شنبه, ۳۰ تیر, ۱۴۰۳ / 20 July, 2024
مجله ویستا

روحانیون، گله ها و مردم در عصر باستان(2)



      روحانیون، گله ها و مردم در عصر باستان(2)
مری بویس ترجمه حنيف رحيمي

بخش دوم و ونهایی
برای اولین قسمت، مطالعه قبایل نیلوت، ال متکی به مطالعات رشته انسان شناسی منتشر شده ذر هفتاد سال گذشته است. نویسنده کنونی این مطالب را نخوانده است و در چیزی که در پی می آید، تقریبا کاملا بر مبنای ارائه ال از مستندات است. او روشن می کند که گله ها از اهمیت یکتایی در بین قبایل مورد نظر، از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و عاطفی برخوردار است ؛ و " همانگونه که اصطلاح اجتماعی یک اصطلاح از گله است، اصطلاح و تعبیر مذهبی نیز یکی از تعابیر گله است". در اسطوره شناسی، عمل خلقت، به طور موثر، با بخشش الهی گله به انسان ها، شروع می شود. این عمل به یک خدای بلند مرتبه نسبت داده شده است، که در میان هر سه قبیله نام متفاوتی دارد که ال نام" پادشاه آسمان" را به آن داده است. این سمت به هیچ کاربردی در خود قبایل نزدیک نمی شود، قبایلی که پادشاه ندارند؛ و ال به نظر می رسد که آن را انتخاب کرده است بدین منظور که مفهوم این موجود راحتتر می تواند با ایده های خدایان بلا مرتبه چند خدائی پیش هندو ایرانی، ترتیب داده شود. نیلوت ها معتقدند که خدای بالا مرتبه شان" جهان را منظم بنا نهاده است، جهانی که او محافظت می کند و در حال حاضر بر ان نظارت دارد" که همچنان از طریق عبادت و قربانی برای انسانها، به راحتی قابل دسترسی است. دیگر خدایان" که اغلب کارکردهای خاصی را پر می کنند، گاهی اوقات به عنوان بچه های او، داشته می شوند". قبیله ماسائی اسطوره ای که خدای بالا مرتبه، گله ها را به پیشینیان نام گذارنده بر طایفه شان، بخشید و از اینجا( بر طبق این اسطوره) آنها همه گله ها را حق خودشان می دانن، و ( به نظر می رسد) حمله آنها به گله های بانتو را توجیه می کند. به طور مشابه، قبایل نوئر و دینکا اسطوره های خلقت با نگاه به گله ، دارند، که جواز یورش یا دزدی چهارپایان یکدیگر را صادر می کند.
برای خواندن این بخش در زیر کلیک کنید:

پیوستاندازه
5042.doc91 KB