سه شنبه, ۲ مرداد, ۱۴۰۳ / 23 July, 2024
مشتری دائم چیست
امروزه در بسیاری از تبلیغات تجاری رسانهها تنها مسالهی یا پیغام آنست که مخاطب علاقمند و یا مجبور به خرید کالای مذکور شود. اما در این میان در برخی از این تبلیغات (که تعداد آنها بسیار کم است) نکاتی میبینیم که فراتر از اجبار به خرید کالا بوده و در پشت آنها میتوان جلب توجه دستهای از خریداران کالای مذکور به یک نکتهی مثبت در کالا مانند کیفیت، جایزه و یا قیمت بسیار پایین در مقایسه با کالا رسید که به هدف تبدیل خریدار به یک مشتری دائم ارائه میشوند.
اما مشتری دائم چیست یا کیست؟! این مفهوم که در بسیاری از ساختارهای مدیریتی کشورهای پیشرفته به عنوان یک هدف اولیه به شمار میرود، به معنای حفظ مشتریان است. در واقع تلاش برای جذب مشتری دائم امری فراتر از جذب مشتری بوده و به هدف آنست که اگر شخصی به عنوان مشتری یک کالا، آن را برگزید، در ادامه نیز تصمیم خود را تغییر نداده و مشتری باقی بماند و به دنبال گزینههای دیگر نماند.
این همان مفهومی است که در مدیریت و اقتصاد جهانی با عبارتReturning Customer از آن یاد میشود. علاوه بر کمپانیهای تجاری که تولید و فروش و یا بازاریابی یک محصول خاص در جهان میپردازند، بسیاری از خطوط هوایی نیز اهمیت بسیاری بالایی به Rcu داده و آن را به عنوان یکی از اصول ابقا در صحنهی رقابت با کمپانیهای دیگر میدانند. با وجود آنکه در برخی کمپانیهای تجاری داخل کشور کارهایی در این زمینه اجرا شده است اما در واقع میتوان مفهوم RCu را یک مفهوم گم یا فراموش شده در فرهنگ مدیریتی یا اقتصادی خطوط هوایی ایران دانست.
مفهوم مشتری دائم، مفهومی جدید نبوده و در ذهن بسیاری از ما جاری است. زمانی که در خرید یک کالا به سبب کیفیت مناسب، قیمت ارزان و یا امکانات و قابلیتهای متفاوت به صورت ناخودآگاه و یا با تخفیف ویژه و یا جوایز خرید به صورت نیمهاجباری به خرید چندباره و یا همیشگی یک محصول میپردازیم، در واقع مشتری دائم آن کالا هستیم (و نه خودمان و نه کمپانی فروشندهی محصول نمیدانیم!!). بسیاری از کارشناسان امر مدیریت ابراز این مساله را که "ما میدانیم با ارائهی یک قابلیت خاص و یا تخفیف و جایزه مشتریان ما چند برابر میشوند" یک امر محرک در جذب مشتری دائم میدانند، زیرا در این تبلیغ علاوه بر آنکه مشتری را به امکان خاصی که میتواند در برابر خرید از ما به دست بیاورد، آگاه میکنیم، در ناخودآگاه او دستی کشیده و به او میقبولانیم که "بله! این قابلیت نه تنها در این کالا بوده، در هیچ کالای دیگر نبوده و این همان کالایی است که من در آسمانها به دنبال آن بودم و هم اکنون بر روی زمین و در این کمپانی یافتهام!".
در حال حاضر بسیاری از خطوط هوایی دنیا به دنبال همین نقطه از ناخودآگاه مشتریان خود هستند تا بتوانند آنها را با آگاهی مجبور به استفاده از امکانات کمابیش مساعد آنها بنمایند. نمونهی بارز این امر را در تشکیل گروههای هوایی مختلف در میان خطوط هوایی و راهاندازی مایلهای پروازی میتوان دید. هم اکنون گروههای هوایی مانند فلایینگبلو و استارالاینس با اهمیتی که به مشتریان دائم خود میدهند، توانستهاند بخشی بزرگی از بازار حمل و نقل هوایی را به خود اختصاص داده و حداقل تمامی پروازهای خود را با ظرفیت کامل انجام بدهند. از آنجا که در بسیاری از خطوط هوایی اجرای یک قابلیت یا امکان خاص امری به صرفه به نظر نمیرسیده است، نوع مرسوم جلب مشتری دائم به روش ارائهی تخفیف و جایزه در مقابل مایلهای پروازی (روش اجباری!) است. این امر به این صورت انجام میشود که مایل پروازی هر مشتری امتیاز او تلقی شده و در ازای هر سطح از امتیاز تخفیف در قیمت بلیت و یا بلیت رایگان به مشتری تعلق میگیرد. بسیاری از خطوط هوایی بزرگ اروپا (همانطور که در خبرهای هفتهی گذشته نیز دیدیم) به دنبال ادغام و یا گسترش گروههای هوایی خود با خطوط هوایی شرق و غرب هستند تا علاوه بر مشتریان داخل اروپا، مشتریان آسیا و امریکا را نیز به استفاده از خطوط هوایی خود مجبور نمایند. چه خوب است که مدیران خطوط هوایی ما نیز این امر را در برنامههای آینده خود در نظر گرفته و روزی به اجرای این بپردازند (گرچه به نظر میرسد برخی خطوط هوایی داخلی این امر را در برنامههای اجرایی خود منظور نمودهاند). البته یکی از مهمترین نکاتی که در کنار این مطلب وجود دارد، حذف عوامل بازدارندهی مشتریان است. مشکلات تهیهی بلیت و بازار سیاه فروش و یا تاخیر در پروازها را میتوان از نمونهی این عوامل دانست.
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
ایران مسعود پزشکیان چین دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم دولت رهبر انقلاب محمدجواد ظریف مجلس انتخابات
تهران هواشناسی آتش سوزی قتل قوه قضاییه شهرداری تهران سیاست اربعین سازمان هواشناسی پلیس پشه آئدس وزارت بهداشت
واردات خودرو خودرو حقوق بازنشستگان قیمت خودرو قیمت دلار ایران خودرو بازار خودرو سایپا قیمت طلا برق مالیات بازنشستگان
سعید راد سینما بازیگر سینمای ایران فضای مجازی دفاع مقدس تلویزیون عاشورا مهاجرت کربلا محرم تئاتر
دانشگاه فناوری شرکت دانش بنیان حوزه علمیه دانشگاه تهران سازمان امور دانشجویان
رژیم صهیونیستی جو بایدن کامالا هریس دونالد ترامپ غزه اسرائیل یمن آمریکا فلسطین روسیه ترامپ جنگ غزه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس نقل و انتقالات لیگ برتر المپیک 2024 پاریس سپاهان لیگ برتر ایران باشگاه استقلال المپیک
همستر کامبت سامسونگ بیماری گوگل فیلترینگ ایلان ماسک سرعت اینترنت مایکروسافت تلفن همراه تلگرام
رژیم غذایی فشار خون دیابت سرطان ویتامین بارداری افسردگی استرس سازمان نظام پزشکی