دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

مهم ترین توصیه های بهداشتی از خرید تا طرز استفاده از لوازم آرایشی


مهم ترین توصیه های بهداشتی از خرید تا طرز استفاده از لوازم آرایشی

همه خانم ها نباید از یك رنگ ریمل استفاده كنند رنگ پوست افراد مختلف با یكدیگر متفاوت است, به همین دلیل هر كس باید از یك رنگ ریمل استفاده كند و این رنگ باید با رنگ پوست او هماهنگ باشد

بازار خرید لوازم آرایشی، داغ داغ است. خانم‌ها مشتری‌های اصلی و پر و پا قرص این مواد هستند اما متاسفانه اكثرا اطلاعات كافی در مورد این وسایل ندارند. انواع مختلفی از لوازم آرایشی در بازار هستند و كیفیت‌های متفاوتی دارند اما این كه كدام یك بهتر یا بدتر هستند، تنها براساس مسائل ظاهری قابل قضاوت نیست. در ضمن نوع، میزان و نحوه مصرف نیز نیازمند داشتن اطلاعات ویژه‌ای است. شاید در این هفته بتوانیم شما را تا حدودی با دانستنی‌های لازم در این زمینه، آشنا كنیم.

● در جست‌وجوی هویت

پیش از این، استفاده از لوازم آرایشی به وسیله زنان و دختران در موقعیت‌های اجتماعی و یا روزهایی ویژه مرسوم بود ولی این روزها بسیاری از دختران كم سن و سال شهرمان را می‌بینیم كه از غلیظ‌ترین آرایش‌ها در اجتماع استفاده می‌كنند. زیاده‌روی در استفاده از لوازم آرایشی ویژه ایران نیست بلكه اغلب كشورهای خاورمیانه به نوعی با آن دست به گریبان‌ هستند. بدون شك نمی‌توان به هر دختر و زنی كه آرایش می‌كند، برچسب بیمار اجتماعی یا روانی زد زیرا گاهی افراد احساس می‌كنند با مقداری آرایش كردن، غم و اندوه خود را به دلیل نارضایتی عمیق از وضع ظاهری چهره‌شان، تسكین می‌بخشند.

بیشترین اختلال شخصیتی كه به استفاده از لوازم آرایشی به صورت مفرط منجر می‌شود <اختلال شخصیتی نمایشگر> است به طوری كه فرد تمایل دارد خود را در زمینه قدرت، هوش و زیبایی‌ برتر از دیگران جلوه دهد. چنین افرادی تمایل دارند نقطه پرگار دایره توجه دیگران باشند و ضمن ابراز هیجانات خود به صورتی مبالغه‌آمیز به تسكین موقتی دست یابند.

گاهی برخی افراد دلایل شكست شغلی یا پیدا نكردن كار مورد نظر خود را به نامناسبی سر و وضع خود نسبت می‌دهند و تلاش می‌كنند با این روش در پی اصلاح آن برآیند. گاهی جوانان به غلط تصور می‌كنند اگر از مد روز پیروی نكنند، از دیگران عقب می‌مانند و مطرود می‌شوند. در چنین شرایطی برای حفظ شخصیت خود سعی می‌كنند با این روش میانبر، زیباتر از سایر همسالان خود در جامعه ظاهر شوند. شاید بسیاری از جوانان زیبایی ظاهری را این روزها اولین ملاك برای انتخاب همسر مورد علاقه خود بدانند، در حالی كه پیش از این ملاك‌های اساسی مانند میزان تحصیلات، هماهنگی اجتماعی، اخلاق و تعهد ملاك‌های انتخاب جوانان بود. در این شرایط استفاده از اعمال جراحی پلاستیك و استفاده روزافزون از محصولات آرایشی، روش‌هایی برای زیباتر جلوه دادن خود در اجتماع شده است ولی آیا تنها زیبایی ظاهری آن هم از نوع ساختگی، می‌تواند آغازی محكم برای برقراری یك رابطه و ساختن یك زندگی باشد؟ شاید بهتر است جوانان كمی از ظواهر فاصله بگیرند.

● قطب‌های تولید لوازم آرایشی

جهان از نظر كشورهای تولید كننده محصولات آرایشی به سه بخش تقسیم می‌شود: آمریكا، اتحادیه اروپا و ژاپن. این سه منطقه بزرگ‌ترین تولیدكنندگان و صادركنندگان فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی هستند. در هر منطقه تعاریف و قوانین ویژه‌ای برای تولید این محصولات وجود دارد. قوانین،‌ كنترل، ثبت و مواد اولیه مجاز در هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت است.

"فرانسه" بزرگ‌ترین تولید كننده محصولات آرایشی و بهداشتی در اتحادیه اروپا است. اعتبار جهانی هر یك از كارخانه‌های تولید كننده این محصولات به موسسه تحقیقاتی، بررسی ایمنی، بررسی حساسیت، بررسی كاربرد، انتخاب نوع بسته‌بندی، ظاهر، رنگ، عطر مطابق با سلیقه مصرف كننده و در نهایت بازاریابی آنها وابسته است.

در ایران بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی از كشورهای دیگر وارد می‌شود و این امر از یك سو محققان ایرانی را تشویق به فرمولاسیون و تولید این مواد در داخل كشور می‌كند و از سوی دیگر گاهی كنترل كیفیت مناسبی بر ورود این محصولات وارداتی وجود ندارد. محصولات زیادی در كشورهای هم‌جوار و یا در داخل كشور با نام‌های معتبر تقلب می‌شود. گاهی بهتر است به جای استفاده از محصولات خارجی كه به تقلبی بودن آن شك دارید، از محصولات داخلی استفاده كنید كه حداقل كنترل دقیق بر فرآیند تولیدشان وجود دارد.

● اشتراك لوازم آرایشی ممنوع

شما هم شاید دیده باشید كه در آرایشگاه‌های بانوان ازیك یا چند لوازم آرایش برای تمام مشتریان استفاده می‌شود. مثلا از یك خط چشم و ریمل برای آرایش چشمان یك نفر استفاده می‌شود و اندكی بعد از همان لوازم آرایشی روی چشمان فرد دیگری استفاده می‌شود. این كار خطر ابتلا به گل‌مژه را افزایش می‌دهد. گل‌مژه عبارت است از التهاب غدد چربی (سباسه) در لبه پلك‌ها و ریشه مژه‌ها كه به صورت آبسه كوچك ظاهر می‌شود. قرمزی، تورم و درد پلك، باز نشدن كامل پلك و یك برجستگی جوش مانند روی پلك از نشانه‌های ابتلا به گل‌مژه است.

برای اینكه بتوانید از ابتلا به گل‌مژه پیشگیری كنید هیچ‌گاه از لوازم آرایشی فرد دیگری استفاده نكنید، فرقی نمی‌كند حتما لازم نیست این وسایل، لوازم آرایشی مشترك در آرایشگاه‌ها باشند بلكه باید تلاش كنید حتی از استفاده از لوازم‌ آرایشی دوست‌تان نیز خودداری كنید.

مطلب دوم این است كه حتما پیش از رفتن به رختخواب آرایش چشمان‌تان را پاك كنید. لوازم آرایشی روی مژه‌ها و اطراف چشم‌ محل مناسبی برای رشد میكروب‌ها هستند و در صورتی كه این كانون‌های میكروبی‌ را از اطراف چشمان‌تان پاك نكنید، می‌توانند موجب ایجاد گل‌مژه و التهاب چشم شما شوند. اگر گل مژه زدید، شامپو بچه ملایم را با آب گرم رقیق كنید و به وسیله یك گوش‌پاك‌كن ریشه مژه‌ها و پلك را هفته‌ای چند بار تمیز كنید تا میكروب‌ها، چربی‌، سلول‌های مرده اضافی پاك و زدوده شوند. شما می‌توانید به راحتی در برابر خواسته دیگران برای استفاده از لوازم شخصی خود، جواب منفی دهید و سلامت پوست و موی خود و دیگران را به خطر نیندازید.

● ردپای جفت

بسیاری از شركت‌های تولیدكننده محصولات آرایشی و بهداشتی در محصولات خود از بقایای جنینی مانند جفت استفاده می‌كنند كه این كار نگرانی‌هایی را از بابت انتقال بیماری‌هایی مثل ایدز و هپاتیت فراهم آورده است. جفت لایه تغذیه كننده جنین در رحم مادر است كه پس از تولد دور ریخته می‌شود. در حال حاضر استفاده از آن در محصولات آرایشی ممنوع شده است ولی برخی كارخانه‌ها ادعا دارند كه مواد موجود در جفت موجب رشد بافتی و برطرف شدن چین و چروك‌ پوست می‌شوند. در حالی كه تحقیقات نشان می‌دهد این مواد هیچ‌گونه اثری برای برطرف كردن چین و چروك‌ ندارند و فقط اثر مرطوب كنندگی بالایی دارند.

سازندگان مواد آرایشی از جفت، تلاش می‌كنند با استفاده از الكل و سایر مواد پاك كننده، جفت را از آلودگی میكروبی پاك كنند ولی باید در نظر داشت این مواد همان‌قدر كه سلول‌ها را می‌كشند، اثر سمی روی سلول‌های بدن نیز دارند و همچنین امكان انتقال ویروس ایدز و هپاتیت همچنان وجود خواهد داشت. آلبومین و كلاژن‌ گاوی تولید شده از گاو‌هایی كه دچار جنون گاوی هستند نیز برای تولید محصولات آرایشی خطرناك است.

● چشمان عنكبوتی با ریمل

اگر به یكی از فروشگاه‌های عرضه لوازم آرایشی سری بزنید، می‌بینید كه این روزها ریمل‌ها در رنگ‌ها و مارك‌های گوناگون صف كشیده‌اند. گاهی ممكن است شما به دلیل مارك معتبر ریمل، آن را خریداری كنید ولی واقعیت این است كه اگر شما بهترین مارك ریمل را نیز خریداری كنید، باز هم ممكن است به آن آلرژی و حساسیت داشته باشید.

با پیگیری‌ وزارت بهداشت تلاش می‌شود بر تولید ریمل‌‌های ساخت داخل كشور نظارت دقیقی وجود داشته باشد و مواد اولیه این ریمل‌ها در كارگاه‌ها و كارخانه‌های تولید این محصولات كنترل شود. شاید شما از گروه افرادی باشید كه هر جنس با مارك خارجی را مطلوب بدانید ولی حقیقت این است كه بسیاری از این ریمل‌های خارجی، در كشورهایی غیر از اسمی كه روی آن نوشته شده است تولید می‌شوند و در واقع انواع تقلبی آن ریمل‌های با مارك اصلی هستند.

وزارت بهداشت در این زمینه نیز تدابیر ویژه‌ای را در نظر گرفته است. نخست آنكه هر شركت وارد كننده لوازم آرایش باید مجوز واردات ریمل را از وزارت بهداشت كسب كند و هر شركت نیز در صورتی این مجوز را كسب خواهد كرد كه آن شركت، جزئیات دقیق اقلام آرایشی وارداتی خود را به وزارت بهداشت، ارائه كند. بنابراین این شركت‌ها موظف هستند جزئیات دقیق این كالاها و اعتبار كارخانه سازنده را با سند و مدرك به وزارت بهداشت ارائه كنند.

درنهایت نمونه‌هایی از این كالاها در آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت، تجزیه و بررسی می‌شود و در صورت بی‌ضرر بودن، مجوز فروش آن كالادر بازارهای ایران صادر می‌شود. ریمل‌ها از نظر شكل ساختاری به دو نوع پودری و مایع در فروشگاه‌های عرضه لوازم آرایشی در ایران وجود دارند. پایه اصلی ریمل‌های مایع به صورت آب و روغن است، ریمل‌هایی كه پایه اصلی آنها روغن است در برابر عرق كردن و ریزش اشك مقاوم هستند ولی خشك شدن آنها روی مژه‌ها به مدت طولانی صورت می‌گیرد. ولی ریمل‌هایی كه پایه اصلی آنها آب است دقیقا برخلاف ریمل‌های روغنی هستند.

ریمل‌های مایه به ویژه انواعی كه پایه اصلی آنها آبكی است، محیط مناسبی برای رشد و نمو میكروب‌ها هستند و با تكثیر این میكروب‌ها و حضور مداوم آنها در نزدیك چشم می‌تواند عفونت‌های چشمی، التهاب، قرمزی، ترشحات غلیظ، خارش و حتی پوسته‌ریزی لبه پلك را ایجاد كنند، همچنین در موارد شدیدتر این ریمل‌‌ها به قرینه چشم آسیب می‌رسانند و در نهایت لك قرنیه و اشكال در بینایی را به وجود می‌آورند. این علایم با ادامه مصرف افزایش می‌یابد. متخصصان توصیه می‌كنند به دلیل حساس بودن ناحیه اطراف چشم، بهتر است از این ریمل‌ها كمتر استفاده شود.

● مواد رنگی و عطر دهنده

همه خانم‌ها نباید از یك رنگ ریمل استفاده كنند. رنگ پوست افراد مختلف با یكدیگر متفاوت است، به همین دلیل هر كس باید از یك رنگ ریمل استفاده كند و این رنگ باید با رنگ پوست او هماهنگ باشد. اگر رنگ مژه‌های شما آن‌قدر روشن و بور است كه ریمل‌های رنگ تیره مثل مشكی یا قهوه‌ای با آن هماهنگی ندارند، می‌توانید از ریمل‌هایی با رنگ‌های روشن استفاده كنید.

ریمل‌هایی با رنگ مشكی برای آرایش در روز اندكی توی ذوق می‌زنند ولی برای استفاده در شب كه نور محیط كمتر است طبیعی‌تر جلوه می‌كنند. این نكته به ویژه برای خانم‌ها كه رنگ ریمل مشكلی را انتخاب می‌كنند، بسیار اهمیت دارد.

وجود مواد رنگی و عطری و یا حتی نگهدارنده موجود در داخل ریمل‌ها نیز می‌تواند حساسیت‌های پوستی ایجاد كند. تولیدكنندگان این محصولات این مواد، برای جلوگیری از خراب شدن تركیبات موجود در آن و گاهی برای مقابله با میكروب‌ها از آنتی‌بیوتیك پیشگیری كننده استفاده می‌كنند، به این ترتیب شانس عفونت كاهش می‌یابد. اگر شما در اثر استفاده از ریمل‌ها دچار حساسیت مداوم می‌شوید، باید منتظر باشید تا مژه‌هایتان ریزش بیشتری داشته باشند و كم پشت شوند.

● پاك كردن ریمل

ریمل‌هایی كه پایه اصلی آنها روغن است به دلیل آنكه به سختی پاك می‌شوند، موجب افزایش ریزش مژه‌ها و چسبندگی آنها می‌شوند. برای پاك كردن انواع ریمل‌های پودری و مایع می‌توانید از آب استفاده كنید اما برای پاك كردن ریمل‌های روغنی كه اصطلاحا <واترپروف> نامیده می‌شوند باید از محلول آب و صابون استفاده كرد. ریمل‌های ضدآب<واترپروف> بیشتر به سلامت مژه‌ها آسیب می‌رسانند و باعث ریزش آنها می‌شوند، به علاوه سختی پاك كردن از این گونه‌ ریمل‌ها از دیگر مشكلات آنها است كه به مژه‌ها آسیب می‌رساند.

گروهی از متخصصان پوست اعتقاد دارند برای پاك كردن این ریمل‌ها اصلا نباید از آب استفاده كرد زیرا ریزش مژه‌ها را افزایش می‌دهد و به دلیل آنكه مژه‌ها رشد كافی ندارند، در صورت ریزش دیرتر ترمیم می‌شوند. حتما خود را عادت دهید بعد از استفاده از ریمل‌ها آنها را پاك كنید و حتی‌الامكان سعی كنید با ریمل نخوابید، زیرا تمام فولیكول‌های مژه كه روی پلك قرار دارند، مسدود شده و احتمال ریزش آنها هنگام شست‌وشو بیشتر می‌شود.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.