چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
وال- ای واقعیت جوامع مصرف گرا
بد نیست به سراغ انیمیشن قابل تامل و دوست داشتنی وال- ای برویم، اگر از خوانندگان پر و پا قرص ما باشید و حافظه گران قدرتان یاری دهد، باید به خاطر داشته باشید که در پی پخش این انیمیشن تاثیرگذار از شبکه دوم سیما ما نیز به طور خلاصه و در حد ذکر نام به آن اشاره کردیم.
این اثر چنان جذاب و تاثیرگذار است که واقعا بی انصافی بود اگر در ستون معرفی یک انیمیشن به آن نمی پرداختیم پس به این بهانه قابل پذیرش به سراغ این انیمیشن رفته و با معرفی و بیان خلاصه ای از داستان او سعی داریم شما را ترغیب به دیدن آن کنیم، پس با ما باشید.
خلاصه ای از داستان فیلم:
قرن بیست و دوم کمپانی بای ان لارج که کنترل اقتصادی و سیاسی کره زمین را به دست گرفته، بعد از پوشانده شدن سطح تمام سیاره از زباله های به جا مانده از فرآورده های همین شرکت، سفینه ای را با تعدادی از انسان ها روانه فضا کرده است تا زیستگاهی مناسب بیابند، چون زباله ها باعث شده رویش گیاه در زمین از بین رفته و ادامه حیات روی آن غیر ممکن شود.
تنها موجودات باقیمانده روی زمین زباله جمع کن های مکانیکی هستند که همگی یکی بعد از دیگری از کار می افتند و تنها یکی از آن ها که هوشمندتر از بقیه به نظر می رسد با تغییر خود نجات یافته و به کار خود که جمع آوری و فشرده کردن زباله هاست ادامه می دهد (دوست داشتنی ترین شخصیت این فیلم انیمیشنی) این روبات زباله جمع کن وال- ای نام دارد و روزهای یک نواختی را در تنهایی سپری می کند.
تنها مونس او یک سوسک و اشیای یافته شده از میان زباله هاست که آن ها را چون گنجینه ای در مخفیگاه خود گرد آورده است تا این که یک روز به گیاهی که تازه سر از خاک بیرون آورده برخورد کرده و آن را به مجموعه اشیای خود اضافه می کند و ...
حاشیه های این انیمیشن جذاب و آموزنده:
اندرو کریستوفر استانتون جونیور متولد ۱۹۶۵ بوستون، ماساچوسف است.در سال ۱۹۸۷ (در ۲۲ سالگی) از کال آرتز فارغ التحصیل شد و از ۱۹۹۰ (در ۲۵ سالگی) به کمپانی پیکسار پیوست و انیماتور دوم شرکت و نهمین کارمند آن شرکت است.وی می نویسد، تهیه و کارگردانی می کند و گاه نیز صدایش را به شخصیت های کارتون قرض می دهد.
مهم ترین فیلم کارنامه اش در جست و جوی نمو (آیا دیده اید؟) است که هم نویسندگی و هم کارگردانی آن را بر عهده داشته است.
اینک (وال- ای) دومین کارگردانی وی است.البته نوشتن فیلم نامه های داستان اسباب بازی ، زندگی یک حشره و شرکت هیولاها را نیز نباید فراموش کرد.
وال- ای از لحاظ مضمون یکی از بهترین انیمیشن های تاریخ سینما و یکی از گران ترین هایشان (۱۸۰ میلیون دلار بودجه) است.این فیلم روی نکات بسیار مهمی که پیامد تولد جامعه ای صد در صد مصرفی هستند انگشت می گذارد (هشداری به بعضی ها) از این دیدگاه (وال- ای) انیمیشن جسورانه ای است که طغیان در برابر این گونه دستاوردهای تکنولوژی را تبلیغ می کند.
از طرفی بر زوایای پنهان جوامع یعنی اثر سوء فن آوری جدید که همان از دست دادن احساسات بشری است نیز دست می گذارد، با چنین تعبیری فیلم وال- ای زنگ خطری برای جوامع بشری می باشد و خطری که بیشتر کشورهای غربی و توسعه یافته را تهدید می کند (بالاخره جایی در حال توسعه بودن و یا جهان سومی به درد خورد)
وال- ای به عنوان فیلم از نظر روایت می تواند با تم عاشقانه اش به خوبی با بیننده ارتباط برقرار کند.ارزش زندگی گیاهان اولین و برجسته ترین موضوعی است که کودکان با دیدن این انیمیشن درک می کند.
اما بدون شک بزرگسالان هم می توانند این انیمیشن مفرح که طی سیزده هفته حدود ۲۰۰ میلیون دلار فروش داشته را با لذت تماشا کنند (این خصلت کارهای پکسار است).
انیمیشن های این شرکت بیشتر مورد توجه بزرگسالان است (البته در ایران).
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست