شنبه, ۹ تیر, ۱۴۰۳ / 29 June, 2024
چالش ها و تحولات فراروی صنعت خودرو و قطعه سازی جهان در سال های ۲۰۰۹ ۲۰۰۸
![چالش ها و تحولات فراروی صنعت خودرو و قطعه سازی جهان در سال های ۲۰۰۹ ۲۰۰۸](/web/imgs/16/122/4vws51.jpeg)
بر اساس تازهترین یافتههای مؤسسه مشورتی PWC؛ هزینههای فزاینده سوخت؛ موضوع کاهش آلایندههای CO۲؛ نوسانات نرخ ارز و تغییرات مرتبط با رفتار مشتری و یک فضای اقتصادی چالش برانگیز، صرفاً برخی از مشکلات پیشروی صنعت خودروی جهان بهشمار میروند.
بنابر پیشبینی سال ۲۰۰۸ این مؤسسه، صنعت خودرو طی سالهای ۹-۲۰۰۸ علاوه بر پاسخگویی به زنجیره روبه رشدی از فشارهای کسب و کار[۱] و قانونگذاری[۲]، چالشها و دگرگونیهای صنعتی عمیقی را نیز در کنار خود خواهد داشت.
«در این میان، عمدهترین فرصتها برای خودروسازان و قطعهسازانی خواهد بود که راهحلهایی را در این فضای دگرگونی ساختاری فراهم کنند. چالشی کاملاً بدیهی مربوط به توانمندی خودروسازان غربی برای ایجاد سازگاری بین وضعیت دوگانه موجود بین بازارهای اشباعشده و در حال ظهور میباشد».
طی سال ۲۰۰۷، فروش خودروی روسیه رشدی ۶۶ درصدی را نسبت به سال ۲۰۰۶ نشان دادهاست. این رشد عملاً موجب شدهاست تا روسیه با پشت سر گذاشتن کشور آلمان به بزرگترین بازار اروپا تبدیل شود. در شرایطی که اکثر خودروسازان به صورت گروهی بهسوی این بازار حرکت کردهاند؛ ممکن است بهدلیل تداوم درصد پایین ساخت داخل قطعات تولیدی در کشور روسیه، در حوزه بهبود حاشیه سود با مشکلاتی روبه رو شوند. افزون بر این، روسیه با تولید ناخالص داخلی (GDP) سه برابر کمتر از کشور امریکا، با تورم بالا و مزیت رقابتی به سرعت کاهنده در حوزه تولید روبهروست. همچنین زیرساختها و نگهداری خودرو و امکانات تعمیر نیز همچنان با تقاضای بهشدت رو به رشد دست و پنجه نرم میکنند.
بهرغم کاهش جهانی[۳] انتظار بر ایناست که معاملات قابل توجهی در صنعت خودروی جهان روی دهد. با توجه به چشمانداز دسترسی محدود به اعتبار و ریسکهای رکود اقتصادی[۴]، قیمتهای معاملات در سطحی پایینتر قرار دارد و این امر، صنعت خودرو را برای خریداران جذابتر میکند. اما این صنعت تا زمانیکه فرصتهایی را در اختیار خریداران قراردهد همچنان مورد علاقه آنان خواهدبود.
نام صنعت خودروسازی صرفاً در شرایط جهانی است که دوگانگی[۵] آشکار موجود بین بازارهای اشباعشده و نوظهور موجب میشود که خودروسازان استراتژیهای کاملاً متضادی[۶] را پیگیری کنند.
در منطقه امریکای شمالی بهدنبال بازسازی ساختاری سه خودروساز بزرگ امریکا (Detroit ۳) و یافتن راهی بسوی ایالتهای جنوبی امریکا و مکزیک؛ حرکتی بهسوی جنوب آغاز شدهاست. در اروپا نیز بهدلیل عضویت اعضای جدیدی از منطقه اروپای شرقی و مرکزی؛ این دگرگونی بهسوی شرق بودهاست. انتظار میرود طی سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۱۵ رشد بازارهای نوظهور ۱۸ برابر رشد پیشبینی شده در بخش خودروهای سبک بازارهای اشباعشده باشد؛ طی همین دوره ۹۵ درصد از رشد تولید خودروهای سواری در بازارهای نوظهور، بهویژه کشورهای BRICs (برزیل؛ روسیه؛ هند و چین) خواهدبود. رشد تولید این چهار کشور نیز بیش از ۵۸ درصد برآورد شدهاست.
بازار خودروی اروپای غربی با فروش سالانه بیش از ۱۴ میلیون دستگاه از اواخر دهه ۱۹۹۰ بدون تغییر ماندهاست. فقدان رشد پویا مهمترین ویژگی بازارهای اشباعشده از جمله اروپای غربی است که در آن، چرخههای جایگزینی خودرو و شرایط اقتصادی در واقع عوامل پیشبرنده تقاضا محسوب میشوند. با این حال، ناآرامی فزاینده نسبت به اوضاع و احوال اقتصادی به واسطه ارقام بالای بیکاری در فرانسه، هزینههای فزاینده اعتباری در انگلستان و همچنین هزینههای رو به رشد زندگی در همه بازارها، در مجموع حاکی از آناست که تصویر عمومی سال ۲۰۰۸ چندان رضایتبخش نخواهد بود.
کشور ژاپن در سال ۲۰۰۷، بزرگترین تولیدکننده انواع خودرو و کامیون در جهان بودهاست. اما حجم کلی تولید این کشور و سهم آن در میزان جهانی به ۱۵ درصد کاهش یافتهاست. مهمترین چالشهای خودروسازان ژاپنی حفظ جایگاه رقابتی این کشور بهعنوان عمدهترین مرکز صادرات خودرو میباشد. در این میان، دو نکته کاملاً اجتنابناپذیر بهنظر میرسد. ژاپن در سالهای آینده فشارهای بیشتری را از سوی خودروسازان محلی در بازارهای فرامرزی شاهد خواهدبود و دوم اینکه کاهش بازارهای داخلی بیشتری را تجربه خواهد کرد.
«صنعت خودروی ژاپن با عوامل منفی متعددی روبه رو است که هریک فشارهای خاص خود را بر خودروسازان وارد میکنند. بهرغم عرضه مدلهای جدید و متنوع در سال ۲۰۰۷، تقاضای خودرو(در این کشور) با وجود تأثیر منفی دورنمای منفی اقتصادی بر اعتماد مصرفکنندگان، همچنان کاهش یافتهاست. افزون بر این سلامت مالی خودروسازان ژاپنی متکی بر مصرفکنندگان امریکایی بهواسطه ترکیب پر مخاطره بازار در حال چالش امریکا و چین بشدت به لرزه درآمدهاست.»
جمع بندی این گزارش، حاکی از آناست که سال ۲۰۰۸ در واقع، سالی توأم با تغییرات صنعتی عمیق و چالش برای صنعت خودروسازی خواهدبود. در این بین، این صنعت میبایست به زنجیرهای از فشارهای کسب و کار (Commercial) و قانونگذاری بشدت در حال رشد، پاسخ دهد. با وقوع تغییرات ساختاری در این صنعت؛ شمار قابل توجهی از معاملات نیز بهرغم بحران اعتباری جهانی و آشفتگیهای مربوط اقتصاد کلان، استمرار خواهد یافت.
نویسنده : محمدابراهیم فتاحی
منبع:
Price Water House Coopers(PWC), Profound shifts and challenges ahead of the auto industry, London, ۲۵ sept.۲۰۰۸.
[۱] Commercial
[۲] Regulatory
[۳] Global Downturn
[۴] Recessionary Risks
[۵] Dichotom
[۶] Diametrically Opposed
انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ انتخابات 1403 ایران مسعود پزشکیان ستاد انتخابات کشور سعید جلیلی قالیباف علیرضا زاکانی
قتل هوش مصنوعی سخنگوی فراجا تهران پلیس هواشناسی سیل بارش باران قوه قضاییه فضای مجازی سوادکوه سیلاب
قیمت خودرو ترکیه بازار خودرو حقوق بازنشستگان قیمت دلار قیمت طلا دولت سیزدهم خودرو دلار بازنشستگان نهضت ملی مسکن مسکن
رامبد جوان تلویزیون جوکر تئاتر سینمای ایران رسانه ملی دفاع مقدس
ماهواره
رژیم صهیونیستی روسیه جو بایدن دونالد ترامپ آمریکا ترامپ غزه فلسطین جنگ غزه لبنان چین اتحادیه اروپا
فوتبال پرسپولیس استقلال یورو 2024 باشگاه پرسپولیس رئال مادرید تیم ملی فوتبال ایران لیگ برتر بازی جام ملت های اروپا جواد نکونام سپاهان
زمین آلزایمر اینترنت فیبر نوری بوگاتی عیسی زارع پور همراه اول نمایشگاه الکامپ
فشار خون سازمان غذا و دارو سرطان سازمان بهداشت جهانی گرمازدگی