چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
پارچه های قلمكار
● مقدمه:
كشور كهنسال و باستانی ما ایران از لحاظ داشتن گنجینههای هنری بسیار غنی است و بجرأت میتوان گفت كه ایران زمین از دیرباز مهد هنرمندان بزرگی بوده است. حاصل كوششهای مداوم باستانشناسان و حفریات آنها،مطالعات مستشرقین و ایران شناسان برجسته ای چون گیرشمن و پوپ مؤید گفتههای فوق است.
همچنین شاهكارهای هنری متعددی كه اكنون در موزههای بزرگ جهان نگهداری میشود شاهد دیگری بر این مدعاست. آثار تغزلی و حماسی و فلسفی شعرای طراز اول ایرانی چون حافظ و خیام و فردوسی و سعدی،معماری خیره كننده كاخهای باستانی چون تخت جمشید و مدائن،كاشیكاریهای مساجد و اماكن متبركه چون مسجد شیخ لطف الله و عالی قاپو،مینیاتورهای كمال الدین بهزاد و تابلوهای محمودخان ملك الشعرا،قالیهای بهارستان و زمستان خسرو همه و همه در نوع خود شاهكارهای بی نظیری محسوب میگردند.
این مظاهر ظرافت و زیبائی كه حاكی از ذوق سرشار و استعداد شگرف ایرانی حاصل تكامل تمدن چندین هزار ساله ما است.
بعبارت دیگر روح زیباپرست و شاعرانه و هنردوست ایرانی الهام بخش نیروی خلاقه هنری او در این راه پرشكوه بوده است. رشتههای مختلف هنری ایران هر كدام محسنات و امتیازات مخصوص بخود دارد كه نمیتوان در مقام ارزشیابی و مقایسه بین آنها برآمد ولی در میان هنرهای متعدد ایرانی كه بعضی از آنها متأسفانه بدست فراموشی سپرده شده است كمتر هنری میتوان یافت كه در اثر هجوم پدیدههای هنری نو توانسته باشد تاب مقاومت بیاورد و تغییر خصوصیت ندهد. در دنیای فعلی كه فواصل كشورها از نظر ارتباط فوق العاده كوتاه شده است تأثیر محیطهای هنری روی رشتههای مختلف هنر بسرعت فوق العاده نمودار میگردد.
نقاش رئالیست تحت تأثیر محیطهای جدید بسبك پیكاسو و سالوادر دالی میگراید و كوبیسم پیش میگیرد و معماری شرقی تحت تأثیر شیوههای غرب تغییر مسیر میدهد وموسیقی اصیلی ایرانی رنگ جاز بخود میگیرد با توجه باینكه خصوصیات هنری هر آب و خاكی جزو نوامیس آن مرز و بوم بحساب میآید تغییر سبك و گرایش در كار هنرهای ملی واقعاً میتواند بلیه ای محسوب گردد. اختراعات متعدد نیز در تضعیف رشتههای مختلف زیاد بی تأثیر نیست،با رواج دستگاههای چاپ و ماشین تحریر دیگر نمیتوان درانتظار خوشنویسانی همپایه گذشتگان بود و همچنین با رواج هنر عكاسی نمیتوان امید چندانی بظهور كمال الملك دیگری داشت.
اما در میان رشتههای مختلف هنری ما در گوشه و كنار هنرهای متعددی نیز میتوان یافت كه هنوز اصالت و باصطلاح رنگ و بوی ایرانی و شرقی خود را حفظ كرده اند،كه باید با دقت و كوشش فوق العاده ای از انحراف مسیر آنها جلوگیری شود و در كشورهای خارجی وجهه و اعتبار خاصی برای هنر اصیل ایرانی كسب گردد. چه لطافت و بداعت آنها با اصالتشان همراه است و بس. باید هنرمند ایرانی مدافع هنر خویش باشد و با بكاربردن ذوق سلیم مختص بخودش و استفاده از تكنیك غربی پایه گذار هنر نوینی گردد.
حفظ میراث هنری و تكمیل و اعتلای آن بر اساس موازین علمی و روشهای بین المللی از وظایف ملی هر هنرمند ایرانی است. در میان هنرهای متعدد مستظرفه ایران هنری تحت عنوان چیت گری وجود دارد كه عنوان مطلب مورد بحث ماست. این هنر كه بغلط بقلمكاری مشهور شده است از جمله صنایع دستی قدیمی و نفیس ایرانی است. نقوش و رنگ آمیزی پارچههای قلمكار خصوصیات كلی هنرهای ایران را داراست و هنری است كه نزدیكی بیشتری با طرز فكر و ذوق ایرانی دارد. قرابت از این لحاظ كه دارای زمینه صددرصد ایرانی است و مأخوذ از ذوق ایرانی است. در میان نقوش متعدد و متنوع این پارچهها میتوان شاعرانه طراحان این پارچهها را كه نقشههائی بر مبنای هنر اصیل ایرانی طرح كرده اند جستجو نمود.
اینك جهت آشنائی بیشتر خوانندگان محترم با این هنر ظریف و دلپذیر بشرح قسمتهای زیر میپردازیم. این قسمتها عبارتنداز:
۱) سابقه تاریخی
قلمكاری و نقاشی روی پارچه از دوره مغولها در ایران مرسوم و متداول گشته است بدین دلیل كه در دوره فوق بعلت حمایت و پشتیبانی خوانین مغولی پارچههای منقوش چینی در بازارهای ایران فروش فوق العاده پیدا كرده بود. و ایرانیها نیز جهت رقابت با چینیها و همچنین بمنظور جلب نظر خوانین مذكور دست بابتكاراتی زدند كه از آنجمله ابداع نقاشی روی پارچه یا باصطلاح اختراع پارچههای قلمكار است،سپس در دوره صفویه این هنر گسترش بیشتری پیدا كرد و یابعبارت دیگر دوره صفوی اوج ترقی این رشتهٔ هنری بود و بتدریج در دورههای بعدی كارگاههای متعدد پارچههای قلمكار یكی پس از دیگری تعطیل گردید.
در گذشته در اكثر شهرهای ایران تعداد زیادی از این كارگاهها دایر بوده است و هنرمندان و طراحان اینگونه پارچهها در شهرهای مختلف ایران فعالیت قابل ملاحظه ای داشته اند. از معروفترین این شهرها اصفهان و شیراز و بروجرد را میتوان نام برد. از نظر اهمیت پارچههای قلمكار بروجردی در درجه اول قرار داشته است. اما تنها شهری كه در حال حاضر حامی این هنر است و فعالیتهای چشمگیر و تقریباً پراكنده ای در زمینه احیاء و جلوگیری از انهدام این هنر ظریف در آن بچشم میخورد شهر اصفهان است.
در این شهر در حدود چهل كارگاه كوچك و بزرگ در بازارچه ای مشغول فعالیت در این زمینه میباشد،در تهران نیز كارگاه كوچكی در غرفه هنرهای دستی ایران در طبقه فوقانی فروشگاه فردوسی با دو كارگر و یك طراح و قالب ساز دایر است و احیاناً عده ای نیز بطور حرفه ای برای فروشگاهها و عتیقه فروشیها كار میكنند. در بازدیدی كه سال گذشته وسیله علیاحضرت شهبانو (ش۱) از غرفه مذكور بعمل آمد پارچههای قلمكار نقاشی شده در كارگاه مذكور مورد توجه فوق العاده معظم لها قرار گرفت. در این بازدید شهبانو دستوراتی در مورد گسترش هنر مذكور صادر فرمودند. امروزه اكثر هنرمندان و طراحان پارچههای قلمكار در كارخانههای چیت سازی در زمینه نقاشی و رنگ آمیزی پارچهها مشغول فعالیت هستند.
۲) تنوع نقش پارچههای قلمكار
گرایش بسبكهای هنری گذشته و پیروی از آن همیشه مورد توجه هنرمندان معاصر و هنردوستان عصر جدید بوده است. امروزه اكثر كلكسیونرها و مجموعه داران و افراد با ذوق همیشه در جستجوی آثار هنری باستانی میباشند كه بر مجموعهٔ خود بیافزایند. در منازل اینگونه افراد اكثراً نشانههائی از آثار گذشتگان بچشم میخورد و اگر این آثار اصیل نباشد ولی حداقل نسخههای جدیدی از آثار متقدمین است.
مشرق زمین منبع الهام هنرمندان و هنردوستان غربی بوده است و دلیل این امر هم در سابقه تاریخی چندین هزار ساله هنرمندان شرقی است. بدینجهت این مسأله زیاد عجیب نمینماید كه آثار هنری كشورهای شرقی در بازارهای اروپائی و امریكائی بقیمت گزافی خرید و فروش میشود و خواستاران زیادی دارد.
تنوع نقوش پارچههای قلمكار كه تا حدی هم نزدیك بنقشههای فرشهای ایرانی است باعث گردیده است كه پارچههای قلمكار خریداران زیادی پیدا كند. نقوش این پارچه بیشتر عبارتند از نقوش اسلیمی و نقشههای مجالس بزمی (ش ۲) و شاعرانه ای چون مجالس خسرو و شیرین،لیلی و مجنون،یوسف و زلیخا،شیرین و فرهاد،مجالس عیش و نوش سلاطین گذشته با ساقیان و رقاصان و مطربان درباری،منظره شكار و چوگان،مخصوصاً مناظر شكار گورخر و آهو،مجالس رزمی كه حاوی صحنههائی از داستانهای شاهنامه فردوسی و واقعه كربلاست،همچنین شمایلهائی مربوط بائمه اطهار و پیشوایان دینی نیز در میان این نقوش مشاهده میشود.
مطالعه و بررسی نقشههای متنوع این پارچهها بما كمك خواهد كرد كه بنكات مهمی از هنرهای گذشته دسترسی بیابیم. در میان این نقشهها میتوان آثار اصیلی از هنر گذشته ایران را كه در سایر قسمتهای مختلف هنری نیز مشاهده میشود دریافت. برای مثال نقش معروف بته ترمه ای یا بته جقه ای كه به بته شاه عباسی نیز معروف است (ش ۳ و ۴ و ۵) در اغلب این پارچهها چه در حاشیه و چه در متن بمقدار زیادی یافت میشود. همچنین تصاویری از ستونهای دربارها با سرستونهای معروف گاوهای بالدار تخت جمشید نیز مشاهده میگردد.
ضمناً در حواشی این پارچهها كتیبههائی بخط كوفی و نستعلیق كه شامل آیات قرآن و اشعار عربی و فارسی است مشاهده میگردد. یكی از این حاشیهها معروف بحاشیه محتشم است و شامل دوازده بیت از آثار محتشم كاشانی است كه در رثای امام حسین ع سروده شده است. چنانكه گفته شد بعلت وجود خصوصیات شرقی و ایرانی در پارچههای قلمكار امروزه این پارچه مصارف متعددی پیدا كرده است كه اغلب بصورت زینت بكار میروند و عبارتند از پرده،روتختی (ش ۶ و ۷)،رومیزی،سفره،سجاده،زیرعمامه،بقچ(ش ۸)،چارقد ،دستمال،لباسهای محلی،پیراهنهای زنانه،روسری،شال گردن،كیف و كراوات.
۳) آشنائی با ظرز كار هنرمندان قلمكار.
الف) وسائل لازم :
▪ میز چوبی
بطول و عرض ۷۵?۱۲۵ سانتیمتر با پایههائی بطول ۲۵ سانتیمتر كه قطر سطح آن در حدود ۷ سانتیمتر میباشد
▪ چادر شب
عبارت از هشتاد متر متقال است. چادر شب را تا میكنند و روی میز پهن میكنند و علت بكار بردن چادر شب بخاطر اینست كه رویهٔ میز یكنوع خاصیت ارتجاعی داشته باشد تا هم دندانههای قالبها خرد نشود و هم پارچه پهن شده جهت رنگ آمیزی كاملاً رنگ بخود بگیرد،در هر بیست روز چادر شب را بعلت سفت شدن عوض میكنند.
▪ قدح یا كشتی
عبارت از قدح بزرگی است از سفال كه قطر دهانه آن در حدود چهل سانتیمتر است. بقدح مذكور پنجری نیز اطلاق میشود. قدح را همیشه لبریز میكنند از كتیرائی كه در حدود سه روز خیس شده و بحالت فرنی درآمده است و علت مصرف كتیرا بحالت تقریباً خمیری صرفاً ایجاد یك محیط الاستیك در زیر پارچه استامپ میباشد. ایجاد این حالت بخاطر آنست كه تمام قسمتهای قالب بخوبی با رنگ آغشته گردد. چون مایع داخل قدح بمرور زمان حالت چسب مانند خود را از دست میدهد لهذا در فواصل معین زمانی مایع داخل قدح را عوض میكنند.
پاورقیها“
۱- چنانكه در مقدمه نیز اشاره شده است بكار بردن لفظ قلمكار در این بحث صرفاً بمنظور قلمكاری روی پارچه بكار برده شده است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست