جمعه, ۲۹ تیر, ۱۴۰۳ / 19 July, 2024
مجله ویستا

توپ رسوایی در زمین دیگران سرگردان است


توپ رسوایی در زمین دیگران سرگردان است

در حالیکه امروزه بحث روز اصفهان به انحراف مترو و احتمال وارد آمدن صدمه به بدنه سی و سه پل می باشد,نمی توان کتمان کرد که حرف های اخیر شهردار اصفهان در رابطه با انحراف مترو در خبرگزاری وابسته به شهرداری اصفهان یک گام روبه جلو بود و باید خرسند بود که سرانجام شهردار اصفهان پذیرای واقعیت تلخ رخ داده در پروژه متروی اصفهان شد, اما به جای توضیح درباره آن, اشتباه مجموعه شهرداری در این ضایعه فرهنگی تاریخی را برگردن سوم شخص غایب انداخت و رخ دادن این اتفاق را عمدی خواند

در حالیکه امروزه بحث روز اصفهان به انحراف مترو و احتمال وارد آمدن صدمه به بدنه سی و سه پل می باشد،نمی توان کتمان کرد که حرف های اخیر شهردار اصفهان در رابطه با انحراف مترو در خبرگزاری وابسته به شهرداری اصفهان یک گام روبه جلو بود و باید خرسند بود که سرانجام شهردار اصفهان پذیرای واقعیت تلخ رخ داده در پروژه متروی اصفهان شد، اما به جای توضیح درباره آن، اشتباه مجموعه شهرداری در این ضایعه فرهنگی - تاریخی را برگردن سوم شخص غایب انداخت و رخ دادن این اتفاق را عمدی خواند.با این وجود پذیرفتن انحراف دستگاه TBM خود مسئولیتی سنگین را برای شهرداری اصفهان و سازمان قطار شهری به عنوان مجری کار در برداشته است که به منتقدان پروژه مترو بار دیگر اجازه داد تا فعالیت های این ارگان را در پروژه بحث برانگیز مترو به چالش بکشانند و مدیرعامل سازمان قطار شهری برای اولین بار ملزم به پاسخگویی شود.با بازشدن این طریق، منتقدان امیدوار شدند که شهرداری اصفهان و سازمان قطارشهری در مقام مجری، پاسخ منتقدان را به زبانی فارغ از گذشته دهد یا با پذیرش این اشتباه و نظارت ضعیف بر آن ،روندی غیر از اینکه پیموده را در دستور کار قرار دهد.سید مرتضی سقاییان نژاد که پس از افشای انحراف تونل مترو در نزدیکی سی و سه پل و همچنین اعزام گروهی کارشناس از سازمان میراث فرهنگی کشور برای بررسی میزان خسارات وارده به پایه های این پل ۴۰۰ ساله در مصاحبه ای با خبرگزاری وابسته به شهرداری اصفهان با ابراز تاسف برای کسانی که شهر را با شایعات دچار تشویش و نگرانی می کنند اعلام کرد که "با روشن شدن قضیه مترو تنها بی آبروگی برای شایعه پراکنان باقی مانده است."درحالی که هنوز نتایج بررسی روز جمعه هیئت اعزام شده از سازمان میراث فرهنگی اعلام نشده است، بی آبرو خواندن شایعه پراکنان در کنار عمدی دانستن این انحراف می تواند تکرار شگرد فرار به جلویی باشد که در صورت منفی بودن نظر هیئت کارشناسان اعزام شده درباره برخورد دستگاه TBM با پایه های سی و سه پل، موضوع انحراف و عدم نظارت صحیح سازمان قطار شهری اصفهان را نیز در حاشیه کم رنگ کند.دستکاری عمدی در مختصات نقشه گرچه طبق گفته های مسئولان شهری قابل تامل و بحث است، ولی کم اهمیت ترین بخشی است که می تواند از سوی شهرداری اصفهان به عنوان یکی از عوامل اصلی معرفی شود و در عین حال ایشان با بیان این علت از خود و مجموعه اش سلب مسئولیت کرده و آن را برعهده شرکت پیمانکار بیندازد.لزوم نظارت ارگان های مربوط در اجرای روند پروژه مترو امری غیر قابل کتمان است و یکی از اصلی ترین دلایل پیش آمدن این مشکل را می توان سوء مدیریت و همچنین نظارت ضعیف بر عملکرد پیمانکار پروژه دانست، هرچند که مدیرعامل سازمان قطار شهری، اظهار داشت: ناظران بدون هماهنگی با مسئولان اجازه ورود به دستگاه TBM را نداشتند ولی در تعریف سازمان های ناظر، حیطه وظایف آنچنان گسترده است که نمی توان ب راحتی از عدم مجوز ورود به ناظران از سوی پیمانکاران سخن به میان آورد .از سوی دیگردر کنار نظارت ضعیف سازمان قطار شهری، امکان برخورد دستگاه TBM با پایه های سی و سه پل، طبق شواهد اگرچه قابل کتمان نیست اما پیش از اعلام نتایج بررسی هیئت کارشناسی میراث فرهنگی به اصفهان نیز نمی توان به یقیق درباره آن سخن گفت، زیرا حساسیت بالای ملت ایران و بخصوص مردم اصفهان در رابطه با بناهای تاریخی خود می تواند در صورت کذب بودن این فاجعه، مشکلات مدیریتی در شهرداری اصفهان به وجود آورد.البته تایید انحراف تونل شرقی مترو از مسیر اصلی آن توسط عبدالجواد زعفرانی، مدیرعامل سازمان قطار شهری پس از انکار چند هفته ای اعضای شورای شهر اصفهان که تعدادی از آنان نیز خود را کاملا بی اطلاع نشان می دادند، در حالی صورت گرفت که تا روز پیش از آن نیز رئیس شورای شهر اصفهان آن را انکار و اظهار داشت: تونل مترو در خیابان چهارباغ و در نزدیکی ایستگاه شریعتی در حال انجام کار است.همچنین گفتنی است پس از چند روز از اعلام خبر برخورد دستگاه TBM با پایه های سی و سه پل، احمد امین پور، رئیس سازمان میراث گردشگری اصفهان با کارنامه ای غیر قابل دفاع برکنار شد.اینک با گذری در روند پخش اخبار و مصاحبه مسئولان شهری در رابطه با نحوه عملکرد سازمان قطارشهری در مورد پروژه مترو، پیمانکاران و ... که تمامی موارد پیش بینی شده را قابل کنترل دانسته و پیمانکاران آن را از بهترین ها دانسته بودند، می توان نظارت ضعیف و پنهان کاری در کنار سوء مدیریت سازمان مجری را تنها عامل اصلی رخ دادن این اتفاق دانست که در صورت عدم هوشیاری مسئولان کشوری در کنار بحث وجود عامل اشتباه (سوم شخص غایب) به حاشیه رانده می شود و بار دیگر تکرار این قبیل اتفاق ها دور از انتظار نیست.

فاطمه حاتمی