سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

نمادهای بومی​ کلید جذب گردشگری


نمادهای بومی​ کلید جذب گردشگری

نمادهای بومی در توسعه گردشگری نقش بسزایی دارد

نمادهای فرهنگی هر جامعه‌ای، مجموعه گسترده‌ای از باورها، گیاهان و جانوران بومی منحصربه‌فرد، شخصیت‌های افسانه‌ای، اسطوره ای و تاریخی، ساختمان‌های شاخص قدیم و جدید، سنت‌ها، مثل‌ها، بازی‌های محلی، خصایص بومی و بسیاری جنبه‌های دیگر است. شناخت این نمادها و وارد کردن آنها به حوزه گردشگری می‌تواند در پیشبرد اهداف گوناگون این صنعت همچون ایجاد مقصدی متفاوت، افزایش گردشگران بیشتر و بهبود امکانات و تسهیلات رفاهی، بسیار تاثیرگذار و کمک‌کننده باشد.

علاوه بر تاثیرات مثبتی که نمادهای محلی در توسعه گردشگری دارند، بهره‌گیری از این نمادها در برقراری رابطه بهتر دست‌اندرکاران گردشگری در تمامی سطوح آن با جامعه محلی نیز بسیار مفید خواهد بود. زمانی که مردم محلی در می‌یابند‌ توسعه گردشگری نه‌تنها به نابودی فرهنگ بومی آنها منجر نشده بلکه توانسته برخی‌مفاهیم فرهنگی را که برای آنها ارزشمند و ستودنی است، ‌پررنگ‌تر کرده و به سایر جوامع حتی جامعه بین‌المللی نیز معرفی کند، ورود گردشگران را می‌پذیرند و با آنها رفتار بهتری خواهند داشت.

وارد کردن نمادهای محلی در حوزه گردشگری منافع اقتصادی درخوری را نیز برای مردم بومی به همراه دارد. زمانی که برخی‌ نمادهای بومی به طور حرفه‌ای در این صنعت به کار گرفته می‌شوند، توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند. در این زمان براحتی می‌توان در قالب طرح‌های کوچک کارآفرینی و کسب و کار‌ به ساخت انواع صنایع دستی و کالاهای سوغات اقدام و به‌نوعی نمادهای محلی را به جوامع مقصد صادر کرد. این کالاهای یادگاری و سوغات در جوامع مقصد همچون سفیران بازاریابی عمل می‌کنند و در ترغیب گردشگران‌ به سفر نقش بسزایی

دارند.

● تاثیر نمادها در بازاریابی

بازاریابی و تبلیغات در جهان امروز نقش مهم‌تری از کالاها و خدمات یافته‌اند. هرچند ‌کیفیت محصولات در این رابطه از اهمیت بالایی برخوردار است، اما هیچ کالا یا خدماتی بدون بهره بردن از تکنیک‌های صحیح و کارآمد بازاریابی و تبلیغات در جهان رقابتی این عصر شانس پیروزی ندارند. یکی از بهترین کاربردهای بهره‌گیری از نمادهای محلی که برخاسته از فرهنگ بومی، پدیده‌های طبیعی و تاریخی، غلط‌های مصطلح در زبان و حتی مشکلات موجود در جامعه هستند، در بازاریابی و تبلیغات است. این نمادها در طراحی لوگوهای شرکت‌ها و سازمان‌ها، بروشورهای تبلیغاتی، بازایابی دهان به دهان و تبلیغات رسانه‌ای تاثیرات ماندگارتری از خود برجای می‌گذارند.

یکی از بهترین نمونه‌ها استفاده از غلط‌های مصطلح زبانی در جمله‌های تبلیغات است که با گنجاندن آنها در پیام‌های تبلیغاتی می‌توانند بسادگی بر سر زبان‌ها افتاده و همه‌گیر شوند. تلفیق این نمادها با تکنیک‌های جدید تصویرسازی و ساخت انواع تبلیغات بصری می‌تواند تا مدت‌ها در ذهن مخاطب باقی‌بماند‌ و او را به‌سمت مقصد گردشگری مورد نظر هدایت کند. نکته مهم درخصوص بهره‌گیری از نمادها، انجام مطالعات گسترده اولیه و آشنایی با تمامی جنبه‌های ریشه‌ای آنهاست. گاه استفاده از یک نماد محلی بدون هیچ پیش‌زمینه قبلی نه تنها مفید واقع نشده، بلکه تنش‌هایی را در هر دو جامعه مهمان‌پذیر و مهمان‌فرست ایجاد کرده است. شناخت فرهنگ جامعه مقصد و آشنایی با روحیات ملل در تبلیغات بین‌المللی اهمیتی دوچندان می‌یابد. چراکه گاه یک نماد یا مفهوم فرهنگی در کشوری، کاملا با آنچه ‌میان مردم کشوری دیگر رایج است متفاوت بوده و حتی دارای معنا و مفهومی ناپسند یا ناهنجار است و نتیجه‌ای عکس می‌دهد.

● نمادهای ایرانی، قابلیتی شگفت

ایران‌زمین یکی از کشورهای باستانی جهان است که ‌طی قرن‌ها با وجود یورش فرهنگ‌های بیگانه توانسته همچنان هویت ایرانی و ملی خود را حفظ کند و در اشاعه این هویت به سایر ملل نیز موفق باشد. نمادهای فرهنگی ایران بی‌شمار هستند و با توجه به داشتن اقلیم‌هایی مختلف، اقوام گوناگون و خرده‌فرهنگ‌های مجزا از یکدیگر قابلیت‌های فراوانی در‌اختیار دست‌اندرکاران گردشگری می‌گذارد. این قابلیت‌ها را می‌توان در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار دارد. برای مثال عقاب طلایی، گربه ایرانی، لاله واژگون و سوسن چلچراغ نمونه‌هایی از نمادهای طبیعی و جانوری ایران هستند.

در حوزه تاریخی و فرهنگی اماکن باستانی چون تخت‌جمشید و حتی سازه‌های مدرنی چون برج آزادی در کنار شخصیت‌های تاریخی و اسطوره‌ای مانند پهلوانان شاهنامه، آزادیخواهانی چون ستارخان و بزرگان فرهنگ و ادب چون خیام و ابن‌سینا می‌توانند در هویت‌بخشی به گردشگری ایران در سطح جهانی کمک کنند. بهره‌گیری از نمادهای بومی هر منطقه‌ای از کشور در بهبود گردشگری داخلی نیز تاثیر فراوانی دارد و می‌تواند علاوه بر افزایش سفرهای داخلی به شناسایی خرده‌فرهنگ‌ها کمک کرده و به نوعی به ایجاد دوستی و همبستگی بیشتر میان مردم مناطق مختلف کشور بینجامد.

آذر کمانی