چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
خودحق پنداری و ابژه گی
![خودحق پنداری و ابژه گی](/web/imgs/16/119/nlu6y1.jpeg)
دوره متفاوت جدید که هنوز به دوره کامل چهار ساله نرسیده، چنان معبری برای گفتمانهای تند و گفتوگو ستیز باز کرده که قلمها از پرداختن به متن بازمانده و غالبا درگیر حاشیه شدهاند.
پارادایم انقلابی غالب و نگره تمامیتخواهی که خود را صاحب و مالک حقیقت میپندارد، هر پدیده ناهمجنس، مجزا و مستقلی را هم پیوند با <قوه شر> میانگارد و از این رو زمانه را به زمانه مخالفسازی، مخالفپروری و توهم توطئه بدل ساخته است.
علائم مشهود این روزها به ویژه بعد از بسط گزارههایی چون کودتای خزنده، انقلاب مخملین، براندازی نرم و... - که از جانب رسانههای رسمیو زبان گویای حاکمیت راه به فضای ادبیات سیاسی گشود - نشانههای نومیدکننده و دلهرهآوری هستند که از فصلی سرد و زمستانی حکایت میکنند.
تجربههای تلخ تاریخ معاصر نه فقط در ذهن بلکه در جهان عین نیز از برابر چشمها عبور میکند و رجعتی ناگزیر به ادوار عبرتانگیز - اما عبرت نشده و تکرارپذیر - گذشته را یادآور میشود.
<هر که با ما نیست برماست> این گفته جورج بوش سیاستمدار افراطی نومحافظهکار و قدر قدرت که نمایانگر گفتمانی سراپا منفینگر و منفی ساز و اسیر توهمات قدرتطلبانه است، تنها و تنها در ینگه دنیا به حوزه عمل و سیاست درنیامده است.
<خیر و شر>، <سپیدی و سیاهی> و <اهورایی و اهریمنی> دوگانه و دوقلوهای اسطورهای ما ایرانیان که همواره در صور گوناگون و پیدا و ناپیدا در جهان فردی، اجتماعی و سیاسیمان شکل بیرونی به خود گرفته، حتی در عهد استیلای فرهنگ مدرن و انفجار اطلاعات و نفوذ اجتنابناپذیر رسانهها به خصوصیترین عرصهها نیز در قالب خودی و غیرخودی و <با ما> و <بر ما> اندیشی ظهور کرده و به نوعی به بازتولید رسیده است.
این گفتمان در دو ساحت نظر و عمل و حتی با وجود رسانهها و اندیشههای متکثر، به آسانی راه را بر گفتوگو و تعامل مسدود میکند و زمینههای افتادن به ورطه مطلقخواهی و خودنگری و دگرگریزی را در فرد، جامعه یا نظام، تقویت میکند. اعتقاد به <من اهوراصفت> و <غیراهریمن خو>، ما را به جایی خواهد رساند که فرهنگ، اخلاق و رفتار خود را عالیترین و بیرقیبترین فرهنگ، اخلاق و رفتار فرض کنیم و هرچه را از دیگران تحت این عنوان موجود باشد باطل و مردود و غیرقابل پذیرش بپنداریم.
محق دانستن خود و قائل نشدن ذرهای حق برای دیگری، ساقطکننده هر قسم گفت و شنود و تعامل است. در نگرش مطلقبینانه و خودحق پندار - که حاکی از فرهنگ پیشامدرن است - غیر خود ره به سوی باطل و انحراف میرود و در چنین پارادایمی خودگرا دیگر چه جای گفتوگو است؟
در فضایی آکنده از خود اسطورهبینی، افسانهپردازی و دگرگریزی، <دیگران( >آنان که بر مدار حرکتی ما نیستند) رقیب به حساب نمیآیند. رقابت تنها در اتمسفر گفتوگو و تعامل و حاکمیت استقلال و حقوق فردی محل بروز مییابد و در جایی که حق به صورت انحصاری، خدادادی و یا به حکم شرع و تاریخ متعلق به یک دیدگاه و قشر خاص باشد، <غیر ما> حامل کفر و الحاد و نادانی است و بنابراین مستوجب حذف. در این پارادایم، رابطه سوژه - ابژه و اسباب معرفت ، اموری تعطیل شده به شمار میروند، چرا که ذهنها و فکرها از پیش انباشته از حقیقت و بینیاز از دانستناند و هیچ شک و پرسشی هم راه به اذهان نمییابد.
میتوان گفت تنها با حاکمیت عقلانیت، نسبیت و شکستن پوسته سنت (قبول اصول و قواعد مدرنیسم) است که <شناخت> ضرورت مییابد و هر پدیده موجود و ممکنی به مثابه ابژه (عین) مورد شناخت واقع میشود و به این ترتیب علم و صنعت و دانش و اندیشههای بشری به انگیزه ارتقای بشریت رونق میگیرد. نگاهی نهچندان ژرف به تاریخ شرقشناسی غرب نیز گویای همین مساله است که خروج از وضعیت مطلقبینی کلیسایی و برون آمدن از دایره تنگ خودبرتربینی، زمینهساز استقرار خرد محض و فرهنگ مدرن شد و این زمانی بود که انسان دریافت که حق هیچگاه تنها در تصرف او نبوده و بنابراین میبایست برای دستیابی به آن راه شرق و غرب در پیشگیرد و به جستوجوی زوایای حقیقت در هر گوشه عالم روانه شود. فرد غربی به نیکی دریافت مادامیکه در مقام سوژه شناسنده و کاونده قرار نگیرد، همواره در جایگاه ابژه (مورد شناخت) باقی خواهد ماند.
به بیان دیگر، بینیاز دانستن خویش از دانایی و توجه به غیر، صرف نظرکردن از سوژهگی و ماندن در وضعیت <ابژه> و <موش آزمایشگاهی> است که بواسطه شناخته شدن از سوی سوژه حاصلی جز مورد احاطه و چیرگی واقع شدن برای ما نخواهد داشت.
جواد ماهزاده
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران دولت سیزدهم دولت چهاردهم عزاداری دولت پزشکیان علی باقری رهبر انقلاب ترور انتخابات رئیس جمهور
شهرداری تهران هواشناسی تهران قتل تب دنگی پشه آئدس زلزله تیراندازی شاهچراغ عزاداری محرم شورای شهر تهران سازمان تامین اجتماعی
واردات خودرو خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو حقوق بازنشستگان بازنشستگان اربعین بازار خودرو سایپا مالیات ترافیک
امام حسین سینما وزارت ارشاد سینمای ایران تلویزیون دفاع مقدس لیلی رشیدی الناز شاکردوست تئاتر مختارنامه فیلم سینمایی مهران غفوریان
آزمون سراسری ماه فناوری درمان و آموزش پزشکی
دونالد ترامپ عاشورا رژیم صهیونیستی اسرائیل جنگ غزه غزه ترامپ فلسطین آمریکا ترور ترامپ روسیه چین
فوتبال پرسپولیس استقلال تراکتور علیرضا بیرانوند باشگاه پرسپولیس رئال مادرید نقل و انتقالات لیگ برتر کیلیان امباپه یورو 2024 رامین رضاییان تیم ملی اسپانیا
هوش مصنوعی تیک تاک موبایل ناسا اینترنت کد مورس گوگل
گرمازدگی کاهش وزن افسردگی استرس صبحانه