سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

«مشـق عکاسـی» و توانمنـد‌سازی «کودکـان در وضعیت دشـوار»(2)



      «مشـق عکاسـی» و توانمنـد‌سازی «کودکـان در وضعیت دشـوار»(2)
حامـد يغمائيــان

بخش دوم
 ١ـ٤ـ١.     کودکـان در وضعیـت دشــوار١
«کودکان در وضعیت دشوار» عبارتی است که با آن جمعی از کودکان جامعه در قابی متمایز از دیگر کودکان به تصویر درآمده‌اند. مطابق با پیمان‌نامة حقوق کودک, منظور از “کودک” هر انسان با سن کمتر از ١٨ سال, بدون هیچ‌گونه تبعیضی از جهت نژاد, رنگ, مذهب, زبان, عقاید سیاسی, ملیت, جایگاه قومی و اجتماعی, مال, عدم توانایی, تولد و یا سایر احوال شخصی والدین و یا قیم قانونی آن‌ها است ]ر.ک. عبادی، ١٣٧١  : ٢٢٠ـ‌ ٢١٨ [؛ اما اشاره به “وضعیت دشوار” در این ترکیب از واژگان، ردی از این واقعیت را با خود حمل می‌کند که بخشی از کودکان که با اطلاق این واژه مجزا شده‌اند، در شرایطی قرار دارند که آن‌ها را از دیگر کودکان متمایز می‌کند. این تمایز در متن خود حجمی از تأثر و ایجاد یک وضعیت اخلاقی را القا می‌کند که اشاره‌ای به فاصله داشتن با نظام ارزش‌ها و ایده‌آل‌ها است. این فاصلة با وضعیت مطلوب نکته‌ای است که در تعریف مسئله و یا آسیب اجتماعی رخ می‌نماید، پس برای پرداختن به این وجه تمایز و تبیین مفهوم نظری پدیدة کودکان در وضعیت دشوار بر اساس نظریه‌های جامعه‌شناسی در ابتدا اشاره‌ای به تعاریف “مسئلة اجتماعی” و “آسیب اجتماعی” خواهیم کرد.

برای خواندن این بخش در زیر کلیک کنید:

پیوستاندازه
8669.doc128.5 KB