شنبه, ۲۲ دی, ۱۴۰۳ / 11 January, 2025
رهنمودهای امیرمومنان ع درباره انواع احادیث رواج یافته و اقسام راویان حدیث
شخصی از امیرمومنان حضرت علی (ع ) از احادیث بدعت آور و گوناگونی که در میان مردم رواج داشت پرسش نمود. امام (ع ) رهنمودهایی ارائه دادند که در آن هم انواع احادیث رواج یافته و هم اقسام راویان حدیث را مشخص فرموده اند.
● انواع اقسام احادیث رواج یافته
احادیثی که در دسترس مردم قرار دارد هم حق است هم باطل هم راست هم دروغ هم ناسخ هم منسوخ (۱ ) هم عام هم خاص (۲ ) هم محکم هم متشابه (۳ ) هم احادیثی که بدرستی ضبط گردیده و هم احادیثی که با ظن و گمان روایت شده .
در روزگار پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آنقدر دروغ به آن حضرت نسبت داده شد که ایستاد و خطابه ایراد کرد و فرمود :
« هر کس از روی عمد به من دروغ نسبت دهد جایگاه او پر از آتش است »
● اقسام راویان حدیث
افرادی که حدیث نقل می کنند چهار دسته اند که پنجمی ندارد.
۱) منافقان نفوذی
نخست منافقی که تظاهر به ایمان می کند و نقاب اسلام بر چهره دارد نه از گناه می ترسد و نه از آن دوری می جوید و از روی عمد دروغ به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نسبت می دهد.
اگر مردم می دانستند که او منافق دروغگو است از او نمی پذیرفتند و گفتار دروغین او را تصدیق نمی کردند اما با ناآگاهی می گویند او از اصحاب پیامبر است رسول خدا را دیده و از او حدیث شنیده و از او گرفته است پس حدیث دروغین او را قبول می کنند.
در صورتی که خدا تو را از منافقین آنگونه که لازم بود آگاهاند و وصف آنان را برای تو بیان داشت .
آنان پس از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم باقی ماندند و به پیشوایان گمراهی و دعوت کنندگان به آتش با دروغ و تهمت نزدیک شده پس به آنان ولایت و حکومت بخشیدند و بر گردن مردم سوار گردیدند و به وسیله آنان به دنیا رسیدند همانا مردم هم با سلاطین و دنیا هستند مگر آن کس که خدا او را حفظ کند این یکی از آن چهار گروه است .
۲) اشتباه کار
دوم کسی که از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم چیزی را به اشتباه شنیده اما سخن آن حضرت را درست حفظ نکرده است و با توهم چیزی را گرفته اما از روی عمد دروغ نمی گوید آنچه در اختیار دارد روایت کرده و به آن عمل می کند و می گوید من از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آن را شنیده ام .
اگر مسلمانان بدانند که او اشتباه کرده و غیرواقعی پنداشته از او نمی پذیرفتند خودش هم اگر آگاهی می یافت که اشتباه کرده آن را رها می کرد.
۳) ناآگاهانی که حدیث شناس نیستند
و سومی شخصی که شنیده پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به چیزی امر فرمود. (اما) سپس از آن نهی کرد و او نمی داند یا شنید که چیزی را نهی کرد سپس به آن امر فرمود و او آگاهی ندارد پس نسخ شده را حفظ کرد ولی ناسخ را نمی داند. اگر بداند که حدیث او منسوخ است ترکش می کند و اگر مسلمانان نیز می دانستند روایت او نسخ شده آن را ترک می کردند.
۴) حافظان راست گفتار
دسته چهارم آن که نه به خدا دروغ می بندد و نه به پیامبرش دروغ نسبت می دهد. دروغ را از ترس خدا و حرمت نگهداشتن از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم دشمن دارد. در آنچه از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شنیده اشتباه نکرده بلکه آن را با تمام جوانبش حفظ کرده است و آن چنان که شنیده بدون کم و کاست نقل می کند.
پس او ناسخ را دانسته و به آن عمل کرده و منسوخ را فهمیده و از آن دوری جسته خاص و عام محکم و متشابه را شناخته هر کدام را در جای خویش قرار داده است .
گاهی سخنی از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم دارای دو معنا بود سخنی عام و سخنی خاص کسی آن را می شنید که مقصود خدا و پیامبرش را از آن کلام نمی فهمید پس به معنای دلخواه خود تفسیر می کرد و بدون آن که معنای واقعی آن را بداند که برای چه هدفی صادر شد و چرا چنین گفته شد حفظ و نقل می کرد.
همه یاران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم چنان نبودند که از او چیزی بپرسند و معنای واقعی آن را درخواست کنند تا آنجا که عده ای دوست داشتند عربی بیابانی یا سوال کننده ای از آن حضرت چیزی بپرسد و آنها پاسخ آن را بشنوند اما من هر چه از خاطرم می گذشت می پرسیدم و حفظ می کردم پس این است علل اختلاف روایاتی که در میان مردم وجود دارد و علل اختلاف روایات در نقل حدیث . (نهج البلاغه خطبه ۲۱۰ )
پاورقی :
۱ ـ ناسخ آیه ای است که حکم آیه دیگر را باطل کرده و آن را منسوخ (باطل شده ) نامند
۲ ـ عام لفظ فراگیر و خاص لفظی که شامل چیز خاص یا فرد خاصی می شود .
۳ ـ محکم آیه ای را گویند که حکم آن استوار و بر همه روشن است اما متشابه آیه ای است که ممکن است چند معنا داشته باشد و معنای واقعی آن روشن نیست .
در میان راویان دسته ای وجود دارد که نه به خدا دروغ می بندد و نه به پیامبرش دروغ نسبت می دهد. دروغ را از ترس خدا و حرمت نگهداشتن از رسول خدا(ص ) دشمن دارد. در آنچه از پیامبر(ص ) شنیده اشتباه نکرده بلکه آن را با تمام جوانبش حفظ کرده است و آن چنان که شنیده بدون کم و کاست نقل می کند. پس او ناسخ را دانسته و به آن عمل کرده و منسوخ را فهمیده و از آن دوری جسته خاص و عام محکم و متشابه را شناخته هر کدام را در جای خویش قرار داده است .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست