، مثلاً در مورد نفت میگوییم كبریت به آن نزنید، ولی در مورد بنزین میگوییم كبریت را نزدیك آن نبرید كه فاجعه میآفریند. موضوع دوری از گناه (بعد المعصیه) بیانگر آن است كه عصیان و نافرمانی خدا چنان وسوسه انگیز است كه نزدیك شدن به پرتگاه آن ممكن است انسان را در پرتگاه خطرناك قرار دهد، بنابراین باید به عوامل زمینه ساز و سوق دهنده به سوی گناه مانند محیط فاسد و آلوده، و غذای حرام و دوست نامناسب و...كه لغزندگی شدیدی برای سقوط در درّه گناه دارند دوری نمود. تا آنجا كه امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: «من كان یؤمن باللّه و الیوم الآخر فلایقوم مكان ریبهٍٔ؛(۵) كسی كه ایمان به خدا و روز قیامت دارد، در مكانی كه موجب تهمت و شك او میشود نمیایستد.» و امام صادق(ع) فرمود: «انسانی كه به خدا و قیامت ایمان دارد در مجلسی كه امامی را سرزنش كنند، یا مؤمنی را عیبجویی نمایند نمینشیند.»(۶)
و نیز در رابطه با دوری از گناه، در گفتار بسیاری از پیامبر(ص) و امامان(ع) تعبیر به هجرت و «ایّاك و ایّاكم» كه بیانگر شدت پرهیز و دوری از گناه است. و نیز تعبیر به «احذر و احذروا» شده كه به معنی هشدار و هراس شدید از گناه است، تا مبادا انسان با نزدیك شدن به آن مبتلا گردد.
چنان كه با نگاه به گفتار امام علی(ع) (كه در غررالحكم، جلد اول) آمده این تعبیرات را به طور مكرر میبینیم مثلاً میفرماید: «ایّاك و النّمیمهٔ فانّها تزرع الضّغینهٔ و تبعّد عن اللّه و النّاس؛(۷) از سخن چینی، به شدت دوری كن، چرا كه باعث كینه توزی و دوری از خدا و خلق میشود.» یا میفرماید: «احذر فحش القول و الكذب، فانّهما یزریان بالقائل؛ از زشت گویی و دروغ بترس و برحذر باش، چرا كه این دو، گویندهاش را معیوب میسازد.»
و امام باقر(ع) در ضمن گفتاری فرمود: «والمهاجر من هجر السّیئات؛(۸) مهاجر و فاصله گیرنده كسی است كه از گناهان فاصله بگیرد.»
این تعبیرات و شبیه آنها حاكی از آن است كه خطر گناه، خطر بسیار شدید و ویران گر است، و انسان باید با قاطعیت از آن فاصله بگیرد، وگرنه سیه بخت دو سرا خواهد شد.
جالب این كه در سخنی از رسول خدا(ص) مسأله دوری و تنفّر و ترس از گناه چنین آمده كه آن حضرت در میان پندهای خود به ابوذر فرمود: «انّ المؤمن لیری ذنبه كانّه تحت صخرهٍٔ یخاف ان تقع علیه، و انّ الكافر لیری ذنبه كانّه ذبابٌ مرّ علی انفه؛(۹) انسان با ایمان نسبت به گناه خود، به گونهای برخورد میكند و میترسد كه گویی در زیر سنگ بسیار سنگینی در سختی قرار گرفته و هرلحظه ترس آن را دارد كه آن سنگ بر روی او بیفتد و او را به هلاكت برساند، ولی كافر گناه را همچون مگسی میپندارد كه از كنار بینیش عبور مینماید.» نكته قابل توجه این كه یكی از عوامل زمینه ساز برای انجام گناه، رضایت به آن است كه موجب سوق دادن نیت و عمل به سوی گناه میشود، اسلام برای دوری از گناه، رضایت به آن را نیز گناه شمرده، گرچه سالها از انجام گناهی گذشته باشد، در این راستا رسول خدا(ص) فرمود: «هرگاه گناهی پدید آید، كسی كه در كنار گناه ناظر و حاضر است ولی از آن متنفّر میباشد، مانند كسی است كه از آن غایب است، ولی كسی كه از گناه غایب است اما به انجام آن خشنود است، مانند كسی است كه در انجام آن حاضر و شریك میباشد.»(۱۰) و در زیارتنامه امام حسین(ع) آمده: «لعن اللّه امّهٔ سمعت بذلك فرضیت به؛ خدا لعنت كند امّتی را كه ماجرای كربلا را شنید و به ظلمهای آن نسبت به امام حسین(ع) و یارانش راضی شد.»
آخرین سخن در این راستا این كه در تحقیق و ریشهیابی چنین به دست میآید كه عامل اصلی برای سوق دادن انسانها به سوی گناه، شیطان است، او است كه با القائات خود، روح انسان را به نفس امّاره تبدیل میكند، و نفس امّاره نیز انسان را به سوی گناهان میكشاند، پس باید با جهاد اكبر به جنگ شیطان رفت، بهترین راه برای نبرد با شیطان، تحصیل فضایل است كه میتوان به یاری فضایل كه لشگر نیرومند عقل هستند، لشگر شیطان را مغلوب كرد، در این راستا نظر شما را به این سخن جالب پیامبر(ص) جلب میكنیم، آن حضرت به یاران فرمود: «آیا میخواهید شما را به چیزی خبر دهم كه اگر به آن عمل كنید، شیطان از شما مانند دوری مغرب از مشرق دور میگردد؟» پاسخ دادند. آری، فرمود: «روزه روی شیطان را سیاه میكند، صدقه كمرش را میشكند، دوستی برای خدا و تقویت با عمل صالح، پشتیبانش را متلاشی مینماید، استغفار، شاهرگش را قطع میكند.»(۱۱)
نتیجه این كه شیطان شكنی باعث دوری بسیار از گناه، و تنفّر شدید از معصیت خواهد شد.
این مطالب بیانگر آن است كه باید از ابعاد مختلف با گناه فاصله گرفت و از آن به شدت دوری نمود. و حتی فضای ذهن را از هرگونه تمایل به آن پاك سازی كرد.
● مسأله تخلیه و تحلیه و تجلیه
نكته جالب دیگر در رابطه با ترك گناه، مسألهای است كه علمای اخلاق برای پیمودن راه سیر و سلوك عرفانی و اخلاقی بیان كردهاند كه خلاصهاش چنین است: هرگاه مؤمن تصمیم بر ترك گناه گرفت، روح و روانش را از آلودگی گناه خالی نموده و به مقام تخلیه رسیده است. سپس اگر روح و روان پاكش را با زیورهای فضایل اخلاقی بیاراید به مقام تحلیه و آراستگی رسیده، و اگر از این مرحله نیز بالا رفت و دل و روح خود را آینه جمال الهی نمود، عظمت خدا در او تجلّی میكند، و او به مقام مظهریت میرسد كه عالیترین درجه عرفان و اخلاق است. به این ترتیب پایه نخست این مقام عالی و ملكوتی، دوری از گناه است.
بر همین اساس وقتی كه پیامبر(ص) در آخرین جمعه ماه شعبان، در مسجد النّبی در مدینه خطبهای در شأن ماه رمضان القاء فرمود، و پاداش چند برابر اعمال نیك در این ماه را گوشزد كرد، و حتی فرمود: «تلاوت یك آیه در این ماه معادل تلاوت همه آیات قرآن پاداش دارد» در قسمت پایانی خطبه، حضرت علی(ع) پرسید: «برترین عمل در این ماه چیست؟» پیامبر(ص) در پاسخ فرمود: «افضل الاعمال فی هذا الشّهر الورع عن محارم اللّه؛ برترین كارها در این ماه، پرهیز و دوری از حرام و معصیت خدا است.»(۱۲)
مقام تقوا و دوری از گناه در درجهای است كه از نظر قرآن قبولی و كمال هرگونه عمل نیك بستگی به دوری از گناه دارد، وگرنه كارهای نیك در كنار گناه، بی خاصیت خواهد شد، و مانند علف هرزههایی است كه مانع رشد و به ثمر رسیدن گیاهان مفید و پرثمر میشود، باید آن علفها را وجین كرد تا آن گیاهان مفید به رشد و نمو كافی برسند. آری در آیه نهم مائده قرآن میخوانیم: «انّما یتقبّل اللّه من المتّقین؛قطعاً خداوند كارهای نیك را از افراد پاك و پرهیزكار از گناه میپذیرد.»
حجهٔالاسلام و المسلمین محمد محمدی اشتهاردی
پینوشتها:
۱) سوره ذاریات، آیه ۵۰.
۲) سوره نحل، آیه ۳۶.
۳) سوره انعام، آیه ۱۵۱.
۴) سوره اسراء، آیه ۳۶، سوره ذاریات، آیه ۵۰.
۵) اصول كافی، ج ۲، ص ۳۷۸.
۶) همان، ص ۳۷۷.
۷) غررالحكم، ج ۱، ص ۱۴۹.
۸) همان، ص ۱۴۳، اصول كافی، ج ۲، ص ۲۳۵.
۹) بحارالانوار، ج ۷۷، ص ۷۹.
۱۰) وسائل الشیعه، ج ۱۱، ص ۴۱۰.
۱۱) فروع كافی، ج ۴، ص ۶۲.
۱۲) عیون اخبار الرّضا، ج ۱، ص ۲۹۵.
۱۳) فروع كافی، ج ۴، ص ۶۲.
۱۴) سوره شمس، آیه ۹ ـ ۱۰.
۱۵) سوره احزاب، آیه ۳۶.
۱۶) سوره جن، آیه ۲۳.
۱۷) سوره بقره، آیه ۶۱.
۱۸) نهج البلاغه، حكمت ۳۴۸.
۱۹) صحیفه سجادیه، دعای هشتم.
۲۰) اصول كافی، ج ۲، ص ۲۸۸.
۲۱) همان، ص ۲۸۷.
۲۲) تحف العقول، ص ۴۷۸.
۲۳) سوره لقمان، آیه ۱۶.
۲۴) سفینهٔ البحار، ج ۱، ص ۴۸۸ (واژه ذنب).
۲۵) غررالحكم؛ میزان الحكمه، ج ۴، ص ۱۶۶.
۲۶) اقتباس از بحارالانوار، ج ۱۱، ص ۱۶۴.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست