چهارشنبه, ۶ تیر, ۱۴۰۳ / 26 June, 2024
مجله ویستا

احساس یخ زده تاکسی ها در روزهای بارانی


احساس یخ زده تاکسی ها در روزهای بارانی

بعضی ها چتر به دست, خیلی ها هم بی چتر زیر باران کنار خیابان به خط شده اند چشم ها به آن سوی میدان دوخته شده, مسافران نیم ساعتی است چشم به راهند, بالاخره فرجی می شود و یک تاکسی کمی جلوتر توقف می کند, مسافران به سوی تاکسی می دوند شاید یکی از چهار مسافر خوش اقبالی باشند که شانس سوار شدن به تاکسی را پیدا کرده است

بعضی‌ها چتر به دست، خیلی‌ها هم بی‌چتر زیر باران کنار خیابان به خط شده‌اند. چشم‌ها به آن سوی میدان دوخته شده، مسافران نیم ساعتی است چشم به راهند، بالاخره فرجی می‌شود و یک تاکسی کمی جلوتر توقف می‌کند، مسافران به سوی تاکسی می‌دوند شاید یکی از چهار مسافر خوش اقبالی باشند که شانس سوار شدن به تاکسی را پیدا کرده است. راننده از همان اول با مسافران شرط می‌کند: «از اول بگویم کرایه‌اش هزار تومان است، نرویم آنجا موقع کرایه دادن چک و چانه بزنید که ۵۰۰ تومان است، می‌بینید که با این وضع هوا و ترافیک هیچ کس مسافر سوار نمی‌کند.»

حکایت تاکسی‌های شهرمان در روزهای بارانی و برفی معادله چند مجهولی است که با وجود تکرار هر ساله هنوز راه حلی برای آن پیدا نشده است. تاکسی‌هایی که در ایام عادی سال بوفور در خیابان‌ها یافت می‌شوند و حتی به گفته مسئولان نه‌تنها کم نیستند بلکه نسبت به مسافران تاکسی سوار شهرمان تعدادشان زیاد هم هست، اما چرا در روزهای بارانی وجودشان کیمیا می‌شود؟

پاییز و زمستان با سرمای هوا، بارندگی و ترافیک سنگین که از راه می‌رسد مصائب شهروندانی که از حمل و نقل عمومی برای تردد در شهر استفاده می‌کنند هم بیشتر از همیشه می‌شود. اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو که از انبوه جمعیت در حال انفجار هستند، تاکسی‌ها در خیابان کمیاب می‌شوند یا اگر هم باشند برای سوار کردن مسافر در روزهای بارانی قانون نانوشته خودشان را دارند.

● فقط دربست!

روزهای بارانی که از راه می‌رسد فرصت مغتنمی است برای برخی رانندگان تاکسی که فقط پا را برای مسافر دربستی روی ترمز بگذارند، آنها که انگار مسافران خیس شده زیر باران را اصلا نمی‌بینند، صدا‌هایی که مسیرهای مختلف را نام می‌برند، نمی‌شنوند، اما کافی است مسافری بگوید: دربست. آن وقت می‌بینی که چطور برای سوار کردن که نه بلکه سر کیسه کردن مسافر بخت برگشته سر و دست می‌شکنند!

مشکل تاکسی‌هایی که در روزهای بارانی بی‌رحمانه از سوار کردن مسافران شانه خالی می‌کنند، حالا دیگر صدای مسئولان راهنمایی و رانندگی را هم درآورده است.

رئیس پلیس راهور تهران با گلایه از کمبود تاکسی و اتوبوس در روزهای بارانی، از این که برخی رانندگان تاکسی در این روزها انبوه مسافران را در گوشه خیابان چشم‌انتظار باقی می‌گذارند و فقط به دنبال مسافر دربستی می‌گردند بشدت انتقاد می‌کند.

حسین رحیمی ساعت‌ها معطلی شهروندان هنگام بارندگی در خیابان‌ها و معابر به انتظار تاکسی و اتوبوس را بیشتر شبیه به یک راهپیمایی می‌داند و از مسئولان سازمان تاکسیرانی می‌خواهد در نیمه دوم سال که شاهد بارش برف و باران هستیم بر عملکرد رانندگان تاکسی نظارت جدی‌تری داشته باشند.

● کرایه‌های سر گردنه

از راننده تاکسی‌های دربستی که بگذریم، گروه دیگری از رانندگان تاکسی هستند که در هوای سرد روزهای بارانی و برفی و بخصوص در ساعات عصر و شب نه‌تنها جزو تاکسی‌های گمشده شهرمان نیستند بلکه اتفاقا در این شرایط بیشتر از هر زمان دیگری انگیزه کافی برای مسافر سوار کردن پیدا می‌کنند. رانندگانی که احساس مسئولیت می‌کنند و دلشان کمی به حال مسافران ردیف شده در گوشه خیابان می‌سوزد، اما این دلرحمی و احساس وظیفه‌شناسی نباید از سوی مسافران بی‌پاسخ بماند.

نکته: شهروندان می‌توانند شکایات خود از تاکسی‌های دربستی و درخواست کرایه بیش از رقم مصوب شده را به سامانه ۱۸۸۸ برای برخورد با تخلفات رانندگان تاکسی گزارش دهند

آن وقت است که دو برابر و حتی گاه سه برابر کردن کرایه‌ها، سوار کردن مسافر در هوای بارانی با ترافیک سنگین، مصرف چند لیتر بنزین بیشتر و... شاید به صرفه باشد. اینها همان رانندگان تاکسی هستند که خوب می‌دانند چطور باید در روزهای بارانی از آب گل آلود ماهی بگیرند. بسیاری از شهروندان تجربه مصائب تاکسی سواری در روزها و شب‌های بارانی و برفی را دارند، در این شرایط آنها پیاده هستند و رانندگان تاکسی سواره.

رانندگان تاکسی و بخصوص تاکسی‌های گردشی خوب می‌دانند هنگام بارندگی مسافران بخت برگشته چاره‌ای ندارند جز این که هر کرایه‌ای که راننده تاکسی مطالبه کند، بی‌چون و چرا پرداخت کنند، چون خوب می‌دانند این قانون نانوشته رانندگان تاکسی در روزهای بارانی است و آنها که نمی‌خواهند همچنان زیر باران کنار خیابان معطل بمانند باید به این شرایط ناعادلانه تن بدهند.

● خط و نشان تاکسیرانی برای متخلفان

طبق روال هرساله حالا نوبت مسئولان سازمان تاکسیرانی است که با بالا گرفتن نارضایتی شهروندان و مسئولان پلیس راهور از عملکرد برخی رانندگان تاکسی در روزهای بارانی، وارد میدان شوند تا شاید با خط و نشان کشیدن برای رانندگان تاکسی آنها را وادار کنند به وظیفه قانونی خود عمل کنند. هرچند تجربه سال‌های گذشته نشان داده که متاسفانه برخی رانندگان تاکسی برای این خط و نشان کشیدن‌ها، تره هم خرد نمی‌کنند و همچنان ساز مخالف خود را می‌زنند.

رانندگان تاکسی با دیدن تیم‌های گشتزنی سازمان تاکسیرانی در سطح شهر بلافاصله مسافران را در هر مسیری که باشند، سوار می‌کنند، اما این سر به راه بودن فقط تا زمانی است که حضور فیزیکی تیم‌های گشتزنی را به چشم می‌بینند چون همین رانندگان در نبود آنها از فرصت سوءاستفاده کرده و همچنان کار خود را ادامه می‌دهند. با این حال همچنان مسئولان سازمان تاکسیرانی از برخورد جدی با رانندگان متخلف تاکسی خبر می‌دهند. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به ابلاغ دستورالعمل جدید نظارتی همزمان با افزایش تدریجی سرمای هوا و بارندگی‌ها می‌گوید: ۴۵ واحد گشتی از سوی سازمان تاکسیرانی و ۴۵ واحد نیز توسط شرکت‌های خصوصی در قالب واحدهای گشت سازمان تاکسیرانی هنگام بارندگی‌ها موظف به گشت‌زنی در سطح شهر و برخورد با رانندگان تاکسی متخلف شده‌اند.

● شهروندان گزارش دهند

شکایت از رانندگان متخلف؟ مگر فایده‌ای هم دارد؟ این باور اغلب مسافران تاکسی است که وقتی در گفت‌وگو با آنها موضوع شکایت از رانندگان تاکسی متخلف را پیش می‌کشیم از این خوش خیالی تعجب می‌کنند. اغلب مسافرانی که دل پری از نحوه برخورد، مطالبه کرایه بیشتر و... برخی رانندگان تاکسی دارند چندان امیدوار نیستند که اگر حتی بخواهند از راننده تاکسی متخلفی شکایتی هم بکنند، به شکایت آنها رسیدگی شود. این طور که به نظر می‌رسد حتی تهدیدهای مسئولان سازمان تاکسیرانی به ابطال پروانه هم آنچنان که باید نتوانسته برخی از رانندگان تاکسی را سر به راه کند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، این بار هم از شهروندان می‌خواهد شکایات خود از تاکسی‌های دربستی، درخواست کرایه بیش از رقم مصوب شده و موارد مشابه را به سامانه ۱۸۸۸ منتقل کرده و تاکسیرانی را برای برخورد با تخلفات رانندگان تاکسی در این ایام یاری دهند.

مظفر از مسئولان شرکت‌های تاکسیرانی خصوصی نیز می‌خواهد که این روزها ضمن فعال نگه داشتن تمام ظرفیت تاکسی‌هایشان، بر عملکرد آنها هم نظارت جدی‌تری داشته باشند.

باران همچنان می‌بارد، مسافران در طول خیابان صف کشیده‌اند، تا چشم کار می‌کند از اتوبوس خبری نیست، مترو غلغله است، تنها گزینه تاکسی است، اما برخی رانندگان تاکسی به انبوه مسافران ردیف شده در کنار خیابان بی‌محلی می‌کنند و... . مسافران از این پا و آن پا شدن خسته شده‌اند؛ هرچند آنها دیگر به این شرایط عادت کرده‌اند، این قانون نانوشته رانندگان تاکسی در روزهای بارانی است: فقط دربست!

پوران محمدی