پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
انسان را دوباره تعریف کنیم
چگونه میتوانیم به تساهل و مدارا دست یابیم؟ تساهل و مدارا - چه در ساحت نظر و چه در قلمرو عمل- در تاریخ جهان پیشینهای دراز دامن دارد. در فرهنگ ایران باستان و ایران پس از اسلام، نمونههای برجستهای از تساهل و مدارا، در سخنان و سلوک عالمان دینی، حکیمان، فیلسوفان و عارفان، به چشم میخورد. در میان غربیان، بنیادیترین و جدیترین آرا و دیدگاهها در باب مدارا در اندیشههای فلسفی- سیاسی جانلاک فیلسوف قرن هفدهم میلادی به چشم میخورد که در چند رساله و مکتوب، بهویژه در «نامهای در باب تساهل و مدارا» تبلور یافته است.
در فرهنگ دینی و ملی ما ایرانیان مطالب بسیاری درباره تساهل و مدارا در روایات مذهبی، شعرها، داستانها و مثلها به چشم میخورد. افزون بر اینها، بزرگان دینی، عارفان و فیلسوفان ما در زندگی فردی و اجتماعی، افرادی متساهل بودهاند. ما نیازمند تساهلیم. تساهل و مدارا زمینهساز فرهنگ صلح، دوستی، تفاهم، همزیستی و همکاری است. پرسش بنیادین بعدی این است که چگونه میتوانیم بردبار و متساهل شویم و اندیشهها و راه و رسم فرهنگی، سیاسی و اجتماعی یکدیگر را تحمل کنیم؟ نبود یا کمبود مدارا همواره زمینهساز درگیری و برخورد و ستیزهجویی و ویرانگری و حرمان و جدایی بوده است که به دلیل فقدان پیشزمینههای انسانشناختی، معرفتشناختی و اخلاقی است. تا زمانی که این زمینهها ایجاد نشود، نمیتوان شاهد رفتار متساهلانه و بردبارانه بود. به ترتیب به این زمینهها میپردازم:
● زمینه انسانشناختی
مدارا در میان انسانها ادراک و اعمال میشود. انسان اهل تساهل و مدارا میپذیرد که موجودی خردمند و آزاد است و همنوعان او نیز همانند او افرادی خردمند، آزاد و برابرند. افزون بر اینها، انسان موجودی است که دارای «غایت ذاتی و فینفسه» است. انسان «اشرف مخلوقات» و دارای «کرامت» است. بنابراین نمیتوان از او استفاده ابزاری کرد و به عنوان «وسیله» و «شیء» او را به کار گرفت. چنین موجودی دارای اندیشه و برخوردار از حقوق اساسی است. هیچ فردی حق ندارد آزادیهای اساسی او را سلب کند و یا به طور دلبخواهی آنها را محدود سازد.
● زمینه معرفتشناختی
انسان موجودی پرسشگر، خطاپذیر و اهل تشکیک است. انسان میاندیشد، میسازد، باز میاندیشد، ویران میکند و از نو میسازد و این فرآیند را سر بازایستادن نیست. اصولا انسانها اگرچه از خرد و آزادی برخوردارند، اما موجوداتی هستند که سرنوشت آنان با آزمون و خطا، بازنگری و اصلاح و بازسازی رقم خورده است. تکامل نوع انسان در گذرگاه تاریخ و پذیرش تنوع و تکثر در اندیشهها، عقاید و رفتارها، بر چنین زمینهای قابل درک خواهد بود.
● زمینه اخلاقی
انسان موجودی اخلاقی است. او با آفرینش گزارههای تجویزی بر مدار عقل عملی خویش، احکام اخلاقی را با قیدهای «باید/ نباید» تعیین و بر نوع انسان اعمال میکند. اینکه ما وظیفه داریم به یکدیگر احترام بگذاریم- چه در اندیشهها و عقاید و چه در گزینش الگوی زندگی و سلوک فردی و جمعی- یک حکم اخلاقی است. التزام ما به احکام اخلاقی، یکی به این دلیل است که این احکام دارای «حسن عقلی»اند؛ دیگر اینکه، تفاهم، صلح و همکاری با رعایت قواعد اخلاق در جامعه حاصل میشود. به نظر میرسد برپایه زمینههای سهگانه انسانشناختی، معرفتشناختی و اخلاقی بتوان شالودههای اصلی رعایت تساهل و مدارا در میان انسانها را بنا نهاد.
از یکسو باید بپذیریم که انسان فینفسه شایسته حرمت و احترام است. از سوی دیگر، انسان را موجودی پرسشگر، خطاپذیر و اهل تشکیک بدانیم که دانش او محدود، داوریهای او تغییرپذیر و تصمیمهای او تابع شرایط متغیر است. سپهر اندیشه و عقیده، دارای تنوع و تکثر است و «هر کسی از ظن خود» یار و همراه حقیقت میشود. بنابراین، هیچ موجود بشری- بهجز پیامبران و اولیای الهی- نمیتواند ادعا کند که اندیشه، عقیده و کردارش عین حقیقت است؛ فقط میتواند بگوید که میکوشم به مرزهای حقیقت نزدیک شوم. اخلاق به انسانها میآموزد که تفاوتهای فردی در اندیشه، عقیده و عمل، انسانها را از انسان بودن منفک نمیکند. پس باید به مخالفان فکری و رفتاری خود احترام بگذاریم. رعایت تساهل و مدارا در برابر انسانهایی با افکار و عقاید متفاوت، به هیچوجه به معنی قبول دیدگاهها و باورهای آنان نیست. من میتوانم دارنده اندیشهها و عقاید خودم باشم، اما با اندیشهها و عقاید شما را - هرچند آنها را قبول نداشته باشم- مدارا کنم. من با این روش، از شما نیز میخواهم که اندیشهها و عقاید مرا تحمل کنید.
اگرچه آنها را قبول نداشته باشید. مشکل آدمیان در بیاعتنایی یا کمتوجهی به تساهل و مدارا در نداشتن پیشینههای فکری و عملی نیست؛ بلکه در نبود یا کمبود زمینههای انسانشناختی، معرفتشناختی و اخلاقی است. ما نیازمند ارائه تلقی و تعریف درستی از انسان و حقوق و آزادیهای او، محدودیتهای فکری و خطاپذیری او و تکالیف اخلاقی او هستیم. بر این اساس میتوان به باروری و خرمی درخت تساهل و مدارا امیدوار بود. با فاصلههایی که میان تلقیهای عام نسبت به انسانشناسی، معرفتشناسی و تکالیف اخلاقی با آنچه ذکر آن رفت، وجود دارد، انسانها راه درازی در گسترش کامل فرهنگ تساهل و مدارا در پیش دارند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب انتخابات دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی روز دختر رافائل گروسی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی حجاب مجلس انتخابات مجلس
قتل تهران پلیس هواشناسی شهرداری تهران وزارت بهداشت بارش باران آموزش و پرورش سیل فضای مجازی سلامت قوه قضاییه
گاز دولت مالیات خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا مسکن حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب تهران نمایشگاه کتاب تلویزیون کتاب محمدمهدی اسماعیلی سینمای ایران سریال دفاع مقدس سینما تئاتر موسیقی رسانه ملی
دانشجویان دانش بنیان اینوتکس
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا رفح روسیه حماس حمله به رفح نوار غزه ترکیه
فوتبال رئال مادرید استقلال پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر بازی ذوب آهن لیگ برتر ایران نساجی لیگ برتر فوتبال ایران
اینترنت تبلیغات اپل عیسی زارع پور سامسونگ ناسا گوگل آب مایکروسافت نوآوری
هندوانه آسم سنگ کلیه بیماران خاص کمردرد ناباروری بیمه سبزیجات اعتماد به نفس