سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

اشکال گوناگون گزارش اینترنتی


اشکال گوناگون گزارش اینترنتی

خبرنگاری اینترنتی دارای خصوصیت های مشترکی با خبرنگاری مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی و ویژگی های خاص اینترنت است مقالات خبری تارنماها, مانند مطبوعات, برای خوانده شدن تنظیم می شوند

● مقدمه:

خبرنگاری اینترنتی دارای خصوصیت های مشترکی با خبرنگاری مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی و ویژگی های خاص اینترنت است. مقالات خبری تارنماها، مانند مطبوعات، برای خوانده شدن تنظیم می شوند. در موارد دیگر، مخاطب می تواند قطعات ویدئویی را مشاهده کند که چنین ویژگی به تلویزیون شباهت دارد. گزارش های خبری که از تمامی امکانات این رسانه جدید بهره می گیرند به خواننده امکان مشارکت داده تا مسیر حرکت خود را در اطلاعات ارایه شده انتخاب کند. نورا پال ، مدیر موسسه مطالعات رسانه های جدید در دانشگاه مینسوتا می گوید، "اشکال جدید گزارش، میزانی از کنترل را در اختیار مخاطب قرار می دهند."

جاناتان دوب ، ناشر CyberJournalist.net، تارنمایی در مورد تاثیرات اینترنت و سایر فناوری ها بر رسانه ها، می گوید، "خبرنگاران اینترنتی باید هم زمان در چند سطح مختلف فکر کنند: کلام، ایده، داستان، ساختار، طرح، عوامل داخلی، صدا، تصویر، عکس، داوری خبری. کار تلویزیون نمایش اخبار است. کار مطبوعات روایت و توضیح اخباراست. نقش اینترنت، به نمایش گذاشتن، روایت کردن، نشان دادن و تبادل نظرمی باشد." برای این کار، خبرنگاران اینترنتی با به کار بردن انواع مختلفی از اشکال، گزارش اطلاعاتی را به صورت چندگانه ارایه می دهند.

● گزارش اینترنتی:

اساسی ترین شکل گزارش اینترنتی "چاپ همراه با اطلاعات جانبی" نام دارد و از یک گزارش متن شامل اشکال اضافی مانند عکس، صدا و تصویر و لینک به اطلاعات بیشتر تشکیل می شود. با قرار دادن پیوند های مختلف در صفحات، خبرنگاران می توانند مخاطب را برای گرفتن اطلاعات بیشتر در تارنماهای دیگر هدایت کنند که این اطلاعات ممکن است از منابع خارج از سازمان خبری بوده و شامل زمینه ها و تاریخچه مسئله مورد نظرباشد. گزارش های اینترنتی می توانند با اضافه کردن پیوند هایی به بانک های اطلاعاتی با قابلیت جستجوی استفاده کننده غنی تر شوند. برای مثال، گزارشی در مورد افت نتایج امتحان ها در مدارس متوسطه سراسر کشورمی تواند شامل پیوندی به بانک اطلاعات نتایج امتحان های کلیه مدارس کشورباشد. استفاده کننده می تواند در مورد یک مدرسه خاص یا کلیه مدارس یک شهر خاص جستجو کرده یا نتایج مدارس مختلف را مورد مقایسه قرار دهد.

شیوه جدید دیگری ، بهره برداری از تصاویر چندرسانه ای طراحی شده برای نشان دادن گزارش ها است. عناصر گرافیکی به صورت خطی چیده می شوند اما استفاده کننده می تواند آنها را مستقل از یکدیگر انتخاب کند. همین مسئله برای اغلب شکل های "نمایش اسلاید" صادق است که متن و صدا را با عکس همراه کرده و برای فرد استفاده کننده تجربه چندرسانه ای ایجاد می کنند.

ابزاری که امکان گشت و گذار ۳۶۰ درجه ای از محلی را فراهم می آورند نیز باعث غنی تر شدن گزارش گری اینترنتی می شوند. کارتون های تهیه شده توسط نرم افزار فلش نیز امکان ایجاد محتویات درهم کنشی را به شما می دهند: ویدئو، گرافیک، و کارتون. برای مثال، شبکه خبری بی بی سی در لندن تارنمایی دررابطه با مواد مخدر و مشروبات الکلی ساخت که به مخاطب امکان می دهد تا ماده مخدر خاصی را با میزان مصرف خاصی انتخاب کند، سپس بخشی از بدن مانند قلب یا مغزرا انتخاب کند و در مورد تاثیرات ماده مورد نظر بر آن عضو بخصوص بدن مطالعه کرده، از اطلاعات ایمنی نیز آگاه شود. تارنماهای اینترنتی حتی با تبدیل اطلاعات به یک سری پرسش و پاسخ و آزمونی کوتاه که طی آن استفاده کننده می تواند از آنچه خبرنگار دریافته است مطلع شود، اقدام به ارایه گزارش کند.

● نگارش اینترنتی :

به گفته جاناتان دوب، نگارش اینترنتی ترکیبی از تحریر مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی است. او معتقد است که سبک کوتاه و ساده مورد علاقه رادیو و تلویزیون، باعث آسانی دنبال کردن متون اینترنتی می شود. ولی او می گوید تعداد بسیاری از تارنماها نسبت به قواعد تحریر خوب بی توجه هستند. دوب می گوید لحن محاوره معمولی مناسب است اما املای صحیح و رعایت قواعد دستورزبان نیز اهمیت دارد. اسکات اتکینسون، مدیر خبری تلویزیونی می گوید بهترین توصیه او این است که برای اینترنت طوری بنویسید که برای دوستی نامه الکترونیکی می نویسید. او می گوید، "این به معنای املای غلط واژه ها، بی توجهی به ساختار گزارش، یا عدم ارایه مقدمه نیست. بلکه بدان معنا است که تا می توانید شیوه دوستانه را برگزینید."

چون تارنماهای خبری اینترنتی گزینه های مختلفی در اختیاراستفاده کننده قرارمی دهند، نویسنده ها باید از به کار گرفتن مقدمه های طولانی که موضوع گزارش را سریعا مشخص نمی کنند پرهیز نمایند. مقدمه باید دلیل خوبی برای ادامه خواندن به مخاطب بدهد. در غیر این صورت او به احتمال زیاد به گزارش های دیگری مراجعه خواهد کرد. گزارش های اینترنتی به طور کلی کوتاه ترازگزارش های روزنامه ها هستند. یک شیوه مناسب این است که گزارش اینترنتی حدود ۸۰۰ کلمه و فقط به یک صفحه محدود باشد. مطالعات نشان می دهند که استفاده کنندگان تمایل دارند به خطوط بعدی متن رجوع کنند؛ لزومی ندارد مجبور شوند برای دنبال کردن یک گزارش خاص به صفحات دیگر مراجعه کنند. اما برای آسان تر کردن درک متن، دوب توصیه می کند که نویسندگان اینترنتی متن را با ذکر عناوین فرعی یا به صورت نکته به نکته به قسمت های کوچک تر تقسیم کرده تا مطالب مختلف از یکدیگر جدا شوند.

خبرنگاری اینترنتی می تواند به مخاطب این امکان را بدهد تا از طریق پست الکترونیکی یا حتی گفتگوی زنده فورا و مستقیما با نویسنده یا سردبیر نشریه ارتباط برقرارکنند. علاوه براین، بسیاری از تارنماها ی محلی برای درج حواث، نظرات مخاطبین خود را در نظرمی گیرند تا دیگران نیز بتوانند با مشاهده این مطالب اظهار نظر کنند.

رادیو دولتی مینسوتا در ایالات متحده هم از طریق رادیو و هم بر روی اینترنت جویای نظرات مخاطبین می شود. از شنوندگان می خواهد تا نظرات خود را با تماس تلفنی یا طی نامه الکترونیکی اعلام کنند. گزارش های تارنمای رادیوی دولتی مینسوتا شامل یک لینک باسم "در پوشش این خبر به ما کمک کنید" است تا مخاطبین بتوانند نظرات و دانسته های خود را در آن اظهار کنند.

رادیو دولتی مینسوتا همچنین پیش از تولید گزارش های ویژه، مثلا بررسی اقتصاد ایالت، جویای نظرات شنوندگان خود می شود. بیل بوزنبرگ ، معاون خبری رادیوی دولتی مینسوتا می گوید حاصل نظر خواهی از شنونده و استفاده از آن "گزارشگری پرمایه تر و عمیق تر با مثال ها و نظرات روزمره واقعی است. "

محمد سمیعیانی