یکشنبه, ۲۳ دی, ۱۴۰۳ / 12 January, 2025
مقدمه ای بر احزاب سیاسی قسمت اول
تعریف حزب ( ۱ )
تعریف حزب ، کار آسانی نیست و مشکلتر از آن ، راهیابی به ماهیت آن است ، زیرا حزب ثمره دنیای جدید غرب و به عنوان نوعی طرز عمل ، جوابگوی احتیاجات دنیای جدید می باشد .اصولا بسیاری از واژه های علوم اجتماعی و علوم سیاسی با مشکل تعریف مواجهند و دلیل این مشکل را در ماهیت علوم اجتماعی ـ انسانی باید جست . علوم ، به اعتباری به دو گروه تقسیم می شوند : علومی که با پدیده های « طبیعی و فیزیکی » مرتبط اند وعلومی که با پدیده های « انسانی ـ اجتماعی » ارتباط دارند . ( ۲ )
گروه اول ، شاخه علوم اجتماعی را . علوم طبیعی با اجسام و اشیاء سروکار دارند ، اما علوم اجتماعی با انسان به عنوان موجودی عاقل که در زندگی خود براساس قوه عاقله می اندیشد ، تصمیم می گیرد و عمل می کند و همچنین به عنوان موجودی دارای شهوت که چه بسا عقل را نیز در بند می کشد و اندیشه و اراده و عمل او را تحت الشعاع خود قرار می دهد ، سروکار دارند ، زیرا انسان موجودی مختار و دوبعدی است که مرکب از جسم و روح می باشد و گاه متمایل به جهات پست زندگی شهوات و نفسانیات است و گاه متمایل به جهات عالیه زندگی ؛ یعنی معنویات و عقلیات است .
بنابراین دانشمند طبیعی با قوانین ثابت و قابل مشاهده روبه روست که از نظم خاص و قابل کشف علّی و معمولی برخوردارند و طبعا ارائه تعریف از هر شی ء مورد مطالعه به آسانی صورت می پذیرد ؛ مثلا وقتی یک پزشک حاذق به قلب آدمی نظر می افکند اگر روش مشاهده وی صحیح باشد و ابزار لازم را نیز در دسترس داشته باشد ، می تواند کارکرد آن ، عوامل درونی و بیرونی که موجب اختلال در عملکرد آن می شود و راههای پیشگیری این عوامل و بسیاری مطالب دیگر درباره قلب را مورد مطالعه و تحقیق قرار دهد و با این مشاهده جزئی و بسیار دقیق و با استفاده از یک قیاس خفی که همان قانون علیت باشد ، به تجربه مهم دست یازد و تجربه خود را به صورت نظریه علمی به دیگران منتقل کند و با ادامه مطالعات خود و استفاده بیشتر از ابزار دقیقتر بر سطح دانش خود درباره این عضو انسانی بیفزاید . بدین ترتیب هر دانشمندی که به تحقیق می پردازد ، در حقیقت دنباله کار دانشمند قبلی را ادامه می دهد ، مگر در مواردی که دانشمند پیشین در روش مشاهده اشتباه کرده باشد ، لزومی بر تجدید نظر در اساس نظریات و فرضیات او دیده نمی شود . در علوم طبیعی هرچه ابزار مشاهده و تحقیق دقیقتر باشد ، دانشمند متتبع را زودتر به مقصد میرساند .
اما در علوم انسانی ـ اجتماعی وضع به کلی فرق می کند ؛ انسان این معجون ماده و معنی تحت ضوابط تجربی و عملی در نمی آید و هر چند که ابزار تحقیق دقیق باشد و مشاهده با ثبت تمام جزئیات صورت بگیرد ، شناخت او بسیار مشکل است ( اگر نگوییم ناممکن است ) و دلیل این مشکل در ماهیت انسان است . او در میان مخلوقات الهی تنها موجود مختار است که در دنیای مادی باید راه خود را پیدا کند و به سر منزل مقصود نایل شود . اگر شهوت و نفسانیت براو حاکم شود و عقل خدادادی اسیر چنگال شیطنت و نفسانیت قرار گیرد ، به « اسفل السافلین » ( ۳ ) سقوط می کند و اگر شهوت و نفسانیت را در بند کشد و عقل را حاکم حیات مادی خود کند ، به « اعلی العلیین » صعود می نماید و طبیعی است شناخت موجودی که کنه و باطنش نسبت به ظاهر او بسیار متفاوت است از دست هرکس بر نمی آید و احتیاج به شناخت بسیار دقیق از کنه ذات او دارد و فقط خدای انسان آفرین او را خوب می شناسد و انیباء و اولیاء الهی و علمای ربانی هستند که امکان راهیابی به باطن این موجود بسیار دقیق و ظریف را که اشرف مخلوقات الهی است ، دارند .
بدین سان علوم اجتماعی که در فرآیند تجربه و تحقیق می خواهد به نیازها و مسائل انسان پاسخ عملی بدهد ، همواره دچار مشکل است و دلیل اختلاف نظر بسیار متخصصان علوم انسانی که گاه در حد تناقض می باشد ، همین مشکل اساسی علوم انسانی ـ اجتماعی است که بیشتر جنبه ظنی دارد و طبعا به نظرات و علایق و سلایق و حتی به تربیت محیطی صاحب نظران بستگی دارد و تعریف حزب نیز از این مشکل مبرا نیست . اینکه می بینیم یک صاحب نظر دیگر تعریفی از حزب ارائه می دهد و تعریف دیگران را به بوته نقد می گذارد و صاحب نظردیگر تعریفی دیگر ارائه می دهد و سخن دیگران را نمی پسندد و به نقد می کشد ، نباید تعجبی به خود راه داد و نگران شد ، این طبیعت علوم اعتباری است . البته اگر مبانی فکری صاحبان این تعاریف و نظریات روشن باشد تحلیل نظرات آنها آسان می گردد ، چنانچه کسی که مبنای فکری مارکسیستی دارد به کلی از کسی که مبنای سوسیالیستی یا کاپیتالیستی یا .... دارد ، متفاوت می اندیشد . اصولا ایدئولوژیی هستند که به مکاتب متعدد و رنگارنگ اجتماعی روح می بخشد و اگر ایدئولوژیی خود مرده باشد ، آن مکتب نیز راه علاجی ندارد و ما که صاحب برترین و اصیل ترین مکتب فکری و عملی هستیم ـ که همان دین اسلام و مذهب تشیع است ـ هم می توانیم نسبت به نظرات این صاحب نظران بهترین نظر را ابزار و اثبات کنیم و هم قدرت داریم که عناصر صحیح آن مکاتب و نظریات را در فرهنگ و تفکر غنی خود بو می نماییم ، بدون اینکه در دام التقاط بغلتیم ، به شرط اینکه فرهنگ و تفکر ما فرهنگ و تفکر اسلامی باشد ؛ کاری که فرهنگ اسلامی در قرون اولیه ظهور اسلام با فلسفه یونانی انجام داد ، نمونه ای بسیار موفق از جذب و طرد نظریات علمی صاحبان مکاتب بیگانه بود .
تحول و تفسیر مفهوم حزب در طول حیات خود و همچنین تلقی متعدد و متفاوت از حزب در کشورهای مختلف جهان است که راه را برای محققان دو چندان کرده است .
گوناگونی و تنوع احزاب در کشورهای مختلف با عقاید و مرامهای متفاوت و بعضا متناقض ، اشکال سومی است که موجب پوشیدگی تعریف حزب می باشد . شاید به این دلیل است که منطقیون ، تعریف دقیق را فقط تعریف ماهوی که به حقیقت شی ء راجع است ، می دانند ، زیرا جنس و فصل هر شی ء مارا به تعریف آن نایل می دارد . به آنها آنچه بیرون از ماهیت یا حقیقت شی ء است ، فاقد تعریف است و تعاریف ارائه شده پیرامون این گونه اشیا ء تعریفی صرفا لفظی هستند .
بدین سان طرح تعریفی واحد برای این واژه گسترده سیاسی ـ اجتماعی عملا امکان پذیر نیست . دشواری تعریف حزب در جامعه محسوس تر است ، ( و این چهارمین مشکل تعریف حزب است که البته مخصوص جوامع غیر غربی است . ) زیرا چنانچه گذشت حزب از مقتضیات دنیای جدید و تفکر جدید است و این تفکر در اغلب جوامع غیر غربی نه تنها شناخته شده نیست ( تا جامعه با آگاهی نسبت به آن موضع بگیرد که بپذیرد یا طرد کند ) ، بلکه با صورتی بیمارگونه و حتی کاریکاتورگونه و از خاستگاهی غیر از خاستگاه واقعی آن به این جوامع وارد شده است . بدین دلیل عملا برای فرهنگ بومی این جوامع بیگانه اند و اغلب مردم نسبت به پذیرش یا طرد آن حالتی انفعالی دارند و در هر صورت از حزب و رهبران منورالفکر غرب زده آن دل زده شده اند
با وجود این ، تعریف حزب هرچه مشکل باشد ، گریزی از آن نیست . بدین منظور ما ابتدا به تعریف لغوی حزب می پردازیم ، سپس تعریف اصطلاحی حزب را روشن می نماییم و بعد از بیان ویژگیها و اهداف حزب .
پاورقی ها :
۱ ـ Party
۲ ـ گروه علوم ریاضی ـ هندسی که شاخه رشته های فنی ـ مهندسی جزوآن هستند و همچنین گروه علوم الهی و دینی نیز از دیگر دسته های علوم می باشند ، چون بیرون از بحثهای حاضر ما هستند ، از طرح آنها صرف نظر کردیم .
۳ ـ سوره التین : ۵ ، منظور از آن فروترین حالات و درکات است ، در مقابل آن فراترین حالات و کمالات قرار دارد .
منابع
مقدمه ای بر احزاب سیاسی ( بررسی مفهومی ) ، تهیه و تنظیم : دفتر پژوهش و تدوین تاریخ انقلاب اسلامی ، آبان ۱۳۸۰ . ص ۵ ـ ۱۰ .
نرجس رسا
کارشناسی روابط بین الملل
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست