جمعه, ۱۵ تیر, ۱۴۰۳ / 5 July, 2024
عمده ترین موارد نقص خدمات پس از فروش در کشور
![عمده ترین موارد نقص خدمات پس از فروش در کشور](/web/imgs/16/134/dv7yp1.jpeg)
شاید هریک از ما هنگام خرید کالا یا تقاضا برای دریافت خدمات گوناگون با نمونههای مختلفی از نقض حقوقمان به عنوان مصرفکننده مواجه شده باشیم. یکی از بارزترین این مثالها را میتوان در بازار تلفنهمراه و لوازم خانگی سراغ گرفت. اکنون بخش زیادی از برگههای گارانتی که همراه گوشیهای تلفنهمراه عرضه میشود، پشتوانه لازم را ندارد. یعنی روشن نیست سازنده تلفن در صورت ناقص یا معیوب بودن کالایش چگونه و در چه شرایطی آن را تعمیر یا تعویض کرده یا پس میگیرد. همچنین در طول مدتی که کالا روند رفع نقص خود را طی میکند نیاز خریدار چگونه جبران و برطرف خواهد شد.
ماجرا درباره لوازم خانگی نیز همینگونه است. یکی از اصلیترین حقوق مصرفکننده در خرید اینگونه کالاها، دریافت اطلاعات صحیح از کیفیت و قطعات به کار رفته در کالا پیش از خرید است. اما بسیار موارد هم یافت میشود که نام کشور سازنده جنس، نام کشور سازنده قطعات اصلی (مثلا موتور یخچال یا لامپ تصویر تلویزیون یا مونیتور) عمدا به اشتباه به مشتری گفته میشود و راهی هم برای راستی آزمایی آن وجود ندارد.
حال آن که اگر کیفیت جنس پایین باشد در طول دوران مصرف خود را نشان میدهد و راهی نیز برای دریافت خسارت وجود ندارد. عدم رعایت حقوق مصرفکننده در بخش خودرو نیز یکی از گلایههای بزرگ مردم است. مردم میگویند حد و حدود و ضوابط ارائه گارانتی خودرو روشن نیست و خودروساز اطلاعات شفافی در اینباره ارائه نمیدهد. اما هنگام بروز نقص در خودرو به راههای مختلف گارانتی نقض شده و وجه قطعه، تعمیرات و سایر هزینهها از صاحب خودرو گرفته میشود. بخش بیمه نیز یکی از گلایههای مردم است.
شهروندان معتقدند بیمهها هنگام پرداخت خسارت بویژه در دو بخش بیمه تصادفات رانندگی و بیمههای درمان که محل اصلی مراجعات مردم به این صنعت را تشکیل میدهد، به راههای گوناگون سعی در کم کردن رفع خسارت یا شانه خالی کردن از زیر بار آن دارند. یکی از این راههای فرار، عدم ارائه اطلاعات شفاف به بیمهگذار هنگام عقد قرارداد است، یعنی یا برخی اطلاعات حیاتی به فرد ارائه نمیشود یا در قراردادها نامی از آن به میان نمیآید. نمونه عینی این موضوع شفاف نبودن بحث فرانشیز یا سهم بیمهگذار در ایجاد خسارت است. مردم میگویند شرکتهای بیمه بویژه در بخش درمان، هنگام اعلام ارقام پرداخت خسارت به فرانشیزی که هنگام پرداخت خسارت از شخص کسر میکنند، اشارهای نمیکنند، لذا شخصی که انتظار دریافت مثلا یک میلیون تومان خسارت بابت فلان بیماری را دارد، عملا با چک ۷۵۰ هزار تومان مواجه میشود و وقتی علت کاهش رقم را میپرسد، جواب میشنود که از این رقم ۲۵ درصد فرانشیز کسر شده است.
در بخش خدمات، مردم از عدم رعایت حقوقشان بویژه در صنعت حمل و نقل هوایی گلایهمندند. کمبود یا نبود اطلاعرسانی بموقع در زمان تاخیر یا لغو پرواز، عدم ارائه امکانات رفاهی کافی و راضیکننده در هنگام تاخیر پروازها و اجبار به گرانتر خریدن بلیت تحت عنوان چارتر که وجه آن قابل استرداد نیست ـ حتی اگر پرواز لغو شود ـ نمونههایی از این دست به شمار میرود. در این بخش، گلایه مردم از خدمات تورهای گردشگری بویژه تورهای خارجی نیز سر به آسمان دارد. آنان میگویند هنگام عزیمت با تور، مشاهده میکنند امکاناتی که هنگام دریافت پول اعلام شده واقعا آن چیزی نیست که باید باشد. کیفیت غذا، بهداشت و درجه کیفی و رفاهی هتل و تورگردانی از جمله این فاکتورهاست. همچنین برخی تورها هزینههایی اعلام نشده و سربار به مشتری تحمیل کرده و در طول سفر با در منگنه قرار دادن وی به گونهای آن را دریافت میکنند.
انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ سعید جلیلی ایران پزشکیان جلیلی انتخابات 1403 سیاست
تهران هواشناسی قوه قضاییه شهرداری تهران محرم پلیس قتل سلامت اربعین سازمان هواشناسی آموزش و پرورش وزارت بهداشت
خودرو قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار سهام عدالت حقوق بازنشستگان دولت سیزدهم مسکن دلار بازار خودرو قیمت سکه تورم
تلویزیون الناز شاکردوست موسیقی بازیگر سینما سینمای ایران تئاتر سارا بهرامی کتاب
اینستاگرام کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان ماهواره
رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه غزه سازمان همکاری شانگهای آمریکا روسیه جو بایدن دونالد ترامپ حزب الله لبنان فرانسه چین
فوتبال پرسپولیس علیرضا بیرانوند یورو 2024 استقلال باشگاه پرسپولیس کریستیانو رونالدو لیگ برتر ترکیه سپاهان نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ برتر ایران
اینترنت سامسونگ هوش مصنوعی گوگل هواپیما نمایشگاه الکامپ الکامپ وزیر ارتباطات
دیابت پشه آئدس تب دنگی خواب کاهش وزن قهوه سرطان افسردگی