دوشنبه, ۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 20 January, 2025
اخلاق در شاهنامه فردوسی
بحث اخلاق یکی از مسائل مورد توجه، بر پایه قرآن مجید و اخبار و روایات و روش رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین است.
مقصود از علم اخلاق ؛ معرفت فضایل و کسب آن هاست، تا نفس بدان آراسته شود و با شناخت رذایل، از آن ها دوری جوید و پاکیزه شود.
اخلاق به طور عام بر همه افعال انسان، خواه پسندیده و خواه ناپسندیده اطلاق می شود.
این علم بر محور انسان، صرف نظر از نژاد، رنگ و ملیت دور می زند و کرامت او در استعداد و کسب اخلاق نیکو و گزینش نیکی است.
این خصیصه به او شایستگی، امانت داری، معرفت خدایی و خلیفه خدا در زمین می بخشید.
برای تحقق این اهداف در زندگی اجتماعی به ناچار وجود آیین ها و اصول اخلاقی لازم است، که از آن به حکمت عملی تعبیر می کنند و در معنی گسترده هم اخلاق فردی، فطری واخلاق وضعی و اجتماعی را در بر می گیرد.
شاهنامه، علاوه بر محسنات و فواید بی شمار ادبی و تاریخی و اهمیت فراوان از لحاظ اشراف بر بخش اعظم آداب و رسوم کهن، متضمن بسیاری از مطالب آموزنده و عبرت آموز اخلاقی و اجتماعی، مذهبی و دیگر مباحث انسانی است که می تواند آن را آیینه عبرت و گنجینه پند و حکمت دانست.
این مطالب اخلاقی دو گونه اند، یکی پندها و حکمت های فراوانی که فردوسی به میل باطنی و ذوق فطری خویش بیشتر در آغاز و انجام حوادث و وقایع و بعد از پیروزی ها یا شکست های پادشاهان و پهلوانان و انقراض سلسله ها که دگرگونی اوضاع و احوال را در پیش داشته از سر عبرت و نصیحت به مناسبت و به جا در متن اصلی شاهنامه افزوده است.
نوع دیگر، اندرزها، وصایا، مواعظ و حکمی است که در نسخه منثور ابومنصوری و دیگر ماخذ وجود داشته و از قول بعضی از پادشاهان، وزیران، موبدان و پهلوانان آمده است.فردوسی اندرزهای بزرگمهر و دیگر سخنان اخلاقی را در قالب زیباترین شکل بیان کرده است.
چو داری به دست اندرون خواسته
زر و سیم و اسبان آراسته
هزینه چنان کن که بایدت کرد
نشاید گشاید و نباید فشرد
در این بیان گویا به آیه ۲۹ سوره اسراء نظر داشته که بخش نخست آیه، کنایه از این است که باید دست دهنده داشته باشی و در بخش دوم آیه، خداوند گفته است که بذل و بخشش بی حساب مکن.فردوسی پند را دارویی می داند که بیمار را تندرست می کند و آن را پزشکی می داند که در معالجه بیماری، سخت به او نیاز مندیم.
پشیمانی آیدت زین کار پیش
زگفتار ناخوب و کردار خویش
تو بیماری و پند، داروی توست
بگوییم همی تا شوی تندرست
فردوسی در موارد فراوان راستی را می ستاید و کژی و ناراستی را نکوهش می کند و معتقد است راستگویان از آرامش روحی سود می برند.
به گیتی به از راستی پیشه نیست
ز کژی بتر هیچ اندیشه نیست
بی آزادی
در عصر ما که روزگار اتم و تسخیر فضاست، بر اثر از میان رفتن کمالات معنوی و مکارم صفات انسانی، جنگ و خونریزی ، ظلم و آزار مردم و درنده خویی در جهان بی داد می کند، مضامین عالی اخلاقی و اسلامی که در متون کهن ادب فارسی به یادگار مانده است، برای مردم این سامان سند افتخاری به شمار می رود.
میازار موری که دانه کش است
که جان دارد و جان شیرین خوش است
بترس از خدا و میازار کس
ره رستگاری همین است و بس
و به قول حافظ شیرین سخن:
مباش در پی آزار و هر چه خواهی کن
که در شریعت ما غیر از این گناهی نیست
علی حسینی- کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست