جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

ترسیم دانش یک بررسی کاربردی


ترسیم دانش یک بررسی کاربردی

این مقاله به بررسی موضوع ترسیم دانش به عنوان یک عمل مهم می پردازد که شامل برآورد, تحقیق و تألیف اصول است, و هدف آن پی گیری سود و زیان اطلاعات و دانش می باشد

این مقاله به بررسی موضوع ترسیم دانش‌ به عنوان یک عمل مهم می‌پردازد که شامل برآورد، تحقیق و تألیف اصول است، و هدف آن پی‌گیری سود و زیان اطلاعات و دانش می‌باشد. برخی از محورهای مورد بحث عبارتند از:

ـ ترسیم دانش چیست ؟

ـ اصول کلیدی ترسیم دانش چیست ؟

ـ نقشه ی دانش چیست ؟

ـ ترسیم دانش به عنوان یک استراتژی کاری.

● ترسیم دانش چیست ؟

تحقیقی سازمان یافته شامل عرضه و زنجیره ی مشتری) برای کمک به کشف موقعیت، مالکیت، ارزش و استفاده از مصنوعات دانش،برای آگاهی از نقش و تبحر انسانها، برای معرفی و شناسایی محظورات رواج علم و برجسته سازی فرصت های مناسب در قدرت نفوذ دانش موجود است .

ترسیم دانش یک عمل مهم شامل برآورد، تحقیق و تألیف اصول است. هدف آن پی گیری سود و زیان اطلاعات و معلومات می باشد . این طرح شایستگی ها و مهارت های فردی و گروهی را باز بینی می نماید. نشان می دهد یا "ترسیم می کند"ً دانش چگونه در یک تشکیلات جریان می یابد .

ترسیم دانش در ارزیابی اینکه چگونه فقدان اعضا بر افکار اولیه، برای همکاری در گزینش دستگاههای و انطباق نیازها و تغییر و تحولات علم تأثیر می گذارد، یه یک سازمان کمک می کند.

● اصول کلیدی ترسیم دانش چیست ؟

▪ مهم اینکه دانش تغییر پذیر است .

▪ شرح محرومیت، تعیین حدود و احترام به آزادی های فردی.

▪ تشخیص و تعیین محدوده علم از روش های متنوع :صریح و ضمنی، رسمی و غیر رسمی، مدون و شخصی، ورودی و خروجی، متغیر و پایدار .

▪ استقرار علم در پردازش، ارتباطات، سیاست های، افراد، اسناد، مکالمات، اتصالات و زمینه های، تدارکات، رقبا و خریداران.

▪ آگاهی از تراکم و سطوح تشکیلات، موضوعات فرهنگی و نظام پاداش، وقت شناسی، تسهیم و ارزیابی و مراحل قانونی و حمایتی ( حق امتیاز، رموز تجاری، اسامی تجاری و NDA (

● نقشه ی دانش چیست ؟

یک مساعدت در برنامه ریزی برای آشکار سازی اطلاعات و دانش ضمنی و نشان دادن اهمیت و ارتباط بین ذخایر علم و دانش پویاست.

نقشه ی دانش که نتیجه ای ازیک تحلیل است، منابع نظریات، محظورات و تنزل ( ضررها و موانع ) علم در یک سازمان را نشان می دهد .

چرا باید دانش را در سازمان ترسیم کنیم ؟

▪ تشویق برای استفاده مجدد و جلوگیری از ابتکار، صرفه جویی در وقت و هزینه .

▪ مشخص کردن منابع دانش و پیشنهاد ر اه هایی برای توسعه ی تقسمات دانش.

▪ کشف جوامع کاری موثر و پیش بینی نشده که در آنها یادگیری در جریان است .

▪ ایجاد یک خط شروع برای تشخیص میزان پیشرفت به وسیله ی پروژه های مدیریت دانش

▪ کم کردن مسئو لیت متخصصان با کمک به اعضأ برای تشخیص سریع اطلاعات حیاتی.

▪ بهبود پاسخگویی به خریدار، اجرای تصمیمات و حل مشکلات با فراهم آوری امکان دسترسی به اطلاعات مناسب.

▪ برجسته سازی و فرصت های مناسب در قدرت نفوذ دانش .

▪ تهیه ی یک دفتر ثبت موجودی و ارزیابی نامحسوس سرمایه .

▪ تحقیق برای طرح ریزی ساختمان علم و یا یک حافظه ثبت شده .

● ترسیم در چه چیزهایی لازم است ؟

▪ موقعیت، مالکیت، اعتبار، وقت شناسی، حوزه، میزان حساسیت، دسترسی به حقوق، وسایل ذخیره سازی، استفاده از آمار، وسایل و روش های مورد استفاده .

▪ اسناد، پرونده ها، دستگاه ها، سیاست ها، دستورنامه ها، تناسبات، روابط، اعتبارات .

▪ اشیاء تعیین کننده، دانش مصنوعی، گزارشات، ابتکارات، طرح ها، وقایع روش ها، و فعالیت ها.

▪ دانش صریح و ضمنی که به خوبی با استراتژی، قابلیت های اصلی و دانش بازار ارتباط دارد .

▪ چه جاهایی را باید مورد بررسی قرار دارد؟

▪ تنظیم مصاحبات و پر سش سوالات هدفمند .

▪ نظارت بر کاری که در جریان است .

▪ پیگیری اهداف تعیین کننده .

▪ تهیه ی گزارشات شبکه ی معاملاتی.

▪ پیگیری ساختار پروند ه های معمول و فردی .

▪ گرد آوری اسناد هزینه، نقشه های تشکیلاتی، اسناد کار .

▪ توجه به گرد همایی های رسمی و غیر رسمی، ارتباطات و فعالیت ها .

▪ پیشبرد کار در سطوح مختلف (فردی، گروهی، اداری، تشکیلاتی )

▪ نتیجه گیری از منابع ورودی و خروجی.

● این اطلاعات به چه منظوری استفاده می شوند ؟

▪ تألیف دفاتر تلفن و ثبت اهداف تعیین کننده و سیستم اطلاع رسانی .

▪ ضیط استد لا لات محتمل و کارهای پیشرفته تر .

▪ ایجاد پیش نویس اسناد علم (موجودات ).

▪ بررسی فرصت های استفاده مجدد.

▪ جستجوی نکات قابل یادگیری، ناظران دانش طبیعی، راه های دستیابی، منابع نگهداری و کانال های باریک ارتباط.

▪ ترسیم نظریات، نتایج و متعلقات.

▪ بررسی طرح های شبکه، انتقادات، معاملات گزاف و اطلاعات بسیار ارزشمند.

▪ گزارش خود را بنویسید، بازخورد ی از اطلاعات عینی و مجهز تهیه نمایید (نسخه ای از مصاحبات، ثبت اهداف تعیین کننده، ساختار پرونده، اقتباس نقشه های و نقشه های دانش ).

▪ در باره ی اقدام بعدی خود فکر کنید . ترسیم دانش اغلب طی مراحلی انجام می شود :تشریح برای کشف فرصت های، معرفی جز ئیات برای رسیدن به عوامل اختصاصی و یا برای پشتیبانی از تشکیلات اداری مختلف، موقعیت گروه های وابسته .

● پرسش های کلیدی

▪ چه نوع دانشی برای انجام کارتان لازم است ؟

▪ چه کسی آن را فراهم می کند، از کجا به دست می آید و چگونه بدست می آید؟

▪ شما چه کار می کنید، چگونه مقادیر را اضافه می کنید، موضوعات انتقادی کدامند؟

▪ وقتی کارتان تمام شد چه اتقافی می افتد ؟

▪ جریان دانش چگونه می تواند ارتقا یابد، چه چیزی از انجام بیشتر، بهتر و سریعتر کارها جلوگیری می کند.

▪ چیزی کار شما را آسانتر می کند ؟

▪ وقتی مشکلی پیش می آید به چه کسی مراجعه می کنید ؟

● نکات و راه کارها

▪ دفاتر تلفن بیشترین و سریعترین نقش ها را به دست می دهند.

▪ چه کسی می داند راهنما کیست .

▪ انواع دانش شامل پرسشهای رایج(FAQ)، استدلال ها، یادگیری دروس، راه حل مشکلات معمول، تولید دانش، مبادله ی معلومات، پیشرفت علم و پایه و اساس تصمیمات می باشد.

● ترسیم دانش به عنوان یک استراتژی کاری .

▪ ترسیم دانش می تواند به عنوان آموزش، به عنوان سمینار اطلاعات و سرویس های مجانی معرفی کنننده عرضه می شود . این یک روش مفید برای شروع (برنامه ریزی ) می باشد .

▪ ترسیم دانش در فهم نیازها، اختلافات و فرصت ها و نیروهای رقابت آمیز در سطحی بنیادی به مشتری ها کمک می کنند.

▪ در آخر می توانید یک مرور دقیق و مستمر برای نشان دادن بهبود وضعیت، فرستادن اطلاعات به کمک ابرازهای جدید و یا گزارش مبنا اعمال کنید .

▪ ترسیم دانش به افزایش ثروت سرمایه گذاران و تأثیر ش بر اقتصاد عمومی مربوط می شود .

▪ در معماری و انجام عملیات مدیریت دانش، دیگر امور و مبادلات فرهنگی منفعت بیشتری وجود دارد.

▪ منابع اطلاعاتی و خدمات مشتری .

▪ اقتباس اطلاعات و موضوعات از بازارهای اطلاعاتی، (online analytical processing)اOLAP و دیگر تهیه کنندگان / شبکه های داخلی.

▪ تهیه کنندگان مکالمه .

▪ گروه افزار و جریان کار .

▪ جوامع مجازی، نمودار ها و تجارت الکترونیکی .

▪ ثبت تبادل اطلاعات، مرور اجمالی و پیش برد کار.

▪ بنا نهادن ساختاری از دانش تکمیلی (پیام رسانی، مخازن، اسناد، بحث، و انتشار )

▪ اختصاص کار به ابزارهای مدیریت دانش(KM )،‌ موتورهای جستجو، تجسم موضوعات و اطلاعات .

▪ تعلیم روش های فکری، افکار خلاق، تسهیلات پیوسته(ON LINE ).

▪ ارائه فنی اسناد جهت پاکسازی و خلاصه سازی اسناد انتقادی و عرضه .

▪ سرویس های ویژه ی مهندسی دانش : تثبت اموال، استدلالات، سیستم های تخصصی، توسعه ی علم (موجودات)، اقتباس ایده ها، پی ریزی دانش، طرح ها، اهمیت مشتری، روش مدیریت IC.

نویسنده: دنهام گری

ترجمه: نورالله کرمی

این مقاله ترجمه‌ای است از:

Denham, Grey(March ۱۹۹۹)Knowledge Mapping :A Practical Overview. Available: http://www.smithweaversmith.com/km● im.htm