دوشنبه, ۱۱ تیر, ۱۴۰۳ / 1 July, 2024
قلمرو اختیارات ولی فقیه از دیدگاه فقها و قانون اساسی
نظریه ولایت فقیه از مهمترین دستاوردهای اندیشه سیاسی مكتب تشیع است و اگر چه اصل آن از سابقهای بسیار طولانی در بین فقها برخوردار بوده و كسی منكر ولایت فقیه نشده است، اما حدود اختیارات ولی فقیه در عصر غیبت همواره مورد بحثبوده و سؤالات و شبهاتی را برانگیخته است. با پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی به رهبری امام خمینی رحمه الله و تثبیت اصل ولایت فقیه در قانون اساسی و عینیتیافتن آن در جامعه، بحث پیرامون اختیارات از اهمیت ویژهای برخوردار شده و در محافل مختلف نیز مطرح میباشد. این مقاله با تبیین دیدگاه فقها و قانون اساسی در رابطه با اختیارات ولی فقیه به دفاع از ولایت مطلقه فقیه در مفهوم مورد نظر فقها میپردازد.
مقدمه
به طور مسلم امت اسلامی در روزگار غیبتبه حال خود رها نبوده و یا سرنوشت آن به دستحكومتهای طاغوتی سپرده نشده است.
اسلام، همواره برای انسان برنامه مشخصی دارد و به دلیل داشتن كاربردی اجتماعی نمیتواند نسبتبه ابزارهای اجرایی جامعه; مانند تشكیل حكومتبی تفاوت باشد، به علاوه بسیاری از احكام اسلام به گونهای است كه تنها در سایه حكومت، قابل اجرا است و عدم رضایتشارع به تعطیلی اجرای آنها اجماعی است. امام خمینی رحمه الله مینویسد:
«هر كس اظهار كند كه تشكیل حكومت اسلامی ضرورت ندارد، منكر ضرورت اجرای احكام اسلام شده است و جامعیت احكام و جاودانگی دین مبین اسلام را انكار كرده است» . (۱)
بنابراین، مهمترین هدف از تشكیل حكومت در اسلام، پیاده شدن احكام و دستورات شرع مقدس است كه ضامن سلامت جامعه و فرد است. از این رو باید گفت; تشكیل چنین حكومتی از حساسیت ویژهای برخوردار است و هر كس نمیتواند متصدی آن باشد. فقها برای حاكم، شرایطی ذكر كردهاند كه مهمترین آنها عبارتند از: عقل، اسلام و ایمان، عدالت، علم به موازین و احكام اسلامی، توانایی و حسن تدبیر. و كسی كه شرایط یاد شده را دارا باشد از او به فقیه جامع الشرایط تعبیر میشود. از مطالب مسلم نزد فقها این است كه: در زمان غیبت كسی جز فقیه ولایت ندارد و اصل ولایت داشتن فقیه، مورد قبول همه علما و دانشمندان شیعه است. (۲)
امام خمینی رحمه الله در این رابطه میفرماید:
هر كس عقاید و احكام اسلام را حتی اجمالا دریافته باشد چون به ولایت فقیه برسد و آن را به تصور در آورد بیدرنگ تصدیق خواهد كرد و آن را ضروری و بدیهی خواهد شناخت» . (۳)
قانون اساسی در اصل پنجم به این مهم صحه گذاشته و به آن تصریح كرده است. بنابراین ضرورت تشكیل حكومت دینی و اصل ولایت داشتن فقیه به بحث نیاز ندارد، آنچه قابل بحث و شایسته دقت و تامل استسعه شؤونی و قلمرو اختیاراتی است كه ولی فقیه دارد. در این مقاله سعی بر آن است كه دیدگاه فقهای امامیه و قانون اساسی در زمینه یاد شده ارائه شود تا معلوم گردد آیا قلمرو ولایت فقیه محدود استیا همان اختیارات حكومتی ائمه معصومین علیهم السلام را دارا هستند; به عبارت دیگر آیا ولایت فقیه ولایت مطلق استیا مقید و اگر ولایت مطلق است، اطلاق آن به چه معناست.
الف) قلمرو اختیارات ولی فقیه از دیدگاه فقها
بحث از ولایت فقیه و سعه آن و شؤونی كه مجتهد جامع الشرایط دارا است از ژرفترین و در عین حال باسابقهترین مباحث فقهی است و همان گونه كه بیان شد شاید بتوان گفت هیچ فقیهی در اصل ثبوت این معنی از ولایت تردید نداشته باشد. (۴) البته در محدوده و سعه و ضیق آن اختلافاتی وجود دارد كه در نتیجه برخی به عمومیت ولایت فقیه قائل شده و بعضی دیگر آن را به بعضی از مرزها محدود ساختهاند. آنچه را كه قریب به اتفاق فقها قبول دارند و كمتر كسی در آنها تردید كرده است عبارتند از:
۱- ولایت در فتوا و بیان احكام.
۲- ولایت در قضا و فصل خصومت.
۳- نظارت بر جریان امور مسلمین نسبتبه اجرای قوانین خدا و جلوگیری از انحرافات.
۴- امور حسبیه (اموری كه از نظر شارع مطلوب و از نظر زندگی اجتماعی ضروری و اجتنابناپذیرند). (۵)
در رابطه با ولایتبر اجرای قوانین كیفری اسلام و اقامه حدود و تعزیرات نیز اگرچه عدهای تردید كردهاند، اما بسیاری از فقها (متقدمین و متاخرین) به ولایت فقیه در اینگونه امور تصریح كردهاند و از آنجا كه در آیات و روایات بسیاری بر اجرای حدود و تعزیرات تاكید شده و از طرفی مشمول امور حسبه نیز میباشند; در ولایت فقیه بر این امور، تردیدی نخواهد بود، ضمن این كه ولایتبر قضا بدون ولایتبر تنفیذ و اجرای حكم بیمعناست.
مواردی كه فقها بر عدم ولایت فقیه نسبتبه آنها اتفاق نظر دارند عبارتند از:
۱- خروج از دایره شریعت و ارتكاب معصیت و حرام.
۲- ولایت استقلالی بدون رعایت مصلحت.
۳- زندگی خصوصی مردم، مادامی كه به لحاظ عقلایی ارتباطی با حیات اجتماعی و مصالح جامعه ندارد. (۶)
اما آنچه مورد اختلاف است ولایتبه معنی حكومت و اعمال سلطه در امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و تصدی عملی یاستحكومت اسلامی است كه در بیشتر موارد آن، تصرف در اموال و نفوس نیز اجتنابناپذیر است.
در رابطه با آنچه به عنوان موارد اختلاف فقها ذكر شد، برخورد آنان به یكی از صورتهای زیر بوده است:
۱- بسیاری از فقها مخصوصا متقدمین با توجه به شرایط زمانی خودشان كه حكومت در اختیار سلاطین جور بوده است و بیان مسائل آن به نظرشان مبتلا به نبوده، متعرض مساله ولایت فقیه نشدهاند یا تنها به مناسبت در لابلای ابواب فقهی مختلف، آن را به عنوان نایب امام معصوم علیه السلام یا از باب حسبه، نسبتبه برخی از امور بیان داشتهاند و در مواردی كه زمینهای فراهم شده به اجرای آن نیز پرداختهاند. شیخ مفید رحمه الله مینویسد:
مساله اجرای حدود الهی مربوط به سلطان و حاكم اسلامی است كه از سوی خداوند نصب میشود... و این مطلب را بر فرض امكان به فقهای شیعه تفویض نمودهاند. (۷)
چنین بیانی از سوی ایشان و دیگر فقها در باب انفال، خمس، ارث، وصیت، امر به معروف و نهی از منكر و... نیز آمده است، اما به مجرد این كه آنها در بعضی از ابواب فقه به مساله ولایت فقیه متعرض نشدهاند نمیتوان گفت كه به اعتقاد ایشان حتی در زمان بسط ید در این ابواب هم، فقیه جامع شرایط، ولایت ندارد. بلكه به عكس ممكن است گفته شود از نظر ایشان، فقیه در زمان بسط ید، بر همه امور جامعه كه نیازمند اعمال ولایت از سوی امام است، ولایت دارد و آنچه در میان مباحث فقهی ذكر شده نسبتبه زمان مبسوط الید نبودن و عدم امكان اعمال ولایت در بیش از آن مقدار بوده است، عبارت «بر فرض امكان» در كلام شیخ مفید مؤید این امر است و بعضی از فقها از جمله فقیه متبحر صاحب جواهر الكلام رحمه الله بر همین اساس ادعای اتفاق فقها بر عمومیت ولایت فقیه را نموده است.
۲- برخی از فقها با پرداختن به این مساله ولایت فقیه را در امور عمومی جامعه نپذیرفتهاند. از این دسته میتوان از شیخ انصاری رحمه الله نام برد. (۸) البته ایشان نیز اگر چه در كتاب مكاسب، ولایت فقیه را بر امور عمومی جامعه مورد تردید قرار داده است اما در كتاب القضا، آن را پذیرفته و مینویسد:
متبادر از لفظ «حاكم» در مقبوله عمر ابن حنظله، همان «متسلط مطلق» است; یعنی این كه امام علیه السلام فرمودند: «فانی قد جلعته علیكم حاكما» (۹) نظیر گفتار سلطان و حاكم است كه به اهل شهری بگوید: «من فلان شخص را حاكم بر شما قرار دادم» كه از این تعبیر بر میآید سلطان، فلان شخص را در همه امور كلی و جزئی شهروندان كه به حكومتبرمیگردد، مسلط نموده است. (۱۰)
بعضی از فقها ولایت فقیه جامع الشرایط را در مواردی از باب نصب نپذیرفتهاند و عدهای گمان كردهاند كه ایشان اصل ولایت فقیه را قبول ندارند و حال آن كه با مطالعه همه نظرات آنان معلوم میشود كه آنها ولایتبر امور عامه را (كه تعطیل بردار نیست) از باب حسبه لازم دانسته و تصدی غیر فقیه را نیز جایز ندانستهاند; یعنی تصرف و تصدی فقیه را در این گونه امور از باب حسبه پذیرفتهاند. (۱۱)
۳- دسته دیگری از فقها بر ولایت عامه فقیه تصریح نموده و گاه بر آن ادعای اتفاق یا اجماع كردهاند كه برای نمونه چند مورد آن را یادآور میشویم:
محقق كركی رحمه الله (متوفای ۹۴۰ق.) :
فقهای شیعه اتفاق نظر دارند كه فقیه عادل امامی دارای همه شرایط فتوا كه از او به مجتهد در احكام شرعی تعبیر میشود، از ائمه معصومین علیهم السلام در همه اموری كه نیابت در آن دخیل است نیابت دارد. (۱۲)
محقق اردبیلی رحمه الله (متوفای ۹۹۳ق.) :
از این كه امام علیه السلام فقیه را با جمله «فلیرضوا به حكما» حاكم قرار داده است استفاده میشود كه فقیه در همه امور به جای معصوم مینشیند. (۱۳)
كاشف الغطاء رحمه الله (متوفای ۱۲۲۸ق.) :
در صورتی كه امام در جامعه اسلامی حضور نداشته باشد; مثل این كه در حال غیبتبه سر برد و یا ارتباط و استیذان از او ممكن نباشد، بر فقهاست كه به اجرای قانون و نظام اجتماعی اقدام نمایند... و برای افراد غیر مجتهد دخالت در چنین اموری جایز نیستبلكه بر مردم است كه از فقها اطاعت نمایند و مخالفتبا آنان در واقع مخالفتبا امام زمان علیه السلام است. (۱۴)
محقق نراقی رحمه الله (متوفای ۱۲۴۴ق.) :
فقیه عادل بر دو امر ولایت دارد: ۱- بر همه آنچه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و امام علیه السلام به عنوان حاكم و رهبر و پاسدار اسلام ولایت دارند، فقیه نیز ولایت دارد مگر مواردی كه بواسطه اجماع، نص یا دلیل دیگری استثنا شده باشد. ۲- هر كاری كه مربوط به امور دنیوی و دینی مردم است و به حكم عقل و یا عادت و یا به سبب این كه امور مادی و معنوی فردی یا گروهی از مردم بر آن متوقف است و باید انجام شود. (۱۵)
فقیه متبحر محمد حسن نجفی رحمه الله صاحب كتاب گرانسنگ جواهر الكلام ضمن تصریح بر عمومیت ولایت فقیه، انكار كننده آن را مورد سرزنش قرار داده و مینویسد:
اگر عمومیت ولایت فقیه را باور نداشته باشیم بسیاری از امور مربوط به شیعیان، معطل میماند. شگفتآور است كه شماری از مردم در این باره وسوسه میكنند، گویا مزه فقه را نچشیده و تعابیر و معانی و رمز كلمات امامان معصوم علیه السلام را نفهمیدهاند و در عنوانهایی چون: حاكم، قاضی، حجت، خلیفه و غیر اینها كه در كلمات امام علیه السلام درباره فقها آمده است دقت نكردهاند. (۱۶)
ایشان هم عمومیت ولایت فقیه را باور دارند و هم دیدگاه فقهای امامیه را چنین میدانند و مینویسند:
از عمل و فتوای اصحاب در ابواب فقه، عمومیت ولایت فقیه استفاده میشود بلكه شاید از نظر آنان این مطلب از مسلمات یا ضروریات باشد. (۱۷)
یكی از مراجع معاصر در پاسخ به سؤالی راجع به سهم امام علیه السلام میگوید:
«راجع به سهم امام علیه السلام باید ادله ولایت فقیه در عصر غیبتبا دقت مطالعه شود و از روایات موجود نیز به مناسبتحكم و موضوع... استفاده میشود كه ولایت فقیه بر تمام اموری كه متولی آن باید حاكم و ولی امر باشد ثابت میباشد...» (۱۸)
در این قسمتبه عنوان حسن ختام فرازی از سخنان رهبر كبیر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی رحمه الله را نقل میكنیم. ایشان در كتاب البیع پس از بحث و بررسی درباره دلیلهای ولایت فقیه مینویسد:
از آنچه (دلیلهای عقلی و نقلی) گذشتبه این نتیجه میرسیم كه از سوی ائمه معصومین علیهم السلام هر آنچه كه برای خود آنان ولایت ثابتبوده است - از آن جهت كه سلطان و حاكم بودهاند - ، برای فقیهان نیز این ولایت ثابت است و اگر موردی را بخواهیم از این قاعده كلی (۱۹) خارج كنیم، به دلیلی نیاز داریم كه بر اختصاص آن به معصوم علیه السلام دلالت كند. (۲۰)
مضمون فوق در كتابهای مختلف ایشان و همچنین در بیانات شفاهی ایشان زیاد آمده است و گاهی از آن به ولایت مطلقه فقیه تعبیر نموده است.
انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی انتخابات مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم مجلس شورای اسلامی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ انتخابات 1403 ریاست جمهوری
قتل هواشناسی زلزله تهران شهرداری تهران آموزش و پرورش پلیس سازمان هواشناسی طلاق خانواده محیط زیست آلودگی هوا
قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو دولت سیزدهم دلار خودرو حقوق بازنشستگان قیمت سکه بازار خودرو بورس بازنشستگان بازار سرمایه
علیرضا قربانی تخت جمشید سینمای ایران سینما تلویزیون بازیگر رسانه ملی کتاب دفاع مقدس سید ابراهیم رئیسی سریال موسیقی
هوش مصنوعی دانش بنیان وزیر علوم ماهواره باتری
فرانسه رژیم صهیونیستی فلسطین ترکیه غزه جو بایدن روسیه جنگ غزه دونالد ترامپ لبنان چین ترامپ
یورو 2024 فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر باشگاه پرسپولیس علیرضا بیرانوند باشگاه استقلال بازی آلمان نقل و انتقالات تیم ملی آلمان
الکامپ ربات نخبگان نمایشگاه الکامپ اپل عیسی زارع پور اینترنت فناوری وزیر ارتباطات
عینک آفتابی کاهش وزن دیابت چشم سرطان ویتامین گرمازدگی قند خون سکته مغزی چاقی