جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

دوازده جانشین پیامبر ص در منابع سنی


دوازده جانشین پیامبر ص در منابع سنی

محقق بزرگ حضرت آیه ا صافی گلپایگانی دركتاب ارزشمند امامت و مهدویت صفحه ۲۹۸,نتیجه احصاء و پژوهش خود را در منابع روایی معتبر و دست اول برادران اهل سنت این چنین می نویسد

محقق‌ بزرگ‌ حضرت‌ آیه‌ا... صافی‌ گلپایگانی‌ دركتاب‌ ارزشمند امامت‌ و مهدویت‌ صفحه‌ ۲۹۸،نتیجه‌ احصاء و پژوهش‌ خود را در منابع‌ روایی‌معتبر و دست‌ اول‌ برادران‌ اهل‌ سنت‌ این‌ چنین‌می‌نویسد: «۲۷۱ حدیث‌ بنا به‌ نقل‌ علمای‌ محدث‌و فقیه‌ اهل‌ سنت‌ از وجود مقدس‌ حضرت‌ پیامبر(ص‌) دلالت‌ بر اوصیاء و جانشینان‌ دوازده‌ امام‌دارد كه‌ ۹۴ حدیث‌ دلالت‌ دارد بر اینكه‌دوازدهمین‌ ایشان‌ حضرت‌ مهدی‌ (عج‌) است‌ و۹۱ حدیث‌ دلالت‌ براینكه‌ امیرالمومنین‌ علی‌ (ع‌)نخستین‌ ایشان‌ و حضرت‌ مهدی‌ (عج‌) دوازدهمین‌آنها است‌ و ۱۰۷ حدیث‌ دلالت‌ دارد بر اینكه‌امامان‌(ع‌) دوازده‌ نفرند و نه‌ نفرایشان‌ از فرزندان‌امام‌ حسین‌ (ع‌) هستند و نهمین‌ آنها حضرت‌ امام‌زمان‌ مهدی‌ موعود (ع‌) است‌ و ۵۰ حدیث‌ اهل‌سنت‌ دلالت‌ بر اسامی‌ شریف‌ دوازده‌ امام‌ دارد».موضوع‌ تایید اصل‌ خلافت‌ و وصیت‌ به‌ آن‌ وتعداد اوصیاء و اسامی‌ شریف‌ آنان‌ از زبان‌ مبارك‌حضرت‌ رسول‌اكرم‌ (ص‌) درمتون‌ و منابع‌ روایی‌اهل‌ سنت‌ صلاحیت‌ تحقیق‌ و پژوهش‌ مستقلی‌دارد كه‌ نیاز است‌ دانشكده‌های‌ الهیات‌ و علوم‌حدیثی‌ یا حوزه‌های‌ علمیه‌ به‌ آن‌ بپردازند تاتحت‌ عنوان‌ رساله‌ای‌ مستقل‌ چاپ‌ شود و ما درسلسله‌ مقالات‌ ظهور تنها به‌ مواردی‌ از منابع‌ معتبرو قدیمی‌ محدثین‌ و فقیهان‌ اهل‌ سنت‌ جهت‌ نمونه‌اشاره‌ می‌كنیم‌.

● سنن‌ ابی‌داود و ابن‌ ماجه‌

محدث‌ بزرگ‌ سنی‌ «ابی‌داود سلیمان‌ ابن‌ اشعث‌سجستانی‌ ازدی‌» (متوفی‌ ۲۷۵ هجری‌) در جلدچهارم‌ كتاب‌ سنن‌ ابی‌ داود ذیل‌ عنوان‌ المهدی‌۱۲ حدیث‌ درباره‌ جانشینان‌ پیامبر (ص‌) از زبان‌مباركشان‌ نقل‌ می‌كند «لایزال‌ هذاالدین‌ قائماحتی‌ یكون‌ علیكم‌ اثنا عشر خلیفه‌ كلهم‌ تجتمع‌ علیه‌الامه‌» (همواره‌ این‌ دین‌ پایدار است‌ تا دوازده‌نفر جانشین‌ من‌ شوند و امت‌ به‌ همه‌ آنها اقبال‌ واجتماع‌ كنند و یا اینكه‌ نقل‌ می‌كند «لایزال‌هذاالدین‌ عزیزا الی‌ اثنی‌ عشر خلیفه‌» همواره‌این‌ دین‌ تا دوازده‌ جانشین‌ (من‌) با عزت‌ است‌.

و همچنین‌ از پیامبر (ص‌) نقل‌ می‌كند «المهدی‌من‌ عترتی‌ من‌ ولد فاطمه‌» (مهدی‌ از عترت‌ من‌است‌ از فرزندان‌ فاطمه‌.)

«محمدبن‌ یزید قزوینی‌» (ابن‌ ماجه‌) مولف‌ كتاب‌سنن‌ ابن‌ماجه‌ در جلد دوم‌ باب‌ دیلم‌ حدیث‌۲۷۷۹ می‌نویسد ابوهریره‌ از رسول‌ا...(ص‌)نقل‌ می‌كند «لو لم‌ یبق‌ من‌ الدنیا الا یوم‌ لطو له‌ ا...عزوجل‌ حتی‌ یملك‌ رجل‌ من‌ اهل‌ بیتی‌، یملك‌جبل‌ الدیلم‌ و القسطنطنیه‌» (اگر از دنیا باقی‌ نماندمگر روزی‌ خداوند عزوجل‌ آن‌ روز را طولانی‌كند تا مردی‌ از اهل‌ بیت‌ من‌ به‌ ملك‌ برسد و اوصاحب‌ كوه‌ دیلم‌ و قسطنطنیه‌ می‌شود.)

این‌ دست‌ روایتها از مسانید دست‌ اول‌ و معتبر اهل‌سنت‌ مانند

۱ ) صحیح‌ بخاری‌

۲) صحیح‌ مسلم

۳) سنن‌ ترمذی‌

۴) سنن‌ ابی‌ داود

۵) مسنداحمد

۶) مسند ابی‌ داود طیالسی

۷) تاریخ‌بغداد

۸) تاریخ‌ ابن‌ عساكر

۹) مستدرك‌ حاكم

۱۰ ) كنزالعمال‌ و منتخب‌ آن

‌ ۱۱ ) الصواعق‌المحرقه‌

۱۲) تاریخ‌ الخلفا و... چه‌ معنا و پیامی‌برای‌ ما و خوانندگان‌ محترم‌ در طول‌ تاریخ‌دارند؟

آیا این‌ روایات‌، دلالت‌ بر جانشینی‌ و خلافت‌ اهل‌بیت‌ تعریف‌ و تعیین‌ شده‌ رسول‌ خدا(ص‌) ندارد؟آیا نفس‌ خلافت‌ و تعیین‌ خلیفه‌، امری‌ علمی‌ درعلم‌ سیاست‌ و حكومتداری‌ نیست‌؟

چه‌ كسی‌ جز پیامبر(ص‌) به‌ عنوان‌ بنیانگذار اسلام‌ضروری‌ است‌ درباره‌ خلافت‌ و خلفای‌ بعد خودسخن‌ بگوید؟

محدثان و فقیهان اهل سنت این دوازده خلیفه رسول خدا (ص) را بر چه كسانی تطبیق می كنند ؟ محدثان بزرگ سنی در صحاح شش گانه كه تقریبا معاصر امام حسن عسگری ( شهادت ۲۶۰هجری ) بودند چرا اسامی دوازده خلیفه را ذكر نكردند ؟ مفسران و فقیهان فعلی این دوازده خلیفه را به چه اسامی به مسلمانان معرفی می كنند ؟

به‌ هر شكل‌ موضوع‌ خلافت‌ بعد رسول‌ ا... و تعدادخلفا شایسته‌ و تعریف‌ شده‌ برای‌ شیعیان‌ دوازده‌امامی‌ به‌ دلیل‌ اسناد تاریخی‌ شیعه‌ و سنی‌ كاملامبرهن‌ و مشخص‌ است‌ و هیچ‌گونه‌ تردیدی‌درامامت‌ حضرت‌ مهدی‌ (ع‌) به‌ عنوان‌دوازدهمین‌ امام‌ معصوم‌ و جانشین‌ به‌ حق‌ رسول‌ا... (ص‌) نیست‌ و این‌ باور و اعتقاد، اصل‌ دینی‌شیعه‌ است‌ كه‌ بدان‌ افتخار عبادت‌ دارد و انتظار دولت‌كریمه‌ را می‌كشد و همواره‌ از وضع‌ موجودناراضی‌ است‌ و با نقد حال‌ خود و جامعه‌ خود، به‌خودسازی‌ و جامعه‌ سازی‌ جهت‌ ظهور منجی‌بشریت‌ تلاش‌ می‌كند و انتظار را به‌ امید می‌فهمد وسعی‌ می‌كند امروزش‌ بهتر از دیروز و امسالش‌ درتمامی‌ زمینه‌های‌ شخصی‌ و اجتماعی‌ بهتر از سال‌گذشته‌ سازد، اما دیگران‌ كه‌ چنین‌ اعتقادی‌ ندارندبه‌ چه‌ انتظار دارند؟ و امیدشان‌ به‌ كدام‌ حاكم‌ یارئیس‌ جمهور یا ملك‌ در فلان‌ كشور اسلامی‌بسته‌اند؟ و اساسا چگونه‌ آینده‌ای‌ را برای‌ خود وامت‌ اسلام‌ تصویر می‌كنند.