یکشنبه, ۳۱ تیر, ۱۴۰۳ / 21 July, 2024
چرا افراط در وطنپرستی میتواند مشکل آفرین باشد
![چرا افراط در وطنپرستی میتواند مشکل آفرین باشد](/web/imgs/16/96/b4e3n1.jpeg)
همنشینی و مجاورت همواره پیوندی هویت بخش ایجاد میکند. انسانهایی که کنار هم زندگی میکنند با یکدیگر همکاری و تعاون میکنند و با یکدیگر آمیزش میکنند. تقسیم کار تنها امری مربوط به دنیای جدید نیست در دنیای قدیم نیز زن و مرد و کودک و پیر و جوان برای رتق و فتق امور زندگی با هم تقسیم کار میکردند و طی این همکاری و تقسیم کار، قوم و قبیله و جامعه را شکل میدادند.
بدیهی است که وقتی قوم و قبیله و جامعهای شکل بگیرد منافع مشترکی نیز میان اعضا به وجود مییابد. منفعت و منافع به شکلی متناقض از طرفی باعث وفاق و همکاری میشود و از طرفی این قابلیت را دارد که موجب تضاد و نزاع میان افراد و جوامع شود. در نتیجه وفاق، یا نزاع نسبت به منفعت مقولاتی ثانوی محسوب میشوند. انسان، بدون رفع حوائجاش قادر به زندگی نیست و برای تامین این منافع از طرفی باید با افرادی همکاری کند و با افراد دیگری نزاع کند. از این رو هویتهای قومی و محلی و ملی شکل میگیرد و هر آنکه خارج از این هویت باشد مبدل به یک «دیگری» میشود.
«دیگری» حتی اگر علی الظاهر بیگانهای خنثی و بی خطر باشد از آن رو که با ما نیست به صورت بالقوه این توانایی و امکان را دارد که بر علیه ما باشد. از طرف دیگر همان مقوله رفع حوائج که درون یک قوم باعث ایجاد همکاری و تعاون میشود همواره محدود به رفع نیازها نمیماند. به واقع نیازها پس از مرتفع شدن، کمکم ظرافت بیشتری مییابند و مبدل به منافع میشوند.
منفعت طلبی و زیاده خواهی از یک سو و ترس و نفرت از حضور «دیگری» میتواند جرقه جنگ و نزاع شود، اما ادیان نسبت به مقوله «منافع» و «دیگری» موضع دیگری اتخاذ میکنند. پیامبران ظهور میکنند تا منفعت انسانی و هویت را باز تعریف کنند. پیامبران، منفعت طلبی و هویت و تعاون و ترس از دیگری و نزاع را نابود نمیکنند بلکه برای آنها معیار و محدوده تعریف میکنند. ادیان برای رفع نیازها و منفعتطلبی انسان خطوط قرمز میگذارند و هویت انسانی را از هویتهای محدود قومی و قبیلهای به فطرت و گوهر انسانی توسعه میدهند.
وقتی انسانها زیادهخواهی را کنار بگذارند و هویت انسانی را جایگزین هویت قومی و نژادی کنند، جنگ و نزاع دیگر بر سر منافع و نفرتهای قومی و نژادی نخواهد بود. منفعت واقعی در محدود کردن زیادهخواهیهای نفسانی تعریف خواهد شد و هویتها بر اساس ایمان و عمل صالح شکل خواهد گرفت. در چنین وضعیتی برای مومنان، «دیگری» کسی است که هنوز به دنبال زیاده خواهی نفسانی است و هنوز هویت اش را بر معیار قومی و نژادی سوار میکند.
منبع: وبلاگ واژگون
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
مسعود پزشکیان ایران دولت چهاردهم پزشکیان دولت سیزدهم محمدجواد ظریف دولت رئیس جمهور انتخابات مجلس شورای اسلامی ظریف انتخابات ریاست جمهوری
تهران هواشناسی پشه آئدس سازمان هواشناسی شهرداری تهران قتل وزارت بهداشت گرمای هوا پلیس گرما پلیس راهور شهر تهران
واردات خودرو خودرو مالیات قیمت خودرو برق حقوق بازنشستگان مایکروسافت قیمت طلا قیمت دلار بازنشستگان بازار خودرو مسکن
تلویزیون عاشورا موسیقی سریال سینمای ایران محرم کربلا امام حسین (ع) رسانه ملی سینما امام حسین اوشین
فناوری اختلال جهانی ورزشکاران
یمن رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه دونالد ترامپ آمریکا روسیه تل آویو جو بایدن ترامپ چین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر ایران نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ برتر باشگاه استقلال علی علیپور تراکتور سپاهان
فیلترینگ همستر کامبت امنیت سایبری ناسا ویندوز سامسونگ گوگل موبایل تبلیغات عیسی زارع پور
مغز افسردگی دیابت گرمازدگی کاهش وزن بارداری سلامت روان