چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

یادگیری کودکان کم توان ذهنی، بازی فکری موثر است


ایسنا: ميزان شيوع عقب ماندگي ذهني بين يک تا سه درصد از کل جمعيت برآورد شده که از ميان اين تعداد، دانش آموزان عقب مانده ذهني آموزش پذير 85 درصد از جمعيت عقب ماندگان ذهني را تشکيل مي‌دهند؛ درهمين راستا آسيه اخواست، کارشناس ارشد روانشناسي و آموزش کودکان استثنايي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي پژوهشي را با هدف تعيين تاثير بازي‌هاي آموزشي بر ميزان يادگيري برخي از مفاهيم رياضي در دانش‌آموزان پسر کم توان ذهني آموزش پذير انجام دادند. در اين پژوهش شبه تجربي، به روش نمونه گيري در دسترس، کودکان کم توان ذهني دو مدرسه مورد پژوهش قرار گرفتند. تمام دانش آموزان پايه اول ابتدايي به صورت تصادفي در دو گروه 8 نفره آزمايش و کنترل جايگزين شدند.

یادگیری کودکان کم توان ذهنی، بازی فکری موثر است


سپس گروه آزمايش مفاهيم رياضي را از طريق بازي‌هاي آموزشي و گروه کنترل به روش جاري تدريس آموزش ديدند. ابزارهاي پژوهش شامل 4 بازي آموزشي، 4 خرده آزمون و يک پس آزمون محقق ساخته بود. داده‌هاي حاصل با استفاده از آزمون يومن ويتني تحليل شد. بر اساس يافته‌هاي پژوهش تفاوت ميانگين نمرات دو گروه آزمايش و کنترل در کل مفاهيم رياضي معنادار بود، همچنين اين مداخله سبب افزايش ميانگين نمرات گروه آزمايش در هر يک از مفاهيم رياضي نسبت به گروه کنترل شد، اما اين اختلاف معنادار نبود. نتايج اين بررسي بيانگر اين مطلب بود که استفاده از بازي‌هاي آموزشي که توسط سازمان‌هاي آموزشي به اثبات رسيده، مي‌تواند موجب ارتقاي ميزان يادگيري مفاهيم رياضي در دانش‌آموزان کم توان ذهني شود.