سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
صفات عارفان
● اسلام محبوب را خود تعیین میكند
اسلام مشكل اساسی عشق و محبت را بدین وسیله حل میكند كه محبوبو معشوق را خود تعیین مینماید و این نیرو و غریزه را به مهاردرمیآورد و نمیگذارد دنبال هر چیزی برود و هركه را خواست،دوستبدارد. اسلام خود، اشخاص دوست داشتنی را معرفی میكند ولیست آنها را در اختیار پیروانش قرار میدهد، لذا كسی كه پیرواسلام است، حب و بغض او مهار شده است و نمیتواند هر كس را دوستبدارد و به هر چیزی عشق بورزد، بلكه باید منحصرا حب و بغضشبرای خدا باشد.
این موضوع در اسلام به قدری با اهمیت تلقی شده است كه از آن بهعنوان محكمترین دستگیره ایمان یاد شده است. روزی رسول اكرم(ص)به یاران خود فرمود: «ای عری الایمان اوثق؟ كدام یك ازدستگیرههای ایمان محكمتر است؟ عرض كردند: خدا و رسولش بهترمیدانند.
بعضی از آنها گفتند نماز و بعضی زكات و بعضی روزه و بعضی حج وعمره و بعضی جهاد. حضرت فرمود: آنچه را كه گفتید همه آنها مهمو دارای فضیلت است، ولی آنها محكمترین دستگیره ایمان نیستند،بلكه محكمترین دستگیره ایمان عبارت است از دوست داشتن برایخدا و دشمن داشتن برای خدا. دوستی با دوستان خدا و دشمنی بادشمنان خدا (۱) .
در قرآن مجید این نوع افراد به نام «حزبالله» معرفی شدهاندو در سوره مجادله میخوانیم: (لا تجد قوما یومنون بالله و الیومالاخر یوادون من حاد الله و رسوله و لو كانوا آباءهم اوابناءهم او اخوانهم او عشیرتهم اولئك كتب فی قلوبهم الایمان وایدهم بروح منه و یدخلهم جنات تجری من تحتها الانهار خالدینفیها رضی الله عنهم و رضوا عنه اولئك حزب الله الا ان حزب اللههم المفلحون) (۲) . «هیچ قومی را كه ایمان به خدا و روزرستاخیز دارند، نمییابی كه با دشمنان خدا و رسولش دوستی كندهرچند پدران یا فرزندان یا برادران یا خویشاوندانشان باشند،آنان كسانی هستند كه خدا ایمان را بر صفحه دلهایشان نوشته وبا روحی از ناحیه خودش، آنها را تقویت فرموده و آنها را درباغهایی از بهشت وارد میكند كه نهرها از زیر (درختانش) جاریاست. جاودانه در آن میمانند، خدا از آنها خشنود است و آناننیز از خدا خشنودند، آنها «حزبالله»اند بدانید «حزبالله»پیروزان و رستگارانند». امام صادق(ع) میفرماید:
«من احب لله و ابغض لله و اعطی لله فهو ممن كمل ایمانه» (۳) .
«هر كه برای خدا دوست دارد و برای خدا دشمن دارد و برای خداعطا كند، از كسانی است كه ایمانش كامل است».
رسول خدا(ص) فرمود:
«ود المومن للمومن فی الله من اعظم شعب الایمان الا ومن احب فی الله و ابغض فی الله و اعطی فی الله و منع فی اللهفهو من اصفیاء الله» (۴) .
«دوستی مومن با مومن برای خدا از بزرگترین شعبههای ایمان استآگاه باشید هر كه برای خدا دوست داشته باشد و برای خدا دشمنداشته باشد و در راه خدا عطا و منع كند، او از جمله برگزیدگانخداست».
از امام صادق(ع) روایتشده است كه فرمود:
«ان المتحابین فی الله یوم القیامه علی منابر من نور قد اضاءنور وجوههم و نور اجسادهم و نور منابرهم كل شی حتی یعرفوا بهفیقال هولاء المتحابین فی الله» (۵) .
«كسانی كه برای خدا با یكدیگر دوستی میكنند، روز قیامتبرمنبرهای نور میباشند، نور چهره و نور بدن و نور منبرهایشانهمه چیز را روشن كند، تا آنجا كه به آن معرفی شوند و گفته شوداینان كسانی هستند كه یكدیگر را برای خدا دوست داشتند».
امام سجاد(ع) میفرماید:
«چون خدا خلق اولین و آخرین را جمع نماید، منادی ندا كند كهكجایند كسانی كه یكدیگر را از برای خدا دوست داشتند؟ گروهی ازمردم برخیزند به آنها گفته شود بدون حساب وارد بهشتشوید.
فرشتگان به آنها برخورند و گویند: به كجا میروید؟ گویند: بهبهشت. گویند شما چه صنفی از مردم هستید؟ گویند: ما دوستیكنانبرای خدائیم، گویند اعمال شما چه بود؟ گویند: برای خدا دوستیمیكردیم و برای خدا دشمنی میورزیدیم. گویند: چه خوبست پاداشاهل عمل را» (۶) .
انسان هر كه را دوستبدارد با آن محشور میشود و چون محبتانسان را سرانجام با محبوب خود همشكل و همرنگ میسازد و همچوندستگاه خودكاری، خود به خود اوصاف محبوب را به محب انتقالمیدهد لذا انسان میتواند خصیتخود را با حب و بغضی كه بهدیگران دارد، بیازماید هرگاه افراد پاك و صالح را دوستبداردخود مرد پاك و شایستهای است و اگر افراد آلوده و ناپاك رادوستبدارد، پیداست كه او نیز از سنخ همان است.
چنانكه امام باقر(ع) میفرماید:
«اذا اردت ان تعلم ان فیك خیرا فانظر الی قلبك فان كان یحباهل طاعه الله و یبغض اهل معصیته ففیك خیر والله یحبك والمرءمع من احب» (۷) .
«اگر خواستی بدانی كه در تو خیری هستیا نه؟ به دلت مراجعهكن، هرگاه دیدی اهل طاعتخدا را دوست و اهل معصیتخدا را دشمنمیداری بدانكه در تو خیری هست و خدا هم تو را دوست دارد و اگراهل طاعتخدا را دشمن و اهل معصیتخدا را دوست میداری، در توخیری نیست و خدا تو را دشمن دارد و هركسی همراه دوستخودمیباشد».
در منابع اسلامی باب وسیعی هست در این زمینه كه انسان هرچه راكه دوست داشته باشد و به آن مهر بورزد با او محشور میشود، حتیدر احادیث وارد شده است كه: «من احب حجرا حشره اللهمعه» (۸) .«هركس هرچه را دوست داشته باشد، اگرچه سنگی باشد باآن سنگ محشور میگردد».
علت این كه انسان همواره با آن چیزهائی محشور میشود كه بهآنها عشق میورزد، و علاقمند است، این است كه عشق و علاقه نسبتبه یك چیز، آن را در مرحله غایت و هدف انسان قرار میدهد، آنغایت هرچند انحرافی هم باشد، سبب میشود كه روح و واقعیت انسانمبدل به آن بشود.
گر در طلب گوهر كائی، كانی
ور در پی جستجوی جانی، جانی
من فاش كنم حقیقت مطلب را
هر چیز كه در جستن آنی، آنی
طبیعی است كه محبت و ارادت به پاكان و كملین در تمام اركانهستی محب اثر میگذارد بهطوری كه عاشق كپیهای از روشهای محبوبخود میباشد. در تاریخ اسلام برای این موضوع، نمونههای برجستهو بیسابقهای میبینیم. «ثوبان» غلام رسول اكرم(ص) یكی از اینافراد است. ثوبان روزی به رسول خدا(ص) عرض كرد: ای رسول خداپدر و مادرم فدای تو باد. قیامت كی برپا میشود؟ پیامبر فرمود:
برای آن روز چه آماده كردهای وقتی از تو سئوال كنند؟ گفت: یارسولالله عمل زیادی انجام ندادهام و لیكن دوست دارم خدا ورسول او را، حضرت فرمود: دوستی تو با رسول خدا به چه درجهایرسیده است؟ عرض كرد به آن خدائی كه تو را به نبوت، به حقمبعوث كرده است. محبتشما در قلب من به اندازهای است كه اگرمرا با شمشیر قطعه قطعه كنند و با منشار خورده نمایند و باقیچی ریزریز كنند و به آتش بسوازنند و زیر سنگ آسیا نرم كنند،برای من بهتر و آسانتر است از این كه در دل خود نسبتبه شمایا یكی از اهلبیت(علیهم السلام و یاران شما، كینهای بیابم ومحبوبترین خلق خدا بعد از شما نزد من كسی است كه دوستترین خلقنسبتبه شما باشد و منفورترین و دشمنترین افراد نزد من كسیاست كه شما را دشمن بدارد یا یكی از یاران تو را. این استمیزان دوستی من نسبتبه شما. پس اگر این از من قبول شود،البته رستگار خواهم بود و اگر خداوند عملی غیر از این بخواهداز خود سراغ ندارم كه تا به آن اعتماد داشته باشم شما ویارانتان را دوست میدارم اگرچه طاقت انجام عمل آنها را ندارم.
رسول خدا(ص) فرمود: بشارت و مژده بر تو، همانا هر فردیروز قیامتبا كسی خواهد بود كه او را دوست میداشته است. ایثوبان اگر مابین زمین و عرش پر از گناهان تو باشد با ایندوستی از تو زایل میگردد و سریعتر از زایل شدن سایه تاریكی ازسنگ صاف كه خورشید بر آن بتابد و زایل شدن نور از آن سنگ وقتیكه خورشید از آن غائب گردد (۹) .
البته ثوبان رسول خدا را شدیدا دوست میداشت و ارادت به اوجانش را فرا گرفته و دگرگونش ساخته بود و آتش محبت در درونشبرافروخته بود. روزی پیامبر اكرم(ص) با او ملاقات كرد و دیدرنگ چهرهاش دگرگون شده و بسیار لاغر و ضعیف گشته است. پرسید:
ثوبان چهرهات چرا تغییر یافته و چرا این چنین ضعیف شدهای؟ عرضكرد: ای رسول خدا هیچ درد و ناراحتی ندارم جز این كه هرگاه بهیاد تو میافتم طوفانی سخت در روحم پدید میآید و امواج خروشانیرا در درونم احساس میكنم و تاب و توانم از دستم میرود تا آنكه اخیرا فكر تازهای برایم پیدا شده كه آن مرا بیشتر ناراحتكرده است. من فكر میكنم بالاخره در آخرت از تو جدا خواهم شد واز فراق و دوری تو چه خواهم كرد؟ زیرا اگر بر فرض به بهشت همبروم مقام من به مراتب پائینتر و پستتر از مقام تو است و اگربه بهشت نروم كه خود معلوم است، هرگز تو را نخواهم دید، اینفكر و خیالی است كه مرا به شدت رنج میدهد. همین بود كه آیهشریفه نازل شد:
(و من یطع الله و الرسول فاولئك مع الذین انعم الله علیهم منالنبیین و الصدقین و الشهدا و الصالحین و حسن اولئكرفیقا) (۱۰) .
«هركه از خدا و رسولش اطاعت كند او با آنان كه به ایشان نعمتدادیم و گرامی داشتیم، از پیامبران و راستگویان و شهیدان ونیكوكاران، محشور خواهد شد و اینان رفیقان خوبی هستند».
سپس پیامبر فرمود: به آن كه جانم در دست اوست، سوگند بندهایایمان نمیآورد تا آن كه من از جانش و پدر و مادر و عیال وفرزندانش و همه مردم نسبتبه او محبوبتر باشم (۱۱) .
آری ثوبان در ارادت ورزیدن به رسول گرامی اسلام(ص) تنها نبود،بلكه بزرگان دیگری را هم میبینیم آنان نیز در همه حال حالاترسول اكرم را تقلید میكردند حتی در راه رفتن و لباس پوشیدن وانتخاب رنگ لباس و نوع غذا، طرز عبادت، سعی میكردند مثل اوباشند، البته این نوع تقلید اختیاری نیست، بلكه طبیعی است.
● الگوی انسانیت
تمام ادیان آسمانی نیز «الگو» و نمونههائی را به پیروانشاننشان میدهند. البته ناگفته پیداست كه هر مكتبی انسان را بهنوعی تلقی میكند و او را براساس جهانبینیاش میشناسد مثلا یكیانسان را حیوانی مادی میبیند و دیگری در او به روح خدائیمعتقد است. هر مكتبی صفتی یا اوصافی به او میدهد از قبیل:
ناطق، اقتصادی، ابزارساز، ایدهآلساز، بیماهیت، متمدن وخودآگاه و...
در نتیجه انسانهائی كه به عنوان «ایدهآل» در مكتبها معرفیمیشوند، ارزشهای انسانی آنها مثل خود مكاتیب، متفاوت هستند وبه اصطلاح «ابرمرد» هرمكتب تجسم یافته عینی همان مكتب است.
در اینجا بیآنكه تعصب دینی یا ضد دینی نگاههای ما را از درستدیدن باز دارد به چشم دقیق بنگریم، میبینیم چهرههای شگفتی كهاسلام به عنوان «انسان كامل» و «انسان نمونه» و «الگو» و«سرمشق» معرفی كرده است، تاكنون به هیچ چشمی نیامده است وهیچ دین و هیچ مكتبی چنین تصویر زیبائی از «انسان كامل»ارائه نداده است.
در مكتب اسلام، انسان ایدهآل جانشین خداست و با سه چهره:
حقیقت، نیكی و زیبائی مشخص شده است. در تعالیم اسلام، تماماستانداردهای ثابت و قراردادی در ارزشهای انسانی نفی شده و یكروش استاندارد شده «تخلقوا باخلاق الله» كه گرفتن خلق و خویخداست، به مردم معرفی گردیده است و بدین وسیله اسلام، انسان رابه سوی بینهایت كمال سوق میدهد.
در مكتب اسلام برخلاف سایر ادیان و مكاتیب، انسانهای كامل وبرجسته و نمونه بسیارند آنها همه «واقعیتخارجی» دارند ودارای وجودی قابل لمس و عینی میباشند.
در قرآن مجید تمام پیامبران و مردان و زنان پاك، تجسم عینی«انسان كامل» و «الگوی» انسانیت معرفی شدهاند و ازتربیتیافتگان اسلام كه قرآن و حدیث، طهارت و عصمت و پاكی آنانرا تضمین نموده است، «اهل بیت» پیامبر اكرم(ص) میباشد و اینخانواده آشكارترین «حقیقت» و «مترقیترین مكتبی» هستند كهدر شكل موجودات انسانی تجسم یافتهاند و سیرت آنان همان سیرترسول اكرم(ص) میباشد، آنان از پلیدی پاك شدهاند و عصمت ازآنان نگهبانی میكند.
آری به موجب آیه شریفه : (...انما یرید الله لیذهب عنكم الرجساهل البیت و یطهركم تطهیرا) (۱۲) دارای مقام عصمت و طهارتمیباشند و به اصطلاح آنها شكوه رسالت، وقار بعثت، جاذبه عصمت،كمال شجاعت، موهبت پایمردی و عظمتی آسمانی دارند و به مقتضایاین مقام هرگز گناه و نافرمانی از آنان سر نمیزند.
«عترت» و «اهل بیت» كه در قرآن و حدیث آنهمه بدان تكیهمیشود، كیست؟ طبق روایات متواتره كه سنی و شیعه نقل كردهاند،«اهلالبیت» و «عترت» نامی است موهبتی كه به رسول اكرم(ص)و علی و فاطمه و حسن و حسین(علیهم السلام اختصاص دارد.
«مقریزی» (احمد بن علی تقی الدین مورخ مشهور مصری كه در قرننهم هجری میزیسته) در تفسیر آیه تطهیر این روایات را در كتابخود «فضل آل البیت» آورده است:
۱) از ابو سعید خدری روایتشده است كه پیامبر اكرم(ص) فرمود:(...انما یرید الله لیذهب عنكم...) درباره من و علی و فاطمه وحسن و حسین نازل شده است (۱۳) .
۲) از صفیه دختر شیبه نقل شده است كه وی گفت: عایشه بدینگونهخبر داد: روزی به هنگام صبح رسول خدا(ص) از خانه بیرون رفت وبر دوش او كسائی منقش از پشم سیاه بود. در این هنگام حسن بروی وارد شد، پس او را در میان عبا با خود جای داد پس از آنعلی(ع) آمد او را نیز در میان عبای خود جای داد و این آیه راتلاوت فرمود: (....انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهلالبیت...) (۱۴) .
۳) در روایت دیگر از «امسلمه» چنین روایتشده است كه گفت:رسول اكرم(ص) با علی و فاطمه و حسن و حسین(علیهم السلام درخانه من بودند، من برای ایشان غذائی از گوشت و آرد گندم درستكردم، همگی از آن خوردند و خوابیدند و بر روی آنان كساء یاقطیفهای كشیده شده بود، پیامبر اكرم(ص) فرمود: «اللهم هولاءاهل بیتی، اذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا» «بار خدایااینان اهل بیت من هستند زشتی و پلیدی را از آنان دور ساز وایشان را پاك و منزه گردان» (۱۵) .
۴) «یونس بن اسحاق» از «ابی داود» و او از «ابوالحمرا»چنین روایت كرده است كه ابوالحمراء گفت: مدت هفت ماه در عهدپیامبر اكرم(ص) از مدینه بیرون نرفتم هر روز هنگام سپیدهدمنبی اكرم را میدیدم كه بر در خانه علی و فاطمه رضیالله عنهمامیآمد و میگفت: نماز، نماز، (...انما یرید الله لیذهب عنكمالرجس...) (۱۶) .
۵) «ابونعیم» از «عبدالسلام بن حرب» و او از «كلثوممحاربی» و او از «ابوعمار» بدینگونه روایت كرده است كه ویگفت: من نزد «واثله بن اسقع» نشسته بودم، در این هنگام نامعلی(ع) به میان آمد چند تن از حاضران به وی ناسزا گفتند، چونبرخاستند واثله به من گفت: بنشین تا تو را از این كس كه به ویدشنام دادند، خبر دهم. من در نزد رسول خدا(ص) بودم كه علی وفاطمه و حسن و حسین(علیهم السلام بر او وارد شدند. پیامبر كساءخود را بر روی آنان انداخت و گفت: بار خدایا اینان اهل بیت منهستند، زشتی و پلیدی را از آنان دور گردان و ایشان را پاكیزهساز (۱۷) .
۶) «محمد بن سلیمان اصفهانی» از «یحیی بن عبید مكی» و اواز «عطا» و او از «عمر بن ابی سلمه»(ربیب پیامبر) روایتكرده است كه عمر گفت: آیه (... انما یرید الله لیذهب عنكمالرجس...) بر پیامبر نازل شد هنگامی كه آن بزرگوار در خانهامسلمه بود، پس حسن و حسین و فاطمه(علیهم السلام را نزد خودخواند و آنان را در پیش خود نشانید آنگاه علی(ع) را خواند واو را در پشتسر خود جای داد، سپس بر خود و ایشان كسائیپوشانید و گفت: «اللهم هولاء اهل بیتی فاذهب عنهمالرجس وطهرهم تطهیرا».
«امسلمه» پرسید: «انا معهم؟ قال: انت علی مكانك و انت علیخیر» (۱۸) .
«امسلمه» پرسید آیا من نیز از جمله ایشان هستم؟ پیامبرفرمود: تو در جای خود به سوی خیر میباشی».
بنابراین اهل خانه و خویشاوندان دیگر پیامبر اكرم(ص) «اهلبیت» به این معنی نیستند حتی خدیجه كبری كه گرامیترین زنانپیامبر اكرم و مادر فاطمه زهرا(س) است و همچنین ابراهیم وقاسم كه پسران صلبی آن حضرت میباشند داخل اهل بیت نمیباشند.
آری به موجب همین روایات و روایات فراوان دیگری كه وارد شده،نه امام دیگر از دوازده امام كه فرزندان امام حسین(ع) و ازنسل او هستند، از اهل بیت میباشند بنابراین اهلبیت همانچهارده معصوم هستند كه قرآن مجید، طهارت و پاكی آنها را تضمینكرده است و با قرآن دو یادگار گرانبهائی هستند كه برای مردم،در همه عصرها و نسلها، گذاشته شدهاند.
اینها انسانهای كامل، پاك، برتر و نمونه، برجسته و ایدهآلمیباشند كه اسلام اینها را به عنوان نمونه و الگو و سرمشق بهپیروانش معرفی كرده است. اهل بیت در اسلام، یعنی سرمشق و نمونهعینی قرآن، یعنی نمونه تجسم انسانی كتاب و تجسم انسانی مذهب وپیشوائی و سرمشق بودنشان محدود به یك دوره و به یك زمان نیست،بلكه برای تاریخ و برای همه نسلها و همه انسانها سرمشق هستندو الگو و نمونههای برجسته و مطمئنی میباشند كه اگر انسان بهآنها عشق بورزد و از آنان تاسی و تقلید نماید، هرگز سرخوردهو پشیمان نمیشود و میتواند با توسل و ستایش و عشق بدانها بهفضائل و كمالات آنها نزدیك شود و خود را به آن ارزشهای متعالیو فضیلتهای برجسته خو دهد و كمبوهای خویش را جبران نماید.
البته میدانیم جستجوی «انسان كامل» یك نیاز اصیل انسانی استو پیوسته انسان از انسان ناقص و از نقص خویش بیزار است و ایننیاز فطری است كه انسان همواره دوست دارد معنویات و فضائل وتعالیها و تقدسها را به صورت عینی و محقق در زندگیش بشناسد وحس كند «اهل بیت» همان صورت عینی و مجسمه معنویات و فضائل وكمالات انسانی هستند و تابلوهائی از مجموعه فضائل معنوی واجتماعی و انسانی میباشند و میتوانند به عنوان یك الگوی بزرگبرای انسان بودن، انسان شدن باشند و میتوانند سرچشمه الهامبخشانسانیت و الگوی مثالی برای خودسازی و دیگرسازی «هدفتربیتی» باشند. ابعاد شخصیت این انسانهای كامل را میتوانآرمان تربیتی برای پرورش هرچه بیشتر نسلهای نزدیك به آنهاقرار داد، هركس میتواند خود را با ابعاد شخصیت انسانهای نمونهاسلام و قرآن مقایسه كند، كمبودها و كاستیهای خود را نسبتبهآنها جبران نماید و خویشتن را تا میتواند بهتر و كاملتر سازد.
از اینجاست كه در اسلام مهر ورزیدن و دوست داشتن اهل بیتبرایهركسی كه در فكر ترقی و كمال و نجات خویش است و میخواهدانسانی برتر شود، واجب و لازم شمرده شده است.
«زمخشری» در «كشاف» و «ثعلبی» در تفسیرش و «حموینی»در «فرائدالسمطین» از «ابن عباس» نقل كردهاند كه چون آیه(...قل لا اسئلكم علیه اجرا الا الموده فی القربی...) نازل شد،گفتند: یا رسول الله خویشاوندانی كه محبتشان بر ما واجب شدهاست، چه كسانی هستند؟ فرمود: علی، فاطمه، حسن و حسین(علیهمالسلام (۱۹) .
از این روایت كه به طرق شیعه و سنی نقل شده، ثابت میگردد كهاین چهار نفر اقربای پیغمبرند و دوستی آنان بر همه مسلمانانواجب استبدون شك پیامبر اكرم(ص) نیز این چهار نفر را بسیاردوست میداشت و از آن حضرت راجع به محبت و دوستی و مقام بلنداین چهار تن روایات زیادی نقل شده است.
«ابن اثیر» نقل میكند كه پیغمبر اكرم(ص) به علی(ع) خطاب كردو فرمود: یا علی خداوند تو را به چیزهائی زینت داد كه پیشبندگان او زینتی از آنها محبوبتر نیست: زهد و كنارهگیری ازدنیا، آنچنان قرار داد كه نه تو از دنیا چیزی بهرهمند شوی ونه آن از تو، به تو بخشید دوستی مسكینان را، آنان به امامت ورهبری تو خشنودند و تو نیز به پیروی آنان از تو، خوشا به حالكسی كه تو را دوستبدارد و در دوستیت راستین باشد وای به حالكسی كه با تو دشمنی كند و بر ضد تو دروغ بگوید (۲۰) .
در كتب حدیث این روایت نیز نقل شده است پیغمبر اكرم(ص) فرمود:
«یا علی لا یبغضك مومن و لا یحبك منافق» (۲۱) . «یا علی مومنیتو را دشمن ندارد و منافق نیز تو را دوست نمیدارد».
در كتب حدیث اهل سنت روایاتی از پیغمبر اكرم(ص) نقل شده استكه نگاه كردن به چهره علی(ع) و سخن از فضائل او عبادت است.
«محب طبری» از «عایشه» روایت میكند كه گفت: پدرم را دیدمبه صورت علی(ع) بسیار نگاه میكرد، گفتم پدر تو را میبینم كهبه صورت علی بسیار مینگری، گفت: دخترم از پیغمبر خدا شنیدم كهفرمود: نگاه به سیمای علی عبادت است (۲۲) .
از پیامبر اكرم(ص) راجع به محبت و دوستی سایر اهل بیت زهرا وفرزندانش حسن و حسین(علیهم السلام روایات بسیاری رسیده است. ازجمله:
«ابن عبدالبر» در كتاب خود «الاستیعاب» نقل میكند كهپیغمبر اكرم(ص) خطاب به دخترش زهرا(س) فرمود: آیا راضی هستیتو بزرگ زنان دو عالم باشی؟ فاطمه(س) پرسید پدرم پس در اینصورت، مریم در چه مقامی خواهد بود؟ فرمود: او بزرگ زنان ملتخود و تو بزرگ زنان امتخود هستی و خداوند تو را به همسربزرگی كه در دنیا و آخرت بزرگ است، برگزیده است (۲۳) .
«احمد» در «مسند» خود نقل میكند كه پیغمبر اكرم(ص) بهصورت علی، حسن و حسین و فاطمه(علیهم السلام نگاه كرد و فرمود:
«انا حرب لمن حاربكم و سلم لمن سالكم» «با هركس كه با شماجنگ كند، در جنگم و با هركس كه با شما در صلح و صفا باشد، درصلح و صفایم».
«احمد و ترمذی و نسائی و حاكم» از «مطلببن ربیعه» نقلكردهاند كه گفت: رسول خدا(ص) فرمود: «والله لا یدخل قلب امرءمسلم حتی یحبكم لله و لقرابتی» (۲۴) . «نور خدا در قلب مردمسلمانی نمیتابد تا این كه شما (اهل بیت) را برای رضای خدا وقرابت من دوستبدارد». آری درباره مقام بلند و فضیلت اهل بیتو دوستی آنان احادیث زیادی از رسول اكرم(ص) نقل شده است كهاین مختصر گنجایش همه آنها را ندارد و به عنوان نمونه چند تااز آنها نقل گردید.
داود الهامی
پینوشتها:
۱- اصول كافی، ج۲، ص ۱۲۵. كتاب الوافی باب الحب و البغض فیالله، ص ۸۹.
۲- سوره مجادله: ۲۲.
۳- اصول كافی: ج۲، ص ۱۲۴ - ۱۲۵.
۴- مدرك قبل.
۵- اصول كافی: ج۲، ص ۱۲۵.
۶- كافی: ج۲، ص ۱۲۶.
۷- كافی: ج۲، ص ۱۲۶ ، ۱۲۷.
۸- سفینهالبحار: ماده حب.
۹- سفینهالبحار: كلمه «ثوبان».
۱۰- سوره ۴: ۶۹.
۱۱- مجمعالبیان: ذیل همین آیه.
۱۲- سوره احزاب: ۳۳.
۱۳- تفسیر طبری: ج۵، ص ۲۲.
۱۴- تفسیر طبری: ج۵، ص ۲۲.
۱۵- تفسیر طبری: ج۵، ص ۲۲.
۱۶- از كتاب فضل آل البیت، چاپ دوم.
۱۷- تفسیر طبری: ذیل همین آیه.
۱۸- تفسیر طبری: ج۶، ص ۷ - تحفه احوذی، كتاب تفسیر، ح ۹، ص۶۶.
۱۹- ینابیع الموده: قندوزی، ص ۱۰۶، طبع ایران.
۲۰- اسد الغابه: ج۴، ص ۲۳.
۲۱- صحیح نسائی - ترمذی به نقل از ینابیعالموده: ص ۸ - ۴۷.
۲۲- حلیهالاولیاء: ج۱، ص ۶۳.
۲۳- ابن عبدالبر در ترجمه الزهراء در كتاب الاستیعاب.
۲۴- سیوطی، احیاء المیتبفضائل اهل البیت، حدیث ۴.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور رئیسی سقوط بالگرد رئیسی ایران شهادت بالگرد تبریز حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی
تهران کنکور هواشناسی شورای شهر تهران شهرداری تهران تعطیلی مدارس هلال احمر سانحه بالگرد رئیسی پلیس سیل قوه قضاییه بارش باران
قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا بورس خودرو یارانه بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان بازنشستگان ایران خودرو سایپا
شهادت رئیس جمهور سینمای ایران پیام تسلیت تلویزیون لیلا حاتمی سریال آیت الله سید ابراهیم رئیسی سینما شعر رسانه ملی نمایشگاه کتاب زری خوشکام
کنکور ۱۴۰۳ گوگل دانش بنیان تجهیزات پزشکی دانشگاه تهران تلسکوپ فضایی هابل باتری
رژیم صهیونیستی ترکیه جنگ غزه اسرائیل فلسطین غزه روسیه امیرعبداللهیان آمریکا چین حماس اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر رئال مادرید باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال بازی باشگاه استقلال منچسترسیتی
هوش مصنوعی مایکروسافت تبلیغات سامسونگ اپل ناسا نمایشگاه ایران هلث موبایل آیفون
سرطان سزارین رژیم غذایی آلزایمر طول عمر زایمان افسردگی فشار خون مغز انسان دیابت