چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
نقد جریان روشنفکری جدا مانده از جامعه
نقد شفاهی "برف روی شیروانی داغ"
"برف روی شیروانی داغ" ساخته کارگردانی است که پیشینهای در روزنامهنگاری و تجاربی قابل تأمل در عرصه فیلمنامهنویسی دارد و در کارنامه فیلمسازیاش دو فیلم سینمایی "غیر منتظره" و "امشب شب مهتابه" را به ثبت رسانده است. فیلم جدید او اثری با ارزش، دیدنی و گامی رو به جلو برای محمد هادی کریمی محسوب میشود.
پیشتر کسانی در عرصه سینما "خانه عنکبوت" و "خانهای روی آب" را برای نمایش سستی و بیپایه بودن این گونه خانهها ساخته و از سراب و آنها که دل به سراب خوش کردهاند، سخنها گفتهاند و این بار چنین بنایی با فیلم سینمایی "برف روی شیروانی داغ" توسط محمد هادی کریمی به سینما و مخاطب ارائه شده است. خانهای که مصالح آن از میان خاک و خل اندیشههای به بن بست رسیده و افکاری شکل گرفته در حباب و سراب برخاسته است.
"برف روی شیروانی داغ" روایت سینمایی تلخ ولی جذاب اضمحلال است. اضمحلال خانهای بیبنیاد و تفکراتی موهوم و منسوخ.
این خانه پیرامون اندیشههای شاعری بنا شده که توهمات، ابهامات و تخیلاتش مریدانی در جاده ناکجا آباد دارد.
فیلم لحظه به لحظه تماشاگر را با ابعاد فکری و شخصیتی قهرمان داستان که یک شاعر از نسل روشنفکران منزوی و جدا از مردم است، آشنا میکند.
با عبور از مرزهای گذشته و گریز به زمان حال علاوه بر ترسیم چهره واقعی در هم شکسته پرده بر میدارد که لحظههای فروپاشی خود را در درون و برون تجربه میکند. با آن که این فیلم واقعیتی تلخ را به صورت تلخ روایت میکند ولی از طنز و امید خالی نیست و اگر زوایای سراب اندیشههای پوشالی و فروپاشی دنیای ذهنی میگوید، وقتی مریدان و اطرافیان برای شاید بازگشت به زندگی استاد خود را ترک میکنند از وجود راه دیگر و جای دیگر برای امید اشاره دارد.
محمدهادی کریمی جدا از تلاش برای نگارش فیلمنامه قوی که روال و ساختار آن سنخیتی اندک با قصهگویی کلاسیک دارد، در مسیر کسب تجربه در عرصه ساختار نوین سینمایی هم همت به خرج داده از همین رو گزینش، صحنهها و نمادهای فیلمش در گستره داستان تصویر و سینما قابل توجه است.
فیلم محمدهادی کریمی در واقع نقد جریان روشنفکری جدا مانده از سیر اجتماعی جامعه است که خود فیلمساز هم با حضور و مجاورت چنین فضایی آن را لمس کرده و توانسته با موفقیت در نوشتن فیلمنامه و ساختن فیلمی خوش پرداخت با ساختار بصری و روایی محکم آن را ارائه کند.
بازیهای خوب هنگامه قاضیانی (مژده)، آناهیتا نعمتی (سپیده) و شهاب حسینی (بهمن)، فلاشبکهای به جا، غنی از تصویر، محتوا و کارگردانی حرفهایتر محمدهادی کریمی را در مسیری موفق و استوار در سینما نشان داد.
جبار آذین
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست