دوشنبه, ۱۱ تیر, ۱۴۰۳ / 1 July, 2024
نقد جریان روشنفکری جدا مانده از جامعه
![نقد جریان روشنفکری جدا مانده از جامعه](/web/imgs/16/96/arxgj1.jpeg)
نقد شفاهی "برف روی شیروانی داغ"
"برف روی شیروانی داغ" ساخته کارگردانی است که پیشینهای در روزنامهنگاری و تجاربی قابل تأمل در عرصه فیلمنامهنویسی دارد و در کارنامه فیلمسازیاش دو فیلم سینمایی "غیر منتظره" و "امشب شب مهتابه" را به ثبت رسانده است. فیلم جدید او اثری با ارزش، دیدنی و گامی رو به جلو برای محمد هادی کریمی محسوب میشود.
پیشتر کسانی در عرصه سینما "خانه عنکبوت" و "خانهای روی آب" را برای نمایش سستی و بیپایه بودن این گونه خانهها ساخته و از سراب و آنها که دل به سراب خوش کردهاند، سخنها گفتهاند و این بار چنین بنایی با فیلم سینمایی "برف روی شیروانی داغ" توسط محمد هادی کریمی به سینما و مخاطب ارائه شده است. خانهای که مصالح آن از میان خاک و خل اندیشههای به بن بست رسیده و افکاری شکل گرفته در حباب و سراب برخاسته است.
"برف روی شیروانی داغ" روایت سینمایی تلخ ولی جذاب اضمحلال است. اضمحلال خانهای بیبنیاد و تفکراتی موهوم و منسوخ.
این خانه پیرامون اندیشههای شاعری بنا شده که توهمات، ابهامات و تخیلاتش مریدانی در جاده ناکجا آباد دارد.
فیلم لحظه به لحظه تماشاگر را با ابعاد فکری و شخصیتی قهرمان داستان که یک شاعر از نسل روشنفکران منزوی و جدا از مردم است، آشنا میکند.
با عبور از مرزهای گذشته و گریز به زمان حال علاوه بر ترسیم چهره واقعی در هم شکسته پرده بر میدارد که لحظههای فروپاشی خود را در درون و برون تجربه میکند. با آن که این فیلم واقعیتی تلخ را به صورت تلخ روایت میکند ولی از طنز و امید خالی نیست و اگر زوایای سراب اندیشههای پوشالی و فروپاشی دنیای ذهنی میگوید، وقتی مریدان و اطرافیان برای شاید بازگشت به زندگی استاد خود را ترک میکنند از وجود راه دیگر و جای دیگر برای امید اشاره دارد.
محمدهادی کریمی جدا از تلاش برای نگارش فیلمنامه قوی که روال و ساختار آن سنخیتی اندک با قصهگویی کلاسیک دارد، در مسیر کسب تجربه در عرصه ساختار نوین سینمایی هم همت به خرج داده از همین رو گزینش، صحنهها و نمادهای فیلمش در گستره داستان تصویر و سینما قابل توجه است.
فیلم محمدهادی کریمی در واقع نقد جریان روشنفکری جدا مانده از سیر اجتماعی جامعه است که خود فیلمساز هم با حضور و مجاورت چنین فضایی آن را لمس کرده و توانسته با موفقیت در نوشتن فیلمنامه و ساختن فیلمی خوش پرداخت با ساختار بصری و روایی محکم آن را ارائه کند.
بازیهای خوب هنگامه قاضیانی (مژده)، آناهیتا نعمتی (سپیده) و شهاب حسینی (بهمن)، فلاشبکهای به جا، غنی از تصویر، محتوا و کارگردانی حرفهایتر محمدهادی کریمی را در مسیری موفق و استوار در سینما نشان داد.
جبار آذین
![](/imgs/no-img-200.png)
انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی انتخابات مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران پزشکیان جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی
هواشناسی تهران قتل شهرداری تهران خانواده اقتصاد آموزش و پرورش سلامت سازمان هواشناسی پلیس محیط زیست آتش سوزی
قیمت دلار قیمت طلا دولت سیزدهم خودرو قیمت خودرو بازار سرمایه بازار خودرو دلار قیمت سکه حقوق بازنشستگان بورس بانک مرکزی
سینما تلویزیون علیرضا قربانی تخت جمشید کنسرت سینمای ایران دفاع مقدس شهید روز مباهله رسانه ملی کتاب موسیقی
دانشگاه تهران مغز دانش بنیان ماهواره دانشگاه آزاد اسلامی باتری وزیر علوم
رژیم صهیونیستی غزه فلسطین فرانسه روسیه آمریکا جو بایدن ترکیه جنگ غزه دونالد ترامپ لبنان چین
پرسپولیس استقلال فوتبال یورو 2024 باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس لیگ برتر نقل و انتقالات علیرضا بیرانوند بازی لیگ برتر ایران آلمان
هوش مصنوعی زمین سامسونگ اپل گوگل نمایشگاه الکامپ ربات ایرانسل سرعت اینترنت وزیر ارتباطات عیسی زارع پور
سرطان دیابت عینک آفتابی طب سنتی ورزش ویتامین آلزایمر قند خون بارداری سکته