سه شنبه, ۱۲ تیر, ۱۴۰۳ / 2 July, 2024
تحول در قوانین مارپول
![تحول در قوانین مارپول](/web/imgs/16/127/fv7511.jpeg)
اجراء مقررات مواد ۱۴ و ۱۸ از بند VI مارپول نیروئی لازمالاجرا است و پیشبینی میگردد وقایع جدید و مشکلاتی را برای کشتیها بهوجود آورد. درک صحیح از مقررات جدید و راهکارهای مدبرانه مناسب در این خصوص میتواند از عوارض جانبی و بازدارنده آن بکاهد.
مقررات فوق از تاریخ ۱۹ ماه می سال ۲۰۰۵ میلادی برای کلیه شناورهای بالای ۴۰۰ GT لازمالاجرا شده است و عملاً باعث محدویتهائی برای درصد مجاز ناخالصی سولفور موجود در سوخت ایجاد نموده که در این راستا دستورالعملهائی برای تحویل سوخت با ناخالصیهای مختلف تعریف شده است.
مقررات ۱۴ مذکور میزان گازهای ناشی از سوخت یا ناخالصی اکسید سولفور (+SO) را تشریح مینماید که حداکثر این میزان ناخالصی ۵/۴ درصد تعیین گردیده است.
مقررات ۱۸ مذکور در خصوص کیفیت سوخت، روش نمونهبرداری و نحوه تحویل آن میباشد، این مقررات شرکتهای تدارککننده سوخت را موظف مینماید تا کلیه مقررات وضع شده در ارتباط با روش اخذ نمونه در خلال تحویل سوخت، همراه با کلیه مشخصات مربوطه را رعایت نمایند. مسئولان شناورها نیز موظف میباشند که کلیه مدارک و نمونههای سوخت دریافتی را برای مدت ۳ سال ضبط و نگهداری نمایند.
● اعمال محدودیتهای بیشتر سوختگیری کشتیها از اول سال ۲۰۰۶ میلادی
حد متوسط ناخالصی انواع سوختهای تدارکاتی کنونی موجود در بازار جهانی حدود ۷/۲ درصد میباشد، بنابراین ضروری است که تجدیدنظری جامع جهت تطابق با مقررات جدید ۱۴ و ۱۸ در کیفیت سوختهای تحویلی اعمال گردد.
به هر حال با لازمالاجرا شدن مقررات جدید از ۱۹ ماه می سال ۲۰۰۶ میلادی، شرایط سختتری برای مالکان کشتیها پیش خواهد آمد. البته آغاز اجراء مقررات مورد اشاره از نواحی جغرافیائی خاصی خواهد بود.
دریای بالتیک بهعنوان اولین مکان و ناحیه کنترل گازهای متصاعد شده از شناورها معرفی شده است. در نواحی تحت کنترل، میزان درصد ناخالصی به مراتب کمتر از میزان جهانی آن خواهد بود. براساس مقررات جدید این میزان از ۵/۱ درصد تجاوز نخواهد کرد مگر اینکه روشهای کنترل بر روی دودکش شناورها نصب گردد.
یکی دیگر از محلهائی که در لیست کنترل آلودگی هوا قرار دارد، دریای مانش خواهد بود که این مقررات از نوامبر سال ۲۰۰۷ میلادی در آنجا نیز اعمال خواهد گردید.
در حال حاضر اکثر شرکتهای بینالمللی کشتیرانی رعایت قوانین اخیر را در دستور کار خود قرار دادهاند و تا انجام تمهیدات لازم، مسیر بازرگانی شناورهای خود را بهگونهای تعیین مینمایند که خللی در امور بازرگانی پیش نیاید.
البته در بدو کار با توجه به تنوع سوخت با ناخالصیهای متفاوت، برنامهریزی و اقدامات انجام شده کامل نمیباشد و تا رسیدن به یک راهکار مناسب مسیر طولانی در پیش روی مالکان خواهد بود.
با توجه به مشکلات موجود، اخیراً تدارککنندگان سوخت این اطمینان را به مالکان دادهاند که به زودی تحولی در کیفیت سوختهای تولیدی ایجاد خواهد شد، بهطوریکه درصد ناخالصیهای سوخت مطابق با مقررات جدید تنظیم شود.
گزینههای مختلفی در خصوص رعایت مقررات جدید برای کشتیهای کانتینری مطرح گردیده که کشتیهای کانتینری یک ویا دو مخزن را جهت ذخیرهسازی و نگهداری سوخت با درصد سولفور پائین جهت استفاده در مناطق ممنوعه تعیین و مشخص نمایند.
● طراحی جدید سوپاپهای اگزوز Duraspindle موتورهای اصلی دو زمانه کشتیها
آزمایشهای انجام شده بر روی سوپاپ اگزوز جدیدی به نام Duraspindle نشان میدهد که عمر مفید سوپاپها در عمل و حداقل تا ۵۰ درصد افزایش یافتهاند. این نوع جدید سوپاپ اگزوز استانداردهای جدیدی را در عملکرد نشیمنگاه سوپاپ بهخصوص در مقابل بهوجود آمدن دندانههای غیر همسطح عرضه میدارد.
یکی از فوائد عمده این نوع سوپاپها برای مالکان کشتیها و مدیران فنی در این است که فاصله زمانی سرویسها افزایش یافته و زمان آببندی سطوح تماس نیز کاهش مییابد، بنابراین میتواند صرفهجوئی قابل توجهی در میزان هزینههای مرتبط داشته باشد. زمان سرویس این نوع سوپاپهای اگزوز را بدون هیچ مشکلی میتوان به تعویق انداخت و حتی آنها را در زمان تعمیرات ادواری بهصورت دورهای سوپاپهای Duraspindle را میتوان بهعنوان جایگزین برای انواع سوپاپهای ضدزنگ که در حال حاضر در انواع موتورهای اصلی دوزمانه MAN B&W نصب شدهاند، بدون در نظر گرفتن سن آنها بهکار برد.
هر چند تولید و آزمایشهای اولیه Duraspindle با تست سوپاپهای از نوع کوچکتر آغاز گردید، اما در آیندهای نزدیک انواع موتورهای بزرگتر با این نوع از سوپاپها تجهیز خواهند شد.
ساختار فیزیکی سوپاپ مذکور شامل یک قسمت از میله فولاد ضدزنگ و نشیمنگاه طراحی و ساخته شده از ترکیب خاص آلیاژ نیکل، کرومیوم (Inconel) در محل تماس سطوح میباشد. آزمایشهای گوناگون نشان دادهاند که Duraspindle از سوپاپ نوع ۵۰ که بر روی موتورهای کوچکتر استفاده میشوند و سوپاپ آلیاژی نوع کبالت و یا نیکل که بر روی موتورهای دو زمانه بهکار میروند، برتر است.
یکی از خواص ماده Inconel که در تکنولوژی جدید استفاده میگردد خاصیت سخت شدن این ماده در مواجهه با گرما میباشد. تکنولوژی جدید بهدست آمده از طرف تیم R&D سازنده موتورهای اصلی کشتیها (MAN B&W) و نیز متخصصان مربوطه شامل سه مرحله تولید میباشد:
مرحله اول شامل جوشکاری کاملاً اتوماتیک با کیفیت بسیار بالا بهدلیل مقاومت زیاد Inconel در مقابل دما میباشد. در مرحله دوم از توانائی ماده Inconel در مقابل افزایش دما و در نتیجه سختتر شدن این ماده استفاده میشود. در این مرحله طی پروسه خاصی، ماده Inconel بهصورت شکلپذیر و نرم در آمده و باعث میگردد که مقاومت آن تا صددرصد افزایش یابد. در مرحله سوم میل سوپاپ تا ۶۰۰ الی ۷۰۰ درجه سانتیگراد به مدت چند ساعت گرم میشود که طی این عملیات گرمائی Inconel تغییر شکل یافته و همچنین تغییر شکل نیافته سختتر میشوند.
در پروسه این عمل Inconel سطحی سختتر شده و در نتیجه از لایه زیرین محکمتر میشود. بهوسیله این عملیات هر دو لایه سطحی و زیرین در مقایسه با سوپاپهای قبلی شکلپذیری قابلتوجهی را پیدا میکنند.
بسته به نوع آلیاژ Inconel بهکار رفته، سوپاپ از نوع Duraspindle حدود ۲۰ درصد از سطح آلیاژ و ۵۰ درصد از سطح Stellite یا Nimonic ۸۰ A قویتر میباشد. پروسههای انجام شده بهغیر از سختی بیشتر که باعث کاهش دندانهها میگردد، باعث کاهش ترکهای سطحی نیز خواهند شد.
طی بررسیهای بهعمل آمده بر روی یک شناور مجهز به Duraspindle مشخص گردید بدون هیچگونه سرویس به مدت بیش از ۲۰ هزار ساعت کار مشکلی مشاهده نگردید.
در نظر است کارکرد این نوع سوپاپها از نوع W نشان میدهد که پس از استفاده به مدت ۳۰ هزار ساعت، هیچگونه سطوح ناهموار و یا دندانهای را بهجای نمیگذارد. با این اوصاف در آینده، کیفیت قرار گرفتن و سطوح تماس این نوع سوپاپها، فاکتور تعیینکننده برای سرویس و یا بازسازی سوپاپها تلقی نخواهد شد.
شرکت MAN B&W در نظر دارد بررسیهائی را بهعمل آورد تا در آیندهای نزدیک، سوپاپهای از نوع Duraspindle با قیمتی کمتر از سوپاپهای معمولی از نوع Nimonic را عرضه نماید.
اسحاق علیمیر
مسعود پزشکیان سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم جلیلی مناظره مناظره انتخاباتی مجلس شورای اسلامی دولت
تهران وزارت بهداشت قتل هواشناسی عربستان سلامت خانواده قوه قضاییه شهرداری تهران آموزش و پرورش سازمان هواشناسی حوادث
خودرو قیمت دلار قیمت طلا دولت سیزدهم بازار خودرو قیمت خودرو بازار سرمایه دلار قیمت سکه حقوق بازنشستگان بورس بنزین
سینمای ایران تئاتر سارا بهرامی کتاب تخت جمشید علیرضا قربانی تلویزیون سینما کنسرت رسانه ملی دفاع مقدس فیلم
مغز کربن دانش بنیان وزیر علوم ماهواره
رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه آمریکا اسرائیل فلسطین روسیه فرانسه ترکیه جو بایدن دونالد ترامپ چین
فوتبال پرسپولیس استقلال یورو 2024 کریستیانو رونالدو تیم ملی پرتغال باشگاه استقلال لیگ برتر باشگاه پرسپولیس نقل و انتقالات لیگ برتر ایران علیرضا بیرانوند
هوش مصنوعی الکامپ نمایشگاه الکامپ سامسونگ اپل اینستاگرام فیبرنوری موبایل ربات ایرانسل
تغذیه میوه ورزش کاهش وزن سرطان چاقی کلسترول لاغری ویتامین تب دانگ آلزایمر