جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

فراق تو به باور نیاید


فراق تو به باور نیاید

پیرامون وداع با ماه مبارک رمضان

وداع با ماه مبارک رمضان، ماهی که به فرموده رسول خدا (ص)، ماهِ «رحمت، برکت و مغفرت»؛ و به فرموده امام زین العابدین (ع)، «عید اولیاء و دوستان خاص خداوند» است، برای کسانی که عظمت این ماه را درک نموده و از خوان ضیافت الهی متنعم گشته‌اند، حقیقتاً دشوار و تلخ است. هر اندازه آگاهی و معرفت انسان به مقام ماه مبارک رمضان نزد خدا، بیشتر و بهره‌مندی وی از برکات بیشمار این ماهِ باعظمت، فزونتر باشد به همان نسبت مفارقت و وداع او نیز دشوارتر خواهد بود.

امام العارفین حضرت زین العابدین (ع) که از ماه رمضان با عنوان «بزرگترین ماه خدا؛ شهر الله الأکبر» و «گرامی‌ترین یار و همراه؛ أکرم مصحوب من الأوقات» یاد کرده و برتری این ماه بر سایر ایام را، با وصف «شهر لا تنافسه الأیام؛ ماهی که هیچ زمان دیگری با آن توان رقابت و منافسه ندارد»، بیان نموده ‌است، آنچنان از فراق و جدایی این میهمان گرانمایه اظهار ناراحتی و غم می‌کند که این فراقت را «فاجعه»: «السلام علیک من قرین جلّ قدره موجوداً و أفجع فراقه مفقوداً؛ سلام بر تو که همراهی و وجودت، گرانقدر و نبودن و جدائیت، فاجعه است»؛ و «مایه وحشت» می‌خواند: «و أوحشنا انصرافه عنّا؛ از اینکه (این ماه پر برکت) منصرف شد و از ما فاصله گرفت، ما را به وحشت انداخت»؛ و در فرازهای پایانی دعا، با «مصیبت» خواندن ترک این ماه، از خداوند تقاضای تدارک و جبران آن را می‌نماید: «اللهم صل علی محمد و آله و اجبر مصیبتنا بشهرنا و بارک لنا فی یوم عیدنا و فطرنا؛ خدایا، بر محمد و آل او درود فرست و مصیبتی را که با رفتن ماه رمضان بر ما وارد شده، جبران نما و روز عیدمان را بر ما خجسته گردان».

ماهیت وداع، همراه با غم و اندوه است و تنها کسانی از مفارقت و جدایی میهمان و قرین خود غمگین می‌شوند که نسبت به او مشتاق و علاقمند باشند؛ همچنانکه امام سجاد (ع) از آمدن این ماه، اظهار شادمانی و از فراقش، اظهار وحشت و اندوه می‌نماید: «السلام علیک من ألیف آنس مقبلاً و أوحش منقضیاً قد مضّ؛ سلام بر تو ای دوست با الفت که وقتی آمدی ما را مسرور و شاد گردانیدی و هنگام رفتنت، ما را به وحشت انداخته، غمگین نمودی»، و از این روست که امام سجاد (ع) هنگام وداع با ماه مبارک رمضان، خطاب به این ماه می‌فرماید: وداع ما، نه به خاطر دلتنگی و خستگیِ با تو بودن است: «السلام علیک غیر مودع برماً و لا متروک صیامه سأماً؛ درود بر تو که وداع با تو از روی دلتنگی، و ترک روزه تو به خاطر خستگی و ملال نباشد»؛ بلکه بدین علت است که این ضیافت الهی، وقتش به پایان آمده و مدتش تمام گشته: «و قد أقام فینا هذا الشهر مقام حمد و صحبنا صحبه مبرور... ثم قد فارقنا عند تمام وقته و انقطاع مدته و وفاء عدده فنحن مودّعوه؛ این ماه در میان ما بگونه‌ای شایسته زیست، و همچون یاری نیکو همدم ما بود... آنگاه که وقتش به پایان آمد و مدتش به سر آمد و روزهایش کامل شد، از ما جدا گشت، پس اینک ما آن را وداع می‌کنیم». این تعابیر و امثال آن، بیانگر شدت قرابت و مؤانست امام سجاد (ع) با ماه رمضان، و نشأت گرفته از معرفت و بینش عمیق آن حضرت به برکات و فوائد بی‌مثال این ماه است. هنگامی که سید الساجدین (ع)، ماه مبارک رمضان را، محو کننده گناهان و پوشاننده عیوب: «السلام علیک ما کان أمحاک للذنوب و استرک لأنواع العیوب؛ سلام بر تو، چه بسیار گناهانی را که محو ساختی، و چه انواع عیبها که پوشاندی»؛ و یاور انسان در غلبه و تسلط بر شیطان، می‌داند: «السلام علیک من ناصر أعان علی الشیطان و صاحب سهل سبل الإحسان؛ سلام بر تو ای یاوری که ما را علیه شیطان یاری نمودی، و ای همراهی که راه‌های نیکی و احسان را هموار ساختی»؛ هنگامی که حضرت در توصیف این ماه، آن را «مایه شرافت» خود دانسته: «اللهم إنا أهل هذا الشهر الذی شرفتنا به و وفقتنا بمنک له حین جهل الأشقیاء وقته و حرموا لشقائهم فضله؛ خداوندا، ما اهل این ماه هستیم که ما را به آن شرافت بخشیدی، و به احسانت به ما توفیق ادراک آن را عطا فرمودی آن گاه که نگون‌بختان وقت آن را نشناختند و به خاطر شقاوتشان از فضیلت آن بی‌بهره ماندند»؛ و از آن به عنوان «دور کننده بلا‌ها و بدیها» یاد کرده است: «کم من سوء صرف بک عنّا؛ به برکت تو چه بسیار بدیها از ما دور شد»؛ وقتی که زین العابدین (ع) این ماه را موجب نزول برکات و نیکی‌ها و مایه تطهیر و تغسیل انسان از خطا‌ها و زشتی‌ها، می‌خواند: «السلام علیک کما وفدت علینا بالبرکات و غسلت عنّا دنس الخطیئات؛ سلام بر تو که با برکات به سوی ما آمدی و زنگار خطاها را از جان ما شستی»؛ و اشتیاق وافر خود را در قالب عباراتی چون: «السلام علیک من مطلوب قبل وقته و محزون علیه قبل فوته؛ درود بر تو، که قبل از آمدنت، انتظارت را داشتیم و پیش از رفتنت بر آن اندوهناکیم»، بیان می‌دارد؛ جای تعجب ندارد که با این پشتوانه معرفتی عمیق، اینگونه از جدایی و فراق این ماه، احساس غربت و وحشت نماید. بدیهی است کسانی که حسن مجاورت این ماه را درک ننموده و با نارضایتی و زحمت روزه و عبادتهای آن را انجام داده و این ماه را به سر برده باشند، طبیعتاً نباید چندان از فراقت آن احساس غربت و ناراحتی نمایند.

در فرازهای پایانی دعا، امام سجاد (ع) با پوزش از کوتاهی در ادای حق الهی، از خداوند می‌خواهد که عمرش را تا ماه رمضان آینده، استمرار بخشد و توفیق اطاعت و عبادت در آن را، آنگونه که شایسته این ماه است، عنایت فرماید: «و أوجب لنا عذرک علی ما قصّرنا فیه من حقک و ابلغ بأعمارنا ما بین أیدینا من شهر رمضان المقبل فإذا بلغتناه فأعنا علی تناول ما أنت أهله من العباده و أدّنا إلی القیام بما یستحقه من الطاعه؛ عذر ما را از آنچه در ادای حق تو کوتاهی کرده‌ایم، پذیرا باش و زندگی ما را به ماه رمضان آینده برسان، و چون ما را به آن رساندی به عبادت و بندگی‌ای که شایسته توست یاری ده، و به طاعتی که در خور آن ماه باشد، موفق بدار». همچنین از خداوند مسئلت می‌دارد: «اللهم اسلخنا بانسلاخ هذا الشهر من خطایانا و أخرجنا بخروجه من سیئاتنا و اجعلنا من أسعد أهله به و أجزلهم قسماً فیه و أوفرهم حظاً منه؛ خدایا، با گذشتن این ماه از گناهان ما درگذر و با خارج شدن آن، ما را از بدیها‌یمان بیرون آور، و ما را از نیک‌بخت‌ترین اهل این ماه، و بهره‌مند‌ترین آنان در آن، و برخوردارترین ایشان از خودت قرار ده».

علی مهدوی